Raport FMI: Repartizarea contribuabililor la Directia Mari Contribuabili se realizeaza incorect/Timpul utilizat la fiecare inspectie este prea mare in comparatie cu standardele internationale
„Nu exista o abordare moderna de management al riscurilor de conformare in activitatea Dirtectiei Mari Contribuabili. Prin urmare, imaginea conformarii contribuabililor nu a fost suficient analizata pana acum, neexistand nici o strategie care sa directioneze activitatile operative catre problemele majore de conformare”, se arata intr-un Raport al FMI. (vezi Raportul in atasament). Reprezentantii Fondului au fost in tara in toamna anului trecut, la solicitarea fostului ministru al Finantelor (Eugen Orlando Teodorovici), avand intalniri cu sefi din ANAF, alti directori si functionari din cadrul Ministerului Finantelor Publice, oficiali ai Curtii de Conturi, dar si cu reprezentanti ai principalelor firme de contabilitate din Bucuresti.
Principalele constatari din Raportul FMI:
- In jur de 46% din resursele anuale de control ale DMC (Directiei Mari Contribuabili) sunt utilizate la rambursari de TVA,controalele aferente rambursarilor de TVA ocupa mai putin de 5% din resursele DMC.
- Inspectia aferenta unei rambursari de TVA la un mare contribuabil dureaza in medie cam jumatate de an, datorita (in mare masura) obligatiilor impovaratoare pe care le are administratia, in timp ce in administratiile avansate astfel de controale dureaza in mod normal o zi sau chiar mai putin de atat.
- Atentia intensa acordata de Curtea de Conturi activitatilor de control – conjugata cu faptul ca inspectorii fiscali pot fi trasi personal la raspundere pentru orice discrepanta fiscala neidentificata in cursul controalelor – constituie motivele principale ale acestor controale de durata.
- Cam o treime din resursele anuale de control sunt folosite spre a efectua controale la solicitarea Curtii de Conturi, a altor parti din ANAF si a altor autoritati. Aceste controale genereaza adeseori rezultate foarte modeste
- Repartizarea contribuabililor la DMC se realizeaza incorect. DMC se straduieste sa administreze 2.392 de contribuabili ce genereaza sub 50% din veniturile fiscale totale colectate de ANAF. O selectare mai buna (bazata pe cifra de afaceri a contribuabililor) ar genera 1.200 – 1.400 de contribuabili la DMC, ce ar insuma pana la 60% din veniturile totale.
- Timpul utilizat la fiecare inspectie este prea mare in comparatie cu standardele internationale. In Romania, o inspectie de rambursare de TVA la un mare contribuabil dureaza in medie jumatate de an, in timp de in administratiile avansate astfel de inspectii dureaza o zi sau chiar mai putin. Se afirma ca principalele motive pentru durata atat de mare a inspectiilor sunt atentia sporita acordata activitatilor de control fiscal ale ANAF de catre Curtea de Conturi, conjugata cu faptul ca inspectorii pot fi trasi personal la raspundere pentru orice discrepanta de impozite si taxe neidentificata in timpul inspectiilor.
- Resursele de control irosite pe inspectii neproductive sunt enorme DMC nu utilizeaza in mod eficient resursele sale de control fiscal. Persista inca o abordare depasita fata de controlul de asigurare a conformarii. Un inspector de control de la DMC evalueaza daca un contribuabil reprezinta un risc fiscal si daca el ar trebui inclus in planul lunar de control al DMC. Printre criteriile utilizate in acest scop se numara timpul scurs de la ultimul control, si selectia poate fi determinata de termenul de prescriere. Odata selectat un contribuabil, acesta este supus unui control fiscal total, nelimitat la problema sau problemele identificate initial ca reprezentand un risc potential.
- Ceea ce caracterizeaza munca de administrare a conformarii sunt verificarile, examinarea si reexaminarea documentatiei si tranzactiilor. Misiunea s-a intalnit cu reprezentanti ai sectorului privat care au exprimat ingrijorari puternice legate de faptul ca metodele de control nu evolueaza. Se acorda o atentie prea mare aspectelor de risc redus si aspectelor superficiale legate de forma tranzactiilor, in timp ce riscuri substantiale sunt trecute cu vederea.
- 70 de procente din controalele de rambursare de TVA nu genereaza o modificare a sumei cerute la rambursare
- Intreprinderile de stat datoreaza sume mari. Trebuie tinut seama de asemenea ca, avand datorii totale de 3.563 milioane RON, intreprinderile de stat (IS) aflate in portofoliul DMC datoreaza cam 60% din totalul datoriilor DMC, sau 18,5% din totalul datoriilor fiscale la nivel national.
- Nu se folosesc indeajuns intelegerile la plata. In mod normal, in Romania este solicitata o garantie bancara inainte de incheierea unui acord de intelegere la plata. Scrisorile de garantie bancara sunt insa costisitoare si pot fi greu de obtinut in scopul achitarii de impozite si taxe.
- Mare parte din volumul de munca al ANAF privind arieratele se datoreaza sistemelor invechite de stabilire a impozitelor si taxelor
- Rezultatele DMC sunt obstructionate de mai multe deficiente in structura sa organizatorica. In primul rand, DMC nu ofera intreaga gama de servicii (ca varietate si ca profunzime) ce reprezinta norma in alte astfel de directii de mari contribuabili. Lipsa unei divizii robuste de servicii destinate contribuabililor a avut ca rezultat o situatie in care asistenta si sprijinul primite de marii contribuabili pentru a se conforma cu obligatiile lor fiscale sunt insuficiente. Prin urmare, se pierd oportunitati de a-i ajuta pe contribuabili sa adopte decizii fiscale mai bune, iar rolul serviciilor destinate contribuabililor in reducerea gap-ului fiscal este diluat.
- Nu exista pe deplin competentele necesare inspectiei si controlului marilor contribuabili. Inspectorii care se angajeaza la DMC au pregatire economica sau juridica, In ambele cazuri, cunostintele pe care le au acestia despre fiscalitate sunt mai degraba teoretice decat practice