Locomondo si iubirea de migrant
And the winner is …. Locomondo! Romanii s-au hotarat sa trimita la Eurovision o melodie cu text international si o linie melodica de sorginte folclorica finlandeza, evidenta in Leva`s Polka.
Interpreta polcai este Loituma, un cvartet finlandez care asociaza cantecele vocale traditionale cu sunetul kantelei (harfa finlandeza) si a fost selectionat ca „Grupul anului” la festivalul de muzica folclorica de la Kaustinen, in 1997.
Locomotiva Locomondo
Baietii de la Locomondo, cu „Liubi,liubi, I love you”, au trecut ca o locomotiva peste scandalurile de la preselectia romaneasca si, daca totul merge lin, au sanse bune de castig in finala de la Helsinki. De ce? Pentru ca sunt „pe val”. Melodia e imediat fredonabila, textul simplu si dragostea un mesaj etern si international.
Cantat in romana, engleza, spaniola, franceza, rusa, etc., oricine il poate intelege si ghiveciul e cat se poate de reusit. Sa nu uitam ca traim intr-o lume globala, in care fenomenul migratiei e valul secolului XXI.
„Undeva, cineva, te iubeste, nu uita/ Undeva, iubita mea, stii cum e cu dragostea/ Oriunde-ai fi, oricat ai sta, te voi astepta/ Inima, imi spune ea, aici e casa ta”. Mesajul versurilor romanesti e unul peste granite. Intr-o lume pestrita, de multi-culti, de emigranti care lasa in urma familii si iubiri, casa nu mai exista decat in inima.
Lectii de imagine de la presa
In emisiunea ProTV moderata de Catalin Maruta (in 10 februarie difuzata si pentru romanii de peste hotare, pe ProTV international) abia-abia s-au linistit apele din urma preselectiei. Una din favorite a fost Simplu & Andra cu „Dracula, my love”, iesita din concurs cu mult tam-tam mediatic.
Dar cum si reclama negativa e tot un fel de reclama, chiar daca celelalte piese nu s-au calificat, promotional ele tot au avut de castigat. De pierdut, au avut doar spectatorii emisiunii TV difuzate si in strainatate, care au asistat la niste acuze, certuri interne, intreruperi si interventii fara cap si coada, sau la recomandari de buna imagine din partea presei.
Din cate stiu, presa se duce intr-un loc ca sa afle si sa scrie mai departe despre ce a aflat, nu sa dea lectii de vestimentatie si imagine unor concurenti.
Locomondo si-a incasat si ea „lectia de imagine”, pe care mi-e greu sa o inteleg. In Europa se poarta simplu, lejer, fara fite. Cum altfel sa-i imbraci pe sase baieti care canta dragostea universala, decat ca pe strada, cu o basca cu cozorocul pus invers si vreo nota cromatica mai excentrica?
Miscarea Locomondo pe scena e si ea stradala, fara aerobice, unduiri din buric sau din pulpe voluptuoase. E pur si simplu miscare, care sustine mesajul catre „migrantul secolului”, echipat intr-o doara, insa insufletit de iubire si simbolul ei -nepervertit-, trandafirul rosu.
Voce, show sau mesaj
Tot in emisiune, s-au auzit voci despre „voce” si daca aceasta n-ar trebui sa fie un criteriu principal de apreciere si preselectie, prioritar melodiilor prezentate in concurs. Se pare ca exista tari care selectioneaza pentru Eurovision voci, creatiile muzicale prezentate in concurs fiind croite pe masura acestora. E un punct de vedere, insa nu neaparat de preluat de toate tarile concurente.
Eurovisionul din ultimii ani a demonstrat -cu Hard Rock Hallelujah a trupei finlandeze Lordi (2006), cu My number one a Elenei Paparizou (2005), sau Wild Dances a Ruslanei & Co.(2004)- ca accentul s-a mutat pe show, in detrimentul vocii de mare calibru, ca parametru de priza la public.
Anul acesta, Locomondo anunta pentru participarea romaneasca un show subtil si un mesaj puternic: Liubi, liubi, I love you! Dragoste de migrant si o posibila axa Washington-Moscova, care nu trece pe la varfurile politicii, ci prin inima omului de rand.
Melodia interpretata de Loituma