Presa despre noul Patriarh
Inalt Prea Sfintia sa Daniel al Moldovei este noul Patriarh. Acesta a reusit sa castige in fata lui Bartolemeu Anania, in cadrul unei procesiuni din care nu au lipsit incedentele, noteza EvZ.
Cotidianul, considera ca noul Patriarh va vi unul care va reprezenta interesele Ortoxiei pe termen lung. Analistii raman inca indecisi. Noul Patriar va produce reforma BOR sau va consolida Traditia.
Pozitiile comentatorilor sunt redate de ziarul Romania Libera. Policienii nu au vrut sa piarda momentul mediatic si s-au intrecut in declaratii, noteaza Jurnalul National.
27 de voturi din primul tur
La ora 12.30, secretarul Sfantului Sinod, Prea Sfintitul Vincentiu Ploiesteanu, a anuntat intr-o conferinta de presa ca cei trei candidati pentru scaunul patriarhal sunt: IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei, IPS Bartolomeu, Mitropolitul Clujului, si PS Ioan, Episcopul Covasnei si Harghitei. Prea Sfintitul Vincentiu Ploiesteanu a refuzat sa faca alte comentarii sau sa spuna cu ce voturi
s-au calificat cei trei candidati, insa „Evenimentul zilei” a aflat care a fost desfasurarea de forte din sala sinodala, unde timp de doua ore si jumatate nu a putut patrunde nimeni.
Primul tur de scrutin nu a adus nicio surpriza, primul candidat desemnat fiind Inalt Prea Sfintitul Daniel, care a intrunit 27 de voturi, in jur de 60%.
Pe locul doi s-a situat Inalt Prea Sfintitul Bartolomeu Anania, Mitropolitul Clujului, cu 9 voturi, urmat de Inalt Prea Sfintitul Teofan, care a primit tot 9 voturi.
Inalt Prea Sfintitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului si Prea Sfintitul Ioan, Episcopul Covasnei si Harghitei, au primit cate un vot in primul tur.
In turul al doilea a fost un pic mai dificil pentru ca Inalt Prea Sfintitul Teofan al Olteniei a anuntat ca se retrage din cursa. Voturile sale i-au revenit Inalt Prea Sfintitului Bartolomeu Anania, care s-a calificat ca al doilea candidat la functia de Patriarh, cu 19 voturi.
In turul al treilea de scrutin, Inalt Prea Sfintitul Teodosie a obtinut 17 voturi, iar Prea Sfintitul Ioan, 30. Astfel, Ioan a ajuns in finala, pornind de la un singur vot.
Gluma sau alternativa
Surpriza mare a venit din partea Prea Sfintitului Ioan al Covasnei si Harghitei, care dintr-un singur vot in primul tur a ajuns candidat la functia de Patriarh, e drept in al treilea tur de scrutin, cu 30 de voturi.
Uimit de succesul sau, Prea Sfintitul Ioan al Covasnei si Harghitei umbla pe holurile Patriarhiei jurandu-se la toti cei pe care-i intalnea ca nu el s-a votat in primul tur si ca nu intelege ce s-a intamplat.
Surse sustin ca aceasta candidatura a inceput initial dintr-o gluma facuta de Prea Sfintitul Calinic, Episcopul Argesului si Muscelului. „Este cunoscut pentru astfel de glume, numai el putea sa o faca”, a declarat un ierarh.
Oricum, desemnarea Prea Sfintitului Ioan al Covasnei si Harghitei drept candidat la Patriarhie a fost surpriza zilei. Si ceilalti doi aspiranti la candidatura, IPS Teofan si IPS Teodosie, au fost „in carti”, dar unul s-a retras in favoarea Mitropolitului Clujului, iar cel de-al doilea a pierdut la vot.
Incidente inainte de alegeri
In timp ce membrii Adunarii Nationale Bisericesti ieseau de la slujba care a precedat inceperea Sedintei Colegiului Electoral, in fata Palatului Patriarhal un grup de tineri a desfasurat un banner pe care era scris „Fara masonerie la Patriarhie”.
Acestia s-au declarat sustinatori ai IPS Bartolomeu, iar mesajul pe care l-au afisat reprezenta o forma de protest la adresa IPS Daniel, pe care l-au acuzat ca ar avea legatura cu aceasta miscare. Spiritele au fost imediat calmate de fortele de ordine, unul dintre protestatari fiind arestat.
Un patriarh de cursa lunga
Indiferent de interesul pe care l-au avut cind l-au ales, argumentul oficial al votantilor IPS Daniel este acela ca a fost singurul dintre candidati capabil sa reformeze BOR. Mai exact, sa-si extinda programul managerial pe care l-a aplicat la Iasi la nivelul intregii tari.
In cei 17 ani pe care i-a petrecut in scaunul mitropolitan de la Iasi, IPS Daniel a reusit sa transforme moastele Sfintei Parascheva in principalul obiectiv de pelerinaj din tara, dar si sa construiasca foarte multe biserici si manastiri.
De asemenea, IPS Daniel s-a remarcat prin abilitatea de a comunica bine cu toate regimurile politice ce s-au succedat de la Revolutie incoace, fapt apreciat de unii clerici, condamnat de altii.
In plus, este considerat promotorul miscarii ecumeniste in Romania, lucru ce a dus insa la polarizarea Sfintului Sinod, unde a intimpinat o rezistenta puternica mai ales din partea IPS Bartolomeu, secundat de IPS Teofan, mitropolitul scolit la Institutul Saint Serge din Paris, dependent de Patriarhia Moscovei.
Cea de-a treia Adunare Ecumenica Europeana ce a avut loc saptamina trecuta la Sibiu si a reunit 2.500 de reprezentanti ai tuturor cultelor din Europa ar fi trebuit sa fie considerata un succes al diplomatiei BOR si, implicit, al IPS Daniel, insa doar citiva membri ai Sinodului au onorat cu prezenta acest eveniment.
In ce priveste ierarhia bisericeasca, de la IPS Daniel se asteapta intinerirea Sfintului Sinod prin promovarea unei legi interne de pensionare a ierarhilor, idee ce a fost vehiculata inca din 2005, dar a fost tinuta in sertar din delicatete fata de PF Teoctist.
Datorita virstei de doar 56 de ani, IPS Daniel, care in 1990 era cel mai tinar mitropolit din Sinod, va fi, cel mai probabil, un Patriarh de cursa lunga. Alegerea sa ca Patriarh deschide o alta lupta ce se anunta crincena in BOR, cea pentru functia de mitropolit al Moldovei, ramasa vacanta, a doua in ierarhie.
IPS Daniel, pe numele sau de mirean Dan Ilie Ciobotea, este nascut in 1951 in satul Dobresti, judetul Timis. A stat 12 ani in strainatate inainte de 1989, studiind la Strasbourg si la Freiburg im Breisgau, apoi fiind profesor la Institutul Ecumenic din Bossey – Elvetia, de unde si suspiciunea ca ar fi colaborat cu Securitatea, lucru insa nedovedit pina acum de nici un document.
A intrat in viata monahala in 1987, la Manastirea Sihastria, avindu-l ca parinte duhovnicesc pe Ilie Cleopa.
Intre 1 septembrie 1988 si 1 martie 1990 a indeplinit functiile de consilier patriarhal, director al Sectorului Teologie Contemporana si Dialog Ecumenic si conferentiar la catedra de misiune crestina a Institutului Teologic din Bucuresti, dupa care a fost ales episcop-vicar in Mitropolia Banatului, cu numele de Lugojanul.
A facut parte din Grupul de Reflectie pentru Reinnoirea Bisericii, infiintat in ianuarie 1990, grup care s-a desfiintat in vara aceluiasi an, cind PS Daniel a devenit mitropolit la
Reforma sau traditie?
Ce inseamna reforma in Biserica Ortodoxa Romana de azi? Este nevoie de deschidere si transparenta? Care este raportul de forte intre adeptii ecumenismului si cei ai orientarii traditionale din Biserica Ortodoxa Romana? Care sunt provocarile carora ortodoxia si noul patriarh vor trebui sa le faca fata? La aceste intrebari ne-au raspuns mai multi teologi, fiindca membrii clerului abordeaza aceste teme doar in cercuri inchise. Teama de ierarhie n-a disparut din BOR.
Pr. prof. Paul Brusanovschi, profesor de Istoria Bisericii Romane, pune degetul pe rana:
„Bineinteles ca este nevoie de reforma. Ar trebui, in primul rand, o reforma constitutionala dupa model sagunian, prin revenirea la statutul din 1868 sau macar la cel din 1925. Aceasta prevede autonomia deplina fata de stat, precum si autonomia corporativa a structurilor inferioare fata de cele superioare, prin subsidiaritate, depasind starea uniforma si excesiv centralizata de astazi.
Apoi, este necesara separarea puterilor, respectiv laicatul sa aiba un rol mult mai mare. Conform statutului sagunian, laicii erau alesi prin vot uninominal, avand de-a face cu adevarate parlamente locale care legiferau bunul mers al treburilor bisericesti la nivel local. Iar al treilea element sagunian era reprezentarea prin 2/3 a laicatului si 1/3 a clerului.
Astazi avem de-a face cu un centralism strans, dirijat de la Bucuresti, ca o prelungire a perioadei comuniste, cand puterea discuta cu un grup restrans din elita clerului.
Un alt aspect al reformei consta in faptul ca reprezentantii laicatului sa fie intr-adevar reprezentanti ai credinciosilor, nu ajunsi in functii prin «alegeri» dirijate de conducerile eparhiale, numiti, practic, in functie de anumite interese.
Reforma mai trebuie sa cuprinda obligatoriu mai multa transparenta, ca o corporatiune de drept public autonoma cu adevarat, iar cele dezbatute in adunarile eparhiale si in Adunarea Nationala Bisericeasca sa fie publicate sub forma de protocoale, ca in perioada interbelica.
Astfel, societatea va vedea ca exista un control eficient asupra administratiei bisericesti, iar acest fapt va duce la cresterea increderii in Biserica, fata de lenta erodare la care asistam azi.”
Cristian Vasile, profesor de istorie la Universitatea Bucuresti nu are ezitari in privinta necesitatii unui suflu nou in Biserica Ortodoxa, desi nu-i place notiunea de „reforma” pentru ca „nu trebuie sa protestantizam Biserica”.
„Dar este nevoie de o mare deschidere, asta incontestabil. Eu nu inteleg nici chiar faptul ca aceste alegeri au ramas secrete. Majoritatea asteptarilor fata de noul Patriarh se leaga de deschidere.
Nu doar ca au probleme mari cu CNSAS, intens mediatizate, dar dansii n-au deschis nici macar arhiva Sfantului Sinod, nu doar pentru prezent, dar nici pentru secolul 19! Macar atat daca ar face noul Patriarh si tot ar fi un mare castig, altfel avem de-a face cu o schimbare de forma.
Legat de expresia «traditionalist-ecumenist-modernist», taberele nu cred ca sunt atat de clar conturate cum incearca presa sa le impuna, e si o separare in conventional, cu care trebuie operat cu prudenta.
Sa ne rugam ca, indiferent cine iese Patriarh, Biserica sa ramana unita, nu ca in urma cu doi ani, cu prilejul divizarii Mitropoliei Ardealului, cand au iesit la iveala atatea lucruri urate si ambitii fara de masura.
Viitorul Patriarh are de rezolvat, in primul rand, restantele acumulate. Vorbesc aici de disputa patrimoniala cu greco-catolicii si catolicii, fapt realizabil daca exista deschiderea de care vorbeam ca deziderat.
Au venit multi cu impunerea modelului grecesc de mitropolii, eu nu cred ca e bine, vad in acest fenomen un pericol, necesitatile pastorale ale credinciosilor nu necesita o reforma administrativa atat de drastica.
Si, obligatoriu, mai multa transparenta!”
Vasile Somcutean, analist specializat pe iudaistica, este convins ca fiecare candidat la functia de Patriarh a venit in Adunare cu platforme-program, cu puntele forte specifice:
„Evident, este nevoie de reforma in Biserica. Prin definitie, Biserica Ortodoxa Romana este o Biserica traditionalista, insa ea trebuie sa se adapteze noilor contexte in care chiar enoriasii ei isi desfasoara activitatea si isi traiesc viata. Dihotomia «traditionalist-ecumenist» nu este fortata de presa, ci ea s-a impus prin formatia si provenienta clerului care are acces la functii.
Majoritatea celor din ramura ecumenica sunt absolventi de licee, scoli laice, ca Mitropolitul Daniel, in timp ce ceilalti provin din scolile monahale sau din seminariile teologice, ca Mitropolitul Bartolomeu.
De ce sa ne ferim, cand fiecare a venit in realitate cu propria platforma-program cu care a incercat sa convinga pe cat mai multi din Adunarea Nationala?! Mitropolitul Daniel declara inca de la instalarea lui, pe 1 iunie 1990, ca «Dumnezeu ne cheama la unitate, dar Dumnezeu iubeste diversitatea, astfel ca si regionalismul isi are valoarea lui tocmai pentru ca Dumnezeu iubeste
diversitatea». Iata un exemplu concludent de deschidere ecumenica, proces prelungit daca iese Patriarh.
Tot Mitropolitul Daniel a actionat consecvent pentru intarirea comuniunii dintre Biserici, la fel ca si pentru promovarea relatiilor dintre Biserici si etnicitate, identificarea cauzelor de criza dintre Bisericile Ortodoxe si organizatiile ecumenice, dar si necesitatea crearii la nivelul BOR a structurilor similare din organizatiile ecumenice, lucru inceput la Iasi.
Prin opozitie, Mitropolitul Bartolomeu ar promova, in primul rand, o reteta dura, traditionalista, in paralel cu o oarecare deschidere.
El va impune cat mai putine influente majore din partea fenomenului de globalizare in Biserica, ar ataca linia Congresului Mondial Bisericesc, dominat de protestanti, si ar avea pozitii ferme impotriva hirotonirii preotilor-femei, a drepturilor minoritatilor sexuale, precum si a unor tendinte legate de sincretismul religios.”
Reactiile politicienilor
Presedintele Traian Basescu a transmis felicitari IPS Daniel pentru alegerea sa in demnitatea de Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane.
“Presedintele Traian Basescu a urat Prea Fericirii Sale ani indelungati si impliniri ca Intaistatator al crestinilor ortodocsi din Romania, exprimandu-si increderea ca Prea Fericirea Sa Daniel isi va dedica intelepciunea si experienta slujirii valorilor credintei si calauzirii Bisericii Ortodoxe Romane intr-o societate moderna si europeana”, se arata intr-un comunicat al Presedintiei.
La randul sau, premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat ca, prin alegerea noului patriarh, Biserica Ortodoxa Romana va avea posibilitatea sa isi reafirme o data in plus importantul rol de reper moral, implicandu-se si mai mult in proiectele sociale derulate in ultimii ani.
Premierul a aratat din nou ca este dezamagit pentru faptul ca alegerile noului patriarh au fost “politizate”, printr-o implicare mult prea accentuata a unora dintre reprezentantii clasei politice. Si presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu, a adresat cele mai sincere felicitari IPS Daniel.
“Avem cu totii obligatia pastrarii scarii valorilor morale crestine, iar Biserica noastra a jucat in acest sens un rol esential, pentru ca s-a bucurat, intotdeauna, de increderea romanilor, mai ales in perioadele dificile, cum a fost si trecerea de la statul de tip totalitar la democratie”, a spus presedintele Senatului.
Presedintele PSD, Mircea Geoana, si-a exprimat convingerea ca IPS Daniel va fi cel mai puternic, respectat si influent Patriarh al Romaniei. “Consider ca noul Patriarh va continua mostenirea IPS Teoctist si sunt convins ca va aduce un plus de rigoare si de deschidere Bisericii Ortodoxe Romane catre miscarea ortodoxa europeana”, a spus Geoana.
Vicepresedintele PNL, Puiu Hasotti, a declarat ca implinirile noului Patriarh vor fi implinirile neamului romanesc si si-a exprimat speranta ca “noul Patriarh va continua traditia Bisericii Ortodoxe Romane, ca va implica si mai mult Biserica in viata comunitatilor romanesti”.
La randul sau, liderul PD, Emil Boc, si-a manifestat speranta ca noul patriarh sa duca mai departe testamentul Preafericitului Teoctist. “Ma bucur ca alegerea Patriarhului s-a facut in persoana Mitropolitului Daniel, respectandu-se o traditie ce dureaza de la Cuza”, a declarat si vicepresdintele PRM, Lucian Bolcas.
Nu in ultimul rand, Regele Mihai a aratat ca alegerea noului patriarh reprezinta un moment insemnat pentru credinta stramoseasca si pentru Romania de maine. “Familia noastra si cu mine suntem alaturi de toti romanii ortodocsi care au, incepand de astazi, un nou Patriarh, Prea Fericitul Parinte Daniel.
Consideram aceasta zi un moment insemnat pentru credinta stramoseasca si pentru Romania de maine”, se arata in mesajul Regelui Mihai.