Sari direct la conținut

Primăria Sectorului 4 vrea să-i taxeze pe cei care au mașină, dar nu au loc de parcare

HotNews.ro
Trafic Bucuresti, Foto: Grosescu Alberto Mihai / Shutterstock Editorial / Profimedia
Trafic Bucuresti, Foto: Grosescu Alberto Mihai / Shutterstock Editorial / Profimedia

Primăria Sectorului 4 vrea să-i taxeze pe cei care au mașină, dar nu au loc de parcare, potrivit unui proiect de hotărâre de Consiliu Local, pus în dezbatere publică de instituție. Taxarea ar urma să se facă de la 1 ianuarie 2025, dacă proiectul va fi aprobat de Consiliul Local Sector 4, valoarea taxei nu este însă trecută în document. Scopul proiectului este de a descuraja achiziția de mașini fără loc de parcare, dar și o sursă de finanțare pentru ca Primăria să construiască noi parcări. Valoarea taxei va fi stabilită de Consiliul Local.

  • „Se aprobă instituirea taxei speciale pentru dezvoltare urbană în Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti, pentru finanțarea serviciului de interes public local în vederea creşterii numărului de parcări publice şi de reședință, optimizarea mobilității urbane şi scăderea poluării. (…)
  • Taxa se aplică din data de 01.01.2025 pe o perioadă de 10 ani, tuturor persoanelor fizice sau juridice care au în proprietate sau în folosință un autovehicul aflat în evidențele Direcţiei Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 4 şi care nu deţin în proprietate sau în folosință un spațiu având destinaţia de parcaj și prevăzut ca atare în documentațiile de urbanism, pentru fiecare autovehicul în parte”, se arată în proiectul de hotărâre afișat pe site-ul Primăriei Sectorului 4.

Cetățenii pot trimite propuneri și sugestii Primăriei Sectorului 4 până pe 30.11.2024.

Veniturile colectate din această taxă vor contribui la finanțarea serviciului public respectiv a proiectelor de dezvoltare urbană aferente domeniului de activitate al Direcției Mobilitate Urbană Sector 4, în principal: dezvoltarea de zone de parcare, modernizarea infrastructurii rutiere, proiecte de mobilitate urbană și alte activități care contribuie la îmbunătățirea mediului urban, potrivit regulamentului aferent.

Prin loc de parcare deținut se înțelege „orice spațiu având destinația de parcaj și prevăzut ca atare în documentațiile de urbanism, deţinut în proprietate sau în folosință prin contract de închiriere/comodat sau pe baza abonamentului nominal sau nenominal achitat anual”, potrivit regulamentului. 

„În situația în care un deținător de autovehicul dobândeşte un loc de parcare în cursul anului, acesta este obligat să achite Taxa proporţional cu perioada în care nu a deținut un loc de parcare. În cazul în care o persoană a dobândit un autovehicul în timpul anului, aceasta este obligată să achite Taxa proporţional cu perioada rămasă.  Persoanele care deţin mai multe autovehicule sunt obligate să achite Taxa pentru fiecare vehicul în parte, cu excepția cazului în care acestea dețin suficiente locuri de parcare pentru toate autovehiculele înmatriculate pe numele lor. Deţinătorii de vehicule au obligația de a achita Taxa anual, până la data de 31 martie a fiecărui an, la Direcţia Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 4”, se mai arată în proiectul de hotărâre.

Potrivit regulamentului propus, nu datorează taxa persoanele care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii: 

  • Detin terenuri sau proprietăți private cu destinația de parcaje conform documentațiilor de urbanism, în condiții legale. 
  • Deţin contracte de închiriere/comodat valabile pe durata întregului an pentru locuri de parcare în parcări publice sau private. 
  • Deţin abonamente anuale achitate pentru locuri de parcare publice gestionate de Direcția Mobilitate Urbană Sector 4. 
  • Beneficiază de scutire persoanele fizice şi juridice care se încadrează în categoriile prevăzute de legislația în vigoare privind scutirile de taxe şi impozite locale.

De ce vrea primarul Daniel Băluță să introducă această taxă

Potrivit referatului de aprobare, taxarea celor care au mașină dar nu au locuri de parcare are ca scop:

  • Scăderea poluării: ca urmare a instituirii aceste taxe, serviciul public pentru amenajarea de parcări și optimizarea mobilității urbane va putea deține fonduri pentru a putea pune în aplicare proiectele vizând decongestionarea traficului, cu efect evident în reducerea poluării. 
  • Descurajarea achiziționării de autovehicule de către persoanele care nu dețin un loc de parcare: prin impunerea acestei taxe se urmărește încurajarea locuitorilor de a utiliza îndeosebi mijloacele de transport alternative. 

„Potrivit ultimelor situații analizate, în Sectorul 4 s-a constatat existenţa unui număr de aproximativ 182.000 autovehicule înmatriculate şi 67.303 locuri de parcare (dintre care circa 9.500 parcări publice). Această împrejurare relevă faptul că mai bine de 100.000 de locuitori nu deţin un loc de parcare, fiind nevoiţi să staționeze pe trotuar, spații verzi sau carosabil”, se arată în document.

În referatul de aprobare este invocată și  Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Bucureşti 2021 – 2030 unde scrie că „la nivelul Capitalei, existau în anul 2019  circa 1,4 milioane de autovehicule în circulație, în timp ce stocul total de parcări de reședință comunicat de către cele 6 primării de sector era de sub 200.000, existând așadar un loc de parcare tarifat la 7 autoturisme. Așadar, din 7 proprietari de autoturisme, unul singur plătește anual o taxă modică către Primărie, în timp ce restul de 6 parchează pe domeniul privat sau pe străzi, în cele mai multe cazuri fără respectarea legislatiei în vigoare. Această situație este tolerată de către autorități, conştiente fiind de imposibilitatea de a oferi locuri de parcare tuturor. Paradoxul acestei tolerante este însă faptul că parcul auto continuă să crească în ritm accelerat (510%/an), mai ales prin importul de autoturisme second-hand la prețuri reduse, cetățenii nefiind practic descurajați sub nicio formă să apeleze la noi achiziții. Cu toate acestea, nu există încă aplicate la nivelul Capitalei măsuri clare pentru descurajarea deținerii unui autovehicul”.  

INTERVIURILE HotNews.ro