Noul Gandul si cursa pentru quality
Ultima relansare de ziar serios (quality) din aceasta toamna, a ziarului “Gandul”, reprezinta o schimbare importanta pentru titlul condus de Cristian Tudor Popescu si face parte din sirul de repozitionari si schimbari de proprietate prin care au trecut in ultimele 12 luni toate ziarele quality din Romania.
“Gandul” a introdus, de la 1 octombrie, o structura mai stricta, in locul paginilor denumite generic “Actualitate”, cu colontitluri precum “Puterea Gandului”, “Timpul liber”, “Internetul” si asa mai departe.
Este un pas inainte, in locul rubricatiei laxe, reminescente din anii ‘90, pe care cotidienele romanesti o mai pastrau acum cativa ani. Cititorul se poate orienta mai precis in ziar, insa schimbarea atrage si o posibila scadere a calitatii textelor, pe termen scurt, fiindca nici autorii lor, nici sefii autorilor nu sunt obisnuiti sa gandeasca in astfel de jaloane stricte.
La ziarele unde o astfel de schimbare a fost introdusa, calitatea textelor din paginile nou-infiintate a fost mediocra, cel putin o vreme.
Vezi, de pilda, incercarea “Evenimentului zilei” de a acorda o atentie sporita tematicii de business, care include ponturi referitoare la investitii, fostele la “Social” locuri de munca, consecintele la cititorul gazetei ale evolutiilor macro.
O alta schimbare a fost trecerea la un logo rosu (saturat nu cu negru, ci cu cyan, ceea ce da o nuanta in acelasi timp definitorie si putin ciudata), fiindca rosul inseamna, precum se stie, dinamism, viata, expansivitate.
Tot rosul este, insa, si culoarea pe care au adoptat-o mai toate ziarele generaliste din Romania, cu exceptia “Adevarului”, a “Gardianului” si a “Cotidianului”.
In ciuda celor opt procente de cyan care se vad in pdf-ul de pe site-ul ziarului, rosul “Gandul” nu asigura aceeasi diferentiere ca movul cu care ziarul a fost lansat in prima forma, de broadsheet (format mare).
Trecerea la format mai mic este naturala, fiindca astfel de schimbari au dat roade in mai toate pietele din lume. Pagina I este mult mai bine organizata decat in oricare din layouturile vechi, cu trei elemente informative, dintre care o fotoinformatie, si unul de opinie (cel putin la numarul din 1 octombrie).
Trimiterile se ordoneaza corect in josul paginii, pe orizontala, iar comentariul de pe coloana din dreapta are o poza mare, potrivita cu statutul de vedeta al lui Cristian Tudor Popescu, dar si cu denotatiile si conotatiile legate de opinie ale titlului.