Portalurile romanesti – afaceri de milioane de euro pe an
Una din ideile de afaceri care inca pot aduce bani frumosi in Romania este realizarea si administrarea de portaluri pe net. Un portal este un loc care concentreaza intrari (linkuri) spre numeroase alte pagini de internet, usurand astfel gasirea lor de catre cei interesati.
Exista portaluri specializate pe locuri de munca, pe literatura etc.
Portalul este de fapt un web-site care nu trebuie sa contina neaparat toate informatiile pe care utilizatorul le cauta, cat mai degraba sa cuprinda trimiterile utile catre paginile care contin acele informatii.
Cu alte cuvinte, iti pune la dispozitie instrumentele necesare ca sa le cauti si sa le gasesti pe web. Unele portaluri pot fi personalizate, adica iti permit sa-ti faci o pagina proprie, putand opta sa ai acolo doar ceea ce vrei sa faci public despre tine pe net.
Primii pasi
Un exemplu reusit de portal-business este Neogen SA. Fondatorul companiei, azi cu o cifra de afaceri de peste un milion de euro, este mureseanul Calin Fusu.
„Afacerea noastra a inceput cu postarea pe net a unui banal anunt de angajare a unui programator web“, spune Maria Suciu, PR Executive la Neogen SA. Activitatea online a Neogen a debutat cu un singur site, specializat in imobiliare.
„Pe parcurs, activitatea a fost extinsa, aparand portalul de recrutare BestJobs.ro, care s-a dovedit a ulterior a fi cea mai rentabila afacere a companiei“, mai spune Suciu.
Ulterior, Neogen a mai lansat site-urile noi2.ro, eTurism.ro, Garaj.ro, Bazar.ro si BizClub.ro. Fuzionarea tuturor site-urilor s-a produs in 2003, serviciile fiind disponibile pe noul portal al companiei www.neogen.ro.
Ca dovada a rentabilitatii business-ului, Neogen s-a extins in Balcani, lansandu-se pe piata din Bulgaria si achizitionand unul din cele mai populare site-uri din Serbia.
Calin Fusu, directorul general al companiei, ne-a spus ca in viitor orientarea companiei va fi spre comertul electronic. „Ne vom concentra exclusiv pe piata de comert electronic si de recrutare online din Romania,renuntand la activitati precum dezvoltarea de software sau consultanta IT“, a spus Fusu.
O istorie asemanatoare a avut si MyJob. „Proiectul MyJob a fost initiat in 2000 fiind, cu doar 2 oameni care se ocupau de dezvoltarea site-ului, de vanzari,facand si contabilitatea“, spune Ionut Oprea, director de comunicare al netBridge, compania care administreaza portalul.
Oprea a mai spus ca unul din secretele succesului MyJob a fost parteneriatul incheiat cu portalurile generale. „Din 2001, ofertele noastre de angajare erau puse la dispozitia utilizatorilor si pe acasa.ro si apropo.ro.
Iar de la finele lui 2004, compania netBridge a hotarat sa cumpere MyJob, sa refaca site-ul si sa-i asigure o echipa de profesionisti“, mai spune Oprea.
Astazi, MyJob este site-ul de recrutare cu peste 1 milion de utilizatori de internet saptamanal, datorita in special sectiunilor dedicate locurilor de munca.
De unde vin banii
Veniturile sunt din doua surse. Publicitate online, adica bannere, la care se adauga serviciile platite de firmele care apeleaza la administratorii portalurilor.
Neogen de pilda ofera servicii de gazduire (hosting), la preturi de 5-8 euro pe luna. Angajatorii care doresc sa recruteze personal mai platesc si ei sume de pana la 10 euro pentru a li se trimite acele oferte care corespund criteriilor lor.
Cu cat site-ul e mai vizitat, cu atat interesul unei firme pentru a posta un banner publicitar este mai mare. La MyJob ni s-a spus ca cifra de afaceri este confidentiala, dar numarul mare de oferte existente online (de circa 800), pentru care angajatorii platesc lunar intre 4 si 12 euro, dau o dimensiune a afacerii.
In ce priveste infiintarea unui portal, domeniul .ro te costa cam doua milioane de lei pe an. Celelalte cheltuieli sunt minore, dar daca discutam in termeni de business, trebuie spus ca afacerea incepe abia atunci cand ajungi cunoscut si accesat de cat mai multi utilizatori.
Cu alte cuvinte, cand reusesti sa obtii bani si publicitate. Pentru asta, fie inchei parteneriate cu companii similare, fie investesti in publicitate. Veniturile sunt pe masura.