Sari direct la conținut

2 mai. Ce-i cu ziua asta? Am descoperit ca parodiem zilnic “Strigatul” de Edvard Munch si ca intreaga teorie a tabloului a devenit astazi un filtru Instagram

HotNews.ro
Munch The Scream, Foto: Google
Munch The Scream, Foto: Google

De ce am scris despre Munch azi, pe 2 mai? Am pornit de la un fapt: versiunea “Strigatului” lui Munch a fost vanduta in cursul unei licitatii Sotheby’s, pe 2 mai 2012, pentru o suma record (91 milioane de euro) si am descoperit cum teoriile lui Munch despre pictura enuntate la inceput de secol XX au devenit in 2017 un simplu filtru pe Instagram. Bun, pentru asta trebuia sa ne amuzam cum zilnic parodiem „Strigatul”, cand ne tuguiem buzele in Selfie. Repetam inconstient si fara anxietate tabloul lui Munch.

Sa fie clar. “Strigatul” lui Munch detine si alte recorduri: al doilea cel mai cunoscut tablou din istoria picturii (primul e Mona Lisa) si unul dintre cele mai viralizate tablouri pe net.

Prima Intelegere

Un pod. O vietuitoare umanoida (ET?). Are linii curbe precum Cumintenia Pamantului, dar, in fapt, este Disperata Pamantului.

Munch a amestecat lucrurile in mintea lui:

mumia din Peru vazuta la expozitia Mondiala de la Paris,

figura obsedanta a surorii moarte la numai 13 ani,

pictura lui Francis Bacon care imortaliza un preot.

Primul impuls a fost acesta:

„Ma plimbam cu doi prieteni la apus de soare. Cerul a devenit rosu ca sangele. M-am oprit si m-am sprijinit de un gard, simtindu-ma, in mod inexplicabil, extrem de obosit. Limbi de foc si sange seintindeau pe fiordul albastru. Prietenii mei au continuat sa se plimbe, in timp ce eu am ramas in urma, tremurand de spaima. Atunci am auzit tipatul enorm, infinit al naturii.”

Interpretare

Omul lui Edvard Munch isi elibereaza frustarile prin tipat. Auzi vocea personajului si accesul de furie de la finele secolului al XIX-lea. Omul se descoperea in mijlocul unei epoci mai tehnice ca niciodata, luandu-i locul lui Dumnezeu si se descoperea singur si ii era frica de sine. De aceea, Strigatul lui Munch a reusit. Era strigatul acelei generatii.

Ce-a ramas din Strigat astazi?

1. Astazi ce-a ramas din Tipat? Doar buzele tuguiate. O poate face oricine intr-un Selfie, nu?

Tuguiatul acesta de buze face din “Strigat” o virala. Urletul e o comicarie. L-a defaimat internetul pe Munch? Nicidecum. Netul a facut “Strigatul” pictorului accesibil pentru publicul larg.

2. Teoria picturii la Munch, filtru de Instagram astazi

Munch credea ca un pictor nu trebuie doar sa transcrie realitatea externa, ci ar trebui sa inregistreze impactul pe care o scena rememorata o avea asupra sensibilitatii sale. A vrut, deci, sa trasmita emotie. Culorile intense evoca senzatii acute. Userii de azi fac la fel pe Instagram, in jurnalul vizual de toate zilele. Cum dai tu culoare emotiei? Cu filtrul de pe Instagram, care-ti intensifica senzatia. Pozele tale sunt viata: anxietatea, tristetea & veselia. Putem spune ca Munch a pictat pentru ca tu sa poti posta propriul tau avatar in 2017.

ARHIVĂ COMENTARII
Cocq à l'Arre • 2022-06-13 16:39:24
Concluzie: motivati-i pe oameni in Vest ca rusii peste tot comit atrocitati, dati trucaje televizate, anuntati ca rusii au bombardat nuclear un sat din Ucraina si veti vedea linsaje in plina strada si la Paris. Iar daca spuneti ca ele nu vor fi pedepsite, numarul va creste exponential. Pe scurt: de indata ce limita psihologica este depasita, se vor gasi si oameni care sa comita atrocitati. Si fiecare din noi are o astfel de limita. Fiecare om este manipulabil intr-un fel sau altul, chiar daca ne credem Iron Man. Restul este doar ipocrizie ca unii sa se poata urca pe piedestal privindu-i de sus pe ceilalti, umflandu-se in pene. Educatia doar impinge in sus aceasta limita. Nu o anuleaza.
40 18
LiviuX • 2022-06-14 14:10:41
Dovedeste ca au fost trucate, sa vedem daca poti?
1 1
Cocq à l'Arre • 2022-06-13 16:47:29
Si inainte de a da cu pietre in mine, ganditi-va ce s-a intamplat cand o oarecare l-a agasat pe un sef al statului roman, votat de milioane si admirat de milioane? Acesta in privat a facut-o "tiganca imputita" iar in public i-a luat (ilegal) telefonul. Daca aceasta ar fi opus rezistenta, ce credeti ca ar fi facut? Ar fi lasat telefonul sau i-ar fi tras un pumn? Deci, avem aici un cumul de factori care au culminat in ce? In atribuirea unui adjectiv ce denota o rasa inferioara, etichetarea tiganilor ca fiind inferiori si un gest la granita cu furtul si violenta. Si nu vorbesc de un amarat ca mine, vorbesc DE UN SEF AL STATULUI, un exponent al oamenilor. Motivat suficient => actiune reprobabila
34 11
Ritzi Pitzi • 2022-06-13 19:51:57
Hai să nu comparăm mere cu pere...
6 18
Cocq à l'Arre • 2022-06-13 22:38:16
Pentru ca ...? Eu sa stii ca nu ofer o scuza rusilor. Eu doar pun intrebarea: la ordin si bine motivati, cati dintre cei pe care ii vezi zilnic ar trage? Hai sa incepem cu cei care conduc ca bezmeticii, fara nici un fel de respect fata de siguranta propriilor pasageri si a celorlalti soferi. Esti sigura ca nu ar trage?
8 12
Ritzi Pitzi • 2022-06-13 16:47:33
Foarte bun articolul ! Aș schimba din conținut cuvântul „confortabili” cu „împăcați”. Nu de alta, dar rușii nu sunt fotolii să fie „confortabili”. Traducerea din engleză nu se prea potrivește cu rădăcinile franceze ale limbii române...
9 22
tddrg • 2022-06-13 22:57:27
Îmi pare rău să vă spun că va înșelați. Cuvântul "confortabil" în limba română, care, în cazul de față este folosit la figurat, vine din "confortable"-ul francez și este mult mai potrivit a fi folosit aici în detrimentul cuvântului "împăcat", propus de d-voastră, cuvânt cu o nota ușor defetistă. Adevărul este că rușii nu au niciun regret în chestiunea aceasta...
4 7
bancher • 2022-06-14 11:07:56
CORECT, a te simti confortabil= a te simti bine, a nu iti displace ceva.
3 0
nahir • 2022-06-14 08:52:20
Mie mi se pare că rușii nu sunt nici ”confortabili” nici ”împăcați”. Mai curând par a fi un popor născut slugă, peste care dacă adaugi și peste 100 de ani de îndoctrinare bolșevică, obții criminalii de la Bucha medaliați de un Putin numai bun de închis definitiv la Bălăceanca, sau la Socola. Cei drept asta concluzionez eu din postura unuia care a scăpat în Decembrie 1989 de un sistem la fel de împovărător, la fel de închis ermetic, la fel de laudativ la adresa clasei conducătoare, în fapt un sistem copiat după cel sovietic.
4 4
bancher • 2022-06-14 11:09:36
Nu au fost slugi, dimpotriva, rusii obisnuiti au mentalitate de mari imperialisti (desi sunt rupti la pantalonii din fund la propriu).
3 1
gmb72 • 2022-06-13 16:49:40
Explicația e mult mai simpla... si cumplita,în același timp.E vorba de faptul ca în întreaga lor istorie, rusii au fost și sunt o dictatura, n-au cunoscut nicio secunda de democrație.Dreptul pe care ti-l da forța e ceva normal pentru ei, iar forța dreptului e o necunoscuta totala. Credeti-i ca sunt sinceri când spun la TV ca Rusia e mai libera decât Occidentul, pentru ca habar n-au ce-i aia libertate.Iar atrocitățile fiind semnul forței,e în zona lor de confort, le da senzatia de stat puternic. Problema e ca Rusia va fi veșnic o amenințare cât rămâne o dictatura.Iar o dictatura nu dispare decât când e învinsă militar.Cum poți însă învinge militar un stat nuclear și sa mai și supraviețuiești?
8 42
Cocq à l'Arre • 2022-06-13 19:53:38
Nemtii au fost democrati. Tot democratic l-au ales pe Hitler. Needucati? Iata ce spunea MArk Twain despre nemti intr-o perioada in care ei luau jumatate din premiile Nobel: “What a paradise this land is,” Twain exclaimed. “What clean clothes, what good faces, what tranquil contentment, what superb government!” (Letter to Howells, Kaplan 247). Cativa ani mai tarziu, acestia au facut lagare de exterminare pentru evrei.
24 8
contondent • 2022-06-13 20:44:00
Hai sa lasam generalizarile, nu toti suntem la fel. Sunt constient de invrajbirea ce poate deveni periculoasa dar sa cunosti si sa intelegi e mult mai util decat sa pleci de la premise confortabile sau perceptii la indemana. Germania e un exemplu prost, asa cum si Japonia a fost capabila sa treaca peste infrangere si poate umilinta (de care trebuie ferita Rusia, apropo), trecand rapid spre succes economic si prosperitate. Rusii au fost intotdeauna superficiali si depasiti de vremuri, fara capacitate de introspectie si adaptare. Cum a spus cineva aici, e o problema mereu pasata generatiilor viitoare, din pacate.
5 16
bancher • 2022-06-14 11:10:57
Nu inteleg partea cu umilinta de care trebuie ferita Rusia.
3 2
nahir • 2022-06-14 08:55:54
Măi cocalare, tu vorbești de anii 1930 când și-a început ascensiunea Hitler, în anumite condiții economice. Întretimp au trecut aproape 100 ani. Nu le mai căuta scuză rușilor tăi și lui Putin care a invadat o țară pentru că se crede Petru cel Mare.
5 5
Cocq à l'Arre • 2022-06-14 09:53:34
Si japonezii? Ai citit ce atrocitati au facut in WW2? Tu esti de parere ca o criza economica scuza atrocitatile unora in fata altora? Da, au trecut 100 de ani de la Kosovo? Kosovo e mai aproape de Romania ca Germania sau Japonia. Iar daca ai fi citit inainte, ai fi vazut ca nu le caut scuza rusilor ci mai usor cu pianul pe scari: aproape oricare din noi poate comite atrocitati, daca este manipulat bine.
6 5
LiviuX • 2022-06-14 14:18:38
Iarasi o iei pe aratura... Cand s-au intamplat astea? Acum mai bine de 50 ani! Nu crezi ca lumea a mai evoluat intre timp? Ca asa, putem da exemple din sclavagism, epoca feudala... Dar spune ce orase au fost distruse (in halul in care au distrus rusii acum) in ultimii 50 ani (ca Mariupol de ex.) de state ca SUA, Franta, Germania...???
1 1
cartofil • 2022-06-13 20:14:34
In toata istoria lor de 300 de ani rusii, aceasta corcitura intre slavi si mongolii Hoardei de Aur, nu au fost decat un popor de jefuitori si invadatori salbatici. Ei nu sunt in stare sa produca plus-valoare, adica nu stiu sa munceasca. Ganditi-va ca ati ajuns la Moscova si ati vrea sa va cumparati ceva. Ce v-ar putea interesa din ceea ce fac rusii, ei insisi ??? Probabil ca absolut nimic. Nu ti-ai lua un telefon, un calculator, o masina sau o bicicleta de la rusi. Nu sunt, pur si simplu, in stare sa faca nimic de calitate. Tot ce au este furat. Acum au terminat tot ce au furat dupa al doilea razboi si le trebuie altul, sa mai traiasca 30 de ani fara munca.
9 36
Lovercraft • 2022-06-13 22:24:32
De Mir ai auzit vreodata in viata ta?
12 8
Cocq à l'Arre • 2022-06-14 09:53:54
Si de Mir si de Aghiazma.
6 4
LiviuX • 2022-06-14 14:20:34
Banuiesc ca la Mir-ul de la biserica te referi, ca nu stiu de altul care sa fie accesibil intregii populatii.
1 0
Amariei • 2022-06-13 16:55:13
Acum sunt foarte multe masini de spalat in Buryatia...Pentru ca soldatul sovietic este cel mai bun. La omorat, nu conteaza ce, chiar si rusi.
8 21
[deleted] • 2022-06-13 16:55:17
Acest comentariu a fost șters.
7 27
greuladeal • 2022-06-13 17:54:21
Mda... În realitate, în marele lor război din 1945 s-au comportat tot ca niște psihopați, așa că nu e nimic nou, iar faptul că li s-a inoculat că sunt imaculați e foarte discutabil, din moment ce, iată, de câte ori ieșea adevărul la iveală se buluceau să-l aneantizeze pe vorbitor. Din păcate, țara aia e prea mare fizic ca să poată fi vreodată învinsă decisiv și obligată să se confrunte cu realitatea trecutului ei criminal și cu disprețul umanității. E o mare problemă, uriașă, pe care o vom rostogoli pentru generațiile următoare.
8 31
Rahan5 • 2022-06-13 18:00:04
Svetlana Aleksievici: „Ce suntem noi? Suntem oameni ai războiului. Întotdeauna, fie am luptat, fie ne-am pregătit de război. Niciodată nu am trăit altfel”._. In realitate e un mare neadevar !. Pe timpul Imperiului Roman nu apareau deloc dovezi ca sovieticii erau un popor razboinic !. Primele cuceriri teritoriale sovietice s-au facut cu tehnologii venite din Imperiul Bizantin (de acolo au luat si numele de ,,Tar"). Sovieticii sunt cea mai estica etnie slavica, si a devenit un ,,sport national" patrunderea in Orient /Siberia pentru acaparari teritoriale folosind tehnologii la inceput bizantine si apoi occidentale.
27 5
LiviuX • 2022-06-14 14:23:55
Altul care nu stie ce vorbeste! Sovieticii (sovietele) au aparut in secolul trecut, urmare a lui 1917. Deci cum puteau exista pe timpul imperiului roman, a celui bizantin...??
2 1
RogerH • 2022-06-13 18:04:51
Articol binevenit. Cumva ar trebui sa intelegem ca cele mai cumplite atrocitati din ultimii ani s-au intamplat in societati sa le spunem barbare, desi ranportat la scara istoriei umane, acestea fie ar fi trebuit, fie sa dispara, fie sa se schimbe, sa devine, daca nu moderne, cel putin umane. E mai usor sa mentii o societate intr-un stadiu de primitivism, involutie, decat sa o faci sa evolueze. Calitatea evolutie societatii o da factorul politic.
8 24
Ritzi Pitzi • 2022-06-13 18:22:08
Nu suna prost cuvântul „confortabili” ?!
8 10
ciprian_ • 2022-06-13 20:58:05
Pentru mine nu suna rau. Ba chiar uneori cred ca il si folosesc fiindca fata de impacat mi se pare ca e mai lejer (voiam sa zic soft :) ). Pentru folosirea unui cuvant eu nu as judecat prea mult un articol, mai important este fondul. Articolul este excelent.
6 10
midufi • 2022-06-13 19:00:20
Bun articol. Multumesc.
6 20
neamtul51 • 2022-06-13 20:02:43
Tare tipa acolo in prima parte din articol a băgat niște citate din astea de film cu războinici sau samurai,zici ca e epic,nu prea îmi vine sa cred ca e valabil la tineretul de azi din Rusia dar mi a plăcut, rușii sunt un popor dur,oricum in Occident capitalismul e in stare de putrefacție trăiește ultimele maxim 25 de ani deci nu avem nici acolo un sistem social viabil robotizarea generalizata și măsurile de climă vor crea haos social total in lumea occidentală lume capitalistă unde unu la sută dintre oameni detin peste 90 la suta din resurse deci va dati seama ce sistem corect si echitabil e si asta , deci lumea sta pe un butoi de pulbere in următoarele decenii se va schimba totul
23 5
kingdavidhotel(banat din nou) • 2022-06-13 21:05:00
Detaliul care scapă este că în Afganistan n-au luptat doar rusi, ci si ucraineni, bielorusi, moldoveni etc. Asa ca toti sunt la fel....
16 7
Cocq à l'Arre • 2022-06-13 22:38:59
Si nu uita: AFGANI!
4 6
Abraxas23 • 2022-06-13 21:11:41
Mitul ăsta sovietic al victoriei și eliberării în '45 e una din cele mai mari falsificări ale istoriei ultimului secol. Stalin a bătut palma cu Hitler încă de la început, ba mai mult, regimurile celor doi erau înrudite ideologic - naziștii erau socialiști (numele oficial al partidului fiind Partidul național-socialist al muncitorilor germani, NSDAP!). Stalin ar fi împărțit liniștit lumea cu Hitler dacă ăstuia din urmă nu-i venea ideea să atace URSS. Acolo unde au "eliberat" Europa de nazism l-au înlocuit cu un alt totalitarism ucigaș, comunismul. Așa că să ne scutească.
6 24
Rahan5 • 2022-06-13 22:52:03
catre @Abra. Bati campii !. Georgianul Stalin si sovieticul Prim Ministru Molotov (ca Stalin nu era singur de capul lui la Moscova) NU au vrut sa imparta nici o lume cu Hitler !. Daca vroiau ,,sa imparta lumea" cu Hitler (care avea la 23 aug. 1939 vreo 3000 de tancuri) de ce le-a trebuit 18.000 de tancuri la 23 aug 1939 (semnarea Pactului Ribbentrop Molotov) ?, adica de vreo 6 ori cat avea Hitler !._. In plus Stalin si Molotov NU au eliberat Europa de national socialism din moment ce insasi Stalin si Molotov l-au impins pe Hitler la Putere in primavara lui 1933 (prin Ordinul venit de la Moscova ca Partidul Comunist din Deutschland sa NU faca un Guvern impreuna cu Partidul Socialistilor).
12 3
Amariei • 2022-06-14 08:17:54
Atunci de ce au impartit Polonia cu Hitler? Sau au atacat Finlanda?
3 6
Rahan5 • 2022-06-14 20:30:15
catre @Anamariei. Ribbentrop si Molotov au impartit Polonia fiecare cu scopul lui: Ribbentrop (renan, nascut in Deutschland - iar Hitler era doar un ,,strain austriac" la faza asta !) avea cunostinte stranse de colaborare (inca din tinerete) cu cercurile generalilor Prusaci (si care Prusie dinainte anexase micile state renane inca din secolul 19). Iar generalii prusaci l-au convins usor Ribbentrop ca este necesara anexarea Poloniei in scopul recuperarii fostelor mosii prusace din Polonia. Hitler n-a facut altceva decat sa aprobe pentru ca avea nevoie absoluta de sprijinul generalilor prusaci ca sa vina (in 1933) si apoi sa se mentina la putere.
0 1
tddrg • 2022-06-14 10:07:35
Minți că o gazetă imperialistă! Este suficient sa citim cele patru puncte ale protocolului secret Ribbentrop - Molotov în care se precizează NEGRU pe ALB că: Polonia va fi împărțită, iar daca va mai fi păstrat că un mic stat rezidual și tampon vor vedea mai încolo. Țările baltice și Finlanda vor fi ocupate de Rusia, iar granita sferelor de influență va fi granita de nord a Lituaniei, Basarabia va reveni Rusiei pentru că Germania și-a exprimat dezinteresul față de ea. Urmarea? - în 17.09.1939 Rusia invadează Polonia - în 30.11.1939 Rusia invadează Finlanda - în 28.06.1940 Rusia invadează Basarabia, Bucovina și Ținutul Hertzei. Așa că scuteste-ne de minciunile tale bolșevice...
3 6
TepesVoda • 2022-06-13 22:23:37
Aceste animale trebuie sa fie invatate o lectie durissima despre adevar si viata. Trebuie ca rusnacii sa fie distrusi in asemenea masura, pierderile lor, umane si economice, sa fie atat de crunte la toate nivelurile societatii incat toata aceasta cloaca numita Rossia sa se cutremure ca un betiv agresiv lovit direct si puternic in muYe, cu nasul strivit, dintii sparti si buzele intinse pe toata fata. Abia atunci se va trezi la REALITATE din betia autoindusa de propaganda si de ingamfare. Slava Ukrainii! Geroiam Slavam!
5 8
Amariei • 2022-06-14 08:20:23
Tinerii rusi nascuti dupa 1990 isi doresc altceva, insa nu au inca o voce puternica in societate. Protestele organizate de partidul lui Navalny au aduncat sute de mii de oameni, majoritatea tineri. Va lua timp, insa Rusia se va schimba.
2 4
Nevermind • 2022-06-14 02:23:00
"asemenea grozăvii pe continentul european". Ca pe alte continente e ok, nu? In Irak, turcii fac exact acum ce fac rusii in ucraina. In Siria, israelul bombardeaza cand vrea si ce vrea, iar americanii pazesc furtul petrolului sirian de catre "moderati". Ce virtue signaling selectiv...
8 3
LiviuX • 2022-06-14 22:30:46
Da, unii pricep mai greu, ce sa-i faci... A fost o figura de stil, insemnand ca e vorba de state civilizate. Care evident pot fi pe orice continent. Ca sa fie clar, pe orice continent sunt si state civilizate si mai putin civilizate. In ata oridine de idei, nu am auzit de mult de orase rase de pe suprafata pamantului, cum au facut rusii.
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro