Metroul din PNRR: un eșec programat
Ministerul Transporturilor pregătește eliminarea din PNRR a unuia dintre cele două proiecte de investiții de la metrou.
Potrivit ministrului Transporturilor „acest proiect finanțat prin PNRR pe M4 pare cel mai departe de implementare. Sunt pesimist legat de acest proiect și de finalizarea lui până la finalizarea perioadei de finanțare prin PNRR”.
După ce în 2021 au fost tăiate investiții de la metrou de peste 1 miliard de euro din PNRR, în 2022 se anunță renunțarea la unul dintre cele două proiecte, respectiv la magistrala M4 București, secțiunea 1: Gara de Nord – Filaret.
ISTORIA METROULUI ÎN PNRR
În prima versiune a PNRR (decembrie 2020) metroul avea o alocare de 1,58 miliarde de euro pentru investiții în infrastructură și material rulant.
Potrivit anexei 2 – Lista investițiilor propuse spre finanțare pentru Transport durabil, în versiunea 2020 a PNRR, în cadrul listei extinse a investițiilor de la metrou erau cuprinse patru proiecte:
- M4: Gara de Nord – Progresu.
- M6: 1 Mai – Otopeni.
- M1 Cluj Napoca.
- Achiziție material rulant metrou București.
Practic, în prima versiune a PNRR, elaborată anterior publicării și intrării în vigoare a Regulamentului UE nr. 241/12.02.2021, România propunea alocarea a 1,08 miliarde de euro pentru investiții în infrastructura de la metrou și 0,5 miliarde de euro pentru material rulant aferent metroului bucureștean.
Versiunile din 2021 ale PNRR, supuse dezbaterii publice de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în martie și aprilie, nu cuprindeau niciun fel de informații concrete legate de investiții, alocări sau indicatori de monitorizare, menționând numai „construirea de noi magistrale de metrou în regiunea București – Ilfov și Cluj”.
În versiunea finală a PNRR, comunicată Comisiei Europene în mai 2021 și publicată de MIPE, valoarea investițiilor de la metrou se diminuase cu aproximativ 1 miliard de euro, până la 0,6 miliarde de euro.
În anexa 7 – Lista proiectelor de rezervă propuse, în versiunea finală a PNRR (mai 2021), metroul era singura investiție din cadrul componentei 4 – Transport sustenabil care nu are niciun proiect de rezervă.
Infrastructura rutieră beneficiază de 27 de proiecte de rezervă iar cea feroviară de 5 proiecte de rezervă.
RISCURILE ELIMINĂRII METROULUI BUCUREȘTEAN DIN PNRR
Una dintre investițiile aferente reformelor din pilonul I – Tranziția verde, componenta C4 – Transport sustenabil, o reprezintă I4 – Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în municipiile București și Cluj-Napoca.
Mai mult, în cadrul analizei „Do No Significant Harm” (DNSH) din PNRR, se precizează că pentru secțiunea Gara de Nord – Filaret, opțiunea selectată pentru finanțare în urma analizei alternativelor „are cel mai bun punctaj în ceea ce privește criteriul de mediu și cel mai scăzut risc de proiectare și execuție”.
De asemenea, includerea în PNRR a secțiunii 1 a magistralei M4 București este justificată de oferirea unei alternative eficiente din punct de vedere ecologic la traficul rutier, de eficientizarea generală a transportului public și de reducerea semnificativă a emisiilor de CO2 din sectorul transportului urban.
Eliminarea metroului bucureștean dintre investițiile finanțate prin PNRR va avea implicații asupra transportului sustenabil, asupra indicatorilor de rezultat, asupra modului în care a fost concepută reducerea emisiilor poluante în transportul public urban din București, dar și asupra investiției I4 din PNRR, care se referă expres la dezvoltarea rețelei de transport cu metroul și în București.
Ideea eliminării magistralei bucureștene M4 metrou din PNRR este pripită, în condițiile în care semnarea contractelor pentru 50% din lucrări este prevăzută pentru trimestrul 4 – 2022, iar finalizarea tuturor contractelor de lucrări pentru investițiile de la metrou este estimată pentru trimestrul 4 – 2023 (conform documentului „Jaloane, ținte, indicatori, calendarul de monitorizare și implementare” aferent transportului sustenabil din PNRR).
Marele eșec al Ministerului Transporturilor, din perioada de implementare a PNRR, este că nu a reușit să corecteze erorile din etapa de programare.
Iar în cazul în care decide renunțarea la finanțarea secțiunii Gara de Nord – Filaret a M4 ar fi utilă înlocuirea cu o altă magistrală de metrou (sau cu o parte a lucrărilor de la o altă magistrală).
După ce în anul 2021 Ministerul Transporturilor a decis anularea realizării lotului 2 al magistralei M6, între stația Tokyo – zona comerciala Băneasa și aeroportul Otopeni (decizie asupra căreia s-a revenit la sfârșitul anului 2021), în anul 2022, același minister anunță eliminarea magistralei M4 din PNRR.Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro