Sari direct la conținut

Criza nu va lovi rau filmul – cred producatorii romani

HotNews.ro

„Productia de film din Romania va fi afectata de criza financiara. Nu numai filmele straine produse in Romania, dar si fondurile pentru filmul romanesc vor scadea. Din moment ce toate televiziunile, agentiile de publicitate si toti ceilalti contributori la Fondul Cinematografic vor avea cifre de afaceri mai mici, evident ca si fondul va avea resurse mai mici”- considera Bogdan Moncea, director de marketing la Castel Film. Cum vad producatorii romani efectele crizei financiare aflati mai jos. Pe scurt – e nasol, dar nu dramatic.

Criza financiara va afecta si productia de film de la noi, insa cele mai afectate vor fi marile studiouri – Castel Film si MediaPro – care lucreaza cu parteneri straini. Bogdan Moncea, director de marketing la Castel Film, declara pentru HotNews ca efectele crizei au si cauze agravante, externe: „greva actorilor la Hollywood (care inca continua), de aici scaderea numarului de filme americane produse, rata de schimb a dolarului, subventiile si stimulentele financiare pe care numeroase state americane le acorda productiilor de film. Cred ca acestea au avut o influenta mult mai mare pana acum decat criza financiara.”

In perioada urmatoare, adauga Bogdan Moncea, finantarile vor fi tot mai greu de obtinut. Prin urmare, Castel Film e pregatit sa faca fata scaderilor de bugete, atat la (co)productiile europene cit si la cele locale, si „probabil” ca nu va disponibiliza personal, spune Bogdan Moncea

Din pacate, n-am reusit sa obtinem o reactie din partea producatorului Andrei Boncea, de la MediaPro. Circula zvonul ca Studiourile MediaPro ar fi fost vandute la sfarsitul anului trecut CME-ului (pe langa acela, mai raspandit, ca 300 de angajati ai postului ProTV ar fi fost disponibilizati de la 15 ianuarie.).

Producatorii mai mici sunt preocupati, dar nu foarte ingrijorati de efectele crizei. Libra Film, coproducatorul lui „Katalin Varga”, de Peter Strickland, selectionat in Competitia Oficiala a Berlinalei, vrea in acest an sa produca „Undeva la Palilula” de Silviu Purcarete, „Ursul” de Dan Chisu si al doilea lungmetraj al lui Tudor Giurgiu. Tot Libra Film se va ocupa de lansarea in circuitul festivalier al celui de-al doilea lungmetraj al lui Titus Muntean, „Caravana cinematografica”.

Deprecierea

Deocamdata se analizeaza, nu exista o programare clara, insa, spune Tudor Giurgiu, „nu am renuntat inca la proiecte, dar scaderea leului fata de euro creeaza alte vulnerabilitati.” Ada Solomon, de la HiFilm adauga: „Cel mai neplacut este ca o suma pe care ai primit-o de la CNC pentru un film…de exemplu, ai primit pentru un film un milion de lei, adica aproximativ 300.000 de euro in iulie-august 2008; aceasta suma devine acum 250.000 de euro.”

Producatorii sunt unanimi in privinta problemelor pe care le creeaza deprecierea leului si ar dori ca Centrul National al Cinematografiei (CNC) sa aiba un rol mai activ. Contactat de HotNews, Eugen Serbanescu, presedintele CNC, spune ca institutia pe care o conduce tine cont de inflatie atunci cand acorda creditele de finantare, dar nu tine cont si de deprecierea leului.

„CNC nu poate face o corelatie ca sa regleze sumele care scad din pricina devalorizarii leului”, spune Eugen Serbanescu, adaugand ca in urmatorii doi ani se asteapta pe ecrane 26 de filme de fictiune, deci ca nu stam rau. Cum intrarile de la Fondul Cinematografic pe luna ianuarie nu se cunosc inca, deci nu se poate face o comparatie cu ianuarie 2008, e destul de greu, spune presedintele CNC, sa spui de unde se va taia din fonduri.

Finantarea de la CNC

Insa acesta apreciaza ca efectele crizei se vor resimti in reducerea creditelor nerambursabile – organizari de festivaluri, participari la festivaluri etc. Criza ar putea afecta si numarul proiectelor finantate. „Decizia o voi lua impreuna cu Consiliul de Administratie, dar e posibil sa avem in loc de 10 lungmetraje finantate la o sesiune doar 5-6-7, mai putine scurtmetraje si mai putine documentare”, spune Eugen Serbanescu, precizand ca nu se are in vedere si reducerea sumelor acordate pentru un proiect, ci doar numarul proiectelor finantate.

Daniel Mitulescu de la Strada Film, companie care a produs „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii” de Catalin Mitulescu si care produce acum al doilea film al acestuia, „Un balon in forma de inima”, spune ca deja s-a confruntat cu efectele crizei prin intermediul coproducatorilor straini. „Stim foarte bine ca e greu sa faci film doar cu banii de la CNC. Si e firesc ca atentia noastra sa se indrepte spre coproducatori straini. Acestia insa sunt mai reticenti acum.

Multi dintre producatorii germani, de exemplu, nu se mai implica in proiecte pe care trebuie sa le finanteze anul acesta, ci se rezuma doar sa le filmeze pe cele pentru care au deja banii. Anumite fonduri din Germania si-au terminat banii mai devreme anul trecut. Am simtit deja asta pe pielea noastra pentru unul dintre proiecte”

Tudor Giurgiu crede ca statul ar trebui sa se implice mai mult: „Ma astept la o dificultate mai mare in a reusi sa strangem finantari in Romania, fiind cunoscut ca piata de publicitate va fi intr-un usor regres. Sper ca sumele colectate in Fondul Cinematografic al CNC sa nu sufere caderi spectaculoase si astfel sa nu se puna in pericol cele doua sesiuni de concurs organizate de CNC. Mai cred ca e nevoie de o interventie a statului si de o sustinere anuala a productiei de film direct, prin bugetul alocat MCC.”

Agentiile de publicitate

Cum o alta sursa de finantare a productiei de film o reprezinta agentiile de publicitate, regresul pietei publicitare poate afecta si productia de film. „Agentiile si-au facut deja bugetul pe anul asta de la sfarsitul anului trecut. Daca piata de publicitate va scadea, vom simti practic cel mai mult efectele ei in 2010, dupa ce agentiile vor vedea cum evolueaza situatia anul acesta”, crede Daniel Mitulescu.

Acesta are niste propuneri clare prin care producatorii pot fi sprijiniti: „suplimentarea contributiei pentru a acoperi diferenta datorata fluctuatiei cursului leu-euro (din momentul acordarii finantarii la momentul semnarii contractului), suplimentarea sprijinului financiar in cazul filmelor dificile sau de debut – primele proiecte afectate in acest context de criza economica -, sau acceptarea diminuarii bugetelor fara a scadea suma acordata in concurs.”

In acest an, Strada Film are in plan si un lungmetraj de debut, „Eu cand vreau sa fluier, fluier”, in regia lui Florin Serban, precum si scurtmetrajele „Muzica in sange” de Alexandru Mavrodineanu si „Mousse au chocolat” de Paul Tanicui.

„Eu am in companie noua angajati si patru persoane pe contracte prioritare. N-am scazut din salarii pentru ca am fost acoperiti din proiectele pe 2008. Nu e dezastru, nu e ca in imobiliare sau in sistemul bancar”, spune Ada Solomon de la HiFilm, care recunoaste insa ca pentru un proiect de lungmetraj a carui pre-productie incepe in primavara, „Principii de viata” (in regia lui Constantin Popescu), „avem o diferenta mare intre ce am estimat si ce avem”.

Ada Solomon nu e insa ingrijorata pentru ca se asteapta ca preturile pentru locatii, echipamente si tehnicieni sa scada in perioada urmatoare. „Deci nu e vorba de blocaje, insa va fi mai greu. Niciodata, de fapt, bugetele n-au fost confortabile”, spune Ada Solomon.

HiFilm mai produce in acest an lungmetrajul lui Adrian Sitaru „Din dragoste cu cele mai bune intentii”, documentarul lui Alexandru Solomon „Capitalism, reteta noastra” , documentarul Terezei Barta „A fost odata un emigrant”, va termina documentarul „Dacia, o supravietuitoare”, de Stefan Constantinescu si Julio Soto, si va produce si scurtmetrajul „Pechinezul” de Adrian Sitaru.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro