Sistem în premieră pentru identificarea elevilor care abandonează școala, la Cluj
Un sistem de identificare a elevilor care abandonează școala a fost implementat, în premieră, de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj. Reprezentanții ISJ spun că nu au avut un control real asupra acestui fenomen și că noul sistem presupune suprapunerea CNP-urilor elevilor din anul școlar anterior cu cei din anul în curs, astfel încât să se poată interveni în timp real pentru reducerea abandonului școlar.
Șeful ISJ Cluj, Valentin Cuibus, a declarat, miercuri, corespondentului Mediafax, că fiecare caz de abandon școlar identificat este trimis primăriilor care sunt obligate să verifice situația în familii și, dacă este cazul, să îi sancționeze pe părinții care nu își lasă copiii să meargă la școală.
”Problema abandonului școlar este una care ne preocupă foarte tare și asupra căreia nu am avut un control real. Apărea problema înregistrării elevului în sistem, astfel că ne-a venit ideea suprapunerii CNP-ului elevilor din anul școlar anterior cu cei din anul în curs, în așa fel încât putem vedea imediat dacă un elev nu mai apare, dacă nu mai este înscris la școală. Vedem că din numărul de elevi de anul trecut au dispărut o sută și aflăm de la ce școli sunt”, a explicat șeful ISJ Cluj.
Potrivit acestuia, următorul pas este să fie făcută o adresă către primăriile localităților unde se află școlile respective, care au obligația să verifice în familii situația și să discute cu părinții ce s-a întâmplat. Primăriile pot lua inclusiv măsura sancționării părinților care nu își trimit copiii la școală. Nu știu să mai fie aplicată în țară această metodă”, a spus Cuibus.
”Este o bază de date care ne dă o serie de informații foarte utile și pe care putem să o folosim, luând măsuri în timp real. Scopul este să îi readucem pe copii la școală, să evităm abandonul. Situația cea mai dificilă o regăsim la trecerea din clasa a 8-a în clasa a 9-a”, a mai spus șeful ISJ Cluj, care a precizat că o astfel de metodă nu mai este folosită altundeva în țară.
Cele mai multe cazuri de abandon școlar sunt în mediul rural și în comunitățile de romi, iar părinții susțin că nu își mai pot permite să își țină copiii la școală din cauza lipsei banilor. De asemenea, sunt și situații în care copiii își însoțesc părinții în străinătate, fără ca acest lucru să fie anunțat.
ISJ Cluj derulează din anul 2018 un proiect cu fonduri europene de 9,3 milioane de lei prin care părinții a 60 de copii din judeţul Cluj, cu vârste începând de la 2 ani, primesc lunar câte 100 de lei dar şi pachete cu îmbrăcăminte, încălţăminte şi materiale de igienă, pentru a-i determina să îi ducă pe cei mici la creşă şi grădiniţă şi a reduce abandonul şcolar.
În județul Cluj, rata abandonului școlar în 2018 a fost de 2,14%, față de media națională care este de peste 18%.
MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unei minți sănătoase. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Educație!