Sari direct la conținut

Frectia la piciorul de lemn  

HotNews.ro

Ca tot romanul care prinde TVR in strainatate, m-am uitat ieri la transmisiunea live din Piazza del Popolo de la Roma, un moment din campania de diplomatie publica „Piazza di Romania” organizat de MAE impreuna cu MIMM. Mi-a placut inceputul, cu „Sistem” care a scos tot ce-a putut din butoi, insa apoi, n-am inteles ce are moda cu prefectura, sau cu Primaria Romei, care a lipsit la invitatia pe scena.

N-am inteles nici cum se pot contracara gravele aspecte sociale survenite intr-o parte a imigratiei romanesti din Italia, printr-un carnaval de strada. Dupa „uvertura Sistem”, un clip publicitar de tara creat acum cativa ani pentru promovarea Romaniei turistice a fost scos de la naftalina si prezentat publicului. Italienii probabil ca nu-l cunosteau. Prezentatoarea spectacolului, frumoasa Alexandra Dinu, a incercat sa scoata aplauze de la public, acestea au fost mai degraba anemice.

Cameramanul TVR a evitat cat a putut filmarea scaunelor goale din sectoarele pentru invitati, cu toate acestea ele au aparut in secventele care cuprindeau si publicul. Probabil ca unii oaspeti de vaza n-au onorat invitatia, altfel nu-mi explic cum au ramas libere, pe tot parcursul show-ului. Si cum fara o defectiune de sunet nu se putea, am avut parte si de ea, inainte de momentul Damian Draghici si Village Jazz.

N-am inteles nici ce are moda haute-couture din colectiile prezentate pe scena, cu promovarea unei imagini pozitive a Romaniei in Italia. „Moda ca distinctie sociala”, ca o cultura a fiecaruia dintre noi spunea reportera TVR, citand-o pe Doina Levinta, care considera ca, aceeasi moda, nu tebuie sa fie sursa de invidie. Suna frumos, ca si straiele defilate pe scena de romance frumoase, o moda ce tine de alte timpuri si alte gusturi, decat cele neaose romanesti.

Insa, de gustibus non diputandum. Colectia lui Lucian Broscatean, inspirata din stilul underground si tintita pe fenomenul „nomadismului” contemporan, e si ea (ca si moda Levinta – Maison Gattinoni) in stilul haute-couture, pentru un public cu portofelul burdusit, care habar n-are si nici nu-i pasa de popoarele calatoare din ghetto-uri, decat cand acestea il calca pe bombeu. Au fost si alte momente muzicale placute in spectacol, pe langa Sistem si Village Jazz: Irene Grandi e un nume si o solista italiana extrem de interesanta.

Spectacolul in ansamblul lui a avut insa ceva fortat, un iz propagandistic care nu exprima, decat pe scena, normalitatea relatiei dintre cetatenii celor doua tari. Campania MAE-MIMM in Italia, sub motto-ul „Romania, o tara de cunoscut” a fost finantata cu 450.000 de euro. O alta campanie, finantata de Guvernul Romaniei cu 4,2 milioane de euro a fost lansata la Roma in 24 septembrie sub motto-ul: „Romania, incantat de cunostinta”.

Licitatia pentru campania de informare si sensibilizare a opiniei publice italiene a fost castigata de o companie de comunicare italiana. La aceasta campanie, unii din cititorii Hotnews au comentat in 24 septembrie, dupa cum urmeaza:

„Decat sa cheltuiesti atata banet (pe degeaba evident, deoarece italienii isi formeaza imaginea despre romani nu pe baza unor banere, ci in functie de conduita si prestatia unor indivizi), mai bine ar trebui invatati viitorii cetateni (romani, romi etc.) – prin sistemul educatiei nationale, in mod gratuit – cum trebuie sa te comporti civilizat, ori unde te-ai afla”(FIdaru). „I-am cumparat pe italieni? Cred ca dupa ce au primit 4.5 mil de euro cadou pentru o campanie de 2 lei o sa taca din gura italienii. Mi se pare o aberatie, nu asta este modalitatea buna de a reactiona”. (heihei) „Cred ca va fi foarte eficienta aceasta campanie. Italienii o sa zica imediat „Hai ma ca-s de treaba romanii astia!”.

O sa uite ca de fiecare data cand ii intra un roman in magazin mai dispare cate ceva, ca pe nevasta-sa au furat-o doi romani, ca un Mailat a devenit cunoscut in Italia. Cu siguranta se vor uita la campanie si nu pe strazile lor” (bosonel). Zilele astea, pe strazile lor a fost show romano-italian de zile mari. Ce se va mai intampla la coltul strazii, ramane de vazut.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro