Ce este hipercapnia, cel mai mare pericol cu care se confruntă echipajul submersibilului Titan înainte de terminarea oxigenului
Rezervele de oxigen ale celor cinci persoane aflate la bordul submersibilului Titan ar ajunge teoretic până joi la ora 15:00, ora României, dar aceasta nu este singura problemă cu care se confruntă cei 5, scrie BBC, potrivit News.ro.
Nu se ştie cu exactitate unde se află submersibilul Titan, care voia să ajungă la epava Titanicului, ce zace probabil pe fundul oceanului la o adâncime de aproape 4 kilometri, şi nici care este starea celor cinci membri ai echipajului de la bord.
Cum vasul mai are rezerve de oxigen care mai ajung doar pentru câteva ore, e în desfăşurare o cursă contracronometru pentru a găsi submersibilul înainte de a fi prea târziu.
Dr. Ken Ledez, expert în medicină hiperbară la Universitatea Memorial din St John’s, Newfoundland, a explicat pentru BBC că a rămâne fără aer nu este singurul pericol cu care se confruntă cei de la bord. Este posibil ca nava să fi rămas fără energie electrică, care probabil are un rol în controlul cantităţii de oxigen şi dioxid de carbon din interiorul ei.
Hipercapnia, cel mai mare pericol pentru cei din interiorul submersibilului
Pe măsură ce nivelul de oxigen scade, proporţia de dioxid de carbon expirată de echipaj va creşte, cu urmări potenţial fatale.
„Pe măsură ce nivelurile de dioxid de carbon se acumulează, atunci devine sedativ, devine ca un gaz anestezic şi vei adormi”, a explicat medicul. O cantitate prea mare de gaz în sângele unei persoane, cunoscută sub numele de hipercapnie, poate să o ucidă, dacă nu este tratată la timp.
Fost căpitan de submarin al Marinei Regale, Ryan Ramsey spune că s-a uitat pe internet la videoclipuri cu interiorul submersibilului Titan şi nu a putut vedea vreun sistem de eliminare a dioxidului de carbon, cunoscut sub numele de epurator.
„Aceasta este pentru mine cea mai mare problemă dintre toate”, spune el.
Pasagerii Titanului sunt expuși și riscului hipotermiei
În acelaşi timp, echipajul este expus riscului de hipotermie – corpul devine prea rece.
Potrivit căpitanului Ramsey, dacă submersibilul se află pe fundul mării, temperatura apei va fi în jur de 0 grade Celsius. În cazul în care a pierdut electricitatea de la bord, submersibilul nu va mai genera energie şi, prin urmare, nu poate genera nici căldură.
Hipotermia, lipsa de oxigen şi acumularea de dioxid de carbon în interiorul submersibilului, toate aceste probleme înseamnă că abilitatea echipajului de a lua legătura cu misiunea de căutare şi salvare prin lovirea pereţilor la intervale regulate, în încercarea de a atrage atenţia, va scădea.
„Dacă sunt inconştienţi, nu vor putea face prea multe pentru a se ajuta singuri”, spune dr. Ledez.
Rații limitate la bordul submersibilului ce a dispărut în Oceanul Atlantic
Deşi Paza de Coastă a avertizat că, probabil, a mai rămas puţin oxigen, echipajul ar putea fi capabil să îşi conserve proviziile – cel puţin pentru o vreme. Căpitanul Ramsey spune că şi încetinirea respiraţiei ar fi de ajutor, dar admite că acest lucru ar putea fi dificil având în vedere stresul la care ar fi supuşi.
Dr. Ledez spune că ar putea, de asemenea, să împrăştie granule care absorb dioxidul de carbon sau să îşi reducă consumul de energie, dacă mai au încă electricitate. În ceea ce priveşte mâncarea şi apa, Paza de Coastă a declarat că echipajul avea la bord câteva „raţii limitate”, dar nu a putut spune cât de multe.
În ciuda tuturor acestor provocări, dr. Ledez îndeamnă să nu se anuleze prea curând operaţiunea de căutare şi salvare, spunând că aceşti oameni ar putea fi capabili să supravieţuiască chiar şi atunci când nivelul de oxigen este foarte scăzut.
„Dacă cineva poate supravieţui în această situaţie, ştiţi, sunt chiar aceşti oameni”, spune dr. Ledez.
„Depinde doar de faptul dacă au energie, depinde de faptul dacă au lumină pentru a putea găsi lucruri, dar absolut, ar putea fi încă în viaţă”, spune medicul.