Sari direct la conținut

Filmul fratilor Taviani, "Cesare deve morire", a luat Ursul de Aur la Berlin

HotNews.ro
Imagine din Cesare deve morire, Foto: berlinale.de
Imagine din Cesare deve morire, Foto: berlinale.de

Octogenarii Paolo si Vittorio Taviani au cucerit primul lor Urs de Aur din cariera cu un film despre o trupa de detinuti care monteaza piesa shakespeariana „Iulius Cezar” intr-o inchisoare de maxima siguranta din Italia. Ceremonia care a avut loc in 18 februarie la Berlin a adus Ursul de Argint si Marele Premiu al Juriului filmului unguresc „Csak a szel”/ „Just the Wind”, inspirat dintr-un caz real de agresiune impotriva unei familii de tigani.

„Avem un singur trofeu, iar noi suntem doi”, a spus Vittorio Taviani, cel mai in varsta dintre fratii Taviani, pe scena de la Berlinale Palast dupa ce sarise in sus de bucurie. „Cesare deve morire”/”Caesar Must Die”, o inedita revizitare a textului shakespearian prin intermediul unor detinuti care isi regasesc vietile in piesa „Iulius Cezar”, a fost considerat de juriul prezidat de Mike Leigh cel mai bun film dintre cele 18 inscrise in competitia festivalului.

„Am inteles ca juriul a decis in unanimitate, lucru care ne bucura foarte mult”, a spus Paolo Taviani, continuand: „Speram ca atunci cand acest film va ajunge la public, spectatorii sa se gandeasca ca detinutul care ispaseste o pedeapsa chiar si pe viata ramane tot un om.”

Filmul fratilor Taviani a fost distins sambata dupa-amiaza si cu Premiul juriului ecumenic, unul dintre numeroasele jurii independente care dau premii la Berlinala.

Competitia Berlinalei 62 a fost, totusi, lipsita de mari varfuri, caracterizandu-se mai degraba printr-un uniform nivel mediu spre bun. „Cesare deve morire” a fost printre cele mai bune filme din selectie fara sa fie, totusi, de rotunjimea lui „Nader and Simin: A Separation”, care a cucerit Ursul de Aur anul trecut.

Al doilea premiu ca importanta, Ursul de Argint si Marele Premiu al Juriului a revenit unei pelicule unguresti, „Csak a szel”/ „Just the Wind” de Bence Fliegauf, inspirat din cazul real al unei familii de tigani luate in vizor de rasisti. Bence Fliegauf a spus pe scena ca spera ca acest premiu sa ii ajute pe asistentii sociali care se ocupa de aceste familii sa primeasca mai mult ajutor din partea statului.

Tot la stat s-au referit – dar in alt context, doi cineasti portughezi, Miguel Gomes si Joao Salaviza, care au spus ca cinematografia in tara lor trece prin momente grele. Daca Salaviza, proaspat posesor al Ursului de Aur pentru scurtmetraj, a dedicat premiul guvernului portughez in cazul in care acesta va ajuta cinematografia portugheza, Miguel Gomez a numit cativa mari cineasti portughezi in frunte cu Manoel de Oliveira, „care timp de 50 de ani au facut un cinema independent de puterea politica”.

Filmul german „Barbara”, de Christian Petzold, care fusese preferatul criticilor straini care au dat cotatii zilnice in revista „Screen Daily” , s-a multumit cu premiul de regie, in vreme ce un alt favorit al criticilor, portughezul „Tabu”, de Miguel Gomes, a fost distins cu Premiul „Alfred Bauer”, dupa numele fondatorului festivalului.

„Sunt putin confuz, am crezut ca acest premiu se da pentru inovatie, iar eu am dorit sa fac un film ca odinioara”, a spus Miguel Gomes care a filmat o parte din filmul cu o eroina pe nume Aurora in alb-negru, facandu-i pe jurnalisti sa faca trimiteri la Murnau, dar si la recentul „The Artist”.

Premiul FIPRESCI primit de „Tabu” va mai domoli, probabil, confuzia regizorului – si dezamagirea ca n-a ajuns mai sus in clasament.

Premiul de interpretare feminina pleaca la tanara congoleza Rachel Mwanza, protagonista filmului „Rebelle”/”War Witch”, de Kim Nguyen, odiseea unei fete de 14 ani care devine soldat in Africa sahariana.

Danezul „En kongelig affaere”/ „A Royal Affair”, de Nilkolaj Arcel, a fost singurul film care a primit doua premii din partea juriului international – premiul pentru scenariu si premiul pentru interpretare masculina.

  • PALMARES

Premiile Juriului international:

Ursul de Aur pentru cel mai bun film – „Cesare deve morire”/”Caesar Must Die” de Paolo si Vittorio Taviani

Ursul de Argint si Marele Premiu al Juriului – „Csak a szel”/ „Just the Wind” de Bence Fliegauf

Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor – Christian Petzold pentru „Barbara”

Ursul de Argint pentru cea mai buna actrita – Rachel Mwanza pentru rolul din „Rebelle”/”War Witch” de Kim Nguyen

Ursul de Argint pentru cel mai bun actor – Mikkel Boe Folsgaard pentru „En kongelig Affaere”/ „A Royal Affair”

Ursul de Argint pentru contributie artistica deosebita in imagine, montaj, coloana sonora, costume sau scenografie – Lutz Reitemeier pentru imaginea filmului „By lu Yuan”/”White Deer Plain” de Wang Quan’an

Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu – „En kongelig affaere”/ „A Royal Affair” de Nilkolaj Arcel

Premiul „Alfred Bauer” – „Tabu” de Miguel Gomes

Mentiune Speciala si Ursul de Argint – „L’enfant d’en haut”/”Sister” de Ursula Meier

Premiul de debut oferit de GWFF:

Premiul de debut – Kauboy de Boudewijn Koole

Mentiune Speciala– „Tepenin ardi” de Emin Alper

Premiile juriului international de scurtmetraj:

Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj – „Rafa” de Joao Salaviza

Ursul de Argint si Premiul Juriului – „Gurehto Rabbito”/”The Great Rabbit” de Atsushi Wada

Mentiune Speciala – „Licuri Surf” de Guillie Martins

Premiul DAAD – „The Man that Got Away” de Trevor Anderson (Canada)

Nominalizare pentru Premiul EFA – „Vilaine Fille Mauvais Garçon”/”Two Ships” de Justine Triet (Franta)

PREMIILE JURIILOR INDEPENDENTE

Premiul juriului ecumenic

– Competitie – „Cesare deve morire” de Paolo si Vittorio Taviani

Mentiune Speciala – „Rebelle”/War Witch” de Kim Nguyen

– Panorama – „Die Wand”/”The Wall” de Julian Roman Pölsler

Mentiune Speciala – „Parada”/”The Parade” de Srđjan Dragojević

Forum – „La demora”/”The Delay” de Rodrigo Plá

Premiul FIPRESCI

Competitie – „Tabu” de Miguel Gomes

Panorama – „L’âge atomique”/”Atomic Age” de Héléna Klotz

– Forum – „Hemel” de Sacha Polak

Lista completa a premiilor juriilor independente se afla aici.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro