Sari direct la conținut

Ziarele din Italia sunt niste societati comerciale in mare criza – Producatorul unui film cu romani care a cucerit Italia

HotNews.ro

Filmul “Mar Nero” este povestea unei vaduve italience, abandonata de fiul ei, care ajunge sa stabileasca o legatura profunda de prietenie cu romanca, angajata ca menajera. “Mar Nero” este, de fapt, povestea a zeci de mii de romance din Italia, transpusa intr-un film, produs de Francesco Pamphili.

Pelicula, care ruleaza acum in salile de cinema din Peninsula, a obtinut, in august 2008, trei premii la Festivalul de cinema de la Locarno (Elvetia), fiind de altfel si unicul film italian selectionat in concurs. Apoi au urmat premiile la Medfilmfestival- Festival de cinema din zona Mediterana si la Festivalul International de film din Denver, unde a castigat titlul de cel mai bun debut.

Duminica, 1 martie, producatorul filmului, Francesco Pamphili, a participat la o conferinta organizata de un grup de romani pe tema martisorului. A vorbit despre romani ca un adevarat ambasador al prieteniei, cu o rara admiratie si caldura sufleteasca. In cadrul conferintei, a spus ca a trimis o scrisoare celor doi ministri de externe, in apararea romanilor din Italia. A povestit despre cum s-a nascut “Mar Nero”, avand ca protagonista o romanca – Dorotheea Petre, film care cucereste incet, incet publicul si critica din Italia. Dupa conferinta, Francesco Pamphili a acordat HotNews.ro urmatorul interviu.

O poveste inspirata din fapte reale

Rep: Cum s-a nascut ideea unui film despre relatia stransa intre o batrana italianca si ingrijitoarea ei, romanca – o tema atat de actuala in Italia de azi?

Francesco Pamphili: Ideea s-a nascut acum doi ani, la Torino, in timpul unei intalniri cu tineri autori italieni. Unul dintre ei a adus subiectul in discutie, scris pe doua pagini. E vorba despre bunica lui – Gemma si despre relatia pe care aceasta a intemeiat-o cu o badante (ingrijitoare) romanca, pe nume Angela. O poveste foarte emotionanta si delicata, care m-a impresionat in asa masura, incat am cumparat subiectul, pe care i l-am incredintat unuia din cei mai importanti scenaristi din Italia, Ugo Chiti. Apoi am adunat resursele financiare necesare si am pornit la realizarea filmului.

Rep: “Mar Nero”s-a dovedit o productie de succes. A primit premii, iar distribuitorii cer tot mai multe copii pentru salile de cinema din Peninsula. V-ati asteptat la un asemenea succes?

Francesco Pamphili: Sincer, nu ne asteptam. Dincolo de premiile primite, stiam ca o asemenea tema este actuala si poate starni un interes din partea publicului. Premiile au constituit o mare satisfactie, insa bucuria cea mai mare ne-a oferit-o publicul. Adica, oamenii care ies din sala dupa ce au vazut filmul par emotionati si miscati de ceea ce au vazut: o poveste simpla, frumoasa si plina de emotii.

Ziarele din Italia, societati comerciale in criza

Rep: Totusi, in ziare, citim o alta versiune a prezentei romanilor in Italia, predominant negativa…

F.P.: Din pacate, ziarele din Italia sunt niste societati comerciale in mare criza. Stim ca tendinta este aceea de a face scandal. Iar scandalurile se nasc din emfatizarea unor stiri negative, care nu au niciun sens intr-o dinamica a normalitatii. Stirile negative sunt expuse in asa fel, incat sa creeze, in cititor, sentimentul unor situatii dramatice. Cu siguranta, episoadele negative fac mai degraba obiectul unor stiri, avem de-a face cu criminalizarea unei populatii intregi, care este insa foarte bine integrata in Italia.

Dintr-un milion de romani care traiesc aici, delincventii alcatuiesc un numar infinitezimal. Acum cateva zile, o ziarista de la Corriere della Sera mi-a cerut sa-i spun un motiv pentru care sunt mandru ca sunt italian. I-am raspuns, cu cateva cuvinte simple: sunt mandru ca sunt italian, pentru toti acei italieni constransi sa emigreze in strainatate, constransi sa poarte aceeasi cruce pe care azi, o poarta romanii din Italia.

Rep: Dupa parerea dvs, care va fi imaginea romanilor din Italia peste 5 ani?

F.P.: Cu siguranta, imaginea romanilor trebuie sa se schimbe. Trebuie sa fie aceea a unei comunitati muncitoare, care traieste armonios in Italia. Cu toate problemele pe care orice comunitate le are, pentru ca “mere putrede” exista peste tot. Nu se poate cataloga un popor facand o generalizare dupa soiurile de infractiuni, de genul: popor de hoti.. Astfel, am ajunge ca, despre noi, italienii, care am fost cauza aparitiei si exportarii unor organizatii criminale printre cele mai bine ramificate, puternice, feroce, sa se spuna ca suntem toti mafioti sau apartinand camorrei sau ‘ndranghetei. Nu este posibil acest lucru!

Apel catre Frattini si Diaconescu

Rep: Ati trimis o scrisoare celor doi ministri de externe, roman si italian. Despre ce este vorba?

F.P.: Intr-adevar, le-am scris celor doi ministri. Nu avem inca un raspuns si sper ca nici macar sa nu-mi raspunda direct, pentru ca nu acesta e rezultatul pe care il caut. Tot ceea ce am cerut, a fost ca sa se implice ambii ministri, in asa fel incat sa se schimbe tonul discutiilor, sa-si dea seama ca e nevoie de convietuire pasnica, de integrare a poporului roman, un popor cu o deosebita cultura. In ceea ce priveste comunitatea din Italia, asa cum arata si filmul, ar trebui sa-si dea seama ca romanii sunt persoane capabile sa ne ingrijeasca batranii cu un devotament si o atentie unica.

Nu stiu ce s-a facut pana acum, dar ar trebui sa se transmita, prin intermediul mass mediei, mesaje care sa sensibilizeze cititorii asupra a ceea ce inseamna, cu adevarat, Romania si ceea ce reprezinta romanii in Italia. Eu imi doresc, din suflet, sa se imbunatateasca lucrurile, si datorita faptului ca, intre Romania si Italia, exista un raport special, de colaborare, nu numai in domeniul imigratiei, ci si in domeniul cultural, industrial, al schimburilor comerciale.

„Filmele pot face mai mult decat campaniile publicitare”

Rep: Anul trecut, Guvernul Romaniei a finantat cu milioane de euro o campanie publicitara pe principalele canale TV, destinata a imbunatati imaginea romanilor din Italia. Considerati ca este cea mai rentabila investitie pentru a da o imagine pozitiva asupra comunitatii din Italia?

F.P.: Probabil ca ar fi bine sa se investeasca si in cultura, chiar in cinema. Ca producator, deci ca profesionist in comunicare, cred ca filmele si serialele, in general, cele transmise la televizor, pot avea, cu siguranta, un efect mai puternic decat o campanie publicitara directa. Aduc un exemplu, poate banal: Statele Unite. Prin intermediul filmelor si serialelor, americanii au exportat, in intreaga lume, anumite modele de viata. Acum, noi, in Occident, suntem atat de influentati de filmele americane, incat multi ne imbracam si mancam ca ei. Daca filmele occidentale s-ar axa mai mult pe transmiterea unor anumite mesaje si valori europene, cred ca am avea rezultate foarte pozitive.

Rep: Cateva cuvinte despre cinematografia ”made in Romania”, avand in vedere ca una dintre cele doua protagoniste este Dorotheea Petre, iar in film apare si Maia Morgenstern, pe care ati spus ca o apreciati in mod deosebit.

F.P.: Cinematografia romaneasca este o realitate extraordinara si, din pacate, stiu ca nu exista aproape deloc resurse pentru filmul romanesc. Dar aveti talente extraordinare, asa cum s-a vazut si pe scena europeana, in competitii precum aceea de la Cannes, unde apar si se afirma tinerele talente.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro