Prima zi de scoala. Adomnitei si Tezele sale
Ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei are pe agenda sa de astazi vizite la opt scoli iesene. Fostul sef de santier le va recita elevilor de clasa a VIII-a poezia tezelor cu subiect unic, care vor lua locul testelor nationale. Este marea shimbare pregatita de ministrul care declarase recent ca “nu se pricepe la educatie”. Proiectul sau este finalizat, dar n-a ajuns inca in Parlament.
Tezele cu subiect unic, pe baza carora copiii de 14 ani vor intra la liceu sau la o scoala de arte si meserii, au o metodologie incompleta. Nu este deloc clar cum se va desfasura acest tip de examen. Parintii si elevii nu au apucat sa se dezmeticeasa si sa inteleaga ca, din acest an, se aplica un nou tip de examen.
Tezele cu subiect unic vor fi sustinute, in acest an, de elevii de clasele a VII-a si a VIII-a, la cate trei materii semestrial. Limba si literatura romana, Matematica si, optional, Istoria cu Geografia.
[c:1:d]Acest tip de evaluare continua, dupa cum o numeste ministrul, ar urma sa fie criteriu de admitere la liceu sau scoala tehnica. Potrivit ministrului Adomnitei, admiterea ar fi mai corecta asa, intrucat s-ar face in functie de rezultatele obtinute de elev in doi ani, cu cate sase teze sustinute in fiecare an.
Fara sa ne mai intrebam de ce s-a renuntat de fapt la Testele nationale, care functioneaza ca si criteriu de evaluare a primei trepte de invatamant preuniversitar si care ar trebui sa faca rezultatul unei evaluari tot continue, intrucat urmaresc aproape toata programa de gimnaziu, facem acest pact cu ministru si acceptam impunerea noului tip de examen.
Insa, admiterea pe baza tezelor cu subiect unic pare imposibila sau cel putin imorala in acest an. Iata de ce: elevii care acum sunt in clasa a VIII-a vor putea fi evaluati numai in functie de ce note au obtinut, la teze, in ultimul an de gimnaziu.
Singura sansa a „evaluarii permanente” si a admiterii pe baza ei, pentru elevii care sunt in ultimul an de gimnaziu, ar fi ca notele de la tezelor unice de anul trecut, aflate atunciin faza de pilot, sa fie luate in calcul la Admiterea 2008.
Daca ministrul va alege totusi aceasta formula, asa cum a si anuntat, trebuie sa fim atenti la ceea ce se intampla. In semestrul al doilea, in 2007, dintre cei peste 200.000 de elevi din tara care au dat teze cu subiect unic la matematica, doar 56,41% au reusit sa ia note peste 5.
Rezultatele au aratat ca exista diferente mari intre judete si ca elevii sunt nepregatiti pentru acest tip de evaluare.
Din cei 213.200 de elevi care au dat teza, numai 120.218 au luat note de promovare si nimeni din minister nu pare sa fi reflectat asupra rezultatelor.
Autoritatile din Educatie au hotarat peste noapte, si cu numai o luna si jumatate de inceperea noului an scolar, ca tezele unice sunt mai bune decat testele nationale.
Singurul argument a fost ca tezele unice, nefiind un examen clasic, sunt „mai putin stresante”. Insa, nu trebuie sa uitam ca tezele cu subiect unic sunt testari nationale care se sustin pe o foi de examen secretizate si se corecteaza intr-un centru. Functionand dupa principiile unui examen national este prea greu sa ne imaginam ca teza este diferita de examen.
Numai modificari ale metodologiei, acum incompleta, ar putea elimina prejudecatile.
Cu doar o saptamana inainte de prima zi a noului an scolar care aduce un nou tip de admitere a elevilor la liceu, seful Centrului National pentru Curicullum si Evaluare (CNCE), declarase : „metodologia de organizarea a tezelor cu subiect unic, prevede ca modul de transmitere a subiectelor de examen va face obiectul unei proceduri ulterioare.”
Aceasta procedura se va transmite, in forma definitiva, dupa trei pilotari tehnice si nu va fi cu mult diferita fata de cea utilizata in organizarea cu succes a celor trei etape ale tezelor cu subiect unic din anul scolar 2006/ 2007”.
Mirescu, tatal metodologiei tezelor cu subiect unic, mai spunea ca „procedura de transmitere a subiectelor va contine criterii de organizare in fiecare judet, in functie de numarul de scoli in care se sustin teze cu subiect unic.”
Prin urmare, elevilor si parintilor nu le va ramane altceva de facut decat sa astepte, daca vor sa afle cum se va face admiterea elevilor la liceu, in acest an scolar, pentru care ministrul a pregatit un dicurs:
„Dragi elevi, profesori si parinti va propun o noua abordare a abilitatilor fiecaruia. Una dintre ele va fi deja testata din acest an – se refera, cum probabil ati aflat, la introducerea tezelor cu subiect unic. Elevii din clasele a VII-a si a VIII-a sunt primii beneficiari ai schimbarii.
Pe baza acestui tip de evaluare continua, impreuna cu nota pe cei patru ani de gimnaziu, vor avea acces la liceu. Examinarea permanenta a cunostintelor va determina insa si corijarea, din timp, a lacunelor, cresterea competitiei, atat pentru dascali, cat si pentru elevi.
De asemenea, aceasta abordare ofera posibilitatea parintilor de a se implica, alaturi de noi toti, pentru binele copiilor nostri.
Vreau sa va mentionez ca, impreuna cu specialistii ministerului, am lucrat in aceasta vara la noile legi ale educatiei si m-am consultat cu toti actorii sociali implicati in sistemul de invatamant. Urmeaza ca proiectul sa fie supus dezbaterii publice, conform legii, si apoi, Parlamentului.
Mai mult, toti cei interesati – parinti, profesori, elevi si studenti – vor avea ocazia, inca o data, sa se pronunte asupra principiilor acestui proiect”.
Citeste si: