Sari direct la conținut

ROMÂNIA DISCRIMINATĂ. Cum te descurajează statul să îți înscrii copilul la grădiniță atunci când acesta are nevoie de mai multă implicare și atenție

Grădiniță, Foto: Janaeken / Dreamstime.com
Grădiniță, Foto: Janaeken / Dreamstime.com

Prin povestea unei familii din București se întrezărește o problemă mai amplă: chiar și oficialii statului atrag atenția asupra modului în care sunt tratați copiii cu nevoi educaționale speciale, de pildă cei care au suferințe de ADHD.

Ionela Dinu are un copil de 7 ani și, până în decembrie 2023, i-a asigurat educația la privat. Copilul este diagnosticat cu ADHD și TSA (tulburare de spectru autist). Ionela spune că, până acum, privatul a fost opțiunea lor, așa au crezut că e mai bine pentru dezvoltarea copilului.

Anul acesta au hotărât să își înscrie copilul la grădiniță la stat. Motivul? Deveniseră tot mai puțini copiii de vârsta copilului Ionelei. Avea mai puțini colegi.

„Spuneți-i să vină la 271”

Ionela a încercat inițial să găsească un loc liber la o grădiniță din Sectorul 6 pentru că acolo locuiește.

I s-a spus că nu există niciun loc liber. A decis să ia legătura cu reprezentanții Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB). După mai multe apeluri, a reușit să vorbească cu un oficial.

„Mi-a sugerat să iau inspectoratele vecine la rând să întreb dacă au locuri. Pe 26 ianuarie, am sunat la Inspectorat Sector 5 și de aici începe povestea. În timp ce vorbeam cu doamna inspector s-a auzit o voce: «Spuneți-i să vină la 271». Mi s-a comunicat că trebuie să o contactez pe doamna Tudor, director al grădiniței 271, pentru a programa o întâlnire la grădiniță, pentru înscriere”, povestește, pentru HotNews.ro, Ionela Dinu.

„Planul” la copii

Trei zile mai târziu, Ionela a sunat la grădiniță. Atitudinea directoarei de la Grădinița 271 a fost „binevoitoare”, o descrie mama. Până în momentul în care a aflat diagnosticul pe care îl are copilul Ionelei.

„Inițial, doamna director Tudor părea foarte încântată că va avea un copil în plus înscris. Nu poate să își facă planul dacă nu are un număr minim de copiii”, rememorează mama.

„Doamna și-a schimbat total atitudinea, dezamăgită că nu am menționat din primul moment, adică de la discuția cu doamna inspector, diagnosticul copilului. A început să îmi zică că nu o poate obliga pe educatoare să-l primească, că are deja doi copii cu CES (n. red.: copii cu nevoi educaționale speciale). A mai spus că în general copiii cu CES sunt o problemă din cauza căreia anul trecut a riscat să nu-și poată «face planul», pentru că ceilalți părinți au refuzat înscrierea copiilor dacă îi mai înscrie pe cei cu CES”, susține Ionela Dinu.

„Speranțele să mi-l primească sunt nule”

Câteva zile mai târziu, mama s-a dus din nou la grădinița 271. Spune că a fost întâmpinată de un comitet. Au venit directoarea grădiniței, consiliera și educatoarea grupei unde ar fi trebuit să fie înscris copilul de 7 ani.

„Discuția cu cele trei s-a axat inițial pe diagnosticul copilului și achizițiile academice, le-am asigurat că ofer tot sprijinul necesar (inclusiv însoțitor dacă s-ar cere), după care s-a îndreptat către certificatul CES, insistand pe necesitatea acestuia. Noi nu-l aveam prezent, dar le-am asigurat ca îl vom obține în cel mai scurt timp dacă este atât de important. Pe lângă explicațiile că certificatul CES le oferă o «acoperire» privind numărul de copii reduși la grupă (un copil CES ocupă 2 locuri), au fost și comentariile cum că ar fi mulți părinți care refuză CES-ul din diverse motive și că acest lucru le complică managementul grădiniței”, explică Ionela.

Discuția s-a complicat „când doamna Tudor a avut curiozitatea să verifice CNP-ul copilului în SIIIR (n. red.: Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România) și a descoperit că încă figura înscris la fosta grădiniță”. „Asta deși noi reziliaserăm contractul. Mi-a comunicat că nu poate face transfer sub nicio formă, că ea nu are voie să «umble» în SIIIR”, explică mama copilului.

„Mi-a răspuns ca îi pare rău, că nu a refuzat înainte niciun copil și că suntem primii”

Ionela spune că a explicat că problema birocratică de înregistrare în SIIIR a copilului poate fi rezolvată printr-un singur apel telefonic la fosta grădiniță. Ea susține că, atunci, cei din grădinița 271 au susținut, din nou, că educatoarea nu poate fi forțată să accepte înscrierea copilului.

Directoarea grădiniței 271 i-ar fi spus Ionelei că este pentru prima dată când refuză înscrierea unui copil și că „îi pare rău”.

„Mi-a repetat că nu știe ce să îmi spună, să merg sa îi fac certificatul CES copilului și să revin după ce îl am să intreb de înscriere, deviind discuția către alte povești ale copiilor cu autism pe care îi are în grădiniță. Am întrebat-o direct dacă ne primește sau nu și mi-a răspuns ca îi pare rău, că nu o poate obliga pe educatoare”, spune Ionela.

Răspunsul la sesizări: „Nu există o solicitare de transfer înregistrată în unitate”

După experiența avută la grădinița din Sectorul 5, Ionela Dinu a făcut sesizare la Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB).

„Ne-a fost refuzată înscrierea copilului în cadrul grupei mari la Grădinița de stat nr. 271, București, sector 5, strada Eroii Sanitari nr. 77, de către dna. director al unității, deși dispunea de locuri suficiente (2), deoarece copilul are diagnostic de ADHD și TSA, fără a deține în prezent certificatul CES și motivând că nu o poate obliga pe dna. educatoare sa îl accepte la grupă. Vă rog să dispuneți măsurile legale ce se impun în aceasta situație și să ne comunicați un răspuns privind rezultatul cercetării”, se arată în sesizarea făcută de Ionela Dinu.

Răspunsul venit în urma sesizării a fost: „nu există o solicitare de transfer înregistrată în unitate”.

„În vederea efectuării transferului vă recomandăm să vă adresați unității la care doriți să vă transferați copilul”, se arată în răspunsul transmis pe 29 februarie către Ionela Dinu, semnat de inspectorul școlar general din București Vlad Valentin Drinceanu.

„Nici măcar nu îi interesează ce s-a întâmplat acolo”, concluzionează mama copilului.

Contactată de HotNews.ro, purtătoarea de cuvânt a ISMB, Elena Ștefan, a dat același răspuns pe care l-a primit și Ionela Dinu: nu există nicio cerere de înscriere a copilului la grădinița în cauză. În lipsa acestei cereri, este cuvântul mamei copilului împotriva cuvântului directoarei de la grădinița 271.

HotNews.ro a încercat să ia legătura și cu conducerea grădiniței 271 din Sectorul 5 al Capitalei, însă în momentul când am sunat la secretariatul unității de învățământ ni s-a spus că directoarea nu este în instituție și să revenim în altă zi. Am revenit, însă fără succes.

Președintele CNCD: „Plângerile de acest tip au crescut în ultimii ani”

Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, spune că în anii precedenți au existat cazuri în care părinții s-au prezentat la școală și au dorit să își înscrie copilul, iar când s-a aflat că are CES au spus că nu mai sunt locuri și, ulterior, pentru alt copil care nu avea CES sau dizabilitate s-au găsit locuri.

CNCD a înregistrat, în anul 2022, 56 de petiții care aveau drept subiect accesul la educație. Cu un an în urmă, au fost 41 de astfel de sesizări, iar în 2020 numărul lor a fost de 69, conform raportului de activitate pe anul 2022 al instituției.

„Din punctul meu de vedere nu e o problemă din punct de vedere legislativ, e o problemă de aplicare a legii și, până la urmă, de educare, de pregătire a celor din grădiniță, din sistemul preuniversitar, din educație. Au nevoie de resurse acele entități, fie că e grădiniță, fie că e școală, care au înscriși copii CES sau cu dizabilități, pentru că deseori e nevoie de o resursă suplimentară: profesor de sprijin, psiholog și așa mai departe pentru a asigura accesul la educație pentru acești copii”, a explicat, pentru HotNews.ro, președintele CNCD.

Ce trebuie neapărat să facă părinții în astfel de cazuri

Csaba Asztalos spune că este foarte important ca părinții care se confruntă cu astfel de situații să facă cereri scrise către școli, pentru a avea dovada refuzului.

„Trebuie să fie foarte fermi față de grădiniță sau școală când întâmpină astfel de refuzuri. Să formalizeze relația cu grădinița sau școala, adică să lase în scris când doresc să își înscrie copilul, nu doar să discute cu un reprezentant care îi spune că nu are loc sau nu vrea să-l înscrie. Apoi, să sesizeze inspectoratul, CNCD, Ministerul Educației, pentru că copiii au dreptul la educație și nu poți să îi excluzi din societate pe necunoaștere sau poate chiar lipsa resurselor”, a declarat președintele CNCD.

El a punctat că școlile, fie ele publice sau private, nu pot refuza înscrierea copiilor, în funcție de afecțiunile pe care le au aceștia.

„Deseori acești copii sunt hărțuiți și atunci reacționează. Dacă reacționează după aceea sunt acuzați că sunt violenți, deci se dezvoltă un cerc vicios în cazuri de acest gen”.

„Dar, în orice situație în care nu există vreo recomandare a unei comisii de specialitate pentru ca un copil să urmeze cursurile unei școli speciale, adică acea excepție, orice copil cu CES sau cu dizabilitate are dreptul să fie înscris la o grădiniță sau școală publică sau privată. Menționez că aceleași reguli se aplică și pentru școlile private”, a mai spus Csaba Asztalos.

Tot în raportul CNCD pe anul 2022 se precizează că astfel de cazuri au loc și din cauza pregătirii slabe a profesorilor.

„Discriminarea copiilor cu dizabilități în educație a fost o problemă din cauza lipsei de pregătire adecvată a profesorilor privind incluziunea copiilor cu dizabilități și lipsei de investiții pentru a face școlile accesibile”, conform raportului.

(FOTO: Dreamstime.com)

ARHIVĂ COMENTARII
DrNRazvan • 2024-03-28 18:26:38
si victimele din 89 si de la mineriade nu sunt discriminate de statul asta mafiot care ii apara pe securistii teroristi speciali made in PCR?
13 8
Lulescu • 2024-03-28 18:29:13
imi pare rau pentru parintii cu copii cu probleme, dar solutia de a nu avea clase si personal dedicat, specializat este tragica pentru toti cei implicati, parinti , educatori, copii cu si fara nevoi speciale.
3 21
ParaDoxis • 2024-03-28 18:43:37
Corect ! Este adevărat că trebuie să existe egalitate de șanse pentru copii cu probleme ! Dar un astfel de copil poate ține pasul cu greu față de copii fară astfel de probleme ... din pacate ! :( Asta este realitatea și trebuie ținut cont de ea !
8 14
[deleted] • 2024-03-28 18:37:11
Acest comentariu a fost șters.
17 9
Stefan78 • 2024-03-28 18:43:22
Pai nu-i asa. Cei cu nevoi speciale sa fie in scoli speciale. Distrugem pe cei normali si le acordam mai putina atentie ca avem 1 sau 2 care acapareaza totul... Asa cum doamna vrea ce este mai bun pt copilul ei si restul parintilor doresc la fel.
19 21
WonderLady • 2024-03-28 18:59:01
"Distrugem pe cei normali.." Tu te auzi ce zici??? Fyi - statul prin lipsa unui sistem educațional decent iti distruge tie copiii, nu un biet copil cu nevoi speciale,care are tot dreptul din lume sa se afle intr-o clasa cu copii "normali". Fereasca....
13 16
Stefan78 • 2024-03-28 20:02:05
Copilul meu are drepturi la fel ca si cel cu nevoi speciale. Mai lasati-ma cu abureala asta. Cel cu nevoi speciale sa mearga la o scoala speciala care ii poate asigura acele nevoi. Nu poti ingradi dreptul unor copii in folosul altora.
14 17
ParaDoxis • 2024-03-28 21:09:45
Partea proastă este că și anume copilul cu nevoi speciale face eforturi ca " să se țină " după ceilalți ... si iar apare un complex nefericit ... pentru ca el isi da seama ca nu este ca si ceilalti copii si e posibil ca sa se inchisteze si mai rau in propriul sine si astfel sa se accentueze mai rau problema ! :( E dificilă situația si trebuie apelat la cineva care chiar se pricepe !
2 10
Tugurlan • 2024-03-28 19:02:48
Nu e deloc asa. Spectrul autist este extrem de complex. Nu sunt toti pt scoli speciale ca asa vrei tu pt ca si parintii copiilor respectivi platesc taxe si impozite, iar unii copii au potential senzational. Baiatul meu citea si scria la 2 ani, rezolva ecuatii simple de gr 2 la 4 ani, dar la 7 ani era refuzat de mai toate scolile (de stat sau private). A avut un diagnostic de Asperger(autism usor) la 3 ani. Am gasit pana la urma intelegere la o scoala de stat unde e si acum, de 7 ani, si e printre primii in clasa. Si dupa 7 ani de terapii, multe aiurea si neaplicate corect, care au costat cat 3 garsoniere in Buc pana acum cativa ani. In afara statul de sprijina si suporta aceste terapii.
4 20
Stefan78 • 2024-03-28 20:05:02
Asa si astia restul nu platim taxe sau ce ? Ori copilul tau are mai multe drepturi decat restul ? In momentul in care cei cu nevoi speciale consuma mai multe resurse din timpul clasei decat restul, nu este ok pentru ceilalti.
13 12
Tugurlan • 2024-03-28 20:23:45
Tocmai asta voiam sa-ti zic, nu se aplica tuturor. Nu a avut nici o nevoie speciala, e 100% normal pt ca a trait in normalitate, nu intr-un mediu special. Nu o sa stea doamna cu un astfel de copil 75% din timp daca asta e temerea ta.
2 11
unuldinnoi • 2024-03-28 20:47:09
Mergand pe logica ta...si tu platesti taxe si el plateste taxe... deci egalitate => are dreptul sa fie intr-o scoala normala.
4 7
elat • 2024-03-29 09:44:02
Daca copii cu nevoi speciale sunt in scoala speciala, sau daca copii sunt in scoala normala, vor consuma mai multe resurse. Exista un buget cu limit, un numar limitat de profesori, etc. Clar, pentru o parte din copii cu nevoie speciale, este necesar sa avem un sistem de scoli speciale, ca ar putea fi disruptive. Dar vor consuma si acolo resurse enorme. Intrebarea este, din perspectiva mea, daca ti se pare corect sa avem un sistem in care copii cu nevoi speciale nu primesc nicio educatie, si nu au nicio sansa in viata la nimic
0 1
Annona • 2024-03-29 08:47:34
Este adevărat, și eu cunosc un caz similar. Problema este, după părerea mea, la diagnostic. De ce a fost diagnosticat? Și copila de care spun la fel. Are 10 ani și este o fetiță absolut normala, tot printre primii din clasa. De ce azi pentru orice uitătură in gol se găsește cineva care sa diagnosticheze cu Aspenger ? Pentru fiecare caz ca al dumneavoastră sau cel cunoscut de mine, există poate alte 2, 4 cazuri de copii pentru care diagnosticul a fost o condamnare, părinții și-au pierdut speranțele (poate chiar interesul!), copiii au fost ostracizați.. În copilăria mea erau tot soiul de copii, nu considera nimeni că avea vreunul vreo boala sau altceva doar pentru că era atipic.
2 0
unuldinnoi • 2024-03-28 21:02:50
Cum ii "distruge"??? Eu am patit pe propria piele cu copilul...ca nu vroiam sa cotizez cat un minigrup de "elita" de parinti - profesoara se concentra pe cei 3-4 elevi la care parintii dadeau atentii "mai vizibile". Restul.... Ah si erau doar 1-2 copii care chiar trageau sa invete, dar aceea erau exceptiile clasei. Sti ce spune legea (elaborata de Ministerul Familiei, Tineretului...)? Primaria e obligata sa plateasca un asistent personal (unde e cazul) si Scoala trebuie sa ii permita accesul in unitatea de invatamant. Tocmai pentru a il ajuta pe copil si a ii usura munca invatatorului. In scoala in care inv. copilul nu am auzit de asa ceva pentru cei cu CES.
4 4
Lulescu • 2024-03-29 00:16:34
de aia exista DNA
2 3
lildroplet • 2024-03-28 18:58:54
cu cefele late la conducere, alte pesede, romania va stagna mereu. Este peste intelegerea politicienilor actuali ca noi ca societate suntem mult mai moderni decat pot gandi ei.
2 7
SiktirMukles • 2024-03-28 19:06:16
Imaginati-va ca la ora de sport participa si un copil cu "nevoi speciale" (cu un handicap fizic, dar acum e incorect politic sa-i spui handicapului handicap, e insulta) si ca toata ora de sport trebuie desfasurata astfel incat si copilul special sa faca fata, deci la alt tempo, alte probe, alta dificultate. Acum inlocuiti sportul cu orice alta disciplina, mate, fizia, istorie etc. Da, de-asta olimpiadele sunt olimpiade si jocurile paralimpice sunt... altceva.
13 10
2mai • 2024-03-28 19:27:55
Cred că nu înțelegeți foarte bine despre ce este vorba în articol. Vedeți că mulți din acești copii speciali pot avea niște abilități excepționale. Pot citi sau scrie de foarte timpuriu, pot avea o memorie ieșită din comun, pot efectua calcule complexe etc. Vedeți că și un copil supradotat are nevoi speciale. Însă sistemul românesc bazat pe numiri politice de sus până jos nu este pregătit să aibă grijă de niciun copil. Nici de cei "normali", nici de cei "speciali". Dovadă este faptul că elevii români sunt ultimii din la Europa la testele standard de citire sau matematică. Ultimii. Este vina copiilor speciali, așa-i?
10 6
Dorel Hepifanel • 2024-03-28 20:35:21
Nu ați lucrat vreodată în învățământ, așa este? Incluziunea este o mare prostie. Minte atât copilul cu nevoi speciale, cât și părinții. Pentru asemenea suflete, este necesară o abordare inedită, specială, adaptată la nevoile lor. Ar trebui să existe centre speciale, cu profesioniști, dotate corespunzător. Incluziunea se poate realiza prin activități și proiecte comune cu persoanele și copiii normali (nu "tipici", ci normali). Părinții care, din nefericire, sunt aparținătorii unui suflet de copil cu nevoi speciale, tocmai pentru asemenea centre și specialiști să se lupte, nu pentru minciuna "incluziunii".
3 16
gigilu • 2024-03-28 20:21:25
Ne tot imaginam ca Romania va fi candva o tara civilizata in care cetatenii sa fie tratati cu respect compasiune si intelegere insa realiatea ne zdrobeste si ne arata limitarile speciei.Ce vina are copilul cu dizabilitati ai carui parinti platesc taxe statului si de ce trebuie ei sa fie tratati cu siktir de catre semeni si cei care au obligatia si sunt platiti sa ii ajute? Cum se poate ca in tari ca Danemarca, Suedia, Norvegia Germania, Franta, Austria , Italia sa existe solutii si in Romania nu? Cu ce sunt diferiti oamenii in afara de faptul ca vorbesc limbi diferite?
6 5
bilbofil • 2024-03-29 08:03:56
Un copil cu nevoi speciale, care nu are parte de abordarea specială de care are nevoie și este azvîrlit la un loc cu copii cu alte nevoi și așteptări are el însuși de suferit. Fie nu își va da seama de nevoile speciale decît atunci cînd va termina educația formală și va constata că este nepregătit pentru parcursul profesional și social la care se aștepta, fie se va simți imediat o povară sau chiar exclus de niște colegi cu alte provocări și interese. Sau vorbim doar despre confortul părinților care, adevărat, trebuie să aibă unde să-și parcheze copilul cît sînt la serviciu?
3 3
[deleted] • 2024-03-28 19:23:19
Acest comentariu a fost șters.
5 3
zgubilitix • 2024-03-28 20:24:13
Pfffff.... nu ma mir ca sistemul este asa cum este, citind si comentariile de aici. Felicitari mamei ca nu tace, ci face publica situatia ei.
6 11
mmagic • 2024-03-28 23:08:38
Daca vor copii cu nevoie speciale sa vina la scoli normale atunci cand vin trebuie sa nu mai fie vazuti si tratati ca niste copii speciali ci ca niste copii normali. Sunt satul pana peste cap de copiii cu nevoi speciale care pur si simplu le distrug orele copiilor normali si nu patesc nimic, nici ei, nici parintii specialilor. Vor sa fie educati la scoli normale atunci daca specialul se comporta ca un "nebun" in toata regula atunci sa fie tratat ca un "nebun", nota minima la purtare, mutat la alta scoala. Chiar nu merita copii normali sa fie pedepsiti.
3 11
the_epic_joker • 2024-03-29 00:12:34
Belgia. Bruxelles. Stiti voi, acolo unde e Sodoma si Gomora dupa mintea unora. Baiatul meu are un coleg de clasa cu acelasi diagnostic precum copilul din articol. Totul e in regula, e un copil "normal" ca ceilalti. Profesorii stiu cum sa se ocupe de el si nici unul din ceilalti copii nu e deranjat sau are parte de mai putina atentie. Copiii nu stiu a discrimina, asta vine doar de la parinti. Romania e o tara minunata daca esti "normal". Cand nu mai esti, poti sa si mori ca nimanui nu-i pasa.
6 5
bilbofil • 2024-03-29 08:08:24
Copiii știu cum să discrimineze, fără discriminare, strămoșii noștri nu ar fi deosebit agresorii de membrii propriei comunități. Pregătirea cadrelor didactice în primul rînd, determinată de preocuparea cetățenilor-părinți pentru existența unui sistem adaptat neviilor tuturor pot genera diferența.
3 1
All123 • 2024-03-29 10:22:24
Pe langa cei diagnosticat, ce te faci cu cei nediagnosticati? Ca sunt destule "mame" care nu vad ca copilul lor are tulburari, crize daca nu ii convine ceva etc. Dar care a uns unde trebuie ca sa ia adeverinta medicala..Apoi vin si ameninta in scoala pe toata lumea ca "le provoaca" odrasla si de-aia e sigurul din clasa care musca, tipa si vorbeste oricand are chef, ba chiar si tipa daca nu e bagat in seama. Acesti copii ar trebui evaluati de unitatea de invatamant, si, daca nu sunt o povara pentru ceilalti (nu tulbura orele de curs) cu siguranta vor fi primiti. Invatatorii nu si-au luat slujba asta ca sa aiba grija de cei cu nevoi speciale. Plata lor este la un nivel execrabil! Rusine Csaba
0 3
shoarecu • 2024-03-29 15:38:19
Fiica-mea a avut in scoala primara si apoi cateva luni din clasa a V-a, o colega cu nevoi speciale. Problema unui copil cu nevoi speciale nu este doar ca nu poate tine pasul cu colegii, insa in cazul nostru si deranja orele - vorbea singura,se ridica din banca si umbla prin clasa etc Invatatoarea ii acorda acelui copil cea mai mare parte din timpul orei pt a-i explica lectiile (inclusiv dupa orele de scoala, in timpul afterschool-ului), deci chiar s-a straduit pe partea asta, insa rezultatele acestor eforturi au fost minime. In clasa a V-a, dupa primul semestru , copilul a fost mutat la alta scoala - avand profesori pt fiecare materie, nu a mai putut nicicum sa ramana pe "linia de plutire".
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro