Guvernul se joaca cu centura Sibiului
Lucrarile la centura ocolitoare a Sibiului au fost oprite. Apoi, repornite, pentru o zi. Acum stagneaza din nou. Reprezentantii Guvernului ba dau, ba nu dau banii necesari.
In urma unor lucrari suplimentare la centura ocolitoare a Sibiului, efectuate la solicitarea beneficiarului, constructorul italian Todini a soilicitat o plata de 4,2 milioane de euro. Lucrarile respective s-au datorat si lipsurilor din proiectarea facuta initial.
Conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), a sustinut ca nu poate plati decat 3,5 milioane de euro.
Discutiile pe aceasta suma au fost rezolvate in momentul in care a fost angajat un arbitraj international, prin care o firma din Marea Britanie a stabilit ca suma pe care cei de la Todini trebuie sa o primeasca este, intr-adevar, de 4,2 milioane de euro.
Au urmat alte negocieri intre reprezentantii Guvernului si firma constructoare, alte discutii care au amanat lucrarile, oprite din cauza neplatilor. Saptamana trecuta, reprezentantii Ministerului si-au dat acordul verbal pentru plata celor 4,2 milioane de euro, urmand sa confirme acest acord printr-o scrisoare oficiala.
Italienii au pornit imediat lucrul la centura. In ziua urmatoare, scrisoarea oficiala a Ministerului Transporturilor ce a ajuns la italienii de la Todini vorbea de plata unei sume de patru milioane de euro. Lucrul la varianta ocolitoare a fost din nou intrerupt, directorul general al CNADNR fiind plecat pentru o saptamana in Spania.
In aceste conditii, ZIARUL de Sibiu a cerut inca de saptamana trecuta pozitia reprezentantilor Ministerului Transporturilor referitoare la aceste negocieri. „Referitor la incetarea lucrarilor va putem confirma faptul ca CNADR se afla in prezent in tratative cu antreprenorul in vederea executiei lucrarilor”, este raspunsul semnat de Dorina Tiron, directorul general al CNADNR.
Directorul general al Agentiei ISPA Romania, direct implicata in acest proiect, nu a putut fi contactat.
Centura, gata pe jumatate. Exproprierile mai au…
Desi acum aproximativ o luna ministrul Transporturilor a venit la Sibiu tunand si fulgerand ca executia lucrarii trebuie terminata anul viitor, reprezentantii CNADNR arata ca intarzierile de pana acum se datoreaza elementelor conexe construirii efective a centurii. „Stadiul progresului fizic este in prezent de 45,81 la suta din totalul lucrarilor de executat.
Acesta se datoreaza, in principal, intarzierilor inregistrate in proiectarea si executia relocarii/proiectiei utilitatilor aflate pe traseul variantei de ocolire, dar si in achizitionarea suprafetelor de teren afectate de construirea acestui obiectiv.
De asemenea, au fost necesare modificari ale unor solutii tehnice prevazute initial in vederea optimizarii si alinierii proiectului la strandardele europene TEM”, mai arata Dorina Tiron, in raspunsul pe care il semneaza.
Nici exproprierile nu sunt, inca, finalizate, in conditiile in care contractrul initial semnat de cei de la Ministerul Transporturilor cerea ca varianta ocolitoare a Sibiului sa fie gata in 14 octombrie anul acesta. „In prezent este expropriata 81 la sutra din suprafata de teren necesara”, raspund reprezentantii MT.
Pentru restul suprafetei necesare, in februarie anul acesta Guvernul a promovat o hotarare pentru urgentarea exproprierii celor 43.352 de metri patrati care au mai ramas de obtinut.
Alti 133.154 de metri patrati mai asteapta sa fie expropriati, astfel incat si tronsonul II al centurii sa aiba profil de autostrada, precum restul variantei ocolitoare.