E blocarea traficului pe Valea Oltului singura soluție pentru a construi autostrada Sibiu – Pitești? Nu, spune cea mai importantă voce din zona civică pe domeniu: „Soluția decentă într-o țară normală ar fi fost devierea traficului”
Închiderea totală a traficului pe DN7 pe Valea Oltului timp de o lună, o măsură anunțată miercuri din scurt de ministrul Transportului Sorin Grindeanu nu este „singura soluție”, argumentează Asociația Pro Infrastructura, cea mai importantă voce din zona de societate civică ce monitorizează marile proiecte de infrastructură. Asociația cere și introducerea de noi trenuri măcar pentru a susține traficul local în timpul unei astfel de perioade de blocaj pe una din cele mai importante căi rutiere din țară.
„Ministrul Grindeanu ne-a anunțat azi că închiderea DN7 între Boița și Brezoi este „singura soluție”. Fals. Este soluția la îndemâna birocratului CNAIR indolent și a antreprenorului general turc care e doar cu Mapa, nu și cu sapa”, susține Asociația Pro Infrastructura.
- „Soluția decentă într-o țară normală ar fi fost devierea traficului în zona afectată prin mutarea DN7 pe celălalt mal al Oltului cu un pod (temporar) și folosirea infrastructurii existente. Dar asta presupune gândire, bani, muncă birocratică și, mai ales, asumare.
- Greu de crezut că închiderea va fi doar de o lună. Nu ar fi exclus să dureze dublu. Mai mult, defrișările acestea se fac doar pentru studiul geotehnic (foraje), NU lucrări. Acelea vor fi… la Sfântul Așteaptă. Iar în timpul lucrărilor vor veni, probabil, alte restricții”, mai explică API.
Potrivit organizației, pentru traficul local ar mai exista o variantă „neașteptată”: calea ferată.
- „A observat cineva din Ministerul Transporturilor sau CNAIR că avem o cale ferată pe celălalt mal al Oltului și că poate fi o alternativă viabilă pentru transportul local? Cerem oficialilor MT și ARF să introducă trenuri suplimentare pe ruta Câineni-Sibiu. Pe calea ferată se fac 76 de minute, față de cele 42 minute pe DN7.
- Dacă exista niște gândire anticipativă în minister, se puteau repara și cei 3 km restricționați la 30 km/h între Valea Mărului și Podu Olt, cât și ceilalți 3 dintre Tălmaciu și Sibiu. Ba chiar cu niște gândire suplimentară, se refacționa toată linia între Câineni și Podu Olt și se găseau metode de creștere a vitezei care acum e 50 km/h (vezi captură din BAR).
- Mai avem! Se putea face și un pod temporar la Boița. Și o haltă care să asigure accesul localității la calea ferată. Sunt doar 300 de metri între Boița și linie, dar cea mai apropiată gară este la 5 km în Tălmaciu. Un PO la Boița ar fi foarte util în următorii 8-10 ani cât se va lucra la autostradă. Și firește și după aceea, că doar nu-l demolezi. Dar cine să gândească feroviar în țara politicienilor-șoferi cu girofar albastru?!”, susține Asociația Pro Infrastructura.
Grindeanu, criticat pentru modul intempestiv în care a anunțat lucrările și blocajul: anunț pe 3 iulie pentru restricții din 8 iulie
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, împreună cu Cristian Pistol, șeful Companiei de Drumuri, au fost criticați în spațiul public pentru că au făcut un astfel de anunț foarte din scurt. Practic, au anunțat doar cu cinci zile înainte că una din cele mai importante conexiuni rutiere din țară va fi complet blocată.
„Asta ne arată cât de buni coordonatori, planificatori și mai ales cât le pasă domnului Grindeanu și echipei sale de restul cetățenilor”, susține jurnalistul Cătălin Striblea, care spune că deși situația închiderii nu are cum să nu fi fost cunoscută cu mult timp înainte și că ar fi trebuit pregătiți oamenii și prezentate alternative mult în avans.
„Atenție, aceasta nu este o situație de criză, este una planificată. Despre care se știe din timp. De asta trebuiau să analizeze sute de efecte”, spune Striblea.
Similar, Elena Calistru, fondatoarea asociației civice Funky Citizens, semnalizează că anunțul închiderii a fost făcut prea intempestiv.
„Ruta care traversează Carpații, ruta pe care se exportă Dacia, mândria țării, ruta pe care speră să o compenseze cu…DN1. În perioada de concedii. Nu cred că cineva pune la îndoială necesitatea, dar cum să anunți asta cu câteva zile înainte? Doamne ferește…”, scrie aceasta.
Fost secretar de strat în Transporturi pe vremea mandatului lui Cătălin Drulă, Horațiu Cosma reacționează și el: „Este o bătaie de joc de nedescris. Se putea face această operațiune de defrișare oricând altcândva în timpul anului în afara vârfului de trafic, cu o rută alternativă pregătită din timp pentru șoferi”.
Stadiul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești
Autostrada Sibiu – Piteşti ar urma să aibă o lungime de peste 122 de km și este împărțită în 5 secțiuni, și va lega Centrul şi Vestul României de reţeaua europeană de autostrăzi, fiind o parte importantă a Coridorului 4 Paneuropean.
- Pe A1 Sibiu – Pitești s-a deschis traficul în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița – constructor Porr).
- În prezent se lucrează pe Secțiunea 5, pe cei 30 de km de la Pitești la Curtea de Argeș (constructor Astaldi). Aici constructorul a ajuns la un avans fizic de peste 68% și e posibilă chiar și o inaugurare parțială în 2024.
- Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni austriecii de la PORR au început în forță lucrările la tronson și la tuneluri.
- Pe Secțiunea 3 o asociere de constructori din Italia și România au semnat în august 2022 contractul pentru cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România. Pe acest tronson constructorul se află, teoretic, în etapa de proiectare.
- Pe Secțiunea 2, cea mai dificilă porțiune care trece prin Valea Oltului și presupune realizarea a șapte tuneluri, CNAIR a semnat în luna februarie 2022 un contract de 860 de milioane de euro cu o firmă din Turcia. Și aici, în prezent, constructorul este în perioada de proiectare, dar lucrările vor demara în acest an.
Sursă foto articol: Dreamstime