Linie de metrou pana la Otopeni sau tren?
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat miercuri ca investitia pentru Magistrala 6 de metrou, care sa lege reteaua existenta cu Aeroportul Otopeni, este una „uriasa” si nu este justificata de traficul existent, urmand sa propuna in loc un proiect suprateran mai ieftin, transmite Mediafax. Fenechiu a explicat ca „avem infrastructura feroviara pana aproape de aeroportul Otopeni si am putea prelungi aceasta infrastructura si eventual sa o introducem in subteran, in zona aeroportului Otopeni, si sa avem o legatura de zece ori mai ieftina si care sa parcurga aceasta distanta intr-un timp similar”. Singura ruta feroviara este Gara de Nord, Mogosoaia, Balotesti, care a mai fost utilizata in 2009 ca posibila legatura cu Aeroportul, insa ministru de atunci, Radu Berceanu, a renuntat la ea la scurt timp de la inaugurare din cauza pierderilor mari.
- Argumentele lui Fenechiu impotriva liniei de Metrou Baneasa-Gara de Nord: „In ceea ce priveste legatura dintre Gara de Nord si Otopeni, Magistrala 6, asa cum este numita, dati-mi voie sa va spun ca un miliard si vreo 200 de milioane de euro cat este estimarea pentru aceasta magistrala, mie personal mi se pare uriasa, si eu nu cred ca vom avea vreodata pasageri pentru ca aceasta linie sa fie eficienta. Daca aceasta magistrala nu va face decat legatura intre aeroportul Otopeni si Gara de Nord, vreau sa va ganditi ca nivelul maxim de pasageri pe care il poate avea este reprezentat de nivelul maxim de pasageri al aeroportului. Daca faceti o comparatie cu nivelul de pasageri pe care il are pe un tronson similar Metrorex, veti vedea ca este de vreo suta de ori mai mare. Suntem intr-o situatie usor delicata, pentru ca exista un contract cu japonezii, eu o sa propun Guvernului sa inlocuim acest proiect cu un proiect suprateran, pentru ca avem infrastructura feroviara pana aproape de aeroportul Otopeni si am putea prelungi aceasta infrastructura si eventual sa o introducem in subteran, in zona aeroportului Otopeni, si sa avem o legatura de zece ori mai ieftina si care sa parcurga aceasta distanta intr-un timp similar”, a spus ministrul, intr-o conferinta de presa, citat de Mediafax. El a adaugat ca aceasta varianta este doar ideea sa si ca nu a fost discutata in amanunt cu premierul, urmand sa se stabileasca daca aceasta va fi considerata fezabila. Fenechiu a reamintit ca autoritatile europene au aprobat finantarea infrastructurii metroului cu fonduri europene.
- Argumente impotriva utilizarii liniei de cale ferata: Chiar daca aparent linia de cale ferata pare sa fie o solutie, ea si-a dovedit deja ineficienta. In 2009, ministrul Radu Berceanu a inaugurat linia Gara de Nord-Mogosoaia-Balotesti. Au fost puse la dispozitia calatorilor 36 de curse (18 dus-intors) Sageata Albastra cu 110 locuri fiecare care circulau de la 5 dimineata pana la miezul noptii. Linia a fost inchisa la scurt timp din cauza pierderilor masive raportate. Presa a relatat ca in primele doua luni, pierderile se ridicatu la 2, 5 milioane de lei. Cheltuielile pentru o singura cursa pe relatia Gara de Nord – Otopeni se ridicau la 2600 de lei, deoarece automotoarele consuma mult si necesita reparatii si lucrari costisitoare de intretinere. Apoi, din cauza traseului lung (18 kilometri) si a faptului ca linia ajungea doar pana la Balotesti, de unde trasportul la Aeroport continua cu un microbuz, trenurile circulau mai mult goale.