Financial Times scrie despre rețelele de știri finanțate de Rusia și folosite în favoarea lui Călin Georgescu
O rețea rusă de influență activă în Franța și Germania în timpul pandemiei Covid-19 a fost, de asemenea, desfășurată în perioada premergătoare alegerilor recent anulate din România, potrivit documentelor consultate de Financial Times.
AdNow, o firmă de publicitate online fondată în 2014 de cetățeni ruși, cu sediul la Moscova și cu o filială la Londra, a fost utilizată într-o campanie de promovare a dezinformării cu privire la vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului. Compania, acum relocată în Bulgaria, a fost activă în ultimii ani în campanii publicitare în România și Bulgaria, arată documentele. Acestea au fost dezvăluite pentru prima dată de BG Elves, un grup bulgar de experți în securitate cibernetică și de portalul românesc de investigații Snoop.
Documentele obținute de Financial Times arată că, în ciuda mai multor schimbări de proprietari, AdNow are legături cu cercurile pro-ruse de extremă dreaptă din România și a jucat un rol semnificativ în pregătirea terenului pentru mesajele anti-vaccin, mistice și ultranaționaliste ale candidatului independent Călin Georgescu.
Pentru această relatare, publicația britanică l-a intervievat pe Victor Ilie, jurnalist la Snoop care a investigat și scris despre firmele care-l susțin pe Călin Georgescu și legăturile lor cu Rusia. El a explicat că AdNow a funcționat ca un agent de publicitate online prin intermediul căruia clienții săi au putut să-i asalteze pe susținătorii lui Georgescu cu reclame care au generat venituri estimate la 2 milioane de euro în ultimii ani.
„AdNow este aici de ani de zile și livrează publicului reclame, dezinformări despre sănătate și escrocherii financiare, ceea ce i-a pregătit pentru o campanie abruptă precum cea de pe TikTok”, a declarat Ilie. „Într-o țară ca România, cu 19 milioane de oameni, dacă vezi 440 milioane de reclame într-o lună, toate fiind pentru fraude sau medicamente false, asta îi poate educa pe oameni să își piardă încrederea în știință, în rațiune.”
Cine se află în spatele AdNow
Fondatoarea și directorul general al AdNow LLC între 2014 și 2018 a fost Iulia Serebryanskaya, absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat în campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, iar ulterior a fost director de comunicare pentru partidul de guvernământ Rusia Unită. Compania a fost apoi transferată unui alt cetățean rus.
AdNow LLP, o filială din Londra, a fost constituită în 2014 și și-a schimbat adresele de mai multe ori înainte de a fi dizolvată în 2023. Aceasta a fost deținută de antreprenorul rus Stanislav Fesenko. Pentru câteva luni în 2018 și 2019 a împărțit aceeași adresă cu o societate care se numea Bunelu Ltd la momentul respectiv. (O companie cu același nume care este înregistrată în prezent la o adresă diferită în Scoția nu are nicio legătură cu aceasta). Prima societate Bunelu și-a mutat ulterior operațiunile la București sub proprietatea unui om de afaceri legat de ultranaționaliștii români și un vizitator frecvent al ambasadei Rusiei în România, Mihai Rotariu.
Rotariu a operat mai multe companii sub marca Tracia Unite prin care caută să „transforme energiile divine și să exprime creativitatea din ființele umane”, potrivit site-ului său. După ce Snoop a dezvăluit legăturile lui Rotariu la începutul acestei luni, acesta a fost eliminat de pe pagina Tracia Unită.
„Influențele rusești din regiune vin în mai multe straturi care nu sunt neapărat legate între ele, dar se amplifică reciproc”, a spus Ilie pentru Financial Times.
Principala operațiune AdNow din Rusia a fost vândută anul trecut și este acum deținută și operată de un cetățean din Georgia, pe nume Giorgi Abuladze, care și-a stabilit sediul în orașul bulgar Plovdiv, alături de alte peste 50 de companii pe care le deține.
O analiză a datelor colectate de BG Elves arată că un număr mare de angajați ai AdNow sunt ruși, iar zeci locuiesc în Novosibirsk – locul de naștere al lui Serebryansky – precum și în alte orașe din Rusia.
Abuladze a negat acuzațiile de promovare a propagandei rusești. El a recunoscut că a cumpărat AdNow de la un cetățean rus, dar a negat că ar fi făcut parte dintr-o campanie rusă de dezinformare. „Am fost contactat de procurorii bulgari, echivalentul local al FBI, și le-am dat toate datele tehnice”, a declarat el pentru FT. „Sunt numai prostii, nu este adevărat. Voi face o declarație mai detaliată după ce autoritățile bulgare vor ajunge la concluzia lor.”