Sari direct la conținut

VIDEO Demonstrație cu un elicopter de atac la București. Elicopterul multirol pe care Airbus îl propune Armatei române: „E ca un briceag elvețian, bun la toate”

HotNews.ro
Elicopterul Airbus H145M la baza aeriana 90, Foto: Hotnews
Elicopterul Airbus H145M la baza aeriana 90, Foto: Hotnews

Airbus a adus la București, la baza aeriană 90 de la aeroportul Otopeni, unul dintre modelele sale de elicoptere pe care îl au în oferta pentru Armata română. Elicopterul ușor multi-rol H145M pe care Airbus îl propune și pentru misiunile de atac ale forțelor armate vine în completarea ofertei cu modelul mai greu H215M ce ar putea fi fabricat în întregime la Ghimbav. Ce îl face special pe H145M, care sunt punctele sale forte și de ce ar ar fi potrivit și ca elicopter de atac pentru Armata română, sunt câteva chestiuni pe care le-au detaliat reprezentanții Airbus în cadrul unei demonstrații.

„Acest elicopter multirol poate fi descris în multe feluri – fiabil, versatil, eficient din punct de vedere al costurilor, performant, rezistent, compatibil NATO, dar mai ales sigur. H145M este un produs complet pentru orice Armată, este ca un cuțit de armată elvețian”, a spus Georges Durdilly, directorul general Airbus Helicopters România la prezentarea modelului H145M de la baza aeriană 90 Otopeni.

Unul din punctele sale forte este modul rapid și simplu în care aeronava poate fi reconfigurată pentru misiuni diferite, spune oficialul Airbus. „Poate fi reconfigurat într-un timp record. În maxim o oră poate fi demontat tot sistemul de armament, iar cabina poate fi reconfigurată în 15 minute”, spune Durdilly.

Elicopterul poate conduce o gamă variată de misiuni, de la recunoaștere și atac, la transport de trupe sau evacuare medicală, de la supraveghere maritimă și susținerea trupelor de la sol (Close Air Support), la coordonarea operațiunilor cu drone, spun reprezentanții Airbus.

Un cockpit complet digital, sisteme de avionică de ultimă generație și un sistem de pilot automat pe patru axe sunt câteva din elementele care vin să sprijine efortul piloților în timpul misiunilor, spun reprezentanții companiei.

Prețul scăzut de achiziție și costul redus pentru operare și mentenanță sunt alte câteva plusuri pe care modelul H145M l-ar avea față de competiție. În plus, poate unul dintre cele mai mari avantaje, spun reprezentanții Airbus, este gradul foarte ridicat de disponibilitate – peste 90% – adică timpul în care o aeronavă este gata și pregătită de misiuni și nu este blocată în reparații, revizii și verificări între zboruri.

FOTO: Elicopterul Airbus H145M la baza aeriană 90 de la Otopeni

H145M nu este un elicopter de atac „pur sânge”, însă după cum explică reprezentanții Airbus, aeronava echipată cu sistemul HForce și armele potrivite poate executa mare parte din gama de misiuni pe care le execută și un elicopter de atac dedicat, mult mai scump și mai complex de întreținut.

„Acest elicopter multirol de atac a fost dezvoltat să înfrunte cele mai dificile condiții, altitudine înaltă și temperaturi ridicate. E gândit să facă față la toate tipurile de scenarii tactice – de la cele de bază, asimetrice, până la scenarii de conflicte convenționale și de mare densitate”, spune colonelul (r) Christian Fanchini, director în cadrul Airbus Helicopters.

Fanchini spune că elicopterul H145M e gândit pentru o gamă atât de largă de misuni încât îl aseamănă cu un „briceag elvețian”, un instrument bun la toate. „Elicopterul poate neutraliza toate tipurile de amenințări. Fie aer-sol împotriva tancurilor, blindatelor sau trupelor, dar e foarte eficient și deasupra mării în misiuni anti piraterie sau de supraveghere maritimă, fie și aer-aer împotriva altor elicoptere sau avioane de vânătoare”, spune Fanchini.

H145M integrează armament balistic – mitralieră 12,7 mm, tun de 20 mm sau rachete dirijate laser sau nedirijate, dar este în curs de a operaționaliza și armament ghidat.

„Suntem acum într-o fază de integrare a unor rachete aer-sol – racheta Spike a celor de la Raphael care va fi disponibilă în doi ani de acum”, a spus Fanchini.

Ca fapt divers, România are în dotare deja rachete Spike pe care le are atât montate pe elicopterele IAR 330 Puma SOCA și pe blindatele MLI-84M Jder, cât și în varianta lansată de către infanterie.

HotNews.ro a fost nu demult chiar în Germania și a filmat și fabrica unde se face modelul H145M pe care Airbus îl propune României. Toate detaliile tehnice despre modelul H145M pot fi citite aici, în articolul publicat atunci, iar imagini cu modelul H145M pot fi vizionate în videoreportajul de mai jos:

Elicopterul H145M – Specificații:

Greutate: 3.800 Kg Maximum Take-off weight (MTOW) / 1.900 Kg (useful load)

Motoare: 2 X Safran Arriel 2E Turboshaft

Echipaj: 1 pilot + 11 pasageri / 2 piloți + 10 pasageri (diferite configurații) / variantă atac: 2 piloți + sisteme de armament / variantă cargo: 1 pilot + 6 mc / MEDEVAC: 2 piloti + 2 tărgi + 3 medici

Viteză maximă: 264 km/h

Viteză de croazieră: 250 km/h

Rază de acțiune: 653 Km

Autonomie: 3h 54m

Plafon de zbor: 6.096 metri

Armament:

– două puncte de acroșaj pentru armament balistic (mitralieră – 12,7mm, tun – 20mm, rachete nedirijate) sau rachete ghidate (aer-sol* și aer-aer**) – câte 200kg pe fiecare punct de acroșaj

– Sistem Electro-Optic (care permite și lupta pe timp de noapte)

– Poate fi echipat cu una sau două mitraliere laterale (în cabină) de calibru 7,62 mm, precum și cu sisteme de rapel

*în curs de operaționalizare rachete anti-tanc Spike

**potențial

Apărare:

– Protecție antibalistică pentru cockpit și cabină

– Rezervoare de combustibil cu sistem de autosigiliare în caz de perforare

– Senzori de detecție rachete (patru – două în botul elicopterului, unul în spate și un în coadă)

– Dispensere de contramăsuri x 4

INFOGRAFIC – Airbus H145M – Click pentru a deschide infograficul la dimensiunea maximă într-un tab separat

H145M a intrat în serviciu pentru prima dată în 2015 și a fost deja vândut către mai multe țări, în total fiind contractate 66 de aparate, 57 deja livrate.

Primul client a fost tocmai Germania, care a achiziționat 16 astfel de elicoptere pentru Forțele Speciale. Și Ungaria și Serbia au comandat și au primit deja astfel de elicoptere. Serbia a ales chiar varianta de atac a modelului H145M pe care a montat o parte din armamentul propriu.

H145M nu va fi produs la Brașov, însă va fi personalizat și echipat la Ghimbav după cerințele MApN, dacă Armata va decide să îl achiziționeze. În plus, la fabrica de la Ghimbav ar urma să fie produs celălalt model – mai greu – H215M care să înlocuiască deja bătrânele IAR 330 Puma și tot la Ghimbav vor fi făcute apoi mentenanța și întreținerea elicopterelor pe o perioadă de 20-30 de ani.

„Suntem pregătiți să dezvoltăm aceste două proiecte la Brașov. Va aduce beneficii substanțiale pentru România pentru următorii 30 de ani. Vor fi create peste 1.000 de locuri de muncă, vor exista investiții în educație și va fi implicată și dezvoltată industria aeronautică și de apărare din România”, spune Durdilly.

CITEȘTE ȘI:

Achiziția de noi elicoptere militare pentru Armata Română – un subiect intens discutat de câțiva ani, cu câteva note de confuzie

Airbus a inaugurat fabrica de la Ghimbav în 2016 unde ar fi urmat să producă modelul de elicopter H215 și varianta militară H215M. Tot de atunci Airbus așteaptă ca România să contracteze măcar o primă tranșă de cel puțin 16 elicoptere H215M Super Puma, văzute ca urmașele de drept pentru mult mai bătrânele elicoptere IAR 330 PUMA care sunt în uz în dotarea Forțelor Aeriene Române, unele de mai bine de 40 de ani.

Numai că o astfel de comandă nu a mai venit…

Foto: Elicopterul Airbus H215M care urma să fie produs la Brașov dacă MApN semna un contract cu Airbus

În schimb, în același an, în 2016, MApN anunțase producătorii din piață că e interesată de elicoptere pentru Forțele Terestre, inclusiv modele de atac.

În cursă au intrat în forță americanii de la Bell care propuneau un mix de 21 de elicoptere de atac AH-1Z Viper și 24 de elicoptere multirol UH-1Y Venom. Guvernul României de pe atunci chiar a și semnat un memorandum cu Bell pentru aceste elicoptere. Nici în acest caz nu s-a materializat nimic.

Apoi, Lockheed Martin, prin compania sa Sikorsky, s-a arătat interesată să vândă României elicoptere Black Hawk, inclusiv în variantă de atac. Deși elicopterele urmau să fie produse în fabrica din Polonia, americanii ofereau să transforme Romaero într-un centru de excelență și personalizare a tuturor elicopterelor Black Hawk din Europa. În 2020 a fost și semnat un memorandum de colaborare cu Romaero tocmai pentru un astfel de potențial contract.

La un moment dat, Airbus a intrat înapoi în discuțiile privind elicopterele pentru Forțele Terestre, oferind modelul H215M ca variantă multirol, precum și modelul mai mic și mai agil H145M ca model de atac, o variantă mai ușoară, dar mai ieftină față de competitori.

Din trei mari ofertanți, pentru elicopterele cu care ar urma să se doteze Forțele Terestre nu s-a semnat nimic concret.

Vezi și:

În schimb, Armata Română se bazează mai departe pe elicopterele din dotarea Forțelor Aeriene.

În prezent, potrivit MApN, Forțele Aeriene Române au în dotare 58 de elicoptere IAR 330 Puma produse la IAR Ghimbav încă din 1975, elicoptere destinate în principal transportului de trupe sau misiunilor de evacuare medicală. Dintre acestea, 22 au fost modificate de-a lungul timpului în variante de atac (IAR 330 Puma SOCAT).

Pe lângă acestea, în dotare mai există și opt elicoptere IAR 316B Alouette, elicoptere și mai vechi, folosite în principal pentru antrenamentul piloților.

Forțele Navale operează și ele trei elicoptere IAR 330 Puma Naval.

Pentru aceste elicoptere, MApN a semnat contracte de mentenanță, reparații, service și modernizare de peste 340 de milioane de euro doar în ultimii șase ani.

MApN a transmis la solicitarea HotNews.ro că la nivelul Forțelor Aeriene Române este planificată inițierea de programe de achiziție de noi elicoptere abia după anul 2030.

Citește și:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro