Ce reguli se aplica pentru ocuparea celor 2.000 de posturi din universitati? Ministrul Mihnea Costoiu: Concursurile vor tine cont de modificarea de luna aceasta a metodologiei. Preparatorul universitar Daniel Dragnea, avocat: Aplicarea modificarilor incalca principiul neretroactivitatii
Concursurile pentru ocuparea celor 2.000 de posturi vacante scoase de universitati la finalul lunii decembrie se organizeaza respectand modificarile aduse metodologiei-cadru in urma cu doua saptamani. Declaratia a fost facuta de Mihnea Costoiu, ministrul delegat pentru Invatamant Superior si Cercetare Stiintifica, care a afirmat pentru HotNews.ro: „nu vad care ar fi problema pentru ca nu trebuie sa modifice nimeni niciun dosar”. Pe de alta parte, Daniel Dragnea – avocat, preparator universitar la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii si fost sef al Corpului de control din Ministerul Educatiei, a declarat pentru HotNews.ro ca modificarile aduse in februarie metodologiei nu pot fi aplicate acum, chiar daca Hotararea de Guvern care cuprinde aceste schimbari prevede ca „dispozitiile prezentei hotarari se aplica si concursurilor aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari”. „Este o prevedere care dupa parerea mea incalca cu desavarsire principiul neretroactivitatii”, spune Dragnea.
- Pe 21 decembrie 2012 Ministerul Educatiei a publicat in Monitorul Oficial posturile vacante scoase la concurs de catre universitatile de stat si private. Conform Legii Educatiei Nationale, ocuparea acestor posturi se realizeaza in conformitate cu regulile dintr-o metodologie-cadru, care este stabilita prin Hotarare de Guvern. De la momentul 21 decembrie 2012, universitatile au inceput sa-si organizeze concursurile conform Metodologiei-cadru in vigoare atunci – adica metodologia aprobata prin HG 457/2011.
- Pe 11 februarie 2013, in Monitorul Oficial apare o noua Metodologie-cadru care stabileste noi reguli in ocuparea posturilor universitare. Noua metodologie, aprobata prin HG 36/2013, prevede la ultimul articol urmatoarele: „Dispozitiile prezentei hotarari se aplica si concursurilor aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari”.
Daniel Mihai Dragnea: Aceasta noua metodologie nu se poate aplica decat pentru viitor, deci pentru concursurile care urmeaza sa se faca de aici inainte
Daniel Dragnea
Foto: FJSC
Daniel Dragnea este avocat si preparator universitar la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din cadrul Universitatii din Bucuresti. In perioada iunie 2009 – aprilie 2010 a fost seful Corpului de control din Ministerul Educatiei, iar in perioada 2003 – 2005 a fost consilier in cadrul Oficiului de Lupta Anti-Frauda din cadrul Corpului de Control al Guvernului. Are o diploma de master (LLM) in Dreptul Tehnologiei Informatiei, Media si Comert electronic (octombrie 2007 – septembrie 2008) obtinuta la Universitatea din Essex ca beneficiar al bursei „British Chevening Full Award”, oferita de Guvernul Marii Britanii prin intermediul British Council Bucuresti. In 2002 a absolvit Facultatea de Drept, Universitatea din Bucuresti. Vezi aici CV-ul integral al lui Daniel Dragnea
Ce a declarat acesta pentru HotNews.ro:
Rep: Care este metodologia-cadru in baza careia sa organizeaza concursurile pentru ocuparea posturilor scoase la concurs pe data de 21 decembrie 2012?
Daniel Mihai Dragnea: Prima metodologie, stabilita prin Hotararea de Guvern 457/2011. Ideea este foarte simpla aici: orice concurs trebuie sa se desfasoare in baza metodologiei in vigoare la debutul procedurii concursului respectiv. Cand au inceput sa dea drumul la procedurile de concurs era in vigoare metodologia stabilita prin HG 457/2011. Este o chestiune de aplicare in timp a legii, principiile sunt foarte clare, unanim recunoscute, nu le-am facut noi, le-au facut pretorii romani acum 2.500 de ani si este un principiu de drept care se traduce prin faptul ca se aplica legea in vigoare la momentul in care incepe procedura respectiva. Aceasta noua modificare nu se poate aplica decat pentru viitor, deci pentru concursurile care urmeaza sa se faca de aici inainte.
Rep: Pe de alta parte HG 36/2013 prevede la Art. II urmatoarele: „Dispozitiile prezentei hotarari se aplica si concursurilor aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari”.
Daniel Mihai Dragnea: Este o prevedere care dupa parerea mea incalca cu desavarsire principiul neretroactivitatii. Vechea metodologie supravietuieste. Aici este vorba despre un conflict de legi in timp. Pentru a nu se suprapune doua legi, pe concursurile care au inceput si sunt in desfasurare pana la epuizarea lor se aplica vechea metodologie. Prevederea din Art. II zice ca se aplica si celor in desfasurare. Este inaplicabil in opinia mea. Eu am depus un dosar acolo, am indeplinit anumite conditii la momentul in care mi-am depus dosarul de concurs am indeplinit criteriile din metodologia in vigoare atunci. Nu mi se poate pretinde ca sunt in ilegalitate si ca nu am respectat legea la momentul inceperii concursului.
Rep: Legea Educatiei Nationale spune ca in baza metodologiei-cadru universitatile isi stabilesc propria metodologie de ocupare a posturilor, care este aprobata de catre senatul universitar. Daca se aplica noua metodologie-cadru, fiecare universitate va trece la elaborarea unei alte metodologii proprii, care sa treaca prin senatul universitar?
Daniel Mihai Dragnea: Cu actuala metodologie o sa fie discutii, pentru ca este posibil ca anumite directii juridice din universitati sa dea aviz ca concursurile sa se intemeieze pe aceasta prevedere si sa spuna ca trebuie schimbate dosarele. Ceea ce este destul de complicat de pus in practica, dincolo de faptul ca este o aplicare retroactiva a legii. Aceasta este o hotarare total nepredictibila. Nu este cazul, cel putin la universitatile din Bucuresti, unde as putea sa spun ca cea mai mare parte a celor care au candidat indeplinesc si conditiile noii metodologii. Aici este problema cu dosarele de concurs, pana la urma. Pentru ca nu poti sa schimbi regulile jocului in timpul jocului si sa creezi o situatie discriminatorie unuia care si-a depus dosarul mai tarziu sa fie discriminat fata de cel care si-a depus dosarul mai devreme.
Rep: La facultatea dumneavoastra cum se va organiza concursul pana la urma?
Daniel Mihai Dragnea: Deocamdata il lasam pe metodologia veche, cel putin din punctul nostru de vedere asta este solutia corecta. Dar aici trebuie sa discutati cu conducerea fiecarei facultati in parte, e o decizie pe care nu putem sa o luam noi. Daca am un aviz din partea directiei juridice care spune: mergeti pe metodologia noua, trebuie sa vad in ce masura mai sunt compatibile concursurile mele organizate pe legea veche cu ce trebuie sa faca legea noua. Ori asta inseamna ca trebuie sa ma apuc sa cercetez fiecare dosar in parte si sa vad daca dosarul respectiv este conform si cu metodologia noua. S-ar putea sa fie conform, dar daca nu ce fac? Singura solutie este a cere o anulare a intregii proceduri, ceea ce va duce la un formalism excesiv si la o intarziere de cel putin 3-4 luni. Adica un proces de genul acesta dureaza cam 3-4 luni, discutam in consiliu, discutam in senat, se publica in Monitorul Oficial, deci este un intreg calendar.
Rep: La dumneavoastra cand ar trebui sa aiba loc concursurile?
Daniel Mihai Dragnea: Saptamana aceasta, potrivit calendarului. Este o decizie oficiala in sensul asta.
Rep: Si exista vreo sedinta in care se discuta despre noua metodologie sau decizia este deja luata, concursul se face dupa vechea metodologie?
Daniel Mihai Dragnea: Decizia a fost luata cred ca acum doua luni: asta este metodologia, mergem pe ea. Nu stiu ce se intampla la alte universitati. Mi-ar placea sa cred ca oamenii merg pe legea veche pentru ca ea este in vigoare si supravietuieste pana cand se termina concursul asta. E un intreg proces birocratic in spatele concursului propriu-zis.
In ceea ce ma priveste eu am facut aceasta recomandare: sa se tina cont de acest principiu din anul I de la Facultatea de Drept, principiul neretroactivitatii legi, principiul predictibilitatii legii samd. Concursurile care s-au desfasurat s-au desfasurat intr-un mod absolut legal si nici macar aceasta prevedere: Art. II din HG nu este in stare sa-mi creeze mie o stare de ilegalitate. Pentru ca eu m-am supus legii in vigoare cand am demarat aceasta procedura. Sunt toate sansele sa se creeze o bulversare in sensul asta. Eu nici macar nu am studiat conditiile de fond sa fac o comparatie intre ce era si ce este acum. Deci problema este pur si simplu de principiu juridic aici. Eu nu am cum sa schimb dosarele in timpul concursului. Doar daca se ia decizia stupida in opinia mea de anulare a intregii proceduri. Ar insemna o amanare de cel putin 3 luni in activitatea noastra. Si exista suficiente temeiuri de atacare in contencios administrativ a acestei hotarari de guvern. Eu, sa zicem, puteam sa devin asistent, lector sau conferentiar, profesor, in februarie 2013. Daca refacem procedura, s-ar putea sa devin la toamna. Practic eu sunt privat de un salariu in plus pe care eu l-as fi luat in perioada aceasta. Cineva si castiga concursurile acestea.
Eu am scris conducerii facultatii mele o opinie in sensul asta, urmeaza ca demersurile sa se faca la nivel de universitate. Fiecare universitate in parte este intr-o situatie de genul asta, pentru ca se intampla in toata tara concursuri. Daca s-a dorit sa se blocheze concursuri, se poate reusi cu brio. E foarte posibil ca in masura in care o directie juridica nu vrea sa isi asume un regulament care este in vigoare sa anuleze procedura respectiva si sa spuna: Art. II spune ca se aplica si in cazul concursurilor in derulare. E o tampenie.
Probabil ca sunt anumite cadre didactice care nu fac fata vechilor standarde si pentru a ramane totusi in sistem fac apel la standarde ceva mai scazute. In ceea ce ma priveste, indeplinesc cu seninatate standardele, chiar pentru un post mult superior celui pentru care as candida urmatoarea data.
Eu imi depun dosarul pentru un post de asistent la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii. Eu nu imi apar o pozitie, nu este un demers care sa imi salveze mie sau colegilor mei concursul. S-ar crea un precedent periculos.
Mihnea Costoiu, ministrul delegat pentru Invatamant Superior: Modificarile aduse metodologiei se aplica si la concursurile in desfasurare. Nu vad care ar fi problema pentru ca nu trebuie sa modifice nimeni niciun dosar
Mihnea Costoiu
Foto: Agerpres
Rep: Care este metodologia-cadru in baza careia sa organizeaza concursurile pentru ocuparea posturilor scoase la concurs pe data de 21 decembrie 2012?
Mihnea Costoiu: Metodologia aprobata prin hotarare de guvern, cu modificari si completari. Este o singura metodologie.
Rep: Aceasta din februarie 2013?
Mihnea Costoiu: Aceasta de februarie 2013 este o completare, nu este metodologia in sine. Metodologia este de mai multa vreme, iar aceasta aprobata acum nu face decat sa puna in acord Legea Educatiei (modificata prin Ordonanta 92) cu metodologia de concurs.
Rep: Prevederea din metodologia aprobata in februarie potrivit careia dispozitiile se aplica si concursurilor aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a hotararii incalca principiul neretroactivitatii?
Mihnea Costoiu: Nu este adevarat. Va dati seama ca primul care a ridicat aceasta observatie a fost Ministerul Justitiei care nu aviza hotararea. Asta nu este o problema de Ministerul Educatiei, ci este o problema juridica la care raspunde Ministerul Justitiei si juristii nostri. Concursurile au demarat in decembrie. Pana la data aparitiei hotararii de guvern, oamenii aveau dreptul sa se inscrie la concurs. Nu s-a intamplat nimic cu dreptul de a se inscrie la concurs. Ei au dreptul sa se inscrie. Ceea ce s-a intamplat in fapt este ca Ordonanta 92 spre exemplu spunea ca iti trebuie atestatul de abilitare pentru pozitia de conferentiar. In hotararea de guvern de organizare a concursurilor se spunea ca si conditie la un punct ca trebuie sa vii cu atestatul de abilitare, cu documentul, cu diploma. Ori prin ordonanta 92 s-a scos conditia de abilitare pentru obtinerea titlului de conferentiar. Deci nu are omul respectiv cu ce atestat sa mai vina ca s-a scos conditia, prin lege. Deci practic prin metodologia asta s-a convenit faptul ca nu mai trebuie un atestat.
A doua categorie de modificari este cea cu privire la metodologie, la comisia de concurs. Comisia de concurs nu o stie candidatul si nici nu il intereseaza pe el. Exista o conditie legala. Chiar astazi (vineri, 25 februarie – n.red.) m-am vazut de exemplu cu Liga Studentilor Romani din Strainatate. Exista conditia legala sa fie neaparat un cadru didactic din strainatate cu contract de munca pe perioada nedeterminata cu o universitate. 90% dintre universitatile mari ale lumii si din Vest si din America nu mai au contracte de munca pe perioada nedeterminata. Acolo profesorii sunt angajati pe baza de contract de munca de performanta, care inseamna ca din perioada in perioada trebuie sa faci dovada ca ai adus bani, ca ti-ai indeplinit criteriile si foarte multa lume ne-a semnalat ca nu au contracte de munca pe perioada nedeterminata. Nu aveau cum sa faca dovada. Ori universitatile nu puteau sa ramana pe dinafara pentru ca era o conditie de participare. Si atunci s-a eliminat si s-a spus ca poti sa participe si din afara oameni care sunt invitati, dar nu trebuie sa aiba contract de munca pe perioada nedeterminata.
Mai era prelegerea de 45 de minute. Si am spus ca daca o tine de 55 de minute sau de o ora, nu e treaba comisiei? Deci prelegerea ramane la latitudinea comisiei cat vrea sa o tina. Dar comisiile se faceau dupa inscrieri. Deci nu trebuia sa fie aprobate de senatele universitare si senatele nu trebuia sa comunice comisia la data in care s-a scos postul la concurs, pentru ca nu se poate acest lucru.
Rep: Dar dosarele depuse pana acum de candidati trebuie schimbate?
Mihnea Costoiu: Candidatii pot sa aiba scrisoare de recomandare, dar nu numai de la acele universitati. Ma indoiesc ca cineva si-a depus dosarul inainte de aparitia hotararii de guvern. Dar daca el este depus este bun depus. Legea nu spune ca nu mai trebuie recomandari sau ca ii trebuie recomandari din alta parte. Alea pe care le are sunt bune.
Rep: Deci ce se va intampla cu dosarele depuse pana acum?
Mihnea Costoiu: Alea merg mai departe, pentru ca nu s-a schimbat nimic pe fondul problemei, ci in felul de organizare. Daca esti de la Universitatea Libera din Bruxelles, nu stiu daca este sau nu pe lista, sau de la Dannstadt sau TU Berlin si nu erai pe lista inseamna ca recomandarile de acolo nu sunt bune? Si noi am zis: are recomandari din strainatate, de acord, nu poti sa-i spui sa fie in 45 de minute ca poate e mai mult sau mai putin, e o comisie totusi, e autonomie universitara, apoi nu poti sa ii ceri un atestat de abilitare cand nu-ti mai cere legea si poate sa vina aia la comisie si daca nu au contract de munca pe perioada nedeterminata cu universitatile din afara.
Deci nu se pune problema ca cineva sa fie afectat. Mie nu mi-a semnalat nimeni asa ceva si nici nu vad motivul.
Rep: Inteleg ca universitatile nu trebuie sa isi realizeze o noua metodologie proprie.
Mihnea Costoiu: Nu, care e diferenta? Metodologiile proprii sunt aprobate si doar trebuie sa tina cont ca nu li se mai cere atestatul de abilitare. De altfel majoritatea universitatilor, din cate mi-au spus mie, si am vorbit cu majoritatea rectorilor sau prorectorilor, au primit foarte bine schimbarea pentru ca erau constrangeri pe care nu le puteau indeplini.
Rep: Exista vreo universitate in cadrul careia s-a desfasurat concursul pe post inainte de aparitia HG?
Mihnea Costoiu: Nu, este imposibil, legal nu se putea, pentru ca legea spune ca trebuie sa ai 45 de zile pana la depunerea dosarului. Trebuie sa astepti. De asta ma indoiesc ca s-au depus dosare. Deci nu puteau depune dosare oricand, pentru ca legea spune ca de la data publicarii in Monitorul Oficial trebuie sa astepti 45 de zile. Aici am fost de acord, era in vechea lege 84 si este si in noua lege 1, sa nu fie tot felul de aranjamente: am publicat postul astazi, eu pe site nu stiu unde, am un prieten se inscrie maine, poimaine am facut concursul si am terminat. Nu: stati voi 45 de zile in asteptare sa ia lumea la cunostinta despre existenta concursului, sa stie despre ce post este vorba, ce continut are postul respectiv, toate conditiile. Deci nu puteau sa se inscrie.
Rep: Deci concursurile se organizeaza conform HG 36/2013?
Mihnea Costoiu: Nu, asta nu este o afirmatie corecta. Se organizeaza conform hotararii din 2011 cu aceste mici modificari. Nu in baza metodologiei din 2013, ca modificarile din 2013 au o pagina. Dar metodologia din 2011 este de 15 pagini de proceduri.
Rep: Atunci aceste modificari de acum din februarie intra in vigoare inclusiv la concursurile aflate acum in desfasurare?
Mihnea Costoiu:Da, dar repet ca nu vad care ar fi problema pentru ca nu trebuie sa modifice nimeni niciun dosar. Daca prin absurd l-au depus, desi ma indoiesc pentru ca trebuie sa aiba procedura legala de 45 de zile care este pe lege.
Rep: Spuneti ca nu se incalca principiul neretroactivitatii prin aplicarea acestor schimbari in timpul procesului de organizare a concursurilor?
Mihnea Costoiu: Mai era si varianta de a nu modifica metodologia aceasta si sa lasam asa. Insa prin lege oricum nu puteai sa ii mai ceri candidatului atestatul de abilitare pentru ca legea nu ti-l mai cerea. Si in principal pentru candidat aceasta este problema. Pentru ca putea sa fie prin absurd, desi e reducere la absurd ce spun, un membru al unei comisii care sa spuna: scrie metodologia ca trebuie sa ai atestat de abilitare? Mie trebuie sa mi-l dai. Iar candidatul sa spuna: dar metodologia este in baza legii care spune ca nu mai am nevoie de atestat. Si intram intr-un cerc absurd si mi s-a parut ca o punere de acord cu legea este de bun simt. Pe de alta parte li se cerea sa aiba neaparat niste recomandari de la o anumita universitate, nu li se mai cere. Deci care este problema? Este prima data cand cineva face vreo observatie de acest tip. HG este avizata de Ministerul Justitiei, care a luat in calcul toate aceste elemente.
Care sunt modificarile – Punct cu punct. Ce era inainte si cum e acum:
Noua Metodologie: La articolul 11 alineatul (5), litera b) se abroga.
Vechea Metodologie: Art. 11 – (5) Pentru functia de profesor universitar sunt necesare cumulativ:
b) detinerea atestatului de abilitare sau a dreptului de a conduce doctorate, obtinut inaintea intrarii in vigoare a Legii nr. 1/2011;
Noua Metodologie: La articolul 13 alineatul (1), litera g) va avea urmatorul cuprins:
„g) rezumatul in limba romana si intr-o limba de circulatie internationala a tezei de doctorat, pe maximum o pagina pentru fiecare limba;”
Vechea Metodologie: Art. 13 – (1) g) rezumatul, in limba romana si intr-o limba de circulatie internationala, a tezei de doctorat sau, dupa caz, a tezei de abilitare, pe maximum o pagina pentru fiecare limba;
Noua Metodologie: La articolul 13 alineatul (1), litera i) se abroga.
Vechea Metodologie: Art. 13 – (1) i) in cazul concursului pentru postul de profesor universitar, copia legalizata a atestatului de abilitare;
Noua Metodologie: La articolul 15, litera a) va avea urmatorul cuprins:
„a) lista celor maximum 10 lucrari considerate de candidat a fi cele mai relevante pentru realizarile profesionale proprii, care sunt incluse in format electronic in dosar si care se pot regasi si in celelalte categorii de lucrari prevazute de prezentul articol;”
Vechea Metodologie: Articolul 15 – litera a) lista celor maximum 10 lucrari considerate de candidat a fi cele mai relevante pentru realizarile profesionale proprii, care sunt incluse in format electronic in dosar si care se pot regasi si in celelalte categorii de lucrari prevazute de prezentul articol. Pentru ocuparea postului de profesor universitar, lista lucrarilor va specifica care dintre lucrarile prezentate sunt realizate dupa dobandirea atestatului de abilitare;
Noua Metodologie: La articolul 16, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
„(2) Candidatii la posturile de profesor universitar sau cercetator stiintific gradul I trebuie sa includa in dosarul de concurs cel putin 3 nume si adrese de contact ale unor personalitati din domeniul respectiv din strainatate, care au acceptat sa elaboreze scrisori de recomandare privitoare la calitatile profesionale ale candidatului”.
Vechea Metodologie: Articolul 16 – alineatul (2) Candidatii la posturile de profesor universitar sau cercetator stiintific gradul I trebuie sa includa in dosarul de concurs cel putin 3 nume si adrese de contact ale unor personalitati din domeniul respectiv din strainatate, din institutiile de invatamant superior si de cercetare din lista aprobata prin ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, elaborat conform art. 216 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 1/2011, care au acceptat sa elaboreze scrisori de recomandare privitoare la calitatile profesionale ale candidatului.
Noua Metodologie: La articolul 20, litera g) va avea urmatorul cuprins:
„g) experienta profesionala a candidatului in alte institutii decat institutia care a scos postul la concurs.”
Vechea Metodologie: Articolul 20, litera g) experienta profesionala a candidatului in alte institutii decat institutia care a scos postul la concurs, in special experienta in cadrul institutiilor de invatamant superior si cercetare din lista aprobata prin ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, elaborat conform art. 216 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 1/2011.
Noua Metodologie: Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 21. – Competentele profesionale ale candidatului se evalueaza de catre comisia de concurs pe baza dosarului de concurs si, aditional, prin una sau mai multe probe de concurs, incluzand prelegeri, sustinerea unor cursuri ori altele asemenea, potrivit metodologiei proprii. Institutia de invatamant superior anunta pe pagina web a concursului ziua, ora si locul desfasurarii probelor de concurs.”
Vechea Metodologie: Art. 21 – Competentele profesionale ale candidatului se evalueaza de catre comisia de concurs pe baza dosarului de concurs si, aditional, printr-una sau mai multe probe de concurs, incluzand prelegeri, sustinerea unor cursuri ori altele asemenea, conform metodologiei proprii. Pentru toate posturile pe perioada nedeterminata, cel putin o proba de concurs este obligatoriu reprezentata de o prelegere publica de minimum 45 de minute in care candidatul prezinta cele mai semnificative rezultate profesionale anterioare si planul de dezvoltare a carierei universitare. Aceasta proba contine in mod obligatoriu si o sesiune de intrebari din partea comisiei si a publicului. Institutia de invatamant superior anunta pe pagina web a concursului ziua, ora si locul desfasurarii acestei probe, cu cel putin 5 zile lucratoare inaintea desfasurarii probei.
Noua Metodologie: La articolul 23, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
„(5) Membrii comisiei pot fi din interiorul sau din afara institutiei de invatamant superior, din tara sau din strainatate”.
Vechea Metodologie: Art. 23 – (5) Membrii comisiei pot fi din interiorul sau din afara institutiei de invatamant superior, din tara sau din strainatate. In cazul institutiilor de invatamant superior din strainatate, acestea sunt obligatoriu dintre cele incluse in lista aprobata prin ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, elaborat conform art. 216 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 1/2011.
Noua Metodologie: La articolul 23, alineatul (7) se abroga.
Vechea Metodologie: Art. 23. – (7) Pentru ocuparea unui post de profesor universitar, cu exceptia posturilor din domenii stiintifice cu specific romanesc si a celor din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, cel putin un membru al comisiei are un contract de munca, la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, a scoaterii la concurs a postului, cu o institutie de invatamant superior si de cercetare din strainatate, care este inclusa pe lista aprobata prin ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului, elaborat conform art. 216 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 1/2011.
Noua Metodologie: Art. II. – Dispozitiile prezentei hotarari se aplica si concursurilor aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Vezi aici vechea metodologie-cadru, HG nr. 457/2011
Hotararea a fost aprobata in Guvern pe 6 februarie. Executivul a explicat atunci ca „prin aceasta Hotarare se asigura derularea, in conditii optime, a procesului de ocupare a functiei didactice de profesor universitar in invatamantul superior, care este de competenta universitatilor. Se creeaza conditii pentru derularea procesului de evaluare a institutiilor de invatamant superior, in vederea obtinerii acreditarilor sau a autorizatiilor de functionare provizorie”.
Guvernul preciza pe 6 februarie urmatoarele:
– „Se elimina constrangerea referitoare la desemnarea obligatorie a unei probe de concurs ca fiind o prelegere publica, ceea ce asigura respectarea competentei institutiei de invatamant superior in elaborarea metodologiei proprii.
– Se poate asigura derularea procesului de stabilire a componentei comisiei de concurs, care este de competenta institutiei de invatamant superior care organizeaza concursuri.
– De asemenea, se elimina conditia ca personalitatile din strainatate, care trimit scrisori de recomandare privitoare la calitatile profesionale ale unui candidat, sa provina numai din institutiile de invatamant superior si de cercetare din lista aprobata prin ordinul ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, conform art. 216 alin. (2) lit. (f) din Legea nr. 1/2011″.
Citeste si: