Sari direct la conținut

Războiul din Ucraina a generat emisii de CO2 echivalente cu cele de la 90 de milioane de mașini pe benzină – studiu

HotNews.ro
Războiul din Ucraina a generat emisii de CO2 echivalente cu cele de la 90 de milioane de mașini pe benzină – studiu
Incendiu la o instalatie industriala in Ucraina: AFP / AFP / Profimedia

Un amplu studiu a calculat impactul climatic pentru primii doi ani ai războiului din Ucraina, iar cifrele indică emisii foarte mari, de 175 milioane tone de CO2. Aceste emisii au rezultat din lupte, din incendii, din deplasarea forțată a milioane de oameni, din producția de armament, dar și din distrugerile cauzate asupra infrastructurii energetice.

Miliarde de litri de combustibil folosiți de vehiculele militare, aproape un milion de hectare de câmpuri și păduri incendiate, sute de instalații de petrol și gaze aruncate în aer și cantități mari de oțel și ciment folosite pentru a fortifica sute de km pe linia frontului – emisiile după doi ani de război se ridică la aproximativ 175 de milioane de tone de dioxid de carbon, conform unui studiu finanțat de guvernele din Germania și Suedia.

Emisiile totale în doi ani de război sunt echivalente cu cele de la 90 de milioane de mașini pe benzină folosite într-un an sau cu emisiile totale de dioxid de carbon de la 175 de state mici ale lumii.

Calculând costurile pentru fiecare tonă de CO2 emisă, Rusia ar trebui să plătească „despăgubiri climatice” în valoare de 32 miliarde dolari pentru primii doi ani ai invaziei, se spune în studiu.

„Rusia nu face rău doar Ucrainei, ci și climei noastre. Acest „carbon de conflict” este considerabil și va fi resimțit la nivel global. Federația Rusă ar trebui să fie obligată pe viitor să plătească pentru acest lucru, o datorie pe care o are față de Ucraina, dar și față de țările din Sudul Global care vor suferi cel mai mult din cauza daunelor climatice.”, spune Lennard de Klerk, autorul principal al studiului, de la organizația IGGAW.

Studiul împarte emisiile de CO2 pe trei categorii: activitatea militară, oțelul și betonul necesare pentru a reconstrui infrastructura deteriorată – iar ultima categorie este constituită din mai mulți factori disparați, inclusiv incendiile și deplasarea populației care a fugit de conflict.

„În primele luni ale războiului, majoritatea emisiilor au fost cauzate de distrugerea pe scară largă a infrastructurii civile, ceea ce va necesita un efort mare de reconstrucție după război”, se arată în raport.

„Acum, după doi ani de război, cea mai mare parte a emisiilor provin dintr-o combinație de război, incendii în teren și daune aduse infrastructurii energetice”.

Studiul a fost realizat de Initiative on Greenhouse Gas Accounting of War (IGGAW) și de European Climate Foundation.

Surse: Guardian, Reuters, IGGAW

INTERVIURILE HotNews.ro