Business Report: Sorin Ovidiu Vintu, om de afaceri: "Multa lume si-ar dori sa stie care sunt afacerile mele"; Surprinzator: De ce n-a facut Ceausescu autostrazi; Ipoteza halucinanta: Ocuparea Wall Street-ului, facuta cu banii lui Soros; Locuinte de la 30.000 de euro. Vezi unde le gasesti
Sorin Ovidiu Vintu, om de afaceri: „Multa lume si-ar dori sa stie care sunt afacerile mele”. Sorin Ovidiu Vintu nu a vrut sa dezvaluie care sunt businessurile sale. Spune ca nu are avere, dar ca stie sa faca bani in situatii grele. Controversatul om de afaceri Sorin Ovidiu Vintu este destul de pesimist in ceea priveste economia romaneasca, dar si cea mondiala. El crede ca Romania nu va putea traversa criza fara deblocarea creditarii pentru sectorul privat, iar pentru acest lucru, statul ar trebui sa lanseze proiecte economice credibile. Banca Nationala a Romaniei este singura institutie in care Vintu are incredere. Integral in Adevarul.
Surprinzator: De ce n-a facut Ceausescu autostrazi. Stim ca Ceausescu pusese pe harta Romaniei nu mai putin de 3.000 de km de autostrada din care nu a facut decat 113 km (din care 96 de kilometri pe A1 intre Bucuresti si Pitesti si 17 km pe A2, de la Fetesti la Cernavoda). Care a fost motivul pentru care nici Ceausescu nu a facut in 20 de ani aproape mai nimic? Conform unui raport al Iptana SA, cei care s-au ocupat de realizarea studiilor pentru autostrada, planul lui Ceausescu nu era sa dea banii pe autostrazi pe care sa nu circule nimeni. Reteaua de autostrazi „urma sa se execute pe masura necesitatilor reiesite din studiile de trafic aduse la zi pe baza recensamintelor ce urmau sa se efectueze la fiecare 5 ani”, se arata in raportul Iptana. Altfel spus, Ceausescu facea un recensamant si in urma lui stabilea care este prioritatea pentru constructia de autostrazi. Apoi, dupa 5 ani, facea un alt recensamant si stabilea daca si unde sa mai construiasca, scrie Capital.ro.
Pe aripile crizei: Cum poti specula pe bursa cu un portofoliu „Merkel-Sarkozy”. Vestile bune dar incomplete lasa loc de speculatii foarte ispititoare. Exemplu: solutiile „Merkel- Sarkozy”, de rezolvare a crizei datoriilor europene. Regulile stricte de vanzare a unui portofoliu speculativ la bursa in aceste saptamani trebuie respectate fara ezitari, in caz ca se inregistreaza anumite pierderi, spun administratorii de investitii. Scurt scenariu: Bursele europene au in aceste zile un mare potential de crestere speculativa pe seama planului liderilor europeni de a rezolva criza datoriilor suverane. Balonul speculativ va pierde din altitudine pe masura ce vor fi cunoscute tot mai multe detalii (dezamagitoare) despre planul „Merkel-Sarkozy” si se va dezumfla atunci cand problemele Greciei vor fi redevenit acute. Intre timp, este rost de castiguri substantiale, cu un portofoliu „Merkel-Sarkozy”, din care ar trebui sa faca parte cele mai lichide actiuni de la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), dar nu numai, anunta Money.ro.
Doar 4.300 de locuinte noi au fost tranzactionate in ultimele 15 luni in Bucuresti. Stocul de locuinte noi in Capitala a ajuns la peste 9.000 unitati, in conditiile in care vanzarile din ultimele 15 luni au inregistrat un ritm mediu de 286 de unitati locative/luna, totalizand 4.300 de apartamente si case, potrivit datelor companiei tIMOn. Pretul mediu pe metru patrat construit a scazut intr-un an cu 12%, iar comparativ cu anii anteriori, dezvoltatorii imobiliari au inteles care este trendul pietei si si-au adaptat ofertele la posibilitatea de cumparare a clientilor. Toate aceste scaderi de pret au ajutat la cresterea rulajului in vanzari. Cele mai mari scaderi de pret s-au inregistrat in zonele de est si vest a Capitalei, acestea ajungand sa fie cu 17,3%, respectiv cu 12,8% mai mici decat anul anterior, informeaza Financiarul.
Ce mai ramane din autostrada Transilvania. La cateva saptamani dupa ce fostul premier Adrian Nastase, semnatar in 2003 al contractului cu firma americana, a inceput un razboi al declaratiilor pe tema autostrazii cu actualii guvernanti, oficialii firmei americane au decis sa iasa din tacerea pe care si-o autoimpusesera. Prin reprezentantii ei, firma americana, care la opt ani de la inceputul proiectului a incasat peste jumatate din suma prevazuta initial pentru doar aproximativ 20% din lucrari, a afirmat ieri: „In decursul anilor, am lucrat impreuna cu Guvernul de la momentul respectiv, indiferent de apartenenta politica a acestuia. Bechtel si-a desfasurat in permanenta activitatea in conformitate cu cele mai riguroase standarde etice”. Bechtel mai spune ca „este regretabil faptul ca Bechtel si diferiti oficiali romani au continuat sa fie obiectul unei critici publice eronate si injuste in legatura cu acest contract (cel privind Autostrada Transilvania – n.r.)” si ca „din ziua in care compania a semnat contractul de construire a autostrazii Transilvania, telul suprem a fost acela „de a livra o autostrada la standarde inalte pentru cetatenii din Romania”, asa cum a reusit sa faca pentru alte tari din regiune si in alte parti din lume, scrie Romania Libera.
Ipoteza halucinanta: Ocuparea Wall Street-ului, facuta cu banii lui Soros. In urma cu doar doua zile a aparut un clip video pe YouTube in care unul dintre cei care protesteaza recunoaste ca primeste 22 de dolari pe ora de protest. Presa internationala scria ca filmul a fost realizat pentru decredibilizarea celor care protesteaza. Acum au inceput speculatii privind identitatea celui care ar putea finanta aceste miscari. Toate drumurile duc la Soros. Miscarea anti-capitalista ‘Occupy Wall Street’ (Sa ocupam Wall Street-ul) a primit sprijinul cel putin neasteptat din partea miliardarului George Soros. Acesta a declarat, intr-o conferinta de presa la ONU, ca ii priveste cu simpatie pe manifestanti si opiniile lor, adaugand ca le intelege sincer reactia. Critici aparute in ultima vreme arata cu degetul catre Soros, devenit unul dintre cei mai mari miliardari din America. Exista voci care spun ca miscarile de pe Wall Street sunt un cal trojan pentru o agenda secreta a lui Soros, anunta Capital.ro.
Biciclete electrice cu propulsie Bosch. In aceasta toamna, Bosch a prezentat in premiera mondiala, in Germania, Sistemul de propulsie 45, cu care vor fi dotate bicicletele electrice eBike. Comparativ cu sistemele de propulsie standard existente, care permit atingerea unor viteze de pana la 25 km/ora, noul sistem de propulsie Bosch asigura viteze maxime de deplasare de pana la 45 km/ora, permitand posesorilor de biciclete electrice sa ajunga si mai rapid la destinatie, avand suficienta energie de rezerva. Pe langa aceste avantaje, bicicletele au functia de asistare la pornirea de pe loc, nemaifiind necesara actionarea pedalelor, iar motorul puternic ofera o autonomie de 40-105 km, in functie de modul de functionare si tipul de drum. Sistemul de propulsie eBike de la Bosch este puternic, robust si nu necesita intretinere, fiind testat in conditii dificile de mediu, informeaza 24auto.ro.
Locuinte de la 30.000 de euro. Vezi unde le gasesti. Aproximativ 13.000 de locuinte vechi si noi sunt puse in vanzare la targul imobiliar tiMOn, care se desfasoara pana duminica in Capitala. Preturile variaza intre 30.000 euro si 1,8 milioane euro. Circa 8.000 de locuinte noi si 5.000 de apartamente vechi sunt scoase la vanzare la targul imobiliar tiMOn. Preturile sunt cu circa 12% mai mici fata de anul trecut tocmai pentru ca dezvoltatorii au inteles sa-si adapteze ofertele la posibilitatile financiare tot mai reduse ale romanilor. „Anul acesta s-a inregistrat o scadere de 12% fata de 2010 a pretului mediu pe metru patrat la locuintele noi. Cele mai mari scaderi de pret s-au inregistrat in zonele de est si vest, acestea ajungand sa fie cu 17,3%, respectiv cu 12,8% mai mici decat anul anterior”, potrivit organizatorilor targului, care se desfasoara in Piata Constitutiei. Cea mai ieftina locuinta prezentata la targ costa doar 30.900 de euro, in timp ce cea mai scumpa ajunge aproape de 1,9 milioane de euro. Este vorba despre o vila cu 16 camere din zona Primaverii, care are o suprafata utilizabila de circa 860 de metri patrati. Intre aceste doua extreme, preturile variaza destul de mult, in functie si de discounturile pe care dezvoltatorii sunt dispusi sa le acorde, scrie EVZ.
Au vreo sansa noii mamuti energetici? Doua noi mari companii energetice se vor naste o data cu reorganizarea mineritului din Oltenia si Hunedoara, aprobata in sfarsit de Guvern. Executivul a abandonat planurile de a infiinta campioni nationali si a recurs la solutia recomandata de FMI, Banca Mondiala si expertii independenti: comasarea minelor de carbune cu termocentralele care depind de ele, urmata de privatizarea noilor companii pana in iunie 2012. Sau, mai corect spus, comasarea termocentralelor pe baza de carbune cu minele care depind de ele. Rezulta doua mari companii. Una este „Oltenia”, care produce peste un sfert din totalul de curent electric din lignitul extras in Bazinul Motru-Rovinari si ars in termocentralele de la Turceni, Rovinari si Craiova. Cealalta este „Hunedoara”, care produce 6% din totalul de electricitate din huila extrasa in Valea Jiului si arsa in termocentralele din Deva si Paroseni. Ratiunea celor doua comasari este optimizarea costurilor de functionare. Bazinele carbonifere au avut pierderi constante, insa termocentralele au avut si ani profitabili sau echilibrati, demonstrand ca exista o sansa de rentabilizare, anunta Romania Libera.