EADS incearca sa depaseasca o criza fara precedent
Cotidianul The Guardian relateaza, in editia sa de marti, ca aseara a avut loc o “intilnire de criza” a sefilor EADS, care au incercat sa gaseasca solutii pentru inlocuirea din functie a lui Noel Forgeard, co-director executiv al EADS, banuit ca in luna martie ar fi vindut participatii la grupul european cu putina vreme inainte ca actiunile EADS sa intre in declin din cauza aminarii productiei aeronavei A380.
In cele din urma, Forgeard nu a fost inlocuit desi la un moment dat parea iminent ca in locul sau ar putea veni Louis Gallois, seful companiei franceze de cai ferate SNCF.
Saptamina trecuta, autoritatile franceze si germane au anuntat demararea unei investigatii in cazul Forgeard, care este suspectat ca ar fi vindut titluri ale grupului EADS, in valoare de 2,5 miliarde de euro, inainte ca investitori institutionali importanti sa isi reduca, de asemenea, participatiile detinute la companie si inainte de agravarea problemelor de productie ale aeronavei A380, a carei livrare a fost aminata cu cel putin sase luni.
Din primele investigatii reiese ca Forgeard a obtinut, pe 15 martie, 2,5 milioane de euro din vanzarea a 162.000 de actiuni obtinute in baza unor optiuni de cumpararea de titluri, acordate in anii 2002 si 2003. Pe 9 martie, Forgeard a achizitionat 131.000 de titluri, prin exercitarea unor drepturi de cumparare obtinute in anii 2000 si 2001. Venituri serioase au obtinut si membri ai familiei sale.
Forgeard a declarat ca se numara printre cei sase directori importanti ai grupului care si-au exercitat optiunile privind achizitia de actiuni sau au vandut titluri pana pe data de 17 martie.
Totodata, oficialul EADS afirma ca abia pe 20 martie a aflat despre reducerea participatiilor detinute de companiile Lagardere si DaimlerChrysler la EADS, lucru ce a dus la scaderea la bursa a actiunilor grupului european.
Numai miercurea trecuta EADS a pierdut circa 6 miliarde de euro din valoarea de piata, reprezintand un sfert din valoarea totala a actiunilor. Ulterior, actiunile companiei au inceput sa creasca usor.
Forgeard a negat acuzatiile ca ar fi fost avertizat in privinta problemelor tehnice, inainte de a vinde pachetul de actiuni, dar a admis in cele din urma ca a obtinut primele informatii in acest sens in luna aprilie.
“Am ajuns intr-un mod foarte brusc la concluzia ca intarzierile livrarilor aeronavei A380 sunt inevitabile”, a declarat Forgeard. Un raport detaliat asupra intarzierilor a fost finalizat si publicat abia 13 iunie.
Ca urmare a acestui scandal, EADS se confrunta cu o situatie extrem de dificila. Agentiile de presa relateaza marti ca International Lease Finance Corp. (ILFC), cea mai importanta companie care inchiriaza aeronave in regim de leasing, ar putea anula comenzile pentru avioanele Airbus A380 si A350, a caror valoare se ridica la peste cinci miliarde de dolari.
Airbus e in mare intarziere cu programului de construire a aeronavei A380, iar saptamana trecuta a anuntat ca livrarile vor fi amanate cu aproape sapte luni.
Informatia a nemultumit clientii, care au solicitat sa li se ofere compensatii sau au avertizat ca isi vor retrage comenzile.
Airbus a inregistrat 159 de comenzi pentru modelul A380, din partea a 16 clienti. Costurile aferente programului de dezvoltare a aeronavelor este de aproape 12 miliarde de euro iar, pentru recuperarea investitiilor, Airbus trebuie sa vanda intre 250 si 300 de aeronave.
Grupul franco-germano-spaniol EADS detine circa 80% din Airbus, restul de 20% din actiuni apartinand grupului britanic BAE Systems. BAE a anuntat insa recent ca intentioneaza sa vanda participatia sa catre EADS.
EADS are afaceri si in Romania. Grupul european a semnat un contract de peste o jumatate de miliard de euro pentru sistemul de securizare a frontierelor Romaniei.
Dupa alegerile din 2004, noul ministru de interne a cerut renegocierea contractului. EADS a acceptat sa renunte la prevederile contractului care se suprapuneau peste unele proiecte in acelasi domeniu finantate de Uniunea Europeana. Valoarea contractului a fost redusa la aproape jumatate.