Sari direct la conținut

Cum votezi la alegerile pentru Primăria București dacă ai noul buletin electronic. Dispare ceva cu care erau obișnuiți alegătorii

HotNews.ro
Cum votezi la alegerile pentru Primăria București dacă ai noul buletin electronic. Dispare ceva cu care erau obișnuiți alegătorii
Carte electronică de identitate. Inquam Photos / George Călin

Pe noile buletine cu cip nu apare scrisă adresa de domiciliu, motiv pentru care mulți dintre posesorii lor au întâmplinat probleme la ghișeele unor instituții de stat sau private care nu au încă cititoare. La alegerile din București, tabletele sunt compatibile cu noile buletine, potrivit unui răspuns al AEP pentru Libertatea. Pe noile cărțile de identitate nu se va mai lipi, însă, eticheta cu „votat”.

Până la finalul lunii noiembrie, aproape 900.000 de români și-au făcut carte electronică de identitate. Noul act de identitate este cât un card bancar, are standarde mai mari de securitate, dar adresa de domiciliu nu este tipărită, ci este stocată exclusiv pe cipul electronic.

În unele situații, inclusiv la bănci sau la alte instituții ale statului, persoanele cu cărți electronice de identitate au fost nevoite să prezinte și certificatul de atestare a domiciliului. Asta pentru că majoritatea nu dețin încă cititoare electronice de carduri și aplicațiile necesare pentru a accesa această informație vitală.

La alegerile de mâine pentru București, este nevoie de certificatul de atestare a domiciliului? Într-un răspuns pentru Libertatea, Autoritatea Electorală Permanentă spune că nu.

„Accesul cetățenilor români cu drept de vot posesori de carte electronică de identitate în secția de votare pentru a vota nu este condiționat de prezentarea unei adeverințe care să ateste domiciliul sau reședința”, au transmis reprezentanții de la Autoritatea Electorală Permanentă pentru Libertatea.

Pentru alegerile locale, cetățenii pot vota numai la secția arondată conform domiciliului sau reședinței lor.

Tabletele sunt compatibile cu noile buletine

De asemenea, AEP a transmis că dispozitivele folosite până acum la alegeri sunt compatibile cu scanarea noilor cărți electronice de identitate.

Acest lucru a fost comunicat inclusiv tuturor membrilor și președinților secțiilor de votare, pentru alegerile din 7 decembrie. Procesul se va realiza exclusiv prin aplicația informatică pentru verificarea dreptului de vot, disponibilă în fiecare secție de votare din București.

Cu ajutorul acesteia se face preluarea automată a datelor de identificare, iar dacă această operațiune nu funcționează la un moment dat, se va introduce manual în baza de date CNP-ul alegătorului, pentru validarea adresei de domiciliu sau de reședință, potrivit sursei citate.

Ce se întâmplă cu timbrul 

Pe buletinele vechi, după votare, oamenii primesc pe versoul buletinului timbrul autocolant cu menţiunea „VOTAT”.

În cazul posesorilor cărților electronice de identitate nu li se va mai aplica timbrul autocolant.

„Nu se vor aplica timbre autocolante pe cărțile de identitate”, a răspuns AEP.

De altfel, în ghidul emis oficial pentru aceste alegeri este specificat clar că „Pe cărţile electronice de identitate NU SE APLICĂ timbrul autocolant cu menţiunea VOTAT şi data scrutinului”.

INTERVIURILE HotNews.ro