Sari direct la conținut

FOTOGALERIE Comisia Nationala a Monumentelor Istorice a decis mutarea Halei Matache cu 40 de metri pentru a face loc bulevardului Buzesti – Berzei – Uranus

HotNews.ro
Cum arata Hala matache in prezent si cum ar putea arata, Foto: Hotnews
Cum arata Hala matache in prezent si cum ar putea arata, Foto: Hotnews

Comisia Nationala a Monumentelor Istorice a decis, joi, mutarea halei Matache cu circa 40 de metri mai in spate fata de pozitia actuala, au declarat surse apropiate Ministerului Culturii pentru HotNews.ro. Prin mutare se intelege demolarea cladirii monument istoric si reconstruirea pe noul amplasament. Relocarea halei Matache este necesara pentru construirea Diamentralei Buzesti-Berzei-Uranus, un bulevard care va face legatura intre Piata Victoriei si Piata de Flori, sustine Primaria Capitalei. Un grup de arhitecti voluntari din Bucuresti a facut un studiu din care reiese ca noul bulevard poate fi construit si fara demolarea halei Matache, monument istoric, construit in 1887, iar mutatea cladirii ar costa mai scump.

  • Vezi in articol cum arata in prezent Hala matache si ce solutie propune un grup de arhitecti voluntari pentru salvarea halei si reamenajarea zonei
  • UPDATE Un grup de ONG-uri cer ministrului Culturii sa nu semneze avizul de mutare a halei

UPDATE Un grup de ONG-uri cer ministrului Culturii sa nu semneze avizul de mutare a halei

Un grup de ONG-uri care se ocupa de protectia patrimoniului din Platforma pentru orase durabile ii cer ministrului Culturii, Daniel Barbu, sa nu semneze avizul pentru mutarea Halei Matache si sa organizeze o dezbatere publica serioasa legata de acest subiect.

„Avand in vedere controversele din jurul acestui caz, organizatiile semnatare considera ca procesul prin care s-a ajuns la aceasta decizie a fost lipsit de transparenta. Pe ordinea de zi a comisie nu a figurat discutarea acestui aviz. Mai mult, premergator emiterii avizului, Comisia a dezbatut exclusiv asupra a trei variante de mutare a Halei, fara a lua in calcul optiunea mentinerii acesteia pe actualul amplasament, asa cum se prevede in documentatia de urbanism existenta. Solicitam Ministrului Culturii sa dea dovada de transparenta si sa demareze o procedura de consultare publica pe aceasta tema”, sustin ONG-urile.

Acestia mai considera ca avizul eliberat de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice contravine misiunii Ministerului Culturii. „Apelam cu incredere la noul Ministru, domnul Daniel Barbu, solicitandu-i sa intervina in aceasta situatie care atenteaza la integritatea patrimoniului construit, pe care are, de fapt, menirea sa il protejeze”, spun ONG-isti.

Organizatiile semnatare sunt: Asociatia ActiveWatch, Asociatia pentru Documentarea si Protectia Patrimoniului Pro.Do.Mo, Centrul de Resurse pentru participare publica CeRe, Asociatia Salvati Bucurestiul, ViitorPlus-Asociatia pentru dezvoltare durabila, Rencontres du Patrimoine Europe-Roumanie, Asociatia pentru Tranzitie Urbana si Grupul pentru Patrimoniu si Actiune Civica.

Asa arata in prezent Hala Matache

Decizia de mutare a Halei Matache prin demolare si reconstruire – nefiind specificat daca cu materiale vechi sau va fi o constructie cu totul noua – a fost luata, joi, in cadrul Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice, sustin surse apropiate Ministerului Culturii. Proiectul, un plan urbanistic care reglementeaza urbanistic zona din jurul Halei Matache nu a fost pus initial pe ordinea de zi a Comisiei, fiind introdus pe ordinea suplimentara. Arhitectul sef al Capitalei, Gheorghe Patrascu, a confirmat ca proiectul a fost discutat, joi, dar sustine ca deocamdata nu cunoaste ce s-a decis. Pentru a oficializa decizia Comisiei, ministrul Culturii trebuie sa semneze in urmatoarele zile un aviz care poate fi favorabil sau nefavorabil.

Filmul distrugerii Halei Matache de cand a devenit proprietatea Primariei Capitalei

Hala Matache este monument istoric fiind construita in 1887. Cladirea apartine Primariei Capitalei, fiind expropriata in urma cu cativa ani de municipalitate pentru construirea Diametralei Buzesti Berzei Uranus. Pana sa fie cumparata ade Primaria Capitalei, in cladire functiona o piata de carne. De cand a intrat in propriatatea Primariei Capitalei monumentul istoric este devastat de hotii de fier vechi, desi municipalitatea ar fi trebuit sa asigure paza cladirii. In urma protestelor ONG-urilor, in august 2011, Primaria Capitalei promitea ca Hala Matache nu va mai fi stramutata sau demolata, ci va ramane pe actuala locatie si va fi restaurata.

Berzei 81 si 89, doua cladiri monument care au fost demolate de Primarie, dar instituria nu le-a mai reconstruit desi a promis ca o va face

De asemenea, in 2011, Primaria Capitalei a mai demolat doua monumente, Berzei 81 si Berzei 89, promitand ca le va reconstrui, insa acest lucru nu sa intamplat.

„Arhitectii voluntari”, un grup de arhitecti din bucuresti si reprezentanti ai societatii civile sustin ca, in cazul in care va fi mutata, hala isi va pierde din valoare, importanta ei fiind legata de loc. De asemenea, potrivit unui studiu facut de acestia, hala nu ar trebui demolata, cele patru benzi ale Diametralei Buzesti-Berzei- Uranus ar incapea fata probleme, singurul compromis fiind ca trotuarul sa treaca prin porticul cladirii. Arhitectii propun si pietonalizarea bd. Garii de Nord, reamenajarea pietei din fata garii si a spatiilor publice din zona.

Propunere facuta de Arhitectii Voluntari pentru Hala Matache

„Arhitectii Voluntari, sprijiniti de Fundatia Pro Patrimonio cer armonizarea proiectului de infrastructura cu nevoiele sociale si de mediu ale cartierului. Asta inseamna pastrarea Halei Matache pe amplasament (ceea ce se poate face fara a afecta realizarea drumului largit), pietonizarea bulevardului Garii pentru a incuraja comertul, refacerea monumentelor demolate cu aviz de ¬mutare prin desfacere¬, micsorarea giratoriului inutil de la intersectia Mircea Vulcanescu cu str Berzei si compltarea cu functiuni de interes public pe zonele libere, expropriate (centru sportiv, gradinita, centru comunitar). Studiile noastre de trafic, realizate cu valori actuale arata ca este posibila propunerea noastra:Hala Matache nu va mai fi stramutata sau demolata, ci va ramane pe actuala locatie si va fi restaurata, potrivit unui comunicat trimis de Primaria Capitalei”, a declarat pentru HotNews.ro, Raluca Munteanu, reprezentant fundatia ProPatrimonio.

Propunere facuta de Arhitectii Voluntari pentru reamenajarea Garii de Nord

Mai mult, aceasta sustine ca este mai ieftin sa se pastreze hala pe amplasament si sa fie restaurata decit sa fie demolata si recosntruita in alta parte. „Sunt consturi suplimentare pentru exproprierea si eliberarea terenurilor. Hala este inima cartierului, are valoare simbolica, a dat numele cartierului si deosebit de valoroasa pentru structura de metal. Prin reconstructie se pierde valoarea istorica si simbolica – va fi un fals”, sustie Raluca Munteanu.

Proiectul Arhitectilor Voluntari a fost comasat intr-o carte, publicatie care a castigat un premiu la Bienala de Arhitectura Bucuresti.

Propunere facuta de Arhitectii Voluntari pentru reamenajarea Garii de Nord

Pe de alta parte, din cauza amanarii in ultimii doi ani a unei decizii refetor la Hala Matache, lucrarile la Diametrala Buzesti Berzei Uranus, segmentul cu hala, nu au fost finalizate, drumul fiind un adevarat cosmar pentru comerciantii si locuitorii din zona.

Propunere facuta de Arhitectii Voluntari pentru reamenajarea Garii de Nord

Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus este unul dintre cele mai importante proiecte derulate de Primaria Capitalei. Drumul va face legatura intre Piata Victoriei si Gara Progresul, reprezentand o alternativa la Calea Victoriei si bd.Magheru pentru persoanele care doresc sa ajunga din Nordul Capitalei la iesirea din Bucuresti spre Giurgiu. Municipalitatea a impartit proiectul in trei etape:

– Piata Victoriei – Vasile Parvan;

– Vasile Parvan – Piata George Cosbuc;

– Piata George Cosbuc- Gara Progresul;

Pe total, pentru toate cele trei etape Consiliul General a aprobat in perioada 2006-2007, 365 milioane lei. Lucrarile la primul tronson al Diametralei au inceput in toamna anului 2010, costurile fiind estimate la 130 milioane lei. Constructor: firma Consitrans.

Pe 6 decembrie 2011, primarul General Sorin Oprescu a inaugurat portiunea cuprinsa intre Calea Plevnei si Bulevardul Stirbei Voda, circa 20% din primul tronson, promitand ca toata lucrarea va fi gata in martie 2012. De atunci, in mod oficial, municipalitatea nu a mai adus vorba despre subiect.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro