Sari direct la conținut

Situatia in Ghiseul.ro, de la lansarea din martie 2011 pana in prezent: Doar 40 de primarii permit plata online a taxelor/Valoarea tranzactiilor a depasit 3,2 milioane lei

HotNews.ro
Ghiseul.ro, Foto: Captura Ghiseul.ro
Ghiseul.ro, Foto: Captura Ghiseul.ro

De la lansarea platformei nationale de plati pe internet cu cardul, Ghiseul.ro, in luna martie 2011 si pana in prezent, doar 40 de primarii permit platile prin acest sistem, fiind efectuate un numar de 16.007 tranzactii in valoare de peste 3,2 milioane lei, conform datelor furnizate HotNews.ro de Ministerul Comunicatiilor. Alte 36 primarii sunt inca in procesul de inrolare sau testare. Conform Hotararii de Guvern de infiintare a acestui sistem, toate cele circa 3200 de primarii din tara ar fi trebuit ca in luna iunie 2012 sa fie inrolate in aceasta platforma de plati pe internet.

Desi in Hotararea de Guvern 1235/2010 de infiintare a Ghiseul.ro se prevede obligatia primariilor de a se inrola in sistem, actul nu contine sanctiuni. Termenul pana la care toate primariile ar fi trebuit sa se inscrie a trecut. Fostul Ministru al Comunicatiilor, Razvan Mustea, vorbea despre o posibila interventie legislativa pentru sanctionarea primariilor.

  • „In prezent legislatia nu prezinta nici o sanctiune pentru primariile care nu respecta termenul de inrolare in sistem. Avem in vedere anumite sanctiuni si analizam posibilitatea modificarii HG 1235/2010 in acest sens, concomitent cu simplificarea procedurilor de inrolare in sistem”, declara in luna martie 2011, Razvan Mustea, ministrul Comunicatiilor.

Intentioneaza noul Ministru al Comunicatiilor, Dan Nica, sa faca vreo modificare legislativa astfel incat primariile sa fie sanctionate in cazul neinscrierii in Ghiseul.ro?

La aceasta intrebare, oficialii CNMSI, centrul national care gestioneaza aceasta platforma de plati online, au declarat pentru HotNews.ro doar ca „potrivit legii, autoritatile locale nu pot fi sanctionate”.

Ce costuri sunt la administrarea si inrolarea in Ghiseul.ro?

Dezvoltarea si implementarea Sistemului National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor (SNEP – Ghiseul.ro) s-a facut de Ministerul Comunicatiilor in colaborare cu Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO), la costuri zero pentru statul roman. Aplicatia apartine insa firmei Indeco Soft din Baia Mare, care este membra a APERO si a implementat astfel de softuri in mai multe primarii din tara.

Totusi, nu sunt anumite costuri de administrare, de mentenanta, de interconectare pentru primarii?

  • „In prezent, nu exista costuri de administrare, mentenanta si interconectare a sistemului SNEP (www.ghiseul.ro), altele decat cele legate de salarizare, desfasurarea activitatii in cadrul institutiei si functionarea efectiva a echipamentelor informatice”, sustin oficialii CNMSI.

Potrivit acestora, costurile de inregistrare in SNEP pentru o primarie sunt legate de:

  • a.Incheierea unui contract cu un furnizor de servicii bancare sau extinderea contractelor deja existente.
  • b.Implementarea conectorilor standard pentru integrarea sistemelor informationale proprii cu SNEP (cod sursa in 3 limbaje de programare (.Net Framework, Java si PHP) este pus gratuit la dispozitia institutiilor publice de catre CNMSI, prin intermediul www.ghiseul.ro, interfata de administrare a institutiilor publice)
  • c.Eventuale modificari ale sistemelor informationale interne pentru standardizarea datelor si armonizarea cu standardele nationale aduse de SNEP (nomenclatorul standardizat de taxe si impozite, standarde de interconectare, standarde de securitate)
  • d.Eventuale costuri legate de distributia credentialelor (date de autentificare pentru cetateni).

Nu cunoastem cuantumul acestor costuri, care variaza foarte mult in functie de contractele deja incheiate de primarie, activitatile pe care le necesita integrarea impreuna cu nivelul de dezvoltare al sistemelor informationale ale primariilor. Nu cunoastem alte costuri pe care o primarie le are pentru inregistrarea in SNEP”, au mai spus oficialii CNMSI.

Platile in Ghiseul.ro se pot efectua cu autentificarea utilizatorului (acesta putand vizualiza exact sumele de plata) sau fara autentificare (utilizatorul introducand direct suma pe care stie ca o are de platit, iar accesul facandu-se pe baza CNP-ului).

Pentru plata cu autentificare, utilizatorii au nevoie de date de autentificare in sistem/credentiale, respectiv nume de utilizator si parola. Conform informatiilor ministerului, administratiile locale pot trimite cetatenilor aceste date si de asemenea acestea pot fi solicitate de catre cetateni si la ghiseul administratiilor locale, inrolate in sistem.

Datele CNMSI arata ca 18 primarii au primit de la ANAF credentialele pentru contribuabili. Centrul sustine ca nu are cunostinta de numarul celor care le-au distribuit efectiv si in ce proportie.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro