Infrastructura rutieră – bătălia eșecurilor
DRUMURILE PE HÂRTIE ȘI REPARAȚIILE DE UNICĂ FOLOSINȚĂ
Fiecare ocazie și fiecare proiect iluzoriu de infrastructură este folosit politicianist, pentru imagine, de miniștrii Transporturilor.
Esența acestei lupte politicianiste o reprezintă eșecurile adversarilor (capitol la care toți au dreptate), nu realizările proprii.
Ei sunt principalii vinovați de starea infrastructurii, singurele realizări notabile ale celor care au condus destinele Transporturilor, fiind proiectele pe hârtie sau desenele pe rețele sociale.
DRUM NAȚIONAL SAU DRUM EXPRES?
Asigurarea unei conexiuni rutiere moderne între București și Târgoviște este noul teren de luptă între ultimii deținători ai portofoliului Transporturilor.
Ministrul Transporturilor a anunțat, la sfârșitul anului 2021, reluarea licitației pentru proiectare și execuție a DN 71, sectorul Bâldana – Târgoviște, care prevede modernizarea și lărgirea la 4 benzi a acestui sector.
Proiectul face parte dintr-un plan de reabilitare și modernizare a drumului național DN 71, Bâldana – Sinaia, fiind împărțit în două sectoare: Bâldana – Târgoviște și Târgoviște – Sinaia.
Primul sector prevede modernizarea și lărgirea la 4 benzi a celor aproximativ 44 km de la Bâldana (bifurcația din DN 7), până la Târgoviște, fiind la cea de-a doua încercare de realizare, după ce, la începutul anului 2021 contractul pentru modernizarea acestui sector a fost reziliat.
CNAIR a anunțat, în ianuarie 2021 că a reziliat contractul, deoarece antreprenorul nu a depus în termen garanția de bună execuție.
Deși a fost prevăzut în Master planul general de transport ca un sector al Trans Regio TR11 Chindia (A1 – Titu – Bâldana – Târgoviște – Sinaia) și în Planul național de investiții și relansare economică (PNIRE), la anexa 1 – Obiective de investiții în sectorul rutier, Proiecte de autostrăzi și drumuri expres aflate în implementare, în anul 2021, Ministerul Transporturilor abandonează proiectul.
Ulterior, Ministerul Transporturilor a lansat ideea unui drum expres nou, între București și Târgoviște, la sfârșitul lunii octombrie 2021 fiind semnat contractul pentru realizarea studiului de prefezabilitate și a studiului de fezabilitate pentru acest drum expres, cele două documente urmând a fi predate autorităților într-un termen de 20 de luni.
Noul drum expres propus (DX 9) nu are ca punct direct de pornire Bucureștiul, ci pornește din noua centură a Capitalei, cu regim de autostradă – A 0, având o lungime de 59,5 km și o valoare estimată, înainte de elaborarea studiului de prefezabilitate, de 312,4 milioane de euro, potrivit Planului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii în perioada 2020 – 2030.
Reluarea licitației pentru proiectul „Modernizare DN 71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia”, sectorul 1, Bâldana – Târgoviște a dat naștere unei noi controverse politice între domnii Sorin Grindeanu și Cătălin Drulă, actualul și fostul titular al portofoliului Transporturilor.
Ministrul Transporturilor critică blocarea proiectului de modernizare și lărgire a sectorului 1 al DN 71 (în anul 2021), în timp ce fostul ministru critică relansarea licitației, declarând potrivit site-ului mainnews.ro că „este o porcărie (s.n. proiectul Bâldana – Târgoviște). Le-am lăsat în pregătire un proiect de drum modern, de secol 21, au revenit la vechea obsesie a PSD și PNL Dâmbovița, această lărgire a drumului la patru benzi…”.
REALITATEA PARALELĂ A POLITICIENILOR
În lupta lor dintre proiectele pe hârtie și cele de pe rețele sociale, politicienii pendulează între populism și necunoaștere, deși pozează în specialiști, buni cunoscători ai infrastructurii.
Modernizarea DN 71 și construirea noului drum expres DX 9 se exclud reciproc doar în imaginația bogată a politicienilor, campioni la promisiuni deșarte și repetenți la realizări.
Sectorul Bâldana – Târgoviște al DN 71, prevăzut în cele două documente programatice (Master plan și PNIRE, ultimul din 2020) și lansat în licitație nu exclude realizarea drumului expres DX 9, proiect prevăzut în Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii în perioada 2020 – 2030 și aflat pe locul al doilea, în cadrul listei proiectelor de drumuri expres, prioritizate și ierarhizate, în cadrul rețelei rutiere secundare.
Totuși, incertitudinea din anul 2021 asupra finanțării proiectului modernizării și lărgirii la 4 benzi a primului sector al DN 71, iluzia unui drum expres nou, care nu beneficiază deocamdată de nicio documentație și gâlceava politicianistă evidențiază o serie de probleme, cu implicații asupra conexiunilor rutiere regionale, astfel:
- Decuplat de modernizarea DN 71, așa cum figura în Master Plan și în PNIRE, ca Trans Regio TR 11 Chindia, sectorul drumului Trans Regio dintre A 1 – Titu – Bâldana – DX 9, ajunge pe penultimul loc (locul 16, din 17) în lista proiectelor de drumuri Trans Regio, prioritizate și ierarhizate, în cadrul rețelei rutiere secundare prevăzute în Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii în perioada 2020 – 2030, document prezentat public în decembrie 2021.
- Existența unei conexiuni rutiere rapide (mai ales pe distanțe scurte) nu garantează și preluarea majorității fluxurilor de trafic de pe vechile drumuri naționale, o importanță deosebită având conexiunile cu zona urbană și durata călătoriei până la drumul rapid (un exemplu fiind conexiunea București – Ploiești, atât prin intermediul A3, cât și al DN1).
REPARAȚIILE DE UNICĂ FOLOSINȚĂ: SINGURA REALIZARE ÎNTR-UN OCEAN DE PROMISIUNI DEȘARTE
În timp ce miniștrii Transporturilor se bat în promisiuni pentru conexiunea rutieră București – Târgoviște – Sinaia, realitatea îi contrazice pe fiecare dintre ei.
Și evidențiază adevărul spus de fiecare, dar numai atunci când vorbesc eșecurile celor care i-au precedat sau i-au succedat la conducerea Ministerului Transporturilor.
În așteptarea materializării promisiunilor fiecărui ministru legate de sectorul 1 al legăturii București – Târgoviște – Sinaia (cel între A 0 și Târgoviște, respectiv Bâldana – Târgoviște), realitatea se observă pe sectorul al doilea, Târgoviște – Sinaia.
Astfel, la mijlocul anului 2021, pe tronsonul Târgoviște – Pucioasa al sectorului 2 al DN 71, administratorul infrastructurii rutiere a realizat lucrări de reparații, pe aproximativ 4-5 km, în valoare de aproximativ 255.000 euro.
După numai câteva luni de la finalizarea lucrărilor, o parte a reparațiilor efectuate s-au deteriorat, mai ales la îmbinarea vechilor plăci din beton de ciment.
Iar cu aceste „realizări” de unică folosință nu se laudă nici un ministru al Transporturilor.Citeste intreg articolul si comenteaza pe contributors.ro