Sari direct la conținut

​INTERVIU Sorin Ducaru, romanul cu cea mai inalta pozitie in NATO: In 2014, deciziile privind functiile de varf din NATO si UE se vor lua in stransa corelare. Abordarea tactica vizeaza un proces discret, subtil, nu este una sonora de tipul campaniei electorale

HotNews.ro
Ducaru si Rasmussen, Foto: Arhiva personala
Ducaru si Rasmussen, Foto: Arhiva personala

Diplomatul ​Sorin Ducaru a cistigat concursul pentru sefia uneia dintre cele 7 divizii ale NATO, devenind astfel romanul care ocupa cea mai inalta functie in alianta nord-atlantica. Sorin Ducaru, actual ambasador al Romaniei la NATO, vorbeste intr-un interviu pentru HotNews.ro despre viitoarele sale responsabilitati si importanta contracararii atacurilor cibernetice. Ducaru spune ca Romania si-a construit un profil strategic bine definit in cadrul NATO datorita coerentei politice si institutionale interne. Cit despre competitia pentru sefia NATO, care se va vacanta in iulie 2014, Sorin Ducaru spune ca decizia politica a aliatilor va fi luata in strinsa legatura cu deciziile de la virful UE (2014 fiind anul in care vor fi alesi noii lideri europeni) si respinge abordarea de tipul „campanie electorala sonora”.

Cele mai importante declaratii:

  • Postul este pentru o perioada de 3 ani cu o posibilitate de prelungire cu pina la inca 3 ani
  • Divizia pe care o voi coordona acopera securitatea energetica, apararea cibernetica, lupta impotriva terorismului, politica nucleara a aliantei, lupta impotriva proliferarii armelor de distrugere in masa, capabilitatea de analiza strategica si programul stiinta pentru pace
  • Romania si-a definit un profil strategic articulat in NATO. Sprijinul in tara a fost larg, atit la nivelul politic, cit si la nivelul opiniei publice si al institutiilor implicate
  • Observam o dinamica in crestere a tipului de incidente si amenintari cibernetice si trebuie sa tinem pasul cu masurile de protectie in fata acestora
  • Calea Romaniei spre pozitia de secretar general al NATO este deschisa, asa cum ramane, de altfel deschisa si altor aliati. Strategia de urmat va avea la baza analiza intereselor Romaniei, intr-un context mai larg, avand in vedere ca anul 2014 este si anul schimbarilor la conducerea UE, iar deciziile politice ale statelor membre in legatura cu ocuparea functiilor de varf din NATO, respectiv UE se vor lua in stransa corelare.

Reporter: Ati fost desemnat, in urma unui concurs, sa ocupati functia de Asistent al secretarului general NATO pentru Riscuri de securitate emergenta. Care este durata mandatului?

Sorin Ducaru: Este o perioada de 3 ani cu o posibilitate de prelungire cu pina la inca 3 ani. Insa, in general, este incurajata rotatia, pentru ca sint numai sapte astfel de functii de sef de divizie in guvernanta aliantei, nefiind reprezentat in acelasi timp fiecare stat membru, si atunci trebuie sa existe o rotatie mai rapida tocmai pentru a da ocazia unei reprezentari cit se poate de echilibrate din perspectiva tuturor membrilor aliantei nord – atlantice (NATO are 28 de membri – n.red.).

Rep: Ce presupune aceasta functie, care sint domeniile acoperite?

Sorin Ducaru: Divizia pe care urmeaza sa o coordonez vizeaza temele care tin de noile amenintari de securitate, amenintarile altele decit cele conventionale. Divizia a fost creata in contextul in care era in dezbatere noul Concept strategic al NATO tocmai pentru a reuni sub acelasi acoperis domenii precum securitatea energetica, apararea cibernetica, lupta impotriva terorismului, politica nucleara a aliantei, lupta impotriva proliferarii armelor de distrugere in masa, plus inca doua componente incluse in aceasta divizie – asa numita capabilitate de analiza strategica, precum si programul stiinta pentru pace, un program de colaborare intre aliati si parteneri pe teme care vizeaza securitatea, dar care au si o tenta stiintifica.

Rep: Aceasta este cea mai inalta pozitie detinuta de un cetatean roman in NATO. Cit a ajutat expertiza proprie si cit profilul strategic al Romaniei?

Sorin Ducaru: Eu cred ca ambele componente conteaza si cred ca a fost posibil in acest moment si pentru ca la zece ani de la intrarea efectiva in NATO Romania si-a definit un profil strategic articulat, iar romanii care au lucrat in relatia cu NATO au dobandit un nivel ridicat de experienta si de expertiza.

De altfel, candidatura mea vine dupa sir de candidaturi de succes reprezentate prin romani calificati care deja fac parte din Secretariatul international, practic in fiecare din cele 7 divizii ale NATO. In ultimii 2-3 ani chiar am avut pozitii de conducere, cum ar fi directorul adjunct al cabinetului secretarului general, colega mea Mirela Maghiar, sau directorul compartimentului pentru afaceri multilaterale din NATO, Calin Stoica, fost director general in MAE.

Deci, practic e si o acumulare logica de experienta a celor care au lucrat in domeniu, este si recunoasterea unui profil pe care Romania si l-a conturat. Nu in ultimul rind – pentru ca a fost un concurs – e si vorba despre aptitudini, competente specifice, care sunt testate, o buna pregatire in redactarea de documente in limbile oficiale ale NATO (engleza si franceza) si capacitatea de a raspunde de o maniera convingatoare la interviuri pe tematica de profil.

Vorbind despre reprezentarea noastra in NATO – practic in toate diviziile aliantei – este important sa precizez ca acest fapt se datoreeaza si unei strategii pe care Delegatia noastra la NATO a fost mandatata de MAE sa o prmoveze. Si aici as vrea sa-mi indeplinesc o datorie de onoare in a-mi exprima multumnirile pentru sprijinul pe care l-am avut atat din sefilor mei directi – ministru de externe, premier, presedinte, dar si din partea echipei de exceptie pe care o coordonez la Delegatia noastra la NATO. Este o echipa care cuprinde colegi din MAE, Ministerul Apararii, Ministerul de Interne, SRI si SIE, o echipa integrata, performanta si ambitioasa. Nu m-ar mira ca membri ai acestei echipe sa aiba succes si in continuare in promovarea unor concursuri pentru ocuparea unor posturi in structurile NATO.

Rep: Vorbeati despre conturarea profilului Romaniei in NATO. Care sint principalele atributele profilului strategic al Romaniei?

Sorin Ducaru: Unul e bine cunoscut: participarea operationala (in teatrele de razboi – n.red.), care a fost mereu apreciata, a fost proportionala cu masa critica a Romaniei in NATO (mereu am avut contributii intre primii 8-9 aliati, asa cum este si pozitia noastra in Alianta ca si populatie, teritoriu).

A doua componenta este raportarea activa la domeniul noilor amenintari – de la scutul antiracheta la securitatea energetica si apararea cibernetica.

De asemenea, activismul in promovarea relatiilor de parteneriat si interesul pentru lumea vecinatatii estice si sudice care ne-a interesat pentru ca ne aflam la frontiera aliantei nord-atlantice. Sint deci citeva elemente care definesc rolul si contributia Romaniei in Aliantei.

Rep: Este acest proces un exemplu pozitiv ca politicienii din Romania pot colabora indiferent de orientare atunci cind avem o tinta bine definita?

Sorin Ducaru: Daca putem sa vorbim despre acest profil articulat in Romaniei in NATO, aceasta se datoreaza in mare parte faptului ca Romania a avut parte de coerenta, predictibilitate si continuitate in promovarea acestor interese de securitate in cadrul aliantei. Iar sprijinul in tara a fost larg, atit la nivelul politic, cit si la nivelul opiniei publice si al institutiilor implicate. Aceasta este baza necesara a unei perceptii si unui profil meritat pe care-l are Romania in cadrul NATO.

Rep: Veti prelua mandatul in luna octombrie 2013. Care sint directiile de actiune cele mai importante pe care le aveti in vedere?

Sorin Ducaru: E greu sa fac prioritizarile inca de acum, inainte de preluarea functiei. Pot spune insa e ca deja intrezaresc o dinamica aparte a domeniului apararii cibernetice. Subiectul e pus deja pe agenda reuniunii ministrilor Apararii din statele membre NATO din luna iunie si sunt convins ca va fi importanta si din perspectiva viitorului Summit NATO din 2014. Tocmai pentru ca observam o dinamica in crestere a tipului de incidente si amenintari cibernetice trebuie sa tinem pasul cu masurile de protectie in fata acestora.

Acesta e de fapt domeniul cel mai dinamic si prioritatile convenite la nivel aliat sint mai intii asigurarea unei protectii centralizate a tuturor sistemelor NATO – de la structura de comanda la cartierul general, agentii samd – acesta esta un obiectiv al Summitului de la Lisabona care trebuie sa fie operationalizat pina la finalul acestui an. Dar exista si urmatorul palier – acela al armonizarii standardelor la care aliatii isi dezvolta propriile capabilitati in domeniul cibernetic. Este important ca in procesul de planificare a capabilitatilor sa includem si domeniul cibernetic.

De asemenea, este importanta stabililirea unor mecanisme de transfer in timp real al informatiilor relevante intre aliati si de analiza integrata astfel incit sa putem anticipa, preveni sau raspunde la atacuri cibernatice. La aceasta se adauga si prioritatea dezvoltarii unor relatii cu diversi parteneri in domeniu, cu sectorul privat, cu mediul academic.

Dar nu va fi doar o preocupare in domeniul cibernetic. Va trebui sa evoluam in coordonarea inter-aliata in lupta contra terorismului, pe tema luptei impotriva proliferarii armelor de distrugere in masa.

In ce priveste tema securitatii energetice, aceasta implica doua paliere – unul de dialog politic, de urmarire a megatendintelor in domeniu, dar si vulnerabilitati ale infrastructurilor critice si protejarea acestora.

Rep: Presedintele Basescu a vorbit despre necesitatea unui summit NATO in 2014 dedicat acestei securitatii energetice. Ar putea fi NATO locul in care aliatii sa discute mai mult despre strategiile energetice?

Sorin Ducaru: Trebuie sa fim precisi. NATO nu se ocupa si nu se va ocupa de aspecte comerciale specifice domeniului energetic. Acestea sint atributii ale pietei, sau ale altor institutii internationale precum UE, OMC. Tema in NATO e legata de securitatea infrastucturilor energetice, de urmarirea diverselor tendinte mondiale care ar putea afecta accesul la resurse, blocaje in acest sens si asta tine de dialogul politic tocmai pentru a anticipa situatii de risc. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa existe colaborare si cooperare intre temele dezbatute in NATO (dimensiunea de securitate) si dimensiunea economica si comerciala.

Rep: Deschide aceasta desemnare a dvs. intr-un post inalt calea pentru alti romani la virful NATO, inclusiv postul de secretar general?

Sorin Ducaru: Prin faptul ca aceasta desemnare genereaza o crestere a vizibilitatii Romaniei si a implicarii in pozitii de responsabilitate din conducerea aliantei, logica raspunsului la intrebarea dumneavoastra ar fi una pozitiva. Este foarte greu de spus daca deschide calea imediat catre accesul la alte pozitii de de varf, in orice caz nu sta in calea altor candidaturi de inalt nivel in perspectiva.

Riguros vorbing, este greu sa faci analogii ori legaturi de conditionalitate intre pozitia pe care eu am fost desemnat si cea de Secretar General. Sunt pozitii de natura si de nivele diferite. Accesul la aceste pozitii se face pe baze total diferite – desemnarea secretarului general NATO este o decizie eminamente politica la virf, in timp ce sefii de divizie se desemneaza pe baza de concurs.

Calea Romaniei spre pozitia de secretar general al NATO este si ramane deschisa, asa cum ramane, de altfel deschisa si altor aliati. Strategia de urmat va avea la baza analiza intereselor Romaniei, intr-un context mai larg, avand in vedere ca anul 2014 este si anul schimbarilor la conducerea UE, iar deciziile politice ale statelor membre in legatura cu ocuparea functiilor de varf din NATO, respectiv UE se vor lua in stransa corelare.

Abordarea nu este de regula una sonora, de tipul unei campanii electorale in care castigatorul este rezultatul unui vot majoritar. Fiind vorba de decizii prin consens, abordarea tactica vizeaza un proces discret, subtil, intens si tenace de evidentiere a meritelor tarilor si a candidatilor acestora, concomitent cu o tatonare reciproca la varf intre state, de cele mai multe ori cu realizarea unor aranjamente de sprijin reciproc.

Cutuma conturata din experienta trecuta a proceselor de decizie asupra ocuparii functiei de secretar general NATO indica faptul ca perioada in care statele membre se concentreaza asupra subiectului este cea a ultimelor luni ale mandatului secretarului general in functie, inclusiv pentru a nu deturna atentia si implicarea tuturor aliatilor in sprijinirea agendei si obiectivelor cu care secretarul general in functie a fost mandatat de catre aliati.

Carte de vizita Sorin Ducaru:

  • A fost numit Reprezentant Permanent al României la Consiliului Nord – Atlantic în septembrie 2006. Este cel mai vechi ambasador aliat la NATO, devenind astfel decanul Consiliului Nord – Atlantic
  • Inainte de a fi numit la NATO, a ocupat funcţia de Ambasador al României în Statele Unite ale Americii în perioada 2001–2006
  • In perioada 2000–2001 a deţinut poziţia de Reprezentant Permanent al României pe lângă Organizaţia Naţiunilor Unite (ONU) – New York.
  • A intrat în Ministerul Afacerilor Externe în anul 1993, ocupând pe rând diverse funcţii, în cadrul echipei Direcţiei de Planificare Politică pe probleme de integrare Euro-Atlantică, consilier al Ministrului, director al Cabinetului Ministrului, purtător de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe şi director al Direcţiei NATO şi Probleme Strategice.
  • A-a născut la data de 22 iunie 1964, în oraşul Baia Mare. A absolvit Facultatea de Electronică, Institutul Politehnic din Bucureşti în anul 1988. In perioada 1990–1992 a facut masterul la Şcoala Naţionala de Ştiinţe Politice şi Administrative (SNSPA). In 1992 – 1993 a urmat masterul la Facultatea de Relaţii Internaţionale din Amsterdam. Între 1993 şi 1998 a fost lector asociat cu specializarea ”Studii Europene şi Internaţionale” la SNSPA. În 2005 a obţinut titlul de Doctor în Economie Internaţională la Academia de Studii Economice din Bucureşti.
  • Vorbeşte germană, engleză şi franceză.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro