Sari direct la conținut

Parlamentul European: Cetățenii europeni ar trebui să-și repare bunurile în loc să le înlocuiască / Stimulente pentru repararea produselor

HotNews.ro
Repararea produselor, încurajată în Europa, Foto: Ray Tang / Shutterstock Editorial / Profimedia
Repararea produselor, încurajată în Europa, Foto: Ray Tang / Shutterstock Editorial / Profimedia

Parlamentul European a adoptat marți o propunere privind „dreptul la reparare” de care să beneficieze consumatorii, cu 590 voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri. Prin această propunere, deputații europeni vor să încurajeze simplificarea reparării bunurilor defecte și sprijinirea sectorului reparațiilor. Este o poziție de negociere referitoare la noi norme care consolidează dreptul la reparare.

Eurodeputații: Producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor

Potrivit comunicatului Parlamentului European, în perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.

După expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele. Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputații propun ca producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.

Stimulente pentru a alege repararea

Potrivit eurodeputaților, consumatorii se simt descurajați să ceară repararea unui produs din diverse cauze: costurile mari, accesul dificil la servicii de reparație sau faptul că produsul este proiectat într-un mod care împiedică reparațiile. Potrivit poziției Parlamentului, reparatorii independenți, furnizorii de servicii de recondiționare și utilizatorii finali vor avea acces, la un cost rezonabil, la toate piesele de schimb, informațiile și instrumentele necesare pentru a face reparații.

Platforme online vor ajuta consumatorii să găsească serviciile locale de reparații (inclusiv „cafenelele de reparații”, adică locurile unde diverși voluntari își oferă serviciile de reparație) și vânzătorii de bunuri recondiționate din zonă. Pentru ca reparațiile să devină mai atractive și mai accesibile, deputații propun să li se ofere consumatorilor bonuri și alte stimulente financiare prin fonduri naționale pentru reparații.

După ce Consiliul își adoptă poziția de negociere pe 22 noiembrie, vor putea începe discuțiile cu Parlamentul. Prima reuniune va avea loc pe 7 decembrie.

Anual, în Uniunea Europeană se folosesc 30 de milioane de tone de resurse, se produc 261 de milioane de tone de emisii de CO2 echivalent și se generează 35 de milioane de tone de deșeuri. Consumatorii care aleg să înlocuiască un bun în loc să-l repare pierd aproximativ 12 miliarde de euro anual. Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, 77 % din cetățenii Uniunii Europene ar prefera să repare un bun stricat decât să cumpere unul nou.

Propunerea privind dreptul la reparare completează inițiativele UE în materie de proiectare ecologică și de consolidare a rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi.

Sursa foto:

Ray Tang / Shutterstock Editorial / Profimedia

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro