Automobile Craiova este gata de privatizare
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a publicat vineri anuntul de vanzare prin negociere pe baza de oferte finale, imbunatatite si irevocabile a unui pachet de actiuni reprezentand 72,4% din capitalul social al companiei Automobile Craiova. Investitorii interesati pot depune scrisori de intentie neangajante pana pe data de 25 aprilie 2007.
Potrivit unui comunicat al AVAS, documentele trebuie sa contina informatii de prezentare a activitatii investitorului si o scurta descriere a motivatiei de a investi la Automobile Craiova.
Automobile Craiova are un capital social de 39,78 milioane de lei si este unicul actionar cu drept de vot la Daewoo Automobile Romania, producator si distribuitor de autoturisme si subansamble, detinand 49% din capitalul social al acesteia. La randul sau, grupul Automobile Craiova are actionari pe AVAS, care detine 72,4% din actiunil, SIF Oltenia cu 22% si alti actionari 5,5%.
Scurt istoric
Vechiul nume al fabricii de la Craiova era, la inceputul anilor ’90, Oltcit Romania. Numele Oltcit vine de la regiunea Oltenia, unde este situat orasul Craiova, iar particula “cit” provine de la Citroen.
Dar de unde Olt si Citroen?
In data de 30 decembrie 1976, Romania a semnat un acord cu Citroen pentru constructia unei fabrici de automobile in orasul Craiova. Investitia s-a cifrat la valoarea de 450 de milioane de dolari, iar in 1982 fabrica a demarat productia de automobile.
La acea vreme, Olcit era cea de-a doua mare fabrica de automobile din Romania dupa Dacia.
Aceast parteneriat nu a fost insa profitabil pentru Citroen, astfel incat producatorul francez a parasit alianta in 1988. Capacitatea maxima a fabricii era de 130.000 de unitati pe an, insa cel mai mare numar de masini produse a fost de 37.000, in 1984. In rest, productii care s-au situat chiar si la 5-6000 pe an.
1994-2004
In 1994, Daewoo a cumparat 51% din fabrica, care a primit numele de Daewoo Automobile Romania. In urma problemelor financiare inregistrate la nivel global de grupul coreean, productia a scazut, iar in final Romania a decis achizitionarea participatiei de 51% detinuta de coreeni.
Astfel, in anul 2004, Daewoo Motor a propus Guvernului Romaniei vanzarea pachetului de actiuni pe care il detinea la Daewoo Automobile Romania, conversia datoriilor pe care compania romana le avea la societati din grupul Daewoo si vanzarea pachetului rezultat din conversie.
Tranzactia a fost evaluata la 60 milioane dolari, din care 50 milioane de dolari reprezinta cumpararea pachetului majoritar de actiuni, iar 10 milioane dolari reprezinta datoriile uzinei din Craiova catre firme din grupul Daewoo.
Procesul de privatizare a societatii Automobile Craiova este coordonat de o comisie din care fac parte Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Comertului, Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Gheorghe Barbu, ministrul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Teodor Atanasiu, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, Razvan Orasanu,
consilier de stat in cadrul Cancelariei Primului-Ministru, si Gyerko Laszlo, vicepresedinte in cadrul AVAS.
Pentru fabrica de la Craiova s-au aratat interesate mai multe companii printre care Ford, GM Daewoo Auto&Technology si Tata (India).