Sari direct la conținut

Marile, fragilele și improbabilele promisiuni: PNRR și Programul "Anghel Saligny"…

Contributors.ro
Cristian Felea, Foto: Arhiva personala
Cristian Felea, Foto: Arhiva personala

„Domnule Președinte Klaus Iohannis,

Cristian FeleaFoto: Arhiva personala

Romanian Business Leaders vă adresează această scrisoare în numele a peste 200 de antreprenori români, prezenți astăzi la cea de-a 9-a ediție a Summitului Romanian Business Leaders. (…)

Domnule Președinte, motivul pentru care vă adresăm această scrisoare este acela că instituția Președinției are datoria de a readuce stabilitatea și încrederea în clasa politică, exercitând rolul constituțional de mediator între puterile politice, punând în frunte interesele României. Asta este ceea ce așteaptă cetățenii acestei țări de la dumneavoastră, asta ne dorim și noi, antreprenorii români.”[1]

BREF: FITCH’S WARNING[2]

„The collapse of Romania’s coalition government could disrupt fiscal consolidation efforts, which are key to resolving the Negative Outlook on Romania’s ‘BBB-’ rating. (…)

USR-Plus has tabled a no-confidence motion to pressure the PNL to replace Florian Catu as Prime Minister – something the PNL has refused. USR-Plus has received support from the right-wing AUR to proceed with the no-confidence vote, with the opposition centre-left PSD initially signalling its tacit support. These parties would have enough votes to pass the motion, which would force the president to designate a new Prime Minister to form a government. (…)

The coalition’s ambitious reform agenda, anchored in the national recovery and resilience plan (NRRP), already faced mounting obstacles due to difficulty implementing measures during the pandemic. It is uncertain how far a minority PNL-led government or a new PSD-led government would be able or willing to push through politically sensitive reforms to healthcare, wages, pensions and the judiciary. This could further delay European Commission approval of the NRRP, which the government initially expected by end-September. (…)

However, without deeper reform, long-standing fiscal challenges – including a very rigid expenditure profile – and broader fiscal and external risks will persist. The current account deficit was 6.3% of GDP on a 12-month rolling basis in June. Failure to moderate the fiscal deficit or attract non-debt-creating inflows (mainly EU Funds) could undermine macroeconomic stability. (…)

Lack of progress in implementing reforms, leading to a faster-than-projected increase in public debt, could lead to negative rating action. Fitch’s next scheduled review of Romania’s rating is due on 22 October.”

MARILE, FRAGILELE ȘI IMPROBABILELE PROMISIUNI: PNRR ȘI PROGRAMUL „ANGHEL SALIGNY”…

Filozofia pe care ne-o propune PNL, încă lider al arcului guvernamental, pentru dezvoltarea țării și înlăturarea dezechilibrelor din economie este declarativ următoarea: investiții, investiții și iarăși investiții.

Pur teoretic, țara are nevoie de investiții, acest lucru este cert. Restanțele la investițiile în infrastructura de comunicații (șosele, căi ferate, porturi, aeroporturi, puncte de frontieră), producția și infrastructura de transport și distribuție a energiei, construcția de școli și spitale, infrastructura digitală și așa mai departe sunt majore și afectează potențialul nostru de a recupera diferențele de dezvoltare față de vestul și nordul continentului.

A fost mai întâi programul de relansare economică post-pandemică, de 100 de miliarde de euro (Planul Național de Investiții și Relansare Economică – PNIRE), anunțat în iulie 2020 de președintele Iohannis și, pe atunci, premierul Orban, la Clubul Diplomaților[3].

Pentru cine nu-și mai aduce aminte de respectivul program, reamintesc că obiectivul său era: „…realizarea convergenței cu economiile europene, astfel încât Produsul Intern Brut pe cap de locuitor la paritatea de cumpărare standard să ajungă la 87% (69% în 2019 – n.red.) din media UE-27, la orizontul anului 2025”[4] și își propunerea un „nou model de creștere economică”, bazat pe:

(i) stimularea și dezvoltarea capitalului autohton și a competitivității companiilor românești;

(ii) investiții în domenii strategice ale infrastructurii publice;

(iii) transformarea digitală a economiei și a administrației publice;

(iv) pregătirea economiei pentru noua revoluție tehnologică;

(v) tranziția către o economie durabilă.

În mare parte colecția de bune intenții consemnată în cele 160 de pagini ale documentului[5] a avut mai degrabă un rol electoral, pentru ca apoi să încurce ministerele când a venit vorba de construit Planul Național de Redresare și Reziliență – PNRR, pentru că funcționarii au încercat să pășească pe căile bătătorite ale PNIRE atunci când li s-a cerut să pună umărul la noul program.

Putem presupune că PNIRE, cu ale sale repere din capitolul „Planul Național de Investiții”, a rămas reperul politicilor de investiții promovate de PNL, motiv pentru care ce nu s-a putut negocia cu Comisia Europeană pentru a fi finanțat prin PNRR să fie finanțat prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, mai bine cunoscut public ca „PNDL 3”.

Despre PNRR-ul României s-a discutat destul de mult și de intens în ultimele luni; în general mass media a punctat bâlbele guvernamentale în dialogul cu Bruxellesul, remarcându-se că la nivelul ministerelor și al partidelor politice a dominat o atmosferă de confuzie pentru că s-a plecat cu ideea că România trebuie să impună Comisiei cererile sale „îndreptățite” de finanțare a tuturor proiectelor de dezvoltare întârziate, de la autostrăzi și canale de irigații la școli și spitale.

A fost nevoie de o discuție lămuritoare între premierul Florin Cîțu și Ursula von der Leyen, pentru ca în sfârșit ministrul fondurilor europene să primească autoritatea de a negocia numai acele proiecte care se înscriu în prioritățile fixate de Comisia Europeană și să limiteze bugetarea la un maxim de 29,5 miliarde de euro. Doar așa a fost posibil ca PNRR-ul României să poată fi depus, după câteva amânări, la finele lunii mai ac.[6].

PNRR[7], ca bugetare, se bazează pe fonduri (granturi și împrumuturi cu dobândă foarte mică, negociate de Comisie sub garanția Eurozonei) europene până la limita unui total de 29,217 miliarde de euro și un aport național de finanțare de 171 milioane de euro. Aceste sume se adaugă finanțării pe care o poate atrage România din fonduri europene conform cadrului bugetar unional multianual corespunzător, care se ridică la circa 50 de miliarde de euro.

Soldul finanțărilor europene 2007 – 2020. Sursa: MIPE (mfe.gov.ro)

Este remarcabil că România, dacă va reuși să obțină aprobarea pentru finanțarea PNRR-ului său, va avea disponibilă suplimentar o sumă pentru investiții în proiecte de remodelare a economiei și societății pentru o construcție rezilientă în viitor care se va ridica la 47% din totalul fondurilor europene pe care le-am avut la dispoziție între anii 2007 – 2020. Ceea ce este imens și implică un salt nemaipomenit de performanță pentru administrația românească, altminteri banii europeni ce ne pot fi alocați până în 2028 sunt doar un miraj.

Pe scurt, PNRR-ul României este construit pe șase piloni:

• Pilonul 1 – „Tranziția verde”: (i) sistemul de management al apei; (ii) împădurim România și protejăm biodiversitatea; (iii) managementul deșeurilor; (iv) transport sustenabil; (v) Fondul pentru Valul Renovării; (vi) Energie.

Finanțarea prevăzută pentru pilonul 1, pilonul principal, este de circa 14 miliarde de euro.

• Pilonul 2 – „Transformare digitală”: cloud guvernamental și sisteme publice digitale.

Finanțarea prevăzută pentru pilonul 2 este de circa 1,9 miliarde de euro.

• Pilonul 3 – „Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii”: (i) reforme fiscale și reforma fondului de pensii; (ii) suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare.

Finanțarea prevăzută pentru pilonul 3 este de circa 2,85 miliarde de euro.

• Pilonul 4 – „Coeziune socială și teritorială”: (i) fondul local pentru tranziția verde și digitală; (ii) turism și cultură.

Finanțarea prevăzută pentru pilonul 4 este de circa 2,3 miliarde de euro.

• Pilonul 5 – „Sănătate, precum și reziliență economică, socială și instituțională”: (i) sănătate; (ii) reforme sociale; (iii) reforma sectorului public, creșterea eficienței justiției și întărirea capacității partenerilor sociali.

Finanțarea prevăzută pentru pilonul 5 este de circa 2,83 miliarde de euro.

• Pilonul 6 – „Politici pentru noua generație”: România educată.

Finanțarea prevăzută pentru pilonul 6 este de 3,6 miliarde de euro.

Comisia Europeană a aprobat înainte de vacanța de vară 16 PNRR-uri, urmând ca, din data de 10 septembrie ac., după ce-și va relua activitatea, să aprobe (până la finele lunii curente, cel mai târziu) încă alte 6 PNRR-uri. Puțin probabil ca, având în vedere că:

– încă mai curg solicitări de întregiri de informații de la COM către MIPE;

– la București a debutat o criză guvernamentală ce nu își va găsi o soluție (oricare va fi ea) decât undeva la începutul lunii octombrie;

PNRR-ul României să mai fie aprobat în cursul lunii septembrie, așa cum anunța guvernul. Ne putem aștepta, așadar, ca aplicația noastră să rămână, la fel cu cele ale Ungariei și Poloniei, plasate în sertarul cu „state membre problemă”.

Tot state problemă sunt și Bulgaria și Olanda, care nu depuseseră un PNRR la Comisie înainte de vacanța de vară.

În ce privește Programul „Anghel Saligny”, după cum se știe s-a născut din ruinele arzând ale fostei coaliții guvernamentale, „ursitoarea cea rea”, USR-PLUS, fiind poftită pe ușă afară din palatul Victoria de viteazul cavaler al „interesului național” Florin Cîțu.

Ordonanța de urgență pentru aprobarea Programului național de investiții cunoscut și ca „PNDL 3” a fost aprobată de guvernul părăsit de partidul refractar din coaliție și apoi a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 6 septembrie ac.[8], urmând să-și continue aventura în Parlament, unde va suferi probabil modificări importante din partea opoziției.

Conform ordonanței și notei de fundamentare, aflăm despre programul național de dezvoltare locală „Anghel Saligny” că are o limită maximă de finanțare de 50 de miliarde de lei pentru perioada 2021 – 2028, în care pot fi încheiate contracte multianuale de finanțare.

Finanțarea se asigură din: (i) sume din transferuri, alocate bugetelor locale de la bugetul de stat, după aprobarea de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) și cuprinse la o poziție distinctă de cheltuieli; (ii) sume din bugetele locale alocate cu această destinație și (iii) alte surse.

Obiectivele de investiții ce pot fi finanțate prin acest program sunt: „construcții noi sau de lucrări de construire, reconstruire, consolidare, reparație, modernizare, modificare, extindere, reabilitare, după caz, schimbare de destinație, protejare, restaurare, conservare la construcții existente și care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele categorii de investiții:

a) alimentări cu apă și stații de tratare a apei;

b) sisteme de canalizare și stații de epurare a apelor uzate, inclusiv canalizare pluvială și sisteme de captare a apelor pluviale;

c) drumurile publice clasificate și încadrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare ca drumuri județene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale și/sau drumuri publice din interiorul localităților, precum și variante ocolitoare ale localităților;

d) poduri, podețe, pasaje sau punți pietonale, inclusiv pentru biciclete și trotinete electrice;

e) sisteme de distribuție a gazelor naturale, inclusiv a branșamentelor, precum și a racordului la sistemul de transport al gazelor naturale.”

Standarde de cost, MDLPA. Sursa: HotNews[9]

După publicarea ordonanței, MDLPA a postat în consultare publică un ordin de ministru prin care, potrivit referatului de aprobare, sunt inițiate măsuri ce au ca scop să permită: „…coordonatorului Programului Național de Investiții „Anghel Saligny” – Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, și, în același timp, beneficiarilor acestuia, promovarea și includerea la finanțare a unor obiective de investiții în condiții de eficiență, eficacitate și economicitate. Standardele de cost asigură distribuția uniformă, echitabilă și predictibilă a fondurilor publice alocate pentru realizarea obiectivelor de investiții prin program. Standardele de cost sunt astfel stabilite încât să asigure realizarea și finalizarea obiectivelor de investiții în actualele condiții socio-economice, cu respectarea cerințelor de calitate a construcțiilor pe întreaga durata de existență a acestora.”

Să ne amintim că una din cerințele USR-PLUS era și aceea ca programul să nu fie promovat fără introducerea de standarde de cost. În plus, ministrul Attila Cseke a mai dat asigurări suplimentare privind calitatea monitorizării modului în care se va cheltui banul public prin „PNDL 3”, și anume:

(i) solicitările pentru proiectele finanțate prin Programul „Anghel Saligny” vor fi depuse în format electronic, toate informațiile publice urmând să se regăsească pe o platformă digitală, pentru a asigura transparența modului în care se derulează programul;

(ii) „Beneficiarul obiectivului de investiții, unitatea administrativ teritorială, răspunde pentru aceasta (modul în care este derulată lucrarea, n.m.), pentru că banii trebuie returnați la buget dacă proiectul nu este finalizat. (…) Cred că este o sancțiune destul de aspră. Și astăzi, pe alte programe naționale de investiții, în urma sesizărilor primite, Corpul de Control al ministrului verifică cele întâmplate la fața locului. Se întâmplă în mod uzual. Se va întâmpla în mod curent și pe Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. De asemenea, toate facturile, în momentul în care ele intră în Ministerul Dezvoltării, vor fi trimise spre verificare și Inspectoratului de Stat în Construcții”.

…VERSUS PROBABILELE RATĂRI, CARE POT GENERA CRIZE SERIOASE

Prima constatare este aceea că (deși previzibilă) ruperea coaliției de guvernare din culpa comună a PNL – aripa Cîțu și a USR-PLUS a generat temeri serioase mediului de afaceri, care înțelege pe deplin faptul că provocările și oportunitățile care stau în fața țării au nevoie dacă nu de un guvern eficient, măcar de un guvern stabil, dar în niciun caz de o criză guvernamentală provocată de orgolii și interese mărunte.

În săptămâna care trece am avut parte, așadar, de mesaje explicite din partea mediului de afaceri care au sancționat reaua credință a politicienilor, inclusiv detașarea culpabilă a președintelui Iohannis, prin care s-a concurat la declanșarea și perpetuarea crizei politice guvernamentale de la București.

Primul mesaj dat publicității a fost scrisoarea antreprenorilor reuniți la „Romanian Business Leaders Summit”[10], care a atras atenția că: „…a trecut deja aproape un an din cei 4 până la noul ciclu electoral, și nu doar că nu au fost făcute progrese prea mari, dar și ce a fost început urmează a fi blocat de lupte politice sterile și pierzătoare pentru români și România”, în timp ce mediul de afaceri se aștepta să: „…să ne concentrăm eforturile pe construcția economică și pe reformele administrative” pentru:

„• Implementarea cu profesionalism a Planului Național de Redresare și Reziliență pentru o Românie prosperă;

• Simplificare administrativă pentru o Românie competitivă;

• Digitalizarea administrației pentru o Românie modernă;

• Modernizarea sistemului de învățământ pentru o Românie cu adevărat educată;

• Gestionarea eficientă a pandemiei pentru o Românie însănătoșită”.

Și Asociația Oamenilor de Afaceri din România a transmis public un comunicat prin care „…recomandă respectarea calendarului și a procedurilor, in vederea operaționalizării PNRR, pentru ca MIPE să poată pregăti în mod adecvat structurile și echipele necesare implementării proiectelor majore de țară”[11], avertizând în legătură cu o recentă decizie a premierului, luată în calitate de interimar la ministerul fondurilor europene:Citeste tot articolul si comenteaza pe contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
GemstonePig • 2019-12-12 11:10:52
Poate explica cineva de ce trebuie sa avem deficit bugetar? de ce trebuie sa cheltuim mai mult decat avem?!
4 12
Gigi Kent • 2019-12-12 11:43:48
Ca fiindca nu suntem Germania. Bine pa!
8 2
[deleted] • 2019-12-12 12:05:08
Acest comentariu a fost șters.
2 10
Gheorghe_Dan • 2019-12-12 13:00:55
primul ministru catzu a anuntat ca nu e treaba statului sa se ocupe de infrastructura si investitii, asta e datoria privatilor.
3 1
asavreau • 2019-12-12 17:18:12
Că nu vorbește doar așa,să se afle în treabă.USR vine cu soluții ca deficitul să fie sub 3% și atunci le spunem bravo.
0 2
prec • 2019-12-12 18:48:30
vreun expert sau vreo somitate în economie!? El este doar un măscărici puțin mai bime pregătit în comparație cu gigoloiul ofilit.
2 0
Marius • 2019-12-12 12:05:51
Din cate stiu eu si sper sa nu ma insel, unul din motive sunt bancile care imprumuna persoane fizice si juridice cu o suma de bani la o anumita dobanda. Returnand mai mult decat ai luat inseamna ca dai de unde nu exista si ca BNR la un moment dat trebuie sa emita monezi pentru a acoperi necesarul de bani pentru a exista suficienti in circulatie pentru a acoperi dobanzile, lucru care poate duce la surplusul banilor care este egal cu inflatie care este egal cu deficit.
4 2
nea_caisa • 2019-12-12 12:20:36
statul castiga mai putin decat cheltuie. ca sa acopere cheltuielile se imprumuta, cu speranta ca in viitor o sa plateasca datoria si dobanzile aferente. altii mai cu cap decat noi s-au gandit dinainte ca unora n-o sa le pese de viitor asa ca au impus tinte de deficit. adica, te imprumuti, dar pana la limita impusa (3%). ca sa n-o iei razna cum au facut grecii si pentru care a bagat toata lumea mana in buzunar. asta e efectul guvernarilor pe 4 ani, in care nimeni nu se gandeste mai departe de acesti ani in ceea ce priveste statul. unu' de la rahova a avut o idee din asta dar urmarea in principal sa-si traga spuza pe coliva lui. asa ca ne taraim de azi pe maine in speranta ca in viitor, fara sa facem nimic in prezent, cineva va gasi, miraculos, o solutie ca Romania sa faca suficienti bani ca sa traim toti bine (nu va ganditi la slogan).
0 8
Alex S • 2019-12-12 11:11:56
Cresterea pensiilor cu 40% este o momeala aruncata de PSD pe care vad ca PNL o accepta fara probleme. E evident ca o asemenea crestere ar arunca in aer macroeconomia tarii. Nu inteleg de ce nu iese nimeni in fata sa spuna clar ca aceasta crestere nu poate sa existe. Oricum cei ce au votat PNL si USR Plus nu sunt pensionari, pensionarii or sa voteze cu PSD in continuare.
7 12
anion • 2019-12-12 11:36:17
Eu si sotia suntem pensionari din 2010 si nu am votat niciodata PSD.
0 15
Gigi Kent • 2019-12-12 12:02:50
Asistatii social nu sunt bine priviti. Indiferent cu cine ar vota.
7 3
midufi • 2019-12-12 12:59:49
tu esti un postac sovietic. Dovedit.
4 5
Gigi Kent • 2019-12-12 13:30:40
Iar ma duc in patratzica mea sa plang. Mami ... m-a facut un prost pe HN.ro "postac sovietic"!!!!
3 2
alibaba_zeul_meu • 2019-12-12 18:56:35
inteligenta si caracterul tau.
1 1
asavreau • 2019-12-12 17:19:44
Pensionarii nu sunt asistați social.
0 3
prec • 2019-12-12 23:25:04
Sunt și asistați și paraziți.
0 0
bancher • 2019-12-12 12:53:33
Fostul meu sef de la banca toata viata era anti-PSD de cand il stiu (fiind, prin vocatie liberal). Imediat ce a iesit la pensie a votat PSD> de ce? Ca sa ii mareasca pensia.
2 1
asavreau • 2019-12-12 17:22:46
A votat PSD de prost.Nu PSD mărește pensia,că nu dă de la el.O creștere a pensiei fără suport economic duce la inflație,creșterea prețurilor și este o creștere mincinoasă.Numai un prost crede într-o astfel de creștere.
0 2
alibaba_zeul_meu • 2019-12-12 18:58:00
maxim.
0 1
prec • 2019-12-12 11:43:33
Să se reducă armate de paraziți de la buget cu 50% și a salariilor lor tot cu jumătate. Și atunci vor rămâne bani și pentru pensii și o mărire a lor!!!
2 4
PowerIon • 2019-12-12 12:12:11
care gândesc mai bine ca tine, pentru ca se gândesc ca viitorul copiilor si nepotilor lor depind de educatie, sistem de sanatate si autostrazi, nu de 40% marire de pensie care se transforma in inflatie, scumpiri si deprecierea monedei nationale.
1 8
bancher • 2019-12-12 12:55:44
orice marire de pensie/salarii care nu e justificata de cresterea eficientei muncii la nivel national se duce in inflatie.
0 2
unins • 2019-12-12 11:20:32
ca USR da dovada de curaj si nu adopta calea lui "nu se poate". Ma bucur enorm ca, pe langa cateva rateuri nefericite, acesti tineri minunati dau dovada de tenacitate in gasirea de solutii ambitioase si eficiente la problemele grave. Ma bucur ca i-am votat, Mult succes!
12 6
BogdanNicolaescu • 2019-12-12 11:55:24
acesti tineri minunati n-au demonstrat nimic pana acum... doar niste idei nerealiste si haotice... cam asta e tot ce au facut daca e sa fii obiectiv.
4 4
Point • 2019-12-12 11:26:53
unul,barna asta a inceput sa-mi puta. cand i-l auzi cere ba aia ba ailalta,insa de facut ceva,nema!daca e sa puna umarul la o treaba,mai cere ceva.cine puii mei se crede,nu stiu.astept alegerile,sa vedem cat 10% ia usr-ul .
10 8
Gigi Kent • 2019-12-12 11:27:35
Cererea USR (partid de opozitie) mi se pare rezonabila. Inseamna ca trebuie crescut gradul de colectare in PIB cu 0,6%. Sau taiate salariile si pensiile impozitate. HA HA HA!
8 4
Cactus Jack • 2019-12-12 11:31:20
baaa Barna, imi amintesc ca si Basescu dorea acest lucru. A taiat pensiile si salariile, a crescut TVA-ul, rezultatul PSD.ul la putere, asta timp de 7 ani. Ca doresti ca in viitor deficitul sa fie >3% tinta, asta inteleg, dar nicidecum sa fie ajuns prin masuri de austeritate. Cand ma gandesc ca acest Barna vroia sa fie Presedinte, ma apuca fiorii. :(
8 13
Gigi Kent • 2019-12-12 11:44:56
Pentru mine Dan Barna este adevaratul Presedinte.
7 1
Gigi Kent • 2019-12-12 13:31:23
Eu imi deschid sufletul si va spun ce e in interior si voi imi dati minusuri ...
2 1
prec • 2019-12-12 11:47:14
Pensiile speciale desființate! Salariile atârnătorilor la buget înjumătățite! Și vor fi bani și pentru pensii mărite date celor ce merită!!!
4 5
[deleted] • 2019-12-12 11:34:11
Acest comentariu a fost șters.
5 12
2019-12-12 12:01:52
4 7
[deleted] • 2019-12-12 12:46:41
Acest comentariu a fost șters.
3 4
2019-12-12 13:43:29
2 3
alibaba_zeul_meu • 2019-12-12 19:03:26
tot de el. In anii 70 a distrus orasele romanesti ca sa construiasca in loc manunchiuri de hrusciovka.
0 1
unins • 2019-12-12 17:09:54
va iesi lumea -omul obisnuit, in strada daca cineva va desfiinta pensiile speciale, va reduce cu 50% salariile presedintelui, primului ministru si ministrilor, secretari si subsecretari de stat, diplomati, tuturor parlamentarilor, sumelor facute cadou lacheilor din conducerile judetene, tuturor celor ce conduc companii de stat fara profit, va recupera total sumele datorate de infractorii condamnati si pot sa scriu o lista care cred ca va duce la defectarea tastaturii. Dar tu gandesti anacronic. Exista solutii, dar trebuie gasite de oameni cu gandire noua. D'aia am votat si voi vota USR.
2 0
unins • 2019-12-12 17:58:05
Sunt pensionar.
0 0
ics_11 • 2019-12-12 11:37:49
ce au facut acesti usr-isti pentru a emite tot felul de pretentii ?! acum cer ca deficitul de anul viitor sa nu depaseasca 3%, de parca pnl-ul ar putea sa o faca dar nu vrea. la fel si cu sectia de anchetare a magistratilor, alegeri anticipate, alegerea primarilor in doua tururi, candidat de dreapta unic la pimarii s.a.m.d. dar flori nu vor ?!
4 14
coco04 • 2019-12-12 11:47:40
Fiți principiali si familia mea vă va vota!
2 4
Metec • 2019-12-12 11:48:26
Baietii astia din USR au mereu pretentii irealizabile: vrem aia, vrem ailalta, vrem sa fie bine, sa nu fie rau. Pe de alta parte, cand a fost sa se bage la guvernare, au zis: nuuu, noi nu vlem! Pai, fratilor, asta inseamna salvarea Romaniei de pe margine, sau cum?! Bugetul e asa cum e, lasat in paragina, lumea urla dupa salarii si pensii, iar voi impuneti conditii de netrecut! Semanati cu divele alea, mereu nemultumite de barbati ca nu le satisfac cele mai fanteziste iluzii...
5 7
prec • 2019-12-12 11:49:56
Cum ar fi jumătate de bugetari, care nu se justicifică, salariike lor uriașe, multele lor sporuri și beneficii! DESFIINȚAREA PENSIILOR SPECIALE!!!
3 6
2019-12-12 14:18:57
2 2
prec • 2019-12-12 18:22:56
Hai să vedem cine ar plânge dacă se taie pensiile speciale? În afară de cei afectați, bine-nțeles....
1 2
2019-12-13 11:27:08
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro