ANALIZĂ Cum au ajuns o treime din șinele de tramvai din București să fie un pericol pentru călători
Un cornier de la șina de tramvai a străpuns podeaua unui autobuz STB, sâmbătă noapte, pe Calea Călărași. Din fericire, autobuzul era gol și nimeni nu a fost rănit. Incidentul nu este unic – în vara anului 2021, un bărbat a fost rănit în tramvaiul 19 după ce șina a străpuns podeaua vehiculului. Aceste incidente s-au produs pe trasee nemodernizate de 40-50 de ani. Și nu, nu este vorba despre mici porțiuni, ci de aproximativ o treime din liniile de tramvai din București care sunt în această situație, iar tramvaiele deraiază în mod frecvent. Situația este cunoscută de peste 15 ani, însă în această perioadă primarii au avut alte priorități, de la festivaluri, luminițe de Crăciun, până la panseluțe și borduri etajate.
Un scurt istoric – ce primari au făcut cele mai multe lucrări
Bucureștiul are circa 150 de kilometri de cale dublă de rulare pentru tramvai. În ultimii 20 de ani, s-au modernizat circa două treimi din calea de rulare, restul însă este în stare critică, nefiind intervenții serioase de reabilitare din anii 70-80, când a fost construită/modernizată.
Reabilitarea liniilor de tramvai din București a început în mandatul lui Traian Băsescu, când a fost modernizată linia tramvaiului 41 și s-au pus gardurile care o separă de restul traficului. În vremea primarului Adriean Videanu au avut loc cele mai mari lucrări, atunci fiind modernizată linia de tramvai de pe marile bulevarde: Ștefan cel Mare, Colentina, Calea Moșilor, Șoseaua Giurgiului, Șoseaua Mihai Bravu, bd. Nicolae Titulescu, Calea 13 Septembrie, Calea Văcărești, Trafic Greu, Șoseaua Viilor – Șoseaua Olteniței.
Linia de tramvai de pe Calea Moșilor
În mandatul primarului Sorin Oprescu a început modernizarea bulevardelor Șos. Iancului-Pantelimon, inclusiv linia de tramvai, însă lucrările au fost finalizate abia în 2017, în mandatul Gabrielei Firea. Tot în mandatul primarului Sorin Oprescu a început și modernizarea bd. Liviu Rebreanu, a fost finalizat tronsonul între între Camil Ressu și Nicolae Grigorescu, dar restul bulevardului a fost gata abia în timpul mandatului Gabrielei Firea.
În timpul mandatului primarului Nicușor Dan, până acum s-a făcut doar reabilitarea unei bucăți de 1,1 km de șină dublă de tramvai, de pe bulevardul Vasile Milea, cu documentația lăsată moștenire de Gabriela Firea.
În București sunt 50 de kilometri de linie de tramvai în stare critică
De cei circa 50 de kilometri de cale dublă de rulare, nu s-a atins nimeni în ultimii 14 ani, deși este vizibil pentru toată lumea că au probleme majore, care s-au acutizat în ultimii ani, iar tramvaiele deraiază frecvent.
În starea cea mai proastă se află liniile de tramvai de pe bd. Basarabia, Calea Călărașilor, str. Traian, bd. Coposu, bd. Pache Protopopescu, bd. Th. Pallady, bd. 1 Decembrie 1918, str. Paleologu, Str. Armand Călinescu, str. Vasile Lascăr, str. Lizeanu, bd. Dimitrie Pompeiu, Șoseaua Petricani, bd. Lacul Tei, str. Maica Domnului, str. Reînvierii, bd. Gheorghe Duca, str. Alexandru Ioan Cuza, Calea Griviței, bd. Dinicu Golescu, bd. Chișinău, bd. Marășești, bd. Barbu Văcărescu, bd. Ion Mihalache.
Linia de tramvai de pe bd. Basarabia se află în stare critică
Primarul Nicușor Dan a făcut studiul de fezabilitate pentru reabilitarea celor 50 de km de linie de tramvai degradată, la finalul anului trecut a fost lansată licitația pentru proiectare și execuție pentru modernizarea a 44 de km de cale dublă, iar luna mai a fost lansată licitația și pentru restul (linia tramvaiului 5 de pe bd. Barbu Văcărescu).
Linia tramvaiului 5
Pentru cei 44 de km, sesiunea de depunere a ofertelor s-a încheiat, Primăria Capitalei fiind acum în analiză. Însă nu au fost depuse oferte pentru toate loturile.
- „Din rețeaua de tramvai din București, aproximativ 150 km, din care 100 au fost reabilitați la începutul anilor 2000. Mai sunt de reabilitat 50. Toți cei 50 de km rămași sunt prevăzuți a fi modernizați. Pentru 44 de km am demarat licitația toamna trecută, s-au depus oferte pentru 12 din 16 loturi.
- Acum evaluăm ofertele pentru cele 12 loturi. În procedura de evaluare există 4 etape, există o primă etapă de verificare a documentațiilor, s-a trecut de ea, există o etapă de verificare tehnică, este aproape încheiată, e o chestiune de zile până se încheie, după aceea este evaluarea financiară, apoi ofertanții trebuie să aducă documentele în original.
- Eu estimez că într-o lună și jumătate terminăm evaluarea și putem semna contractele”, a explicat Nicușor Dan pentru HotNews.ro.
Primarul spune că primăvara viitoare, cel târziu, vor începe lucrările pe loturile unde au fost depuse oferte.
Au mai rămas însă 4 loturi, printre care și cel pe care s-a produs incidentul din weekend, între Piața Unirii și Stadionul Național, unde nu au fost depuse oferte.
Pe acest lot, Primăria nu va relua licitația în perioada următoare deoarece dorește să regândească proiectul, să lase tramvaiul doar pe un sens pe Calea Călărași, bucata foarte îngustă, iar celălalt sens să-l mute pe strada Matei Basarab.
Linia de tramvai de pe Calea Călărași
- „Am întârziat să reluăm licitația pentru ea din două motive: nu am luat copy paste documentația de achiziție ca să reinițiem licitația deoarece am vrut să facem întâi o consultare publică, să ne spună firmele de construcții de ce nu s-au depus oferte și pentru că între timp a început să fie discutată ideea de a împărți traficul care acum e pe două sensuri linie de tramvai pe Calea Călărași, cu strada Matei Basarab, adică să rămână o singură linie spre Piața Unirii, pe Calea Călărașilor și să fie un flux doar în direcția Pieții Unirii pe Calea Călărașilor, bucata unde strada este îngustă, iar celălalt sens al liniei de tramvai să fie mutat pe strada Matei Basarb.
- Ca să facem asta mai întâi a făcut STB-ul o cercetare preliminară, care încă nu s-a terminat, ca să vedem dacă facem studiu de fezabilitate. În linii mari, ce se prefigurează acum este că o să spargem acest lot mare de peste 20 km în 3 bucăți, unul de la Unirii până unde se îngustează Calea Călărașilor, al doilea segment, după ce Calea Călărașilor devine mare din nou până la capăt, iar pentru bucățica rămasă, dacă nu este niciun impediment tehnic, vom face un studiu de fezabilitate și devierea tramvaiului”, a declarat Nicușor Dan.
Întrebat de ce Primăria Capitalei nu a modernizat până acum cei 50 de km de linie de tramvai, primarul spune că este o lucrare care durează, iar primarii își doresc să termine proiectele până la alegeri.
„E ceva ce durează să faci, mandatul este scurt și atunci primarii sunt tentați să facă gesturi de imagine, să pună pomișori, spectacole, lucruri care se văd, iar proiecte ca modernizarea liniilor de tramvai, dacă te trezești la jumătatea mandatului, realizezi că nu mai ai timp să le faci și atunci de asta se tot amână”, a explicat Nicușor Dan.
Întrebat dacă este sigur ca tramvaiele și autobuzele să meragă pe liniile nemodernizate, primarul spune că da.
Este voie cu autobuzul pe linia de tramvai nemodernizată?
Din 2019, autobuzele din București au voie să circule pe calea unică a tramvaiului, aprobarea pe ce linii de tramvai au voie să circule autobuzele fiind dată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI), autoritatea care supervizează cum se desfășoară transportul public în capitală.
Autobuzele merg pe linia tramvaiului 21
Într-un răspuns transmis la solicitarea HotNews.ro, Agenția ne-a comunicat că autobuzele au voie să folosească calea unică de rulare a tramvaiului doar acolo unde este modernizată.
„Circulaţia autobuzelor pe calea de rulare a tramvaielor a fost organizată numai pe tronsoane unde infrastructura este modernizată şi a fost reglementată în baza Legii 43 din 3 aprilie 2020, care a aprobat Ordonanţa Guvernului nr. 11 din 12 august 2019. De-a lungul timpului, pe reţeaua de transport public de suprafaţă, etapizat, au fost programate să circule pe calea de rulare a tramvaielor autobuzele de pe liniile de zi: 116, 135, 141, 143, 182, 205, 226, 232, 311, 330, 335, 382, 610, 667 (operate de STB S.A.), 409, 409B, 411, 412, 413, 417, 439, 440, 467, 468, 468B şi 479 (operate de STV SA), precum şi cele de pe liniile de noapte N1, N10, N106 și N112”, se arată în răspuns.
Sunt însă și segmente nemodernizate, pe unde circulă atât autobuzele cât și mașinile personale deoarece nu este loc prin altă parte, strada fiind foarte îngustă.
- „Incidentul la care vă referiți a fost produs la data de 17.06.2023, în jurul orei 00.16, pe linia de noapte N109, pe Calea Călărași, în zona stației Alexandru Sihleanu, pe sensul de mers Republica-Piaţa Unirii.
- Traseul liniei N109 pe care a avut loc incidentul este unul foarte cunoscut, organizat încă de la înființare pe Calea Călărași, însă artera dispune de tronsoane unde nu există bandă separată pentru vehicule, traficul general desfăşurându-se obligatoriu pe calea de rulare a tramvaielor.
- Situaţii similare sunt înregistrate şi pe alte artere de circulaţie precum: Calea Moşilor (zona centrală), Bd. Mărăşeşti, Str. 11 Iunie, Str. Dr. Istrate etc, unde traficul rutier general se desfăşoară pe calea de rulare a tramvaielor”, se mai arată în răspuns.
Ce putea face Primăria Capitalei și nu a făcut
În așteptarea lucrărilor de modernizare pentru cei 50 de km de linie de tramvai, municipalitatea nu a făcut nici lucrările de întreținere necesare, astfel că aceste linii de tramvai au ajuns într-o strare de degradare foarte avansată, a explicat pentru HotNews.ro Alexandru Tufan, președintele Asociației Metrou Ușor.
Linia tramvaiului 21, modernizată la începutul anilor 2000, este acum degradată
- „După ce în urmă cu 15-20 de ani s-au modernizat aproximativ două treimi din rețeaua de linii de tramvai a orașului, municipalitatea nu a mai făcut o mentenanță corespunzătoare a liniilor. Noi considerăm că a fost o greșeală faptul că au așteptat să facă modernizarea generală, și nu au mai făcut nici mentenanța corespunzător.
- Adică lucrări punctuale de înlocuire a dalelor vechi, cum s-au făcut cu succes pe strada Vasile Lascăr, între strada Maria Rosetti și Piața Gemeni, unde au înlocuit dalele vechi, model ”Oțelul roșu”, care fac mereu probleme cu niște dale mai moderne.
- De exemplu, la șina de pe Calea Călărașilor nu s-a mai făcut nimic important, în afară de mici reparații, din anii 80, când a fost modernizată vechea șină și a început lărgirea străzii”, a explicat Tufan.
Linia de tramvai din Pipera, districtul de afaceri al orașului
Acesta spune că și liniile modernizate acum 15-20 de ani au probleme din cauza faptului că nu s-a făcut mentenanța așa cum trebuie.
„Și pe linile modernizate acum 15 ani au apărut probleme, trebuie făcută mentenanța cum trebuie. Suprafața de contact are probleme (n.r. asfaltul dintre șine), macazurile noi sunt defecte, se schimbă macazul la rangă. Ele au fost automatizate, dar s-au stricat elementele de automatizare și le-au lăsat așa”, a explicat Tufa.
Întrebat dacă autobuzele ar trebui să circule pe liniile de tramvai, acesta spune că așa se întâmplă și în alte orașe europene.
- „Este în regulă ca autobuzele să circule pe linia de tramvai, este o practică europeană des întâlnită, când ai un culoar unic trebuie să-l împarți.
- Pe liniile nemodernizate, dacă circulă, este indicat să fie puse măcar niște restricții de viteză. Sunt situații unde nu pot circula prin altă parte, fiindcă strada este îngustă și pe linia de tramvai circulă și autobuzele și mașinile personale. Pe Calea Călărașilor unde s-a întâmplat acest incident, nu ai pe unde să circul decât pe linia de tramvai.
- Având în vedere că circulă autobuze pe linia de tramvai, STB-ul și Primăria cer ca linia să fie carosabilă, dar asta este insuficient, deoarece este un termen generalist, trebuie specificat că pe acolo vor circula 20 de autobuze pe oră/sens. Un autobuz are undeva la 10 tone, adică trebuie linie betonată, o soluție specifică. Noi credem că modernizarea liniilor de tramvai trebuie făcută mâine, dar nu heirupist. Ați văzut la liniile mai vechi, pe unde circulă autobuzele, astfaltul s-a stricat tocmai pentru că nu a fost proiectat ca autobuzele să circule pe acolo”, a spus președintele Asociației Metrou Ușor.
Pericol de deraiere la șinele înierbate
Reprezentantul Asociației Metrou Ușor mai atrage atenția că lucrările de înierbare a șinelor de tramvai, făcute prost, pot genera probleme serioase:
- „Nouă ne-a atras atenția această chestiune acum câțiva ani când s-a apucat Primăria Sectorului 5 să facă asta pe Calea Rahovei. Linia de acolo a fost proiectată inițial tip cale ferată, cu traverse îngropate în piatră spartă.
- Soluția aceasta presupune burarea liniei, asta înseamnă că vii cu un utilaj special și practic tremuri pietrele ca să le reașezi și să reîndrepți linia, fiindcă linia în ani de zile, din cauza circulației se reașează, se ondulează, pleacă puțin din poziția inițială, iar operațiunea asta de burare este necesară la câțiva ani.
- Dar dacă tu ai colmatat piatra spartă cu pământ, adică golurile dintre piatra spartă le-ai umplut cu pământ și nisip, ai pus gazon peste și sistem de irigații, nu mai poți face burarea. De asta și vedem aceste linii vălurite și apar deraieri. Și fostul primar de la Sectorul 6 voia să facă asta pe linia 41, noroc că nu a mai apucat. Se pot face linii înierbate, dar dacă sunt proiectate pentru asta de la început.
- Avem trei exemple făcute așa de la început: Rebreanu, Pantelimon, bd. Timișoara.
Câteva date despre infrastructura de tramvai din București
Bucureștiu are 136 de cale dublă de rulare, 22 de linii de tramvai și o flotă de 500 de tramvaie.
Circa 30 la sută din rețeaua de tramvai este nemodernizată de 40-50 de ani. Parcul circulant de tramvaie este unul foarte vechi, cu excepția celor 40 de tramvaie venite în ultimul an de la Astra Arad, majoritatea tramvaielor fiind construite în perioada comunistă și de atunci au primit doar mici cosmetizări, adică municipalitatea nu a mai cumpărat travaie noi.
Potrivit raportului de activitate al STB pe 2022, anul trecutau deraiat 35 de tramvaie, cu 56% mai mult ca în 2021.
Cauza deraierilor:
- 34,28% (12 cazuri) – din cauza stării proaste a liniilor;
- 28,57% (10 cazuri) – au deraiat în depouri;
- 37,15% (13 cazuri) – alte cauze ( corp dur pe calea de rulare, linie înierbată, etc.)
„ Cele mai multe deraieri au avut loc pe bd. Basarabia (4 cazuri), bd. Theodor Pallady și bd. Ferdinand I/str. Ziduri Moși (câte 3 cazuri), cap linie Republica și str. Buzești (câte 2 cazuri), în perioada de iarnă caracterizată prin avertizări meteorologice (precipitații, intensificări ale vântului, polei, etc.), când s-au produs mai multe cazuri de defectare a macazurilor si rupere a liniei de tramvai din cauza temperaturilor scăzute, la care a contribuit și existenţa unor corpuri dure pe linia de tramvai”, se arată în raport.
Numărul defectelor tehnice raportat la numărul de km realizați a fost de 352 cazuri, o creștere 23,99% față de 2021.