Sari direct la conținut

Manualele digitale pentru clasa I, in format pilot, vor intra in scoli incepand anul scolar 2013-2014. Vezi specificatiile tehnice si proiectul caietului de sarcini

HotNews.ro

Elevii de clasa I vor avea manuale tiparite noi si manuale digitale, in format pilot, in anul scolar care incepe in septembrie. Ministerul Educatiei Nationale a lansat marti, 21 mai, in dezbatere publica, pana la data de 30 mai, Metodologia privind evaluarea/reevaluarea, aprobarea, achizitionarea si gestiunea manualelor scolare in invatamantul preuniversitar si documentul privind specificatiile tehnice pentru manualele de clasa I, care vor fi introduse in Caietul de sarcini al licitatiei. Aceste manuale noi vor fi pentru clasa I la Comunicare in limba romana, Comunicare in limba materna si Matematica si explorarea mediului. Fiecare manual tiparit va avea cate doua volume, iar manualele digitale vor avea jocuri si activitati multimedia si va trebui sa fie compatibile cu sistemul de operare Windows 7 si superior.

Incepand cu anul scolar 2013-2014 Ministerul Educatiei Nationale va asigura elevilor claselor I manuale noi la Comunicare in limba romana, Comunicare in limba materna si Matematica si explorarea mediului, se arata in metodologia publicata de Minister. Elevii vor primi manualele in doua formate: o varianta tiparita si o varianta digitala. Componenta digitala va fi stocata pe un CD si va fi disponibila pe platforma www.manuale.edu.ro.

Ce este componenta digitala a manualului scolar:

Este o forma electronica a manualului scolar, care cuprinde:

  • forma *pdf. a continutului variantei tiparite a manualului scolar
  • activitati multimedia interactive de invatare (AMII), care pot fi exercitii interactive, jocuri educationale, animatii, filme si simulari care aduc un plus de profit cognitiv

Manualul de Comunicare in limba romana va avea pe pagina a treia textul imnului national, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, iar pe pagina de garda a manualului scolar trebuie trecut numarul de telefon european 116 111, de asistenta pentru copii, ca urmare a acordului incheiat intre Asociatia Telefonul Copilului si Ministerul Educatiei Nationale. Proiectul de manual scolar in varianta tiparita are doua fascicule, adica doua volume, prevede metodologia.

Fiecare dintre cele doua volume ale manualului de Comunicare in limba romana, clasa I, va avea minimum 64 – maximum 80 de pagini, un format de 26,5 x 20,5 cm (inaltime x latime) si vor fi 2 – 4 ilustratii pe fiecare pagina dubla deschisa.

Si la Matematica si explorarea mediului, clasa I, manualul va avea doua volume, fiecare volum cu minimum 64 de pagini – maximum 80 de pagini, de aceleasi dimensiuni ca manualul Comunicare in limba romana si cu 2 – 5 ilustratii pe fiecare pagina dubla deschisa.

Proiectul Caietului de sarcini pentru manualele in varianta digitala

Fiecare proiect de manual scolar prezentat la evaluare trebuie sa fie insotit de doua CD-uri care sa contina varianta digitala, cate unul corespunzator fiecareia dintre cele doua fascicule ale variantei tiparite.

Manualele in varianta digitala trebuie sa imbogateasca procesul educational cu activitati multimedia interactive, precizeaza proiectul caietului de sarcini. Varianta digitala a manualului scolar trebuie sa fie similara variantei tiparite a acestuia, prin respectarea continutului stiintific, ordinii temelor, stilului grafic si asezarii in pagina. Ilustratiile care se regasesc in varianta digitala a manualului scolar si sarcinile de lucru definite in vederea formarii/dezvoltarii competentelor trebuie sa creeze activitati multimedia interactive de invatare (AMII).

Manualul in varianta digitala are exercitii interactive, jocuri educationale, animatii, filme si simulari care prin utilizare aduc un plus de profit cognitiv. Manualele in varianta digitala trebuie sa fie utilizabile atat in procesul de predare-invatare-evaluare, cat si in mod individual.

In plus, varianta electronica nu este restrictionata doar la rolul de manual propriu-zis, ci este (in conjunctie cu platforma on-line care il gazduieste) si caiet de notite, respectiv portofoliu de lucrari personale, se mai arata in proiectul de caiet de sarcini.

Activitatile multimedia interactive de invatare din aceste manuale digitale trebuie sa cuprinda urmatoarele:

  • itemi educationali cu care elevul are o interactiune scazuta: desene, fotografii, diagrame statice, harti statice
  • animatii sau filme asupra carora elevul are un control limitat la secventierea derularii ilustratiei prin Play, Stop, Pauza
  • itemi educationali cu grad inalt de interactivitate – simulari, emulari de procese, rezolvare de probleme, joc educativ – prin care elevul reuseste, prin joc, experiment si descoperire sa atinga un profit cognitive superior
  • aplicatii software complexe care, in plus, ofera o continuitate a acumularilor/competentelor dobandite de elev pe intreaga durata de utilizare atat in interiorul fiecarui capitol in parte cat si pe parcursul intregului manual

Manualele in varianta digitala vor rula in cadrul platformei www.velro.eu. Centrul National de Evaluare si Examinare asigura implementarea platformei www.velro.eu pe infrastructura informatica a institutiei.

Cerintele minime pentru manualele digitale:

  • Sistem de operare: Windows 7 si superior
  • Browser: Google Chrome 20+, Mozila Firefox 5+, Internet Explorer 9+
  • Hardware: Sisteme tip desktop cu procesoare minim x86 la 800 MHz, 512 MB RAM, 1 GB spatiu disponibil de stocare
  • Rezolutie: Minim 1024×768

Timpul de incarcare nu trebuie sa depaseasca 5 secunde pentru cea mai mica unitate de invatare care poate fi accesata de utilizatori.

Multimedia

Elementele multimedia integrate in cadrul manualelor in varianta digitala vor fi optimizate pentru utilizare web, avand dimeniuni reduse si implicit un timp scazut de incarcare.

Elementele de tip video respecta urmatoarele specificatii:

  • format: mp4;
  • dimensiune: maxim 5 MB;
  • mod: mono/stereo;
  • rezolutie: minim 320×240 px;

Elementele de tip audio vor respecta urmatoarele specificatii:

  • format: .mp3;
  • dimenisune: maxim 1 Mb;
  • rata biti: 16 – 48 Kbps;

Elementele de tip imagini vor respecta urmatoarele specificatii:

  • format: .png;
  • dimeniune: maxim 500 kb;
  • rezolutie: minim 640×480 px;
  • DPI: minim 96;

Pentru clasele I si a II-a au fost elaborate programe scolare noi, care au fost aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale, ceea ce conduce la indeplinirea uneia dintre conditiile organizarii unor sesiuni de evaluare a proiectelor de manuale scolare, informeaza Ministerul Educatiei.

La data de 31 mai 2013, prin ordin al ministrului educatiei nationale, se doreste aprobarea Metodologiei privind manualele scolare pentru invatamantul preuniversitar, precum si a Caietului de sarcini pentru elaborarea proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I.

Imediat dupa aprobarea acestor documente, urmeaza sa se lanseze sesiunea de evaluare a proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I, astfel incat pe parcursul anului scolar 2013-2014 sa fie posibila utilizarea acestui tip de manuale atat in procesul de predare-invatare-evaluare, cat si in mod individual.

Durata de utilizare a manualelor scolare este de patru ani scolari, incepand cu primul an scolar de dupa incheierea sesiunii de evaluare si aprobare, cu posibilitate de extindere pentru inca doi ani, cu conditia reevaluarii lor.

Calendarul realizarii manualelor scolare:

  • Anul scolar 2013-2014 – Clasa I – Vor fi manuale scolare-pilot (adica aceste manuale noi se vor gasi in format digital pe website-ul www.manuale.edu.ro, iar in varianta tiparita in bibliotecile scolilor) si, in paralel, vor fi utilizate manualele existente
  • Anul scolar 2014-2015 – Clasele I, a II-a, a V-a si a IX-a
  • Anul scolar 2015-2016 – Clasele a III-a, a IV-a, a VI-a si a X-a
  • Anul scolar 2016-2017 – Clasele a VII-a, a XI-a
  • Anul scolar 2017-2018 – Clasele a VIII-a si a XII-a („MEN va incerca accelerarea procesului de realizare a manualelor de clasa a VIII-a si a XII-a, astfel incat acestea sa intre in vigoare incepand cu anul scolar 2016-2017”, precizeaza ministerul)

Principalele etape ale sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale scolare:

  • a) depunerea la CNEE, de catre agenti, a proiectelor de manuale scolare, in forma precizata prin specificatiile tehnice;
  • b) verificarea respectarii specificatiilor tehnice;
  • c) evaluarea calitatii proiectelor de manuale scolare acceptate;
  • d) comunicarea rezultatelor evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare;
  • e) depunerea, de catre agenti, a eventualelor contestatii privind rezultatul evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare;
  • f) reevaluarea proiectelor de manuale scolare, in urma contestarii rezultatului evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare;
  • g) comunicarea rezultatelor finale ale sesiunii de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare;
  • h) elaborarea listei proiectelor de manuale scolare care au fost declarate „admise”, in vederea aprobarii lor prin ordin al ministrului educatiei nationale.

Calendarul sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I:

– 31 mai 2013: aprobarea, prin ordin al ministrului educatiei nationale, a pachetului de reglementari in domeniul manualelor scolare. Postarea pe SEAP, conform OUG nr.34/2006, a Caietului de sarcini pentru elaborarea manualelor scolare-pilot pentru clasa I in procedura de licitatie deschisa cu privire la achizitionarea de manuale scolare, urmeaza sa se lanseze sesiunea de evaluare a proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I.

– 1 iunie – 1 octombrie 2013: elaborarea proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I, in varianta tiparita si insotita de componenta digitala a acesteia;

– 1 – 15 octombrie 2013: desfasurarea sesiunii de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I;

– 15 octombrie 2013: comunicarea rezultatelor evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I;

– 15 – 25 octombrie 2013: depunerea si rezolvarea eventualelor contestatii privind rezultatul evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I;

– 25 octombrie 2013: comunicarea rezultatelor finale ale sesiunii de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa I; aprobarea, prin ordin al ministrului educatiei nationale, a manualelor scolare-pilot pentru clasa I;

– 25 octombrie – 5 noiembrie 2013: demararea procesului de achizitie a manualelor scolare-pilot pentru clasa I, aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale; procesul de achizitie are la baza incheierea unui acord-cadru de furnizare a manualelor scolare intre MEN, ca autoritate contractanta, si agenti economici;

– 5 noiembrie – 5 decembrie 2013: transmiterea, catre bibliotecile unitatilor de invatamant, a manualelor scolare-pilot pentru clasa I, aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale;

– 5 decembrie 2013 – 15 martie 2014: colectarea si centralizarea, la nivelul inspectoratului scolar, a observatiilor si a propunerilor cu privire la manualele scolare-pilot pentru clasa I si, ulterior, transmiterea acestora la Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE); operarea, de catre agentii economici, a modificarilor solicitate de CNEE, pe baza observatiilor si a propunerilor cu privire la manualele scolare-pilot pentru clasa I;

– 15 – 31 martie 2014: Centralizarea comenzilor de manuale scolare-pilot pentru clasa I, pentru anul scolar 2014 ¬ 2015, in functie de solicitarile cadrelor didactice;

– 31 martie – 15 aprilie 2014: Lansarea comenzilor de manuale scolare-pilot pentru clasa I, pentru anul scolar 2014 ¬ 2015.

Calendarul sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale scolare-pilot pentru clasa a II-a:

  • 1 august 2013: lansarea sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale scolare pentru clasa a II-a, dupa aprobarea, prin ordin al ministrului educatiei nationale, a Caietului de sarcini pentru elaborarea proiectelor de manuale scolare pentru clasa a II-a si postarea pe SEAP a acestuia in vederea derularii procedurii legale de licitatie deschisa, privind atribuirea contractelor de achizitie publica;
  • 1 august – 1 decembrie 2013: elaborarea proiectelor de manuale scolare pentru clasa a II-a, in varianta tiparita insotita de componenta digitala a acesteia;
  • 1 – 12 decembrie 2013: desfasurarea sesiunii de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasa a II-a;
  • 12 decembrie 2013 – comunicarea rezultatelor evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasa a II-a;
  • 12 – 23 decembrie 2013: depunerea si rezolvarea eventualelor contestatii privind rezultatul evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasa a II-a;
  • 23 decembrie 2013: comunicarea rezultatelor finale ale sesiunii de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasa a II-a; aprobarea, prin ordin al ministrului educatiei nationale, a manualelor scolare pentru clasa a II-a;
  • 23 – 15 ianuarie 2014: demararea procesului de achizitie a manualelor scolare pentru clasa a II-a, aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale; procesul de achizitie are la baza incheierea unui acord-cadru de furnizare a manualelor scolare intre MEN, ca autoritate contractanta, si agenti economici;
  • 15 ianuarie – 25 februarie 2014: transmiterea, catre bibliotecile unitatilor de invatamant, a manualelor scolare pentru clasa a II-a, aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale;
  • 25 februarie – 15 mai 2014: colectarea si centralizarea, la nivelul inspectoratului scolar, a observatiilor si a propunerilor cu privire la manualele scolare pentru clasa a II-a si, ulterior, transmiterea acestora la Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE); operarea, de catre agentii economici, a modificarilor solicitate de CNEE, pe baza observatiilor si a propunerilor cu privire la manualele scolare pentru clasa a II-a;
  • 15 – 31 mai 2014:  centralizarea comenzilor de manuale scolare pentru clasa a II-a, pentru anul scolar 2014 – 2015, in functie de solicitarile cadrelor didactice;
  • 31 mai – 15 iunie 2014: lansarea comenzilor de manuale scolare pentru clasa a II-a, pentru anul scolar 2014 – 2015.

Care sunt disciplinele pentru care se organizeaza sesiunea de evaluare si aprobare:

  • Comunicare in limba romana
  • Comunicare in limba materna
  • Matematica si explorarea mediului

In invatamantul primar, manualele au fost editate preponderent in perioada 2004-2006. In aceeasi perioada, s-au editat, insa, extrem de putine manuale scolare pentru invatamantul gimnazial. Aici, sunt cele mai vechi manuale in vigoare. Sunt discipline la care nu s-au actualizat manualele scolare de mai mult de 10 ani, informeaza Ministerul Educatiei. Pentru invatamantul liceal, ultima evaluare pentru manuale scolare (in vederea achizitionarii de pe piata libera) a fost organizata in 2007.

Din 2008 nu s-au mai realizat/evaluat/aprobat manuale scolare noi. Desi s-a propus inca din anul 2008 declansarea unui program multianual de modernizare a manualelor scolare (incepand cu invatamantul gimnazial, cel in care se utilizeaza cele mai vechi manuale din sistem), au existat o serie de blocaje care au contribuit la intarzierea initierii unei astfel de initiative: problemele legate de rectificarile bugetare negative si refuzul categoric al editorilor de a se angaja intr-un astfel de program. Unul din motive este pastrarea unei piete in special pentru culegeri de probleme / texte si analize literare, auxiliare care vin sa substituie manualele perimate stiintific, metodic si structural, potrivit MEN.

In acest moment, unele manuale scolare utilizate in sistemul de invatamant au un nivel stiintific atat de ridicat, incat pot fi asimilate cursurilor universitare, sustine Ministerul Educatiei. O alta problema este achizitia de manuale, care se incadreaza in sfera achizitiilor publice, reglementate prin OUG 34/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Cele mai multe licitatii se finalizau cu declararea ca manuale castigatoare a celor la care criteriul pret prevala in fata criteriului calitatii manualelor scolare, mai sustine Ministerul.

Retiparirea manualelor scolare

Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) coordoneaza procesul de completare a stocurilor de manuale scolare pentru invatamantul obligatoriu, prin achizitionarea manualelor scolare retiparite. In baza principiului descentralizarii, inspectoratele scolare sunt imputernicite sa incheie contracte de retiparire a manualelor scolare cu editurile interesate, cu incadrarea in fondurile bugetare alocate de catre Ministerul Educatiei.

Pentru ultimii cinci ani, sumele destinate procesului de completare a stocurilor de manuale scolare pentru invatamantul obligatoriu, prin achizitionarea manualelor scolare retiparite, sunt:

  • pentru anul scolar 2009-2010: 10.059.113 lei;
  • pentru anul scolar 2010-2011: 16.263.576 lei;
  • pentru anul scolar 2011-2012: 16.696.000 lei;
  • pentru anul scolar 2012-2013: 17.255.000 lei;
  • pentru anul scolar 2013-2014: 20.000.000 lei.

Amintim ca acest proiect se afla in dezbatere publica pana la data de 30 mai 2013. Pana la acea data puteti trimite observatii la urmatorul formular

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro