Sari direct la conținut

Cea mai stupida campanie

HotNews.ro
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews

In cateva saptamani au aparut probe zdrobitoare ca totul a fost o farsa de proportii. Guvernul Ponta si B1 TV au lansat la sfarsit de aprilie o campanie isterica impotriva hypermarketurilor, proclamate noul inamic public. Mai multe redactii au picat in plasa manipularii, altele s-au repliat sesizand ca subiectul se umfla artificial. Guvernul Ponta a facut un adevarat circ mediatic lansand teoria ca marii retalieri au crescut preturile la alimente cu scopul meschin de a evita reducerea TVA de la 24% la 9% aplicabila de la 1 iunie. Astazi aflam nu doar ca preturile n-au crescut in luna aprilie, ci ca au scazut. Cine credeti ca ne spune noua toate astea?

Informatia vine de la institutia care cu asta se ocupa, cu masuratori oficiale. Institututul National de Statistica, adica cei considerati a fi oamenii lui Ponta, de unde ne-am fi asteptat sa vina confirmarea suprema ca preturile au luat-o ranza, zice exact pe dos.

„Carnea de porc – unul din elementele anchetei prezentate – nu doar ca nu s-a scumpit in aprilie fata de luna anterioara, ci chiar s-a ieftinit. La fel ouale sau pestele. Laptele s-a scumpit cu 0,08%, in timp ce produsele de morarit s-au ieftinit la randul lor” – vezi detalii in articolul Statistica spulbera mitul scumpirilor record. Acolo unde s-au inregistrat scumpiri, ele sunt modeste si tin de sezonalitate.

Cum de a uitat Victor Ponta sa-i anunte si pe cei de la Statistica de ingrozitoarele cresteri de preturi raportate de noii sai prieteni de la B1 TV? Cum de i-a lasat din nou in offside, punandu-i in situatia ridicola de a anunta scumpiri in timp ce statistica oficiala raporteaza ieftiniri pentru luna aprilie?

Aici explicatia e destul de simpla. Daca Ponta ar fi dispus falsificarea unei realitati favorabile guvernului in scripte, si-ar fi taiat singur craca de sub picioare. Raportand in fals cresteri de preturi, toate socotelile guvernului s-ar fi dat peste cap: inflatie, crestere economica, etc.

Dar sa zicem ca preturile chiar au crescut, ca Ponta s-a comportat schizoid ca de obicei, ca a trambitat scumpirile doar la televizor dar ca a raportat ieftiniri in scriptele oficiale pentru a cosmetiza economia. Ok, statistica minte. Ce facem atunci cu analizele independente? Si ele vorbesc tot de ieftiniri, nu de scumpiri.

O analiza comparativa de preturi in comertul modern Shopping Basket, realizata de revista Progresiv in parteneriat cu agentia Mercury360, arata ca pretul mediu al cosului de cumparaturi in hypermarket a scazut usor in luna mai fata de luna aprilie, cu 0,2%. Fata de luna ianuarie, cosul de cumparaturi s-a ieftinit, in medie, cu 0,6%.

Fix in acest punct rog postacii sa ne scuteasca de exemplul cu pastravul sau avocado scumpit cu nu stiu cati lei. Acestea, ca multe altele, sunt produse pe care le poti cumpara mai scump sau mai ieftin in fiecare luna, in functie de producator, de data achizitiei, de promotii, avand grad mare de perisabilitate. Valabil pentru o groaza de produse.

Dar sa mergem mai departe cu scenariul paranoic. Sa zicem ca toti astia care anunta ieftiniri traiesc pe alta planeta, mint cu totii in mod organizat. De ce atunci nici macar ministrul agriculturii, Daniel Constantin, trimis sa controleze si sa verifice preturi in hypermarket, n-a anuntat scumpiri in raportul dat publicitatii dupa inspectarea preturilor la raft?

Asa cum arata HotNews.ro in urma cu o saptamana, raportul nu prezinta practic nicio concluzie si nicio dovada in sprijinul acuzatiilor de crestere artificiala a preturilor la alimente.

In schimb, raportul retine o serie de afirmatii relative ale Consilului Concurentei, presarate cu formule conditionale ca „daca” si „eventuale” cresteri de preturi.

„Chiar daca pot exista fenomene locale de crestere a preturilor, date de puterea de piata superioara aunor magazine si/sau a unor a unor producatori, astfel de fenomene nu pot fi decat temporare ” – scrie Consiliul Concurentei, citat in raportul ministerului.

Pe scurt, nici Institutul National de Statistica, nici Ministerul Agriculturii, nici Consiliul Concurentei, nici analizele independente nu confirma cresterile de preturi trambitate in campania „hypermarketul, noul inamic public”.

Campania isterica declansata de guvernul Ponta si sustinuta de unele televiziuni de stiri, cu varf de lance B1 TV, impotriva hypermarketurilor s-a bazat, in consecinta, pe minciuni, pe exagerari si manipularea informatiei.

Azi vedem cu totii cum se naste un subiect artificial, cum se dezvolta si cum se creaza o meta-realitate, ca in The Truman Show. Am constatat cu ceva uimire ca pana si unii jurnalisti care au tot repetat prostia cresterii preturilor au ajuns sa o creada. Iar o parte din public crede mai mult in ce se spune la televizor, decat in ce vede cu ochii lui.

Aceste campanii pe subiecte artificiale adancesc strea de confuzie si bulversare, canalizeaza frustrarile populatiei impotriva unor falsi inamici, in cazul de fata Hypermarketurile. Guvernul Ponta a indicat in avans un tap ispasitor in caz ca preturile nu vor scadea dramatic de la 1 iunie iar populatia nu va simti in mod direct beneficiile scaderii TVA.

Prin atacul la hypermarket, la ideea de piata libera, PSD resapeaza tema „strainului” exploatata din 2012 incoace. A introduce idei periculoase gen controlul pretului sub amenintarea interventiei in forta a statului inseamna a intoarce in mod planificat Romania in trecut. Acest recul democratic ne izoleaza de lumea occidentala, pune pe ganduri orice investitor, grabeste iesirile de capital dintr-o Romania tot mai impredictibila.

Alta campanie cel putin la fel de bizara, avand ca mesaj principal tot „strainul” vinovat de saracirea tarii, vizeaza asocierea fortata intre Klaus Iohannis si Schweighofer Holtzindustrie in scandalul defrisarilor. Catalin Prisacariu ofera cateva explicatii pe blogul sau.

Toate aceste minciuni, exagerari si acuzatii fara acoperire servesc, in fine, la propagarea ideilor nationaliste si izolationiste, ultimul refugiu al unor politicieni expirati, ramasi fara solutii. Nici ei, nici aliatii lor din presa, nu inteleg ca sunt in extinctie, cu tot cu publicul care inghite pe nemestecate trucajele de la televizor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro