AVANPREMIERA Cannes 2010: Ridley Scott si Russell Crowe deschid festivalul cu "Robin Hood", Romania are iar un an bun
Un lungmetraj in Selectia Oficiala – Hors Competition, doua lungmetraje in Selectia Oficiala – sectiunea Un Certain Regard, un scurtmetraj in sectiunea Semaine de la Critique si 13 scurtmetraje in programul Short Film Corner – asa arata prezenta romaneasca la Festivalul de la Cannes, editie care demareaza in 12 mai cu „Robin Hood”, de Ridley Scott.
Romania are din nou un an bun la Cannes. Filmul artistic de montaj „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”, realizat de Andrei Ujica, imparte mini-programul Hors Competition din Selectia Oficiala cu filmele a patru cineasti unul si unul – „You Will Meet A Tall Dark Stranger” de Woody Allen, „Tamara Drewe” de Stephen Frears, „Wall Street – Money Never Sleeps” de Oliver Stone si „Carlos” de Olivier Assayas. Aceste patru filme vor avea premiera mondiala in cea mai importanta sala a festivalului, Grand Théatre Lumière, in vreme ce filmul lui Andrei Ujica va fi prezentat la Salle du 60ème, aflata in imediata vecinatate a acesteia. Protocolul e tot de covor rosu.
Pentru al cincilea an consecutiv, Romania are un stand pe Croazeta, in Satul International din Marche du Film, care se afla in acelasi loc (bun) ca si anul trecut. Ca si pana acum, standul e organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc, cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei
Stand romanesc
Iata cum e prezentat filmul de trei ore al lui Andrei Ujica in caietul de presa care ii asteapta pe jurnalistii din toata lumea: „In timpul procesului sumar la care a fost supus impreuna cu sotia sa, Nicolae Ceausescu isi trece in revista perioada din viata in care a fost la putere: 1965-1989. Asistam la un tablou de epoca, care aduce aminte prin amploare de frescele filmice americane despre generatia Razboiului din Vietnam, de exemplu.
Din punct de vedere formal, ANC demonstreaza ca astazi, utilizand exlusiv imagini existente, se pot realiza opere cinematografice pe subiecte recente, cu o respiratie epica similara celei pe care o cunoastem din filmele istorice de fictiune. Avem de a face cu un demers eminamente sintactic in care montajul are un dublu rol: acela de mizanscena, intrucat construieste scene care nu exista ca atare in material, si acela clasic, de a lega scenele intre ele. E posibil sa asistam la nasterea unui nou gen cinematografic.”
Ca amuzament, pe site-ul oficial al festivalului, Nicolae si Elena Ceausescu figureaza ca actori!… Este foarte posibil ca „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”, a carui premiera mondiala are loc in 18 mai, sa constituie una dintre marile surprize ale celei de-a 63-a editii, la fel cum e posibil ca din lista celor 16 filme (mai putine ca anul trecut) care concureaza pentru La Palme d’Or o surpriza sa fie filmul ucraineano-german „Shchastia Moie/Mein Glück/You, My Joy”, primul lungmetraj de fictiune ale documentaristului Serghei Loznitza.
Directorul de imagine ale acestui film gen „felie de viata”, al carui stil cocheteaza cu cel al unui documentar este Oleg Mutu, iar al patrulea nume din distributie e cel al lui Vlad Ivanov. La amandoi, Seghei Loznitza a ajuns dupa ce a vazut „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, de Cristian Mungiu. Premiera mondiala a filmului are loc in 19 mai.
Altfel, lista filmelor din cea mai importanta sectiune a festivalului, Competitia Oficiala, cuprinde in general nume ale unor cineasti consacrati: Mike Leigh si „Another Year”, Takeshi Kitano si „Outrage”, Bertrand Tavernier si „La Princesse de Montpensier”, Apichatpong Weerasethakul si „Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives”, Alejandro González Iñárritu si „Biutiful”, Abbas Kiarostami si „Certified Copy”, Nikita Mihalkov si „Utomlyonnye solntsem 2/Burnt By The Sun 2”.
In cursa pentru La Palme d’Or au intrat si filmele francezilor Xavier Beauvois (care n-a mai fost in Competitia Oficiala din 1995, cand lua si Premiul Juriului pentru „N’oublie pas que tu vas mourir”), Rachid Bouchareb care ultima oara a fost pe Croazeta in 2006, cu „Indigènes”, si Mathieu Amalric pe care l-a tentat regia de film dupa ce ca actor ultima oara a venit la Cannes anul trecut cu echipa filmului lui Alain Resnais „Les Herbes folles”. Asadar, Franta e bine reprezentata in Competitia Oficiala din acest an.
Puiu ramane in aceeasi sectiune, Muntean – un pas inainte
Dupa ce in 2005 obtinea Premiul sectiunii Un Certain Regard cu „Moartea domnului Lazarescu”, iar un an mai tarziu era cooptat in juriul aceleiasi sectiuni, Cristi Puiu revine in 2010 la Cannes tot in sectiunea Un Certain Regard. „Aurora”, al treilea lungmetraj al sau si al doilea din seria „Sase povestiri de la marginea Bucurestiului”, va avea premiera mondiala in 14 aprilie. In aceeasi zi va avea loc si petrecerea romaneasca, gazduita ca si in anii trecuti de restaurantul Rado Plage, situat in buricul targului, intre hotelurile Martinez si Carlton.
Ca si in februarie, la Festivalul de la Berlin, cele mai concentrate zile pentru filmul romanesc sunt primele, de aceea si petrecerea romaneasca are loc tot la inceput. Daca la Berlinala ea a avut loc in 14 februarie, la Cannes s-a nimerit sa fie in ziua de 14 mai. Filmul lui Radu Muntean, „Marti, dupa Cracium”, are premiera mondiala inca din a doua zi a festivalului, 13 mai. Daca in 2008 Radu Muntean isi facea intrarea la Cannes cu „Boogie”, prezentat in sectiunea „Quinzaine des Réalisateurs” (asa cum si-au facut intrarea si Cristi Puiu sau Cristian Mungiu), in acest an el urca in Selectia Oficiala (din care Un Certain Regard face parte, alaturi de Competitia Oficiala, proiectiile Hors Competition, Séances Speciales, Cinéfondation si Competitia scurtmetrajelor.).
Scurtmetraje: 13 plus 1
Ionut Piturescu aterizeaza la Cannes in sectiunea Semaine de la Critique dupa ce a participat anul trecut la Atelierul Aristoteles organizat la Sibiel de Cristina Hoffman si Dan Nutu. Ionut Piturescu nu e cineast, ci antropolog, iar „Cautare” este al treilea documentar de scurtmetraj pe care il semneaza. Alte treisprezece scurtmetraje proaspete vor fi prezentate in programul Romanian Short Waves in cadrul sectiunii Short Film Corner care nu e competitiva si nu tine de Selectia Oficiala, dar care ofera o oarecare vizibilitate scurtelor din intreaga lume. Programul Romanian Short Waves poate fi vizionat cu public in 16 mai si cuprinde filmele: „Colivia” de Adrian Sitaru, „10” de Dorian Boguta, „Derby” de Paul Negoescu, „Muzica in sange” de Alexandru Mavrodineanu, „How Do You Do” de Gabriel Achim, „Clopotul” de Sabin Dorohoi, „Icre negre” de Razvan Savescu, „Oxigen” de Adina Pintilie, „Muzeul relatiilor distruse” de Iulia Rugina, „Lunch Time” de Ciprian Alexandrescu, „Trenul foamei” de Viorel Timaru, „Timi” de Cristi Iftime, „Desert Rain” de Ilinca Neagu. Dintre toti cei 13 regizori, vor fi prezenti la Cannes Ilinca Neagu, Sabin Dorohoi si Dorian Boguta.
Momente asteptate
Festivalul de la Cannes se deschide in seara zilei de 12 mai cu cel mai recent film al lui Ridley Scott, „Robin Hood”, realizat dupa scenariul lui Brian Helgeland si cu o distributie de zile mari – Russell Crowe, Cate Blanchett, Max von Sydow, William Hurt -, si se va incheia in 23 mai cu „The Tree”, semnat de Julie Bertucelli, care ii are in distributie pe Charlotte Gainsbourg, Marton Csokas si Aden Young.
Intre aceste doua coperte el mai numara masterclass-ul sustinut de Marco Bellocchio in 19 mai, o lista impresionanta de filme restaurate si prezentate in sectiunea Cannes Classics – printre care „Boudu sauvé des eaux” de Jean Renoir (care cuprinde si cadre inedite), „Ghepardul” de Luchino Visconti, „Regina africana” de John Huston, „Psycho” de Alfred Hitchcock si „Sarutul femeii paianjen” de Hector Babenco, alte 10 titluri in programul Cinéma de la Plage – filme proiectate in aer liber – printre care „From Here To Eternity” de Fred Zinemann, „La Nuit de Varenne” de Ettore Scola sau, in avanpremiera mondiala, documentarul „Hollywood Don’t Surf” de Greg MacGillivray si Sam George.
ScripTeast
La Cannes se va desfasura intre 13 si 20 partea a patra si ultima a atelierului ScripTeast, consacrat scenaristilor din Europa Centrala si de Est, la care participa si proiectul „Breaking News”, de Ana Agopian si Iulia Rugina. Dintre cele 12 proiecte participante se va alege si anunta in 19 mai castigatorul Premiului Krzysztof Kieslowski.
Anul trecut, acest premiu a fost obtinut de un roman, Ioan Antoci – autorul scenariului „Cainele japonez”.