Sari direct la conținut

Competențe digitale în programa din învățământul primar, din 2021 / Evaluarea competențelor digitale, inclusă în examenul național de la finalul clasei a VIII-a – strategie

HotNews.ro
scoala online, Foto: pxfuel.com
scoala online, Foto: pxfuel.com

Copiii din învățământul primar vor avea în programă, din 2021, „elemente cu caracter de obligativitate și noutate care vizează dobândirea competențelor digitale”, programa școlară pentru Informatică și TIC va fi revizuită, iar din 2024 evaluarea competențelor digitale va fi inclusă în examenul național de la finalul clasei a VIII-a, potrivit Strategiei de digitalizare a educației din România 2021-2027, lansată vineri în dezbatere publică.

Ministerul Educaţiei a lansat vineri Strategia de Digitalizare a Educaţiei în România 2021 – 2027, care îşi propune, între altele alfabetizarea digitală a cel puţin 90% din populaţia ţării şi dotarea tuturor şcolilor din ţară cu infrastructură şi resurse tehnologice.

Documentul prevede începerea alfabetizării digitale a copiilor încă din grădiniță, ceea ce ar permite în câțiva ani ca examenele naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a sau testările PISA să folosească tehnologia. Strategia mai prevede infrastructura necesară digitalizării și conexiune la internet în toate școlile, formarea profesorilor, cursuri de formare pentru părinți, curriculum școlar pentru meserii emergente. Ținta este ca, până în 2027, 90% din populația țării să fie alfabetizată digital.

CONSULTĂ AICI STRATEGIA DE DIGITALIZARE A EDUCAȚIEI

Măsurile incluse în Strategia de Digitalizare a Educaţiei în România:

  • I. Consolidarea dobândirii competențelor digitale de către toți elevii și studenții
  • 1.1. Dezvoltarea de programe de alfabetizare timpurie digitală pentru preșcolari, pentru familiarizarea copiilor cu TIC, prin utilizarea aplicațiilor digitale și jocurilor, în scopul creării premiselor pentru dezvoltarea competențelor digitale la elevi – termen 2021-2027
  • 1.2. Introducerea în curriculumul de învățământ primar a unor elemente cu caracter de obligativitate și noutate care vizează dobândirea competențelor digitale, în acord cu profilul de formare specific nivelului – termen 2021-2022
  • 1.3. Elaborarea/revizuirea programelor școlare pentru disciplina Informatică și TIC, pentru nivelul de învățământ secundar, concomitent cu valorificarea elementelor de abilitare digitală a elevilor la nivelul tuturor programelor școlare specifice celorlalte discipline de studiu – termen 2021-2022
  • 1.4. Introducerea în curriculumul, pentru învățământul primar și secundar, a elementelor de securitate digitală, inclusiv prin dezvoltarea ofertei naționale de curriculum opțional – termen 2021-2022
  • 1.5. Dezvoltarea și implementarea de programe accesibile de alfabetizare digitală pentru elevii cu dizabilități (de exemplu folosirea aplicațiilor de tip Jaws/NVDA, pentru elevii cu deficiențe de vedere, a aplicațiilor de comunicare augmentativă, pentru elevii cu TSA etc.) – termen 2021-2027
  • 1.6. Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor în context non-formal (ca activități extrașcolare în unitățile de învățământ gimnazial și liceal și în cadrul cercurilor din palate și cluburile copiilor) – termen 2021-2027
  • 1.7. Dezvoltarea și implementarea de programe și resurse pentru părinți, cu rolul de pregătire a acestora pentru a acorda sprijin copiilor lor în alfabetizarea digitală – termen 2022-2027
  • 1.8. Dezvoltarea stagiilor de practică pentru elevi și studenți, prin care sunt consolidate și aplicate competențele digitale avansate necesare pe piața muncii – termen 2022-2027
  • 1.9. Dezvoltarea stagiilor de practică și a programelor de consiliere și orientare profesională, pentru încurajarea fetelor de a urma o carieră în domeniul IT&C – termen 2022-2027
  • 1.10. Elaborarea unui ghid cu orientări comune pentru elevi, studenți, părinți, profesori și personalul din unitățile/instituțiile de învățământ pentru a încuraja:
  • – alfabetizarea digitală și pentru a combate dezinformarea prin educație și formare;
  • – comunicarea și colaborarea prin intermediul TIC;
  • – crearea de conținut digital;
  • – utilizarea măsurilor de de securitate cibernetică;
  • – rezolvarea de probleme prin intermediul TIC.
  • II. Dezvoltarea mecanismelor de evaluare și certificare a competențelor digitale ale elevilor și studenților
  • 2.1. Utilizarea suportului TIC în cadrul evaluărilor naționale din clasa a II-a, a IV-a și a IV-a – termen 2024 – 2027
  • 2.2. Evaluarea competențelor digitale în cadrul examenelor naționale de la finalul clasei a VIII-a, respectiv a XII-a, conform prevederilor – termen 2024 – 2027 clasa a VIII-a, termen 2021-2027 pentru clasa a XII-a.
  • 2.3 Promovarea obținerii de certificări alternative recunoscute internațional, în învățământul secundar – termen 2021-2027
  • 2.4. Participarea elevilor români la studiul internațional privind competențele în domeniul IT (ICILS) – termen 2024-2027
  • III. Dezvoltarea de parteneriate publice-private care adresează transferul competențelor digitale în practică la nivelul elevilor și studenților
  • 3.1 Dezvoltarea și implementarea de programe de alfabetizare digitală științifică aplicate – adaptate fiecărui nivel de învățământ preuniversitar și universitar – termen 2022-2027
  • 3.2 Dezvoltarea și implementarea de programe de inovare digitală aplicată și cetățeniei digitale active- adaptate fiecărui nivel de învățământ preuniversitar și universitar – termen 2022-2027
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro