Sari direct la conținut

Adrian Curaj, ministrul Educatiei: Varianta finala a ordonantei privind acordarea si retragerea titlurilor de doctor va pastra toate detaliile referitoare la modul in care se sustine public teza

HotNews.ro
Bogdan Murgescu, Adrian Curaj si Mirabela Amarandei.jpg, Foto: Agerpres
Bogdan Murgescu, Adrian Curaj si Mirabela Amarandei.jpg, Foto: Agerpres

Universitatile vor acorda de acum inainte titlurile de doctor. In cazul titlurilor deja acordate obtinute prin plagiat, universitatile trebuie sa reanalizeze teza de doctorat, sa dea verdict si decizie de retragere pe care o va semna rectorul, aceasta va fi trimisa la CNATDCU pentru avizare, dupa care ministrul Educatiei va retrage titlul prin ordin. Declaratiile a fost facute duminica de ministrul Educatiei, Adrian Curaj, care a anuntat ca nu va mai scoate din legea educatiei prevederile referitoare la modul in care se sustine public o teza de doctorat, dupa reactia primita in timpul consultarii publice.

Adrian Curaj, ministrul Educatiei, si Bogdan Murgescu, directorul Consiliului de Studii Doctorale de la Universitatea din Bucuresti si consilier al ministrului, au sustinut duminica, 14 februarie 2016, o conferinta de presa in care au lansat in dezbatere publica proiectul de Hotarare de Guvern privind Codul studiilor universitare de doctorat. Acesta este cadrul care finalizeaza noul mecanism de acordare si retragere a titlului de doctor. In urma cu o saptamana, Ministerul a lansat in dezbatere un proiect de ordonanta de urgenta care modifica legea educatiei tot pe problema doctoratelor, proiect de OUG care – in varianta initiala – anula prevederile din lege care spun explicit cum se sustine in sedinta publica o teza de doctorat, urmand a le transfera in proiectul de HG prezentat astazi, care este mult mai usor de modificat ulterior decat legea.

Ministrul a anuntat ca ordonanta de urgenta va fi adoptata in sedinta de guvern de joi, ca „in doua luni de acum o sa avem un CNATDCU functional” si ca scolile doctorale vor fi evaluate international „cat mai curand posibil”.

Bogdan Murgescu, directorul Consiliului de Studii Doctorale de la Universitatea din Bucuresti si consilier pe invatamant superior al ministrului Educatiei, a explicat in cadrul aceleiasi conferinte ca „o noutate majora” este obligativitatea ca teza de doctorat sa fie verificata inainte de a fi sustinuta public printr-un program anti-plagiat „care va fi pus la dispozitia universitatilor”. „Raportul de similitudini [programul anti-plagiat – n.red.], unul sau mai multe, depinde, este parte a dosarului de doctorat si se documenteaza – deci va fi accesibil si membrilor comisiei de sustinere si tuturor celorlalte persoane care analizeaza, inclusiv CNATDCU, inclusiv dupa aceea se depoziteaza pe platforma nationala, deci nu pot fi ascunse sub pres”, a precizat Murgescu.

  • HotNews.ro a transmis LIVE TEXT cele mai importante declaratii din cadrul conferintei

Adrian Curaj

Adrian Curaj

Foto: Agerpres

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Adrian Curaj:

  • Avem pana in acest moment un cadru legislativ incoerent, haotic legat de doctorate, care a generat situatia in care ne aflam
  • Nu a existat suficienta vointa politica pentru a da mediului universitar un cadru robust de analiza si autonomia necesara
  • Am avut jocuri politice care au facut mult rau invatamantului romanesc. Rezultatele le vedem astazi si ne miram de ele?
  • Pentru noi, era simplu sa ne asumam un joc politic, insa am decis sa nu o facem.
  • Mi-am asumat ca Ministerul sa creeze cadrul normativ potrivit care, spre deosebire de o decizie pur politica, a necesitat timp, a durat mai mult, dar sunt convins ca efectele vor rezista in timp, dincolo de mandatul meu
  • Repet: consider ca este in obligatia Ministerului sa creeze un cadru normativ corect si predictibil. Iar acest cadru nu l-am avut pana acum
  • Am avut un dublu-standard: despre ce facem in legatura cu doctoranzii sau doctorii oameni politici si toti ceilalti neimplicati in politica. Si asa ceva nu trebuia sa continue, s-a incheiat.
  • Modificarile propuse creeaza conditiile necesare pentru a permite recredibilizarea scolilor doctorale, daca si acolo unde este cazul, intarirea integritatii academice si recapatarea sau, dupa caz, consolidarea prestigiului universitatilor din Romania
  • Miza este mare: consolidarea autonomiei universitatilor si cresterea responsabilitatii publice a acestora, esentiale atunci cand stim rolul special pe care universitatile il joaca in dezvoltarea socio-economica si in competitivitatea unei tari
  • Sunt pentru decizii serioase si bine fundamentate. Asta am facut mereu.
  • Modificarile anuntate astazi se bazeaza pe raportul grupului de lucru constituit in decembrie 2015 din 10 experti recomandati de universitati si Academia Romana, raport ce poate fi consultat pe site-ul Ministerului, munca juristilor din Minister si nu numai, care au inglobat recomandarile expertilor in text de lege, semnalele primite din partea societatii civile si a celor din presa care au fost preocupati sa ajute constructiv la aceasta dezbatere, nu in ultimul rand contributia consilierilor mei, cu care am discutat mult, am analizat si armonizat deciziile. Le multumesc mult tuturor si le apreciez profesionalismul
  • Modificarile legislative vin la pachet cu transparentizarea informatiilor cu privire la doctorate, facem publice informatiile pe care le avem despre scoli doctorale, conducatori de doctorat, persoane abilitate, teze doctorale si documente asociate, auto-evaluarea scolilor doctorale – pe care am solicitat-o deja prin contractul institutional de finantare pentru 2016 si evaluarea internationala a scolilor doctorale pe care o vom lansa in lunile urmatoare cat mai devreme.
  • Acum despre acordarea si retragerea titlurilor: de acum inainte, acordarea si retragerea va fi in atributia si responsabilitatea institutiei organizatoare de studii universitare de doctorat, adica a universitatilor si a Academiei Romane
  • Mecanismul este unul natural: cine organizeaza studiile doctorale isi asuma responsabilitatea privind calitatea si integritatea si ia si decizia de acordare a titlului. Nu eram aici, acum, daca acest lucru era clar. Si nu a fost.
  • CNATDCU este instanta de apel la deciziile universitatilor. CNATDCU verifica procedura si se asigura de calitatea procesului de acordare a titlului. CNATDCU poate solicita universitatilor reanalizarea deciziei
  • Pentru trecut: institutia organizatoare de studii universitare de doctorat analizeaza si ia decizia privind retragerea titlului. Decizia este semnata de conducatorul institutiei si este inaintata Ministerului Educatiei, pentru simetrie. CNATDCU valideaza, iar avizul este conform. Ministrul emite ordinul de retragere a titlului.
  • CNATDCU este instanta de apel. Pentru toate situatiile, nepunerea in aplicare a deciziilor CNATDCU de catre institutia organizatoare de studii universitare de doctorat atrage suspendarea scolii doctorale
  • Referitor la propunerea de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Legii Educatiei in consultare, de miercuri. Am vazut deja o serie de reactii privind prevederile propuse.
  • Propunerea noastra viza, dupa cum este si normal, ca legea organica sa prevada principiile generale, iar procedurile in detaliu sa fie stabilite prin legislatie secundara, in cazul nostru o Hotarare de Guvern privind Codul studiilor doctorale.
  • Am vazut feed-backul primjt ce reflecta spatiul de neincredere existent si pentru a nu exista dubii legate de intentiile noastre, pentru a nu aparea intrebari privind vointa noastra de a face aceasta reforma, am decis ca in varianta finala de OUG sa pastram toate detaliile, chiar daca vom avea aceleasi alineate si in lege, si in Hotarare de Guvern
  • Pana la urma, acesta este rolul unei consultari publice si va rog sa nu uitam, inclusiv dupa intalnirea de astazi, ca suntem in consultare publica. Suntem in dialog, iar dialogul poate schimba forma propusa
  • Imi doresc ca universitatile sa aiba forta si maturitatea de a confirma increderea acordata, astfel incat sa nu ajunga in situatia de a fi sanctionate, sa dovedeasca forta deosebita a democratiei participative a elitelor, pentru ca acestea sunt adevaratele universitati. Prin asta vor arata ce inseamna responsabilitatea publica
  • Intrebare: Avand in vedere ca proiectul de ordonanta prevede ca dvs veti retrage titlurile de doctor acordate anterior tot prin ordin de ministru, in cazul carora exista o decizie de retragere semnata de catre rector, ii veti retrage titlul de doctor lui Victor Ponta? – rectorul Universitatii din Bucuresti a anuntat in repetate randuri ca v-a trimis solicitarea de retragere a titlului acestuia. Raspuns: Clarificarile actuale sunt fosrte directe. Solutia pe care o propunem este aplicabila la toate situatiile. Universitatea va analiza, rectorul va semna, va inainta CNATDCU, CNATDCU va da aviz conform si ministrul va emite. Nici macar nu va putea sa ocoleasca, pentru ca eu vreau ca ceea ce am propus acum sa treaca dincolo de mandatul meu.
  • In aceasta speta, rectorul va trebuie sa reanalizeze sau e de ajuns solicitarea pe care v-a trimis-o? Ne-a trimis o sesizare, doar atat. Universitatea decide, rectorul semneaza, transmite CNATDCU pentru a avea in oglinda procesul anterior.
  • De ce ati pastrat in Lege articolele introduse de guvernul Ponta care prevad ca oricine poate renunta la un titlu stiintific? Noi respectam legile din tara asta. Subiectele respective sunt subiect de Ordonanta de Urgenta 2014. Sunt in dezbaterea Parlamentului si nu ne putem permite sa intram, ca procedura legislativa nu avem voie sa intram. Deci OUG din 2014 este in Parlament, este decizia Parlamentului, nu aveam voie legal sa intervenim pe punctele respective.
  • Nu este voie legal.
  • Bogdan Murgescu, consilierul ministrului: Problema cu acele articole care au fost introduse prin Ordonanta de Urgenta ramasese inca sa fie clarificata prin instructiuni de aplicare pe care sa le emita Ministerul. Ministerul nu a emis acele instructiuni de aplicare si nu are intentia sa le emita, pana cand Parlamentul nu se va fi pronuntat. Deci oricum problema respectiva nu este de actualitate.
  • Adrian Curaj: Nu am vrut eu aceste schimbari. Numai ca atunci cand am vrut sa aplic legea, lucrurile erau neclare. Si atunci am hotarat si numai pe acest domeniu al doctoratelor am cautat sa stabilim un cadru clar si predictibil, cu incredere ca va rezista dincolo de mandatul meu.
  • Atunci cand am preluat mandatul, m-am gandit ca voi primi si ceva cadouri frumoase, niste proiecte carora sa le spun: wow! Uitati-va ce am preluat: doctoratul cu frumusetile lui, curriculumul si dezbaterile toate care au inceput mult inainte sa vin eu si lasati-ma sa nu mai continuu.
  • Nu ne-am propus sa venim cu un alt Cod al studiilor doctorale. Ci ne-am propus sa modificam acolo unde trebuie Codul, astfel incat sa reflecte deciziile pe care le-am luat in clarificarea cadrului privind doctoratul. Cu siguranta ca odata intrand in structura profunda a Codului s-ar putea sa trebuiasca sa fie facute si alte lucruri. In primul rand, e prea complicat, dupa mine. Si Legea Educatiei e prea complicata. Ce sa fac cu sute de pagini? Eu nu pot sa aplic o astfel de lege, care tot repeta, repeta, repeta si de ce repeta, de aia uneori raman lucruri neclarificate.
  • Asa cum in Legea Educatiei – si nu am umblat acolo, ca nu ne-am propus – revocarea unei diplome este inca un subiect de discutie. Articolul acela, 324, este valabil sau nu este valabil?
  • Nu ne-am propus sa facem o noua lege a educatiei. Si aici este un lucru foarte foarte clar de precizat: am identificat cu grija acolo unde interventiile noastre sunt legate de clarificarea cadrului pentru doctorate.
  • Sunt multe softuri: de la analiza de similitudini la plagiat este o distanta destul de mare, recunoscuta oriunde in lume. Astfel incat, aici va juca in mod deosebit un nou rol CNATDCU si noul Consiliu de Etica, pentru ca va trebui sa avem metodologii pe domenii, pe subiecte de interes – de exemplu, utilizarea datelor nu este pentru un domeniu anume, experimentul pe viu este in mai multe domenii si va trebui reglat. Toate acestea pe care acum nu le avem vor fi in sarcina noului Consiliu de Etica si in colaborare cu noul CNATDCU.
  • Dupa mine, noul CNATDCU inseamna urmatorul lucru: este un nou consiliu cu alte atributii. In spatiul consiliilor consultative am anuntat ca voi aplica o regula utila: o persoana poate sa fie intr-un singur consiliu. Asta inseamna ca vor fi mai multi experti in consiliile existente, aceasta decizie va ajuta foarte mult institutiile ca vor avea mai multi reprezentanti in diverse consilii si vor putea intelege si discuta mai bine tot ce se intampla in aceste consilii
  • Nu pun cu semnatura mea [noua componenta a Consiliului general al CNATDCU – n.red.]. Va fi un proces de consultare, o sa va placa. In doua luni de acum o sa avem un CNATDCU functional, si CNE, si Consiliu al cercetarii, si noul Consiliu pentru inovare si antreprenoriat
  • Joi va fi sedinta de guvern si ne asteptam ca ordonanta de urgenta sa fie adoptata.
  • Intrebare: In calitate de profesor, dar si de ministru al Educatiei, cate lucrari de doctorat ati coordonat? Raspuns: eu nu am coordonat pentru ca nu am avut timpul necesar sa coordonez si imi asum lucrul acesta. Nu poti sa conduci si o agentie – eu am condus UEFISCDI. Sa stiti ca daca am condus-o si am aplicat la proiectele internationale si pozitia ei este de institutia care a avut cele mai multe granturi direct de la Bruxelles timp de 3 ani si am avut relatii cu atat de multe agentii internationale in care am pregatit un spatiu potrivit colegilor nostri sa simta ca numai expertiza este cea care ne face sa selectam proiectele, nu imi mai dadea timp sa ma joc, conducand doctorate. Si nu m-am jucat.

Bogdan Murgescu

Bogdan Murgescu

Foto: Agerpres

Cele mai importante declaratii ale lui Bogdan Murgescu, directorul Consiliului de Studii Doctorale de la Universitatea din Bucuresti si consilier pe invatamant superior al ministrului Educatiei:

  • De acum incolo, responsabilitatea publica a universitatilor va fi extrem de apasata si daca nu vor respecta toate principiile legislatiei au si sanctiuni
  • Exista un element de noutate, in special in ceea ce priveste obligativitatea – ea exista de multe ori si inainte, s-a aplicat in unele scoli, in alte scoli nu se aplica in egala masura – a presustinerii in cadrul comisiei de indrumare, care trebuie foarte strict facuta si documentata. Ea poate fi publica. Exista si posibilitatea, daca conducatorul si membrii comisiei de indrumare considera oportun, sa fie invitati si alti specialisti relevanti sau intregul departament, dupa caz, situatiile sunt variabile, dar aceasta presustinere este de acum incolo ferm ancorata in cadrul normativ
  • Nu sunt noutati in ceea ce priveste compunerea comisiei de sustinere publica, sunt unele precizari si clarificari in ceea ce priveste modul de numire a comisiei de sustinere. De asemenea, nu este in cadrul normativ la acest nivel, dar sunt incurajate universitatile si scolile doctorale sa isi impuna standarde inclusiv pentru nivelul stiintific al expertilor invitati sa fie raportori in cadrul comisiilor de sustinere
  • In ceea ce priveste analiza tezei, exista o noutate majora: analiza de similitudini electronica va fi un pas obligatoriu. Va exista un program care va fi pus la dispozitia universitatilor, va fi certificat de CNATDCU, pot fi folosite si alte programe certificate de CNATDCU.
  • Aceasta analiza se va face inainte de depunerea oficiala a tezei, deci practic inainte sa inceapa procesul de sustinere publica.
  • Raportul de similitudini, unul sau mai multe, depinde, este parte a dosarului de doctorat si se documenteaza – deci vor fi accesibile si membrilor comisiei de sustinere si tuturor celorlalte persoane care analizeaza, inclusiv CNATDCU, inclusiv dupa aceea se depoziteaza pe platforma nationala, deci nu pot fi ascunse sub pres.
  • In ceea ce priveste anuntul sustinerii publice, termenul este un pic mai lung decat de obicei. Trebuie pus pe site, la biblioteca exista un exemplar tiparit al tezei, rezumatul este pe site, adica unele reguli existau deja, termenul era mai scurt, acum se mareste in termen rezonabil pentru a intari vizibilitatea, transparenta intregului proces si a putea sa existe reactii.
  • Sustinerea publica este deci anuntata cu cel putin 20 de zile inainte de data, iar in ce priveste desfasurarea sustinerii publice nu sunt noutati, regulile existau deja in cadrul normativ anterior, doar se spera ca ele sa fie respectate peste tot in egala masura – si aici vor fi o monitorizare si o documentare mai stricta a lor.
  • Calificativele se pastreaza, interdictia de a oferi avantaje membrilor comisiei era si in cadrul normativ anterior
  • Noutatea este ca toata documentatia se incarca pe platforma nationala si se notifica CNATDCU – nu se va mai plimba teza in format tiparit, ci va fi accesibila in format electronic. Ceea ce pentru cei care traiau cu imaginea foarte frumoasa a muntilor de teze de pe culoarele Ministerului va fi o frustrare, dar ne asumam aceasta carenta.
  • Se notifica doar CNATDCU ca a avut loc sustinerea tezei X de catre candidatul Y si dupa aceea CNATDCU verifica documentele de pe platforma nationala
  • Exista si posibilitatea ca persoane externe sa faca sesizari dupa sustinerea publica, exista un termen de 30 de zile pentru primirea unor eventuale sesizari de neregularitati sau alte probleme care au aparut in legatura cu teza si cu sustinerea publica. CNATDCU procedeaza la o evaluare a intregii situatii si CNATDCU poate lua decizia fie ca solicita reanalizarea de catre universitate, respectiv Academia Romana, pentru nereguli procedurale, pentru eventuala neindeplinire a standardelor de calitate a tezei de doctorat sau daca exista suspiciuni legate de etica, plagiat, falsificare de date sau cine stie ce alte delicte deosebit de grave. Daca nu exista niciun fel de suspiciuni, CNATDCU notifica universitatii ca poate sa emita titlul si rectorul sau, dupa caz, presedintele Academiei emite titlul de doctor si dispune eliberarea diplomei de doctor dupa aceea, care este intr-un fel documentul constatator al faptului ca o persoana are acest titlu
  • Daca se solicita reanalizarea de catre universitate, universitatea are un termen de 2 luni, exista o dispozitie in HG ca trebuie sa-si adopte proceduri interne prin care sa rezolve asemenea solicitari de reanalizare, dupa caz daca este vorba de procedura sau daca este vorba de probleme de etica, fiecare universitate decide exact cum le analizeaza
  • Acolo, universitatea poate ajunge la concluzia ca cererea nu duce la modificarea cererii de emitere de titlu sau poate ajunge la concluzia ca titlul nu poate fi acordat.
  • Dupa caz, universitatea poate ajunge la concluzia ca cererea de reanalizare nu duce la modificarea propunerii de acordare a titlului de doctor, ca a fost o cerere excesiva si ca in realitate totul este bine sau poate ajunge la concluzia ca cererea de reanalizare este indreptatita si ca titlul nu poate fi acordat
  • Daca a considerat ca titlul poate fi acordat, rectorul emite dispozitia de acordare a titlului de doctor si dispune eliberarea diplomei de doctor, daca nu – o sa trebuiasca sa fie remediate neregularitatile, sa se reia procesul din locul in care au fost neregularitati sau sa se dea teza la refacut in termen de un an, daca teza nu a indeplinit standardele de calitate, nu e destul de substantiala sau, dupa caz, se poate stabili daca au fost probleme de etica – incepe sa fie stabilita exmatricularea doctorandului si stabilirea raspunderilor, cine a fost vinovat in legatura cu aceasta. Exista si posibilitatea scaderii calificativului la nivelul IOSUD-ului (scolii doctorale – n.red.), nu o mai face CNATDCU direct.
  • Fiecare institutie trebuie sa faca publice sanctiunile pe site-ul sau si sa le notifice la CNATDCU, deci nu poate sau nu are voie sa le ascunda
  • In ceea ce priveste sesizarile care sunt ulterioare acordarii titlului de doctor: ele sunt depuse si analizate in prima faza de catre Comisia de etica – nu mai pot sa priveasca standardele de calitate, ci numai probleme de etica – iar ele sunt analizate de catre comisia de etica a universitatii sau a Academiei Romane, iar contestatiile sunt analizate la nivelul CNATDCU. Exista termene pentru acestea, destul de stranse: exista un termen de maximum 30 de zile la nivelul institutiei, dupa aceea ramane de vazut exact in ce solutie este la analiza sesizarii si ramane dreptul fie al titlularului titlului de doctor, fie al petentului sa depuna contestatie la decizia comisiei de etica si la decizia interna a universitatii.
  • CNATDCU primeste, daca sunt asemenea contestatii, si face apel la experti externi. Rezolutia CNATDCU se transmite si petentului, si detinatorului de titlu de doctor, si institutiei organizatoare de doctorat. Termenul este de 45 de zile.
  • Rezolutia CNATDCU constituie aviz conform pentru rector sau, dupa caz, pentru presedintele Academiei, care trebuie sa emita dispozitia de retragere a titlului de doctor in termen de 30 de zile de la notificarea rezolutiei CNATDCU.
  • Daca nu o face, urmeaza retragerea acreditarii, care este prevazuta in lege, este articolul 170 din lege. Deci era in lege.
  • Pentru titlurile de doctor care au fost acordate prin ordin de ministru, deci anterior acestor reglementari, se pot depune sesizari care sunt analizate intai de comisia de etica din institutia organizatoare de doctorat, la fel ca si in cazul titlurilor care vor fi pe viitor. Termenul este tot de 30 de zile, se comunica rezultatul catre CNATDCU. CNATDCU face in acest caz prin simetrie cu felul in care au fost acordate titlurile o prima analiza la nivelul CNATDCU si, in termen de 45 de zile, comunica atat petentului, cat si detinatorului titlului de doctor si institutiei organizatoare de doctorat rezultatul analizei
  • La aceasta comunicare a CNATDCU, petentul sau detinatorul titlului de doctor pot face contestatie in termen de cel mult 10 zile de la notificare, iar in analiza contestatiei CNATDCU face apel la experti externi, cum facea apel si in cazul titlurilor noi. Este cam aceeasi procedura.
  • Rezolutia CNATDCU dupa aceea se comunica in termen de maxim 60 de zile, iar rectorul semneaza decizia institutiei de a retrage titlul de doctor, daca este cazul. Poate daca s-a constatat ca nu este nicio abatere si ca este o sesizare care nu este fundamentata, evident nu va retrage nimeni niciun titlu.
  • Prin aceasta decizie, solicita Ministerului emiterea ordinului de ministru pentru retragerea titlului. Si, iarasi, daca nu se aplica decizia respectiva, se aplica articolul 170 din legea educatiei, respectiv sanctiunea retragerii acreditarii scolii doctorale.
  • Pe baza rezolutiei CNATDCU, a solicitarii universitatii sau dupa aplicarea sanctiunii, chiar daca universitatea nu a solicitat aceasta, ministrul emite ordinul de retragere a titlului de doctor si informeaza toate partile
  • Se reitereaza caracterul de documente publice nu numai al tezei de doctorat, ci si al tuturor documentelor care formeaza dosarul de doctorat. Ele se arhiveaza si in format pe hartie de catre institutie, si in format digital, anuntul este mult mai detaliat si facut din timp, componenta dosarului de doctorat – e o lista de peste 20 de documente care a fost deja elaborata, va fi aprobata prin ordin al ministrului
  • Ramane in vigoare ca teza in format tiparit poate fi consultata la bibioteca universitatii si poate fi consultata chiar inainte de sustinere – cu cel putin 20 de zile inainte de sustinere. Exemplarul pe care Ministerul prin CNATDCU il trimitea inainte la Biblioteca Nationala va fi trimis de catre universitate la Biblioteca Nationala, astfel incat va fi un exemplar de control si la Biblioteca Nationala tiparit, si cel din biblioteca institutiei organizatoare de doctorat
  • De altfel, si pana acum tezele de doctorat erau la Biblioteca Nationala, toate. Sau, daca lipsea vreunul, atunci era o problema
  • Exista posibilitatea ca doctorandul sa opteze pentru publicarea distincta a tezei sau a unor capitole din aceasta. Existau prevederi in lege care asigurau protectia drepturilor de autor si eu, in calitate de conducator de doctorat, va spun ca incurajez pe toti doctoranzii sa isi publice teza in edituri cat mai bune, mai ales daca avem cu ceva de iesit – si de regula avem cu ce iesi cu capul sus in lume si sa ne faca cinste. Si eu imi aduc aminte ca mi-am publicat teza de doctorat la o editura puternica si am primit si un premiu pentru ea. Deci mi se pare perfect legitim sa ii incurajam in acest sens.
  • Ei primesc un termen de gratie ca sa poata sa publice – pentru ca o teza care este accesibila online nu mai poate fi negociata cu nicio editura. Au o perioada de 3 ani in care se poate publica. Daca nu au optat pentru publicare, teza imediat primeste o licenta de protectie a dreptului de autor si este pusa pe platforma nationala si facuta publica
  • La capatul celor 3 ani, daca si-au publicat teza sau capitole – pentru ca la unele discipline sau domenii de doctorat se publica capitole in reviste, mai ales la stiinte, inginerii, mai sunt alte practici de publicare – se trimite indicatia bibliografica si link la publicatie; daca nu s-a primit aceasta informatie despre publicare, la 3 ani teza se publica automat pe site si devine liber accesibila
  • Masurile care urmeaza in continuare: va urma adoptarea OUG. In ce priveste HG, noi speram sa fie la mijlocul lunii martie.
  • Incep pregatirile pentru regulamentele CNATDCU si CNEE astfel incat tot in luna martie sa existe respectivele acte normative care sunt emise prin ordin de ministru.
  • De asemenea, universitatile vor primi un termen pentru a-si actualiza regulamentele interne si pentru a putea sa aplice incepand probabil din aprilie sau mai prevederile noului sistem de validare, de acordare a titlului si de rezolvare a contestatiilor.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro