Biocarburantii – o tinta ratata momentan de Romania
In ultima vreme, biocarburantii au devenit un cuvant la moda. Obtinuti pe cale naturala din produse agricole, nepoluanti, acestia sunt vazuti ca o alternativa viabila la combustibilii traditionali.
De aceea, Uniunea Europeana si-a propus o strategie de crestere a productiei si consumului de energie regenerabila, mai exact ca fiecare stat UE sa produca, pina la sfirsitul anului trecut, minim 2% biocarburanti din totalul carburantilor de pe pietele interne. Numai ca tinta a fost ratata.
Lucru care este valabil si in cazul Romaniei, unde productia este aproape inexistenta, actorii de pe piata cer facilitati iar productia agricola nu poate momentan ajuta la atingerea tintelor asumate de guvern.
O directiva care se limiteaza pentru inceput doar la propuneri
[c:1:d]Pe scurt, exista o directiva EC/2003/30 emisa la data de 8 mai 2003, care prevede ca minimul proportiei de biocarburanti (bioetanol si biodiesel) ce trebuie introdusi pe piata de fiecare stat membru UE (in procente din totalul carburantilor petrolieri existenti pe piata la data respectiva) sa fie 2% pana la 31 decembrie 2005 si 5,75% pana la sfarsitul anului 2010.
Romania a adoptat aceasta directiva europeana prin Hotararea de Guvern 1844/ 2005, asumandu-si astfel obiectivul ca la 1 ianuarie 2007 sa inregistreze o cota de consum de biocarburanti de 2% din totalul combustibililor consumati la nivel national, cota urmand sa creasca gradual pana la 5,75% pentru anul 2010.
Din fericire pentru noi, directiva nu are caracter obligatoriu si implicit nu contine masuri coercitive.
“Prin negocierile cu Uniunea Europeana nu ne-am asumat nici o obligatie in aceasta directie. Directiva exista, se aplica statelor membre dar nu este obligatorie, are doar tinte indicative, de referinta.
Se va face un raport la finele anului 2006, iar tendinta este ca aceste tinte acum de referinta sa se transforme in tinte obligatorii, dar care sa tina cont de particularitatile fiecarui stat in parte”, spune Vladimir Chirtes, consilier negociator grad superior in cadrul Ministerului Integrarii Europene.
Acelasi lucru este sustinut si de Cristiana Ion, director al directiei de mediu in cadrul Ministerului Economiei si Comertului, care avertizeaza insa ca la nivelul Uniunii Europene se poarta discutii foarte dure tocmai pentru faptul ca aceste tinte nu au fost atinse.
“Primul raport pentru statele membre a fost facut deja. Nici un stat nu a reusit sa atinga tinta de 2%. Sunt discutii destul de dure la nivelul Uniunii Europene, pentru ca daca pentru 2005 nu a fost realizat procentul de 2%, este greu de crezut ca se va putea ajunge la 5,75% in 2010.
Directiva are indicii pentru stimulare si fiecare stat a inceput deja sa puna in practica metode de stimulare, iar Romania a facut acelasi lucru”, spune Cristiana Ion.
Actorii din piata se plang de legislatie
[c:2:d]Adrian Petrus, vice-presedinte Rompetrol, se plange de faptul ca Hotarirea de Guvern 1844/2005 are foarte multe lacune si ca Rompetrol se va apuca de investitii doar in clipa in care va exista un cadru legislativ propice.
“Hotarirea e binevenita, dar are mai multe lipsuri. Intai de toate, nu prevede nici un fel de obligatii, pentru principalii jucatori de pe piata, in ceea ce priveste cotele pe care sa si le asume din totalul productiei interne de biocombustibili. Pe de alta parte, timpul alocat pentru a se ajunge la 2% e foarte scurt.
Dar lucrul cel mai important din punctul nostru de vedere, se leaga de faptul ca Hotarirea nu prevede nici un fel de facilitati pentru producatori. Noi, pentru a incepe productia de biocombustibili, avem nevoie de investitii si, implicit, de unele facilitati pentru a le putea demara”, spune Adrian Petrus.
Petrus a precizat ca “Rompetrol este interesata sa demareze astfel de proiecte, dar ca, daca nu sunt facilitati pentru producatorii de biocombustibili, compania nu va face investitii in acest domeniu”.
Lipsa unui cadru legislativ care sa incurajeze productia de biocarburanti este semnalata si de Gheorghe Constantinescu, Senior Counsellor al Presedintelui Grupului OMV si responsabil cu alinierea companiei Petrom la cerintele Uniunii Europene.
”La nivelul actual, nu putem vorbi de o productie de bio-combustibili in Romania. Sunt doar citeva investitii in derulare, ce urmeaza sa fie inaugurate catre sfirsitul anului sau in primele luni din 2007. In opinia mea, rafinariile din Romania sunt deschise pentru producerea de biocombustibili, dar deocamdata nu au facilitatile necesare pentru acest lucru.
Trebuie de aceea creat mai intai un cadru legislativ favorabil care sa duca la implementarea recomandarilor europene”, sustine Constantinescu.
Facilitatile vor veni abia de la 1 ianuarie 2007
Autoritatile pretind ca nu au stat degeaba in stimularea producerii de biocarburanti. Ministerul Agriculturii incearca sa gaseasca un mecanism de subventionare pentru culturile oleoginoase, iar noul Cod Fiscal prevede scutirea de accize la biocarburanti.
“Prin noul Cod Fiscal am scutit total si fara limite de timp accizele pentru biocarburanti. Este un mare lucru pentru ca exista state, precum Germania si Austria, care nu au eliminat, ci doar au redus accizele la biocarburanti”, sustine Cristiana Ion, director al directiei de mediu in cadrul Ministerului Economiei si Comertului.
Problema este ca noile prevederi intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2007, cand Romania va fi deja stat membru al Uniunii Europene, cu drepturi depline, cum spun oficialii europeni, fapt ce inseamna ca va trebui sa incercam sa ne aliniem cerintelor Directivei europene.
Ministerul Agriculturii incearca sa gaseasca de asemenea solutii de stimulare a culturilor de plante energetice, in afara de subventiile primite de la Uniunea Europeana. Platile directe pentru plantele energetice sunt de aproximativ 45 euro/ha.
E imposibil ca Romania sa aplice recomandarea europeana la 1 ianuarie 2007
[c:3:d]In privinta indeplinirii recomandarilor europene, reprezentantii Ministerului Integrarii Europene sunt mai optimisti, pe cand oficialii Ministerului Economiei si Comertului sunt categorici – “este imposibil ca Romania sa atinga aceasta tinta la 1 ianuarie 2007”. Alti actori din piata sunt de aceeasi parere. Timpul este prea scurt.
“Nici macar la nivel european nu au fost atinse obiectivele asumate. Astfel, tarile din UE isi propusesera ca biocombustibilul sa reprezinte 2% din consumul total, pina la sfirsitul anului trecut, dar abia s-a ajuns la o cota de 1.4%. De aceea, pentru Romania o sa fie imposibil sa isi atinga obiectivul asumat, de 2%.
In clipa de fata, dupa cele mai optimiste estimari, combustibilii biologici reprezinta cel mult 0,5% din totalul combustibililor folositi in Romania”, este de parere Andrei Grigorescu, presedintele Federatiei Nationale de Petrol si Gaze.
Sebastian Gutiu, avocat la firma de avocatura Schoenherr si Asociatii este de aceeasi parere.
”Termenul asumat de Romania e foarte scurt. Atita timp cit nu exista un cadru normativ de distribuire a obligatiilor de productie pentru jucatorii mari de pe piata, atingerea cotei de 2% e imposibila”, spune Gutiu.
Si oficialii Ministerului Economiei si Comertului sunt constienti ca Romania nu va fi gata la timp.
“La sfarsitul acestui an trebuie sa facem o raportare pentru ceea ce s-a intreprins in anul 2006 si este clar ca tinta de 2% nu va putea fi atinsa la 1 ianuarie 2007. Asta nu inseamna ca nu ne-am straduit sa stimulam productia de carburanti”, a declarat pentru HotNews.ro Cristiana Ion.
Vladimir Chirtes, consilier negociator in cadrul Ministerului Integrarii Europene, este mai optimist. Chirtes sustine ca pentru a atinge procentul de 2% trebuie sa ajungem la o productie de 100.000 de tone de biocarburanti si ca la Baia-Mare este deja un producator mare de biodiesel care produce anual o cantitate de aproximativ 50.000 de tone.
La Baia-Mare este insa singurul loc in care se produc in prezent biocarburanti. Vladimir Chirtes spune ca Romania are un potential imens pe piata biocarburantilor, de circa 600.000 de tone pe an.
„Pretul unui litru de biocarburant este sensibil mai mic decat pretul carburantilor obisnuti, in functie de tipul de biocarburant. Pretul unui litru de biodisel poate ajunge si la jumatatea pretului unui litru de motorina”, a declarat Vladimir Chirtes.
Investitii anuntate pe piata biocarburantilor
O asemenea oportunitate a inceput deja sa fie exploatata atat de investitori straini, cat si autohtoni. Astfel, grupul Martifer din Portugalia doreste sa investeasca 47 milioane de euro pentru construirea unei rafinarii care sa produca biocombustibil in localitatea Lehliu Gara, in judetul Calarasi. Fabrica are planificata o capacitate de productie de pana la 100 000 de tone de biodiesel anual. Proiectul este programat pentru urmatorii doi ani.
Compania germana MAN a anuntat ca va investi peste 180 de milioane euro la Sibiu, langa Sura Mica, in deschiderea unui centru agricol si construirea unei rafinarii. De asemenea, un grup de investitori spanioli intentioneaza sa investeasca 18 milioane de euro pentru deschiderea unei unitati de productie in judetul Iasi.
Vladimir Chirtes sustine ca intentia de a investi pe aceasta piata a fost anuntata si de producatorul de ulei Argus de la Constanta, precum si de Ulerom Vaslui, companie detinuta de fostul arbitru de fotbal Adrian Porumboiu, care pregateste deschiderea unei fabrici de biodiesel.
“Tinand cont de productia de la Baia-Mare, daca macar unul dintre aceste proiecte va fi gata pana la sfarsitul anului, tinta asumata de Romania poate fi atinsa. Din cate stiu eu, fabrica de la Vaslui va fi gata cel mai tarziu la inceputul anului viitor”, spune Vladimir Chirtes.
Recent, companiile Petrom, Rompetrol si Lukoil au propus Ministerului Economiei si Comertului (MEC) introducerea unor facilitati fiscale pentru productia de biocarburanti, aratandu-si disponibilitatea de a investi in capacitati de rafinare in Romania.
Desi am solicitat informatii in legatura cu acest subiect tuturor reprezentantilor celor trei companii, am primit raspunsuri doar de la oficialii Rompetrol.
Rompetrol va investi 19 milioane euro pentru deschiderea unei rafinarii la Navodari
Oficialii Rompetrol au declarat pentru HotNews.ro ca, in urmatorii doi ani, compania va construi in Romania o instalatie de productie din uleiurile vegetale (floarea-soarelui, rapita, soia) a unui nou tip de carburant, biodiesel, in conformitate cu standardul European EN 14214.
In prima etapa, Rompetrol va produce biodiesel in special pentru asigurarea necesarului propriu, prin realizarea amestecului acestuia cu motorina produsa de Rompetrol Rafinare (Petromidia). In functie de evolutia pietei din Romania si Europa, precum si de legislatia in vigoare, Rompetrol va lua in calcul o posibila extindere a capacitatii de productie.
“Durata de executie si de implementare a instalatiei, cu o capacitate de 60.000 tone pe an, va fi de 19 luni, termenul fiind estimat in acord cu furnizorul de tehnologie Desmet Ballestra Oleo.
Amplasamentul va fi in cadrul Rompetrol Rafinare (Navodari) si a fost ales datorita infrastructurii existente pentru transportul materiei prime si a produselor finite (port maritim, sosele, cai ferate). Aceasta va fi operata de Ecomaster Servicii Ecologice, compania specializata in servicii ecologice a Grupului Rompetrol”, au declarat reprezentantii Rompetrol.
Consilierul negociator in cadrul Ministerului Integrarii Europene, Vladimir Chirtes, spune ca, pe langa aceste proiecte, la Agentia Romana de Investitii Straine mai multi investitori straini si-au anuntat intentia de a investi in Romania in acest domeniu.
Una peste alta, lucrurile par sa se puna in miscare pe piata biocarburantilor, dar 1 ianuarie 2007 este o data care gaseste Romania nepregatita.