Angajamentul civic al clujenilor într-o lună de autorecenzare pentru Recensământul Populației și Locuințelor
La începutul unui an care se anunță tumultos social și politic, la nivel național a debutat în 1 februarie 2022, Recensământul Populației și Locuințelor. După etapa de preluare a datelor din surse administrative, a început etapa de autorecenzare și autorecenzare asistată (ARA) din 14 martie până în 15 mai, o metodă în premieră în România pentru colectarea datelor la recensământ. Vizibilitatea metodei de autorecenzare și utilizarea acesteia în rândul populației s-a extins la nivel internațional sub auspiciile pandemiei COVID-19. Agenda pentru anul 2020 a cuprins pregătirea și desfășurarea recensământului la nivel mondial, însă așa cum multe dintre strategiile publice naționale și internaționale au suferit modificări, recensământul a fost amânat inclusiv în multe dintre statele membre ale Uniunii Europene. Impactul epidemiologic a avut repercusiuni inclusiv asupra metodelor de colectare a datelor. Multe dintre statele care au abordat metoda tradițională prin interviuri față-în-față până la acest recensământ, au optat acum pentru soluții care să diminueze contactul dintre recenzori și populație.
Conform unei interpretări generale a implementării Programului Mondial pentru Recensământul Populației și Locuințelor (2020), peste 70% dintre recensămintele din runda 2020 au fost de tip tradițional prin colectarea de date la domiciliu (interviuri față-în-față) îmbinate cu auto-completarea chestionarelor online sau ca metodă secundară, completarea chestionarelor prin apel telefonic, mai ales pentru a ajunge la non-respondenți. Putem observa că procentul adoptării metodei de autorecenzare sau CAWI (computer-assisted web interviewing) a crescut considerabil în 2020 (45%) și în 2021 (57%).
România a amânat Recensământul Populației și Locuințelor până în acest an. Odată cu creșterea numărului de cazuri confirmate cu SARS-CoV-2, trecerea la un regim online a prins amploare în mai multe arii de activitate, de la sistemul de învățământ, sistemul medical, întreprinderi și administrație publică până la socializarea privată și la nivelul grupurilor interne.
Atât Institutul Național de Statistică, cât și Direcțiile Teritoriale de Statistică și-au fixat ca obiectiv obținerea ratei de cel puțin 30% în rândul populației pentru completarea chestionarelor de recensământ online.
După o lună de completări ale chestionarelor fie din confortul propriu, fie prin asistență din partea unui recenzor în spațiile speciale pregătite de către primării, situația pentru județul Cluj este caracterizată în primul rând prin spirit și angajament civic, apoi prin deschidere către digitalizare din partea populației și a instituțiilor implicate. Pe de altă parte, ca orice altă metodă nou aplicată în administrație publică și nu numai, metoda autorecenzării a întâmpinat diverse provocări, de la reticență din partea populației, atitudine critică și opinii subversive, până la reacții ostile la adresa organelor de statistică.
Pentru că este una dintre responsabilitățile acceptate și aplicate de statul român ca stat membru al Uniunii Europene, comisiile pentru Recensământul Populației și Locuințelor continuă progresiv procesul de culegere a datelor atât în luna următoare prin autorecenzare, cât și prin interviurile față-în-față desfășurate prin vizita recenzorilor la domiciliu începând cu 16 mai.
Direcția Județeană de Statistică Cluj a ajuns la cetățeni și a informat majoritatea cetățenilor, atât din municipiul Cluj-Napoca, cât și din unitățile administrativ teritoriale arondate județului. Am abordat comunitatea clujeană indiferent de vârstă, sex, etnie și religie și am consolidat nivelul de informare și conștientizare pentru importanța acestei cercetări statistice.
Situația chestionarelor completate pe parcursul primei luni de autorecenzare merită atenția și consultarea fiecărui cetățean în scopul informării asupra statisticii naționale și a obținerii unui proces de colectare a datelor vizibil și transparent la recensământul din acest an.
Evidența chestionarelor completate pe parcursul primei luni de autorecenzare
Începând cu primele zile de autorecenzare și autorecenzare asistată, județul Cluj a ocupat primele locuri la numărul total de chestionare completate la nivel național. Mai exact, după prima săptămână, la nivelul județului s-a centralizat cel mai mare număr de chestionare după municipiul București, aproximativ 34.180. Situația după prima lună de autorecenzare se prezintă astfel: la nivelul județului s-au completat în total 155.688 chestionare dintre care 65.584 în municipiul Cluj-Napoca.
Numărul chestionarelor completate atât pentru secțiunea individuală, cât și pentru secțiunile de locuințe ocupate și cele neocupate, prezintă defalcat pe medii de rezidență (urban și rural), rezultate diferite. În primele patru săptămâni de autorecenzare din totalul de chestionare completate, 58.5% au fost completate în mediul urban și 41.5% în mediul rural. Acest lucru se datorează în primul rând diferenței de vârstă, populația din mediul urban fiind în general mai tânără. Apoi ar fi abilitățile digitale și interesul acordat digitalizării administrației publice. Important de amintit este faptul că, la nivelul municipiului Cluj-Napoca, primăria și consiliul local susține trecerea la un sistem digital și sprijină implicarea directă a cetățenilor prin bugetare participativă și nu numai. O bună parte dintre activitățile birocratice se efectuează electronic și continuă să fie într-o transformare digitală sustenabilă, bazată pe inovație și principii strategice. Citeste continuarea pe Contributors.ro