Primăria Capitalei a semnat contractul pentru reabilitarea unei bucăți de 1,1 km de șină dublă de tramvai, de pe bulevardul Vasile Milea, de la intersecția cu B-dul Timișoara până în dreptul intrării în benzinăria OMV, în ultima zi din anul 2020. Lucrările au fost finalizate în luna iulie, iar linia a fost dată în exploatare abia acum două săptămâni, pe 20 octombrie, deci după aproape 2 ani. De ce a durat atât? Povestea este una demnă de Caragiale.

Lucrări de modernizare la linia de tramvai de pe bd. Vasile MileaFoto: Hotnews

Contractul pentru modernizarea liniei de tramvai a fost semnat pe 30 decembrie 2020 cu SC URBAN PROFILE GRELE SRL, care a subcontractat S.C. SWIETELSKI CONSTRUCȚII FEROVIARE SRL și SC TIAB SA, valoarea contractului fiind de 18.508.649,43 lei fără TVA.

Taxele către ISC nu au putut fi plătite timp de aproape 6 luni

Lucrările nu au început imediat, așa cum ne-am fi așteptat, și nu din cauza vremii, ci din cauză că nu s-au putut plăti taxele către ISC timp de aproape 6 luni.

Conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, înainte de începerea efectivă a lucrărilor, investitorul/proprietarul are obligația de a transmite către Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) atât comunicarea privind începerea execuției lucrărilor, cât și dovada achitării următoarelor cote legale către ISC, respectiv:

  • 0,1% din valoarea lucrărilor autorizate;
  • 50% din suma echivalentă cotei de 0,5% aplicate valorii lucrărilor autorizate;
  • ”Având în vedere semnarea contractului de lucrări în penultima zi lucrătoare a anului 2020, respectiv data de 30.12.2020, și ținând cont de etapele legale ce trebuie respectate, cotele legale mai sus menționate nu au mai putut fi plătite în anul 2020, fiind necesar a fi plătite în anul 2021 în vederea emiterii ordinului de începere a lucrărilor.
  • Potrivit obligațiilor prevăzute de Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, nu pot fi realizate plăți fără prevedere bugetară, fiind necesară adoptarea bugetului local al Municipiului București pe anul 2021 (ce era condiționată de aprobarea bugetului de stat).
  • Urmare a întârzierilor în aprobarea bugetului de stat pentru anul 2021, ce a fost aprobat prin Legea nr. 15/08.03.2021, după parcurgerea etapelor obligatorii de consultare publică, bugetul local al Municipiului București pe anul 2021 a fost adoptat în data de 07.05.2021.
  • Imediat după aprobarea bugetului local, Municipiului București a întreprins demersurile necesare pentru achitarea cotelor legale către ISC”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

Ordinul de începere a a lucrărilor a fost dat abia pe 25 mai 2021. Durata de execuție a investiției a fost stabilită, inițial, la 12 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, termenul de finalizare a lucrărilor fiind 25.05.2022.

Lucrările blocate două luni din cauza țevilor găsite în subteran

Când au început lucrările au apărut alte probleme. Întâi a fost găsită o galerie în care erau țevile ELCEN, care nu apărea în acte, și s-a pierdut o lună cu izolarea ei, apoi s-a spart o țeavă de apă, ceea ce iar a încetinit lucrările.

Asta a cauzat o întârziere de două luni, contractul fiind prelungit până pe 25 iulie 2022.

  • „Cele mai importante întârzieri au fost generate de descoperirea după demontarea vechii căi de rulare a unui canivou (galerie din beton), aparținând ELCEN, și de a cărui existență nu s-a știut la elaborarea proiectului. Sigilarea si consolidarea acestuia a generat o întârziere de aproximativ 30 de zile pentru execuția lucrărilor pe acest tronson.
  • Au mai apărut două avarii la decopertarea apeductelor APA NOVA, situate zona intersecției dintre B-dul G-ral Vasile Milea și B-dul Iuliu Maniu, în luna noiembrie 2021.
  • Aceste avarii au condus la inundarea totală a săpăturii în acea zonă, motiv pentru care lucrările nu au putut fi reluate decât după o intervenție adecvată, precum protejarea zonei și uscarea terenului de fundare, generând o întârziere de aproximativ 30 de zile pentru execuția lucrărilor pe acest tronson.
  • Aceste aspecte au necesitat emiterea a 30 de note de constatare și 21 dispoziții de șantier, care să permită adaptarea lucrărilor la situația din teren și continuarea acestora”, se arată în răspunsul transmis de municipalitate.

Reprezentanții Primăriei spun că acest lucru s-a întâmplat deși anterior începerii lucrărilor au fost solicitate și obținute avize și acorduri din partea deținătorilor/operatorilor de utilități publice și a fost întocmit planul coordonator al acestora, catalogând evenimentele drept neprevăzute.

Muncitorii au intrat în carantină

Apoi, din cauza pandemie, a fost necesară carantinarea a 50% din personalul calificat și specializat în construcția liniei de tramvai în lunile ianuarie și februarie 2022, generând o diminuare cu 50 % a personalului lucrător pe o perioada continuă de 2 luni.

După toate aceste întâmplări, lucrările au fost finalizate pe 25 iulie 2022, dar întocmirea hârtiilor și efectuarea recepției a mai durat încă 3 luni.

Reprezentanții Primăriei Capitalei spun că în intervalul de timp cuprins între data finalizării lucrărilor și recepționarea acestora au fost efectuate următoarele etape obligatorii:

  • Au fost transmise de către constructor ultimele situații de lucrări;
  • Au fost verificate de către PMB situațiile de lucrări, fiind transmise o serie de observații către constructor;
  • A fost necesară publicarea de către INS a indicilor aferenți ajustării cf. OG nr. 15/2021;
  • Au fost avizate situațiile de lucrări finale și astfel a fost stabilită valoarea finală a lucrărilor necesară pentru comunicarea către ISC;
  • A fost efectuată plată cotelor legale către ISC și a fost solicitată desemnarea de către ISC a reprezentantului în comisia de recepție la terminarea lucrărilor. ISC și-a desemnat reprezentanții în data de 11.10.2022 și s-a stabilit de comun acord ca recepția să aibă loc pe data de 20.10.2022.
  • În tot acest timp, tramvaiele 1 și 10, unele dintre cele mai importante linii din București, nu au putut circula în zonă. Tramvaiele au revenit pe traseul lor pe 20 octombrie.
  • Din cauza exploziei prețurilor la materiale de construcție din cauza pandemiei și a războiului din Ucraina, și valoarea contractului a crescut. Astfel, de la valoarea inițială de 18.508.649,43 lei fără TVA a ajuns la 21.902.200,48 lei fără TVA.

Primăria mai are datorii de 7,5 milioane lei către constructori.

  • „Până în prezent, au fost efectuate plăți în valoare totală de 18.495.223,76 lei cu TVA, din care 6.906.631,92 lei cu TVA către SC URBAN PROFILE GRELE SRL, 10.328.923,06 lei cu TVA către S.C. SWIETELSKI CONSTRUCȚII FEROVIARE SRL și 1.259.668,78 lei cu TVA către S.C. TIAB SA.
  • Restul de plată se ridică la suma de 7.568.394,80 lei cu TVA, din care 4.148.814,39 lei cu TVA către SC URBAN PROFILE GRELE SRL, 2.504.422,42 lei cu TVA către S.C. SWIETELSKI CONSTRUCȚII FEROVIARE SRL și 915.157,99 lei cu TVA către S.C. TIAB SA”, se mai arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei către HotNews.ro.

La finalul lunii septembrie, Primăria Capitalei a lansat licitația pentru modernizarea a 50 de km de linie de tramvai. Contracul este împărțit în 16 loturi, iar valoarea lucrărilor este estimată la 500 de milioane de euro.

Primarul Nicușor Dan spune că peste 2 ani orașul nu va mai avea linii de tramvai degradate, după semnarea contractelor, proiectarea urmând să se facă în 6 luni, iar lucrările într-un an.