Cele două amplasamente luate în calcul pentru Aeroportul „București Sud”. Investiție estimată la peste două miliarde de euro
Două zone din Giurgiu – Grădiștea și Adunați Copăceni – sunt luate în calcul pentru ridicarea Aeroportului „București Sud”, a declarat vineri primarul Sectorului 4, Daniel Băluță. Amplasamentul va fi stabilit prin studiul de fezabilitate, care ar urma să fie gata până la finalul anului. Propunerea este ca aeroportul să fie construit pe o suprafață de până la 700 de hectare, să aibă 11,5 milioane de pasageri/an, iar costul estimativ al investiției, care include exproprierile, este de peste două miliarde de euro.
Băluță a declarat, vineri, într-o conferință de presă susținută la Romaero, că studiul de oportunitate realizat de SETEC, CDS și Urbans Scope a concluzionat că este oportună construirea unui aeroport în zona de sud.
Investiție estimată la două miliarde de euro fără TVA
Propunerea este ca aeroportul să fie ridicat pe o suprafață cuprinsă între 300 și 700 de hectare, în prima fază, pentru un număr maxim de 11,5 milioane de pasageri/an, iar în etapa a doua, cu posibilitatea de extindere până la 1.300 de hectare/20 milioane de pasageri/an.
Lungimea propusă a pistei este de 3.450 de metri, amenajarea unui terminal cargo de 3.000 mp / 30.172 tone/an și 4341 locuri de parcare. Valoarea investiției se ridică la 2 miliarde de euro fără TVA, din care valoarea exproprierilor este de 10 milioane de euro.
Primarul Daniel Băluță spune că autoritatea locală va face exproprierile, studiile de fezabilitate, un plan de afaceri, apoi va căuta soluții de finanțare și parteneriate, fiind în discuție inclusiv parteneriate public-private.
Primăria nu va gestiona aeroportul, ci va fi predat după terminarea lucrărilor unui operator, spune Băluță.
„În urma unei asocieri între Sectorul 4 și Consiliul Județean Giurgiu, făcute anul trecut și validate de Consiliul General, am pus bazele unei structuri menite să ducă în timp acest proiect care datează încă din 1973 ca și intenție. Împreună cu Consiliul Județean Giurgiu realizăm o societate comercială care va achiziționa terenul în momentul în care toate procedurile vor fi gata. Astăzi este gata primul pas, studiul de oportunitate”, a susținut primarul Daniel Băluță.
Două amplasamente luate în calcul pentru Aeroportul „București Sud”
Întrebat de reporterul HotNews.ro dacă a fost stabilită locația aeroportului, primarul Daniel Băluță spune că nu.
„Sunt două zone în județul Giurgiu pe care le avem în vedere – Grădiștea și Adunați Copăceni. Sunt cele două zone analizate. Locația va fi stabilită în funcție de ceea ce studiul de prefezabilitate/fezabilitate ne va releva. Această locație nu este aleasă subiectiv. Ea reprezintă o consecință a acestor studii, ce se fac în acest moment, iar un factor extrem de important este legat de suprafața pe care va trebui să o expropriem, pentru că acesta este rolul fundamental al asocierii cu Consiliul Județean Giurgiu. Putem avea o suprafață de la 300-400 de hectare până la 1.000 de hectare. Inclusiv elementele urbanistice trebuie modificate, astfel încât, pe termen lung, chiar dacă nu expropriem tot terenul necesar dezvoltării, acel teren să rămână neconstruit”, a spus Băluță.
Întrebat cu ce bani se va face aeroportul, în condițiile în care bugetul Primăriei este undeva la două miliarde de lei pe an, Băluță a spus că Sectorul 4 a inițiat proiectul, iar apoi, în baza datelor obținute din studii, se va căuta finanțare. O soluție ar putea fi inclusiv parteneriatul public-privat:
- „Există mai multe modalități prin care acest proiect se poate implementa. Pasul I este acela de a realiza o societate comercială cu acționari cele două UAT-uri. Acestui acționariat i se poate adăuga oricând prin majorare de capital o altă entitate economică. Pot fi cesionate acțiunile statului român, depinde de intențiile pe care statul român le are la momentul respectiv.
- Fie va fi construit în parteneriat public-privat, fie vor fi alocați bani din surse bugetare. Depinde de intențiile strategice. Dar nu putem să plecăm la acest drum fără să avem o documentație temeinică fiindcă orice partener de afaceri nu va avea niciodată nimic cu tine dacă nu ai date concrete, analize profesioniste.
- Este un proiect în care suntem inițiatori, apoi vedem ce decidem, în baza acestor date. Ceea ce încercăm să facem, împreună cu partenerii noștri, este să creăm premisele ca o astfel de investiție să se poată derula, să oferim infrastructura tehnică, datele necesare, astfel încât să nu livrăm povești interlocutorilor ci date palpabaile, un plan de afaceri”.
Un studiu de fezabilitate pentru Aeroportul „București Sud” ar putea fi gata în septembrie 2025
Potrivit estimărilor specialiștilor angajați de Primăria Sectorului 4, studiul de prefezabilitate ar urma să fie finalizat în luna august 2024, iar un an mai târziu, în septembrie 2025, să fie disponibile atât studiul de fezabilitate, cât și Planul Urbanistic Zonal. În octombrie 2025 este estimată începerea procedurilor de proiectare și execuție, proiectul urmând a fi finalizat în termen de cel mult trei ani de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.
Pe Aeroportul Otopeni estimările arată faptul că în următorii ani, traficul de pasageri ar putea crește semnificativ (până la aproximativ 65 de milioane de pasageri anual, în 2050), iar în aceste condiții, în care nu sunt prefigurate intenții de extindere a capacității de transport a aerogării din Otopeni, „luarea în considerare a unui nou aeroport ar putea asigura o gestionare mai eficientă a traficului și o experiență mai bună pentru pasageri”, spun reprezentanții Primăriei Sectorului 4.
La conferința de presă susținută de Băluță a fost prezentă și senatoarea PSD Gabriela Firea, candidat la Primăria Capitalei, care a susținut că „un aeroport în sudul Capitalei este așteptat de peste 20 de ani”.