Opriti macelul!
In acest an au murit doi oameni, calcati de tir exact in acelasi loc. Nimeni nu a luat nicio masura. Toata lumea da vina pe centura ocolitoare a Sibiului, insa nimeni nu misca un deget. Mai mult, chiar daca maine s-ar apuca cineva de lucru, nu ar putea-o face, pentru nici pana astazi, Transelectrica, Distrigaz si Transgaz nu au mutat retelele de utilitati. Pana atunci, media orara pentru a intra in Sibiu se mentine la 40 de minute.
Primul accident de ieri s-a petrecut la iesirea din Cristian spre Saliste. Soferul unui TIR a calcat prea tare pedala de acceleratie si intr-o curba usoara a pierdut controlul volanului. A ajuns pe contrasens, unde s-a ciocnit de un microbuz, iar apoi s-a rasturnat inafara partii carosabile.
Soferul TIR-ului a fost grav ranit, iar echipajul de la Descarcerare care a ajuns la fata locului a reusit dupa zeci de minute doar sa scoata victima afara dintre fiarele controsionate ale masinii. In prezent, barbatul care se afla la volanul autotrenului este internat la Spitalul Clinic Judetean din Sibiu, dupa ce acesta a suferit mai multe contuzii si numeroase plagi la nivelul corpului.
La doar cateva zeci de minute de la producerea parimului accident, s-a produs si al doilea, in partea opusa a intrarii spre ipotetica centura ocolitoare, pe raza localitatii Vestem, in jurul orei 7 si jumatate dimineata. Doua TIR-uri, unul roman si altul bulgar, s-au ciocnit puternic, dupa ce soferul bulgar a adormit la volan.
Din fericire, nimeni nu a fost ranit, dar circulatia in intersectia Drumurilor Nationale 1 si 7, in apropiere de localitatea Vestem a fost paralizata mai mult de o ora. La doar 10 minute, echipajul politiei rutiere a fost chemat pentru un alt eveniment rutier, la aproximativ 20 de kilometrii de primul.
Pe Valea Oltului, in dreptul localitatii Lazaret, un TIR incarcat cu 12 baloti de BCA s-a rasturnat pe sosea blocand complet traficul turier. Soferul se pare ca a pierdut cotrolul volanului, a derapat si a intrat in parapetii de pe marginea drumului. BCA-urile s-au rasturnat pe sosea, iar o jumatate de ora circulatia intre Sibiu si Ramnicu Valcea a fost complet blocata.
Din cauza celor doua accidente petrecute pe drumul national 7, pe Valea Oltului s-au format coloane de masini de cativa kilometri, iar circulatia a fost ingreunata pana in jurul orei 10.00.
Dorm soferii, dorm si autoritatile
Chiar daca au trecut aproape 11 luni de la oprirea lucrarilor la centura ocolitoare a Sibiului, chiar daca a fost reziliat contractul cu italienii de la Todini, daca azi ar fi angajat un nou constructor, lucrarile tot nu ar putea continua intr-un ritm normal. Motivul – retelele de utilitati nu sunt mutate.
De 11 luni de cand lucrarile stagneaza, reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN), beneficiarii variantei ocolitoare a Sibiului, nu s-au sinchisit sa puna, totusi, lucrurile in miscare, macar acolo unde se putea. Astfel, una din principalele motive de disputa dintre CNADN si Todini nu s-a rezolvat nici acum.
Inca din 2005, constructorii italieni se plageau de faptul ca retelele de utilitati ii incurca in construirea centurii ocolitoare. Astfel, pe portiuni bune, constructia centurii a fost intrerupta, datorita faptului ca retelele de gaz si electricitate nu au fost mutate.
Constransi de termene, pe unele portiuni italienii au construit centura chiar in jurul unor stalpi de sustinere a retelei de electricitate. Situatia nu s-a schimbat cu nimic in ultimele luni.
Mai aveti rabdare pana in 2010?
Primele lucrari de mutare a retelelor sunt programate abia in octombrie. „Avem unele retele a caror lucrari de mutare vor dura aproximativ doua-trei luni de zile. Lucrarile sunt programate sa inceapa in octombrie.
Aici trebuie sa luam in considerare si faptul ca este vorba de o intrerupere care va afecta intregul sistem national”, a declarat Florin Balasiu, directorul general al Transelectrica Sibiu.
In ceea ce priveste retelele celor de la Electrica, aici lucrurile o sa dureze si mai mult. Potrivit demersurilor facute pana acum de CNADN, retelele Electrica aflate pe traseul centurii ocolitoare urmau sa fie mutate de constructorul centurii. Cum cei de la Todini au contractul reziliat, cel mai probabil lucrarile vor fi executate de viitorii constructori desemnati prin licitatie.
„In legatura cu aceste retele nu am mai fost contactati de nimeni de foarte mult timp. Este ceva de lucru, avand in vedere ca este vorba de cel putin doua puncte in care sa se lucreze si acolo sunt si linii de inalta tensiune, de 110 kilowati. Proiectul acestor lucrari exista”, spune Iacob Blagu, directorul general al Electrica Sibiu.
In plus, nici exproprierile nu au inaintat cu mult, avand in vedere procesele demarate de unii proprietari nemultumiti de solutiile gasite de reprezentantii CNADN.
Potrivit ultimelor informatii oficiale furnizate de Ministerul Transporturilor, licitatia pentru angajarea unui nou constructor al centurii ocolitoare va avea loc in jurul lunii noiembrie, in timp ce termenul de finalizare va fi stabilit undeva in jurul lui 2010.
La inceputul lunii trecute doua persoane si-au pierdut viata la intrarea in municipiul Sibiu dinspre Brasov din vina neatentiei unui TIR-ist. Alte trei accidente in care au fost implicate TIR-uri s-a petrecut tot luna trecuta in judetul nostru. Oamenii legii sustin ca pe langa neatentie, cele mai multe sanctiuni aplicate soferilor de TIR sunt cele legate de viteza prea mare cu care circula.
Iar neatentia insa, spun oamenii legii, este rezultatul nerespectarii timpilor de odihna si a faptului ca soferii de TIR se grabesc, in general, la destinatie. In general, numarul accidentelor rutiere au crescut in ultima perioada.