Sari direct la conținut

Decizie majoră a CCR: Legea securității cibernetice este constituțională: atribuții extinse pentru SRI

HotNews.ro
Securitate cibernetica, Foto: Chatree Bamrung | Dreamstime.com
Securitate cibernetica, Foto: Chatree Bamrung | Dreamstime.com

Judecătorii Curții Constituționale au respins marți, sesizarea făcută de USR și Forța Dreptei pe legea securității cibernetice. Astfel, proiectul de lege care extinde atribuțiile Serviciului Român de Informații va merge la promulgare la președintele Klaus Iohannis.

Proiectul de lege privind securitatea și apărarea cibernetică este unul contestat atât de opoziție cât și de Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) care a avertizat că ar transforma furnizorii de servicii de securitate cibernetică în delatori profesioniști și ar permite acces sporit și discreționar către SRI ori MApN la problemele de securitate și la datele persoanelor private.

Cum argumentează Curtea: Totul e clar, precis și previzibil și nu se restrâng drepturi sau libertăți

– Dispozițiile art.3 alin.(1) lit.c), cu referire punctuală la sintagma „precum și de persoane fizice și juridice care furnizează servicii publice ori de interes public, altele decât cele de la lit.b)”, întrunesc cerințele de claritate, precizie și previzibilitate întrucât acestea nu pot fi analizate în mod independent față de celelalte prevederi ale legii criticate sau fără a se ține cont de scopul avut în vedere de legiuitor.

– Sfera subiecților de drept este clarificată în lege atât prin identificarea domeniului lor de activitate (prestarea de servicii publice sau de servicii în interes public), cât și prin excluderea punctuală a unor persoane fizice și juridice de drept privat (care prestează un anume tip de servicii publice de comunicații electronice către autoritățile și instituțiile administrației publice centrale și locale). Aceasta nu poate să vizeze decât acele persoane fizice și juridice de drept privat care prestează servicii publice sau de interes public care au sau pot avea un impact asupra securității naționale în spațiul cibernetic, iar nu orice persoană fizică sau juridică de drept privat care prestează orice serviciu public sau de interes public.

– Guvernul, ca legiuitor secundar, nu are o marjă largă de apreciere în vederea determinării, prin hotărâre a Guvernului, a persoanelor reglementate prin dispozițiile art.3 alin.(1) lit.c) din legea analizată, întrucât stabilirea acestor categorii de persoane se va realiza potrivit criteriilor de determinare prevăzute de însăși legea analizată.

– Dispozițiile art.3 alin.(1) lit.c) și cele ale art.21 alin.(1) și art.22 din legea criticată nu încalcă dreptul la viața intimă, familială și private și nici libertatea de exprimare întrucât legea instituie garanții sporite în vederea protecției acestora în cazul persoanelor care sunt utilizatori de rețele și sisteme informatice vizate de prevederile legii criticate.

– Sistemele de notificare reglementate prin legea criticată nu presupun colectarea de date de conținut și nici extragerea unilaterală și fără autorizare de date și informații de pe un sistem informatic, iar autoritățile care gestionează incidentele de securitate cibernetică semnalate sunt atât operatori de date cu caracter personal, cât și autorități cu atribuții expres prevăzute în domeniul securității cibernetice. Prin urmare, obligațiile care revin subiectelor de drept prevăzute la art.3 din legea criticată nu se referă nici la stocarea de date cu caracter personal ale cetățenilor, nici la accesul, în lipsa unui mandat judecătoresc, într-un sistem informatic și nici la alte proceduri intruzive în viața privată a cetățeanului.

– Dispozițiile art.50 din legea criticată sunt clare, precise și previzibile, fiind în acord cu prevederile art.1 alin.(5) din Constituție. Astfel cum s-a reținut în jurisprudența sa, în materia stabilirii tipurilor de amenințări la adresa securității naționale, revine legiuitorului primar sarcina de a stabili aceste amenințări, aspect care constituie o opțiune de politică de securitate națională a statului român.

– Pentru a califica o acțiune în sfera amenințărilor noi reglementate de legea criticată trebuie să fie îndeplinite cumulativ patru condiții exprese din lege:

(1) amenințarea să vină de la un stat străin sau o organizație străină sau națională,

(2) acțiunile să se deruleze sub forma unor campanii, adică a unei succesiuni organizate de acțiuni, caracterizate prin intenție, organizare și frecvență;

(3) acțiunile să se desfășoare în spațiul cibernetic, adică prin rețele sociale și de comunicații funcționale prin intermediul unor sisteme și rețele informatice și

(4) acțiunile să fie de natură să afecteze ordinea constituțională.

– Totodată, prevederile art.50 din legea analizată nu afectează și nu restrâng drepturi și libertăți fundamentale întrucât legiuitorul nu a introdus măsuri, competențe sau activități specifice culegerii de informații care presupun restrângerea unor drepturi sau libertăți fundamentale ale omului, acestea fiind expres și limitativ reglementate la art.14 din Legea nr.51/1991. Or, stabilirea sferei amenințărilor la adresa securității naționale cu luarea în considerare a modului în care acestea au evoluat, s-au transformat și s-au diversificat, nu presupune în mod implicit și necesar măsuri de restrângere a exercițiului unor drepturi fundamentale. Doar măsurile prevăzute expres la art.14 din Legea nr.51/1991 restrâng drepturi si libertăți, iar în aceste cazuri, limitativ prevăzute, legiuitorul a reglementat deopotrivă garanțiile legale prevăzute la art.15 și următoarele din Legea nr.51/1991.

– Simpla enumerare a amenințărilor interne sau externe la adresa securității naționale nu poate afecta, prin restrângere, drepturi sau libertăți fundamentale. Legiuitorul nu modifică regimul juridic al amenințărilor la adresa securității naționale, nici nu suprimă garanțiile prevăzute în vederea asigurării respectării drepturilor și libertăților fundamentale, ci doar actualizează sfera amenințărilor la realitățile actuale ale societății, urmărind ca, prin reglementarea protecției oferite de mecanismele de securitate națională să asigure, în final, funcționarea statului român și exercitarea neîngrădită a drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor.

ApTI atenționa că s-a lărgit și mai tare spectrul celor care trebuie să se supună obligațiilor de securitate, iar „atribuțiile SRI au fost extinse și la campaniile de propagandă sau dezinformare inclusiv derulate de o entitate non-statala. Deci acum chiar are un motiv să ne urmărească pe toți”, semnala Bogdan Manolea, președintele APTI.

Art. 50 din proiectul de lege completează Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României cu trei noi situații care constituie amenințări la adresa securităţii naţionale a României:

  • „n) amenințări cibernetice sau atacuri cibernetice asupra infrastructurilor informatice și de comunicații de interes național;
  • o) acțiuni, inacțiuni sau stări de fapt cu consecințe la nivel național, regional sau global care afectează reziliența statului în raport cu riscurile și amenințările de tip hibrid;
  • p) acțiuni derulate de către o entitate statală sau nonstatală, prin realizarea, în spațiul cibernetic, a unor campanii de propagandă sau dezinformare, de natură a afecta ordinea constituțională.”

„Ne îngrijorează formularea vagă a acestor cazuri. Care sunt „infrastructurile informatice și de comunicații de interes național”? Care e diferența între postări false care circulă pe Facebook și „o campanie de dezinformare”?, atrăgea atenția Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI)

Pe 21 decembrie Senatul a adoptat, în calitate de for decizional, proiectul de lege privind securitatea şi apărarea cibernetică a României, cu niște amendamente care reduceau semnificativ atât sfera de aplicare cât și amenzile mari pe care le puteau încasa cei care nu vor raporta incidentele de securitate cibernetică maxim 48 de ore.

USR şi Forţa Dreptei au sesizat Curtea Constituţională pe legea securităţii cibernetice, formaţiunile acuzând că legea a fost adoptată în viteză de coaliţia PSD-PNL-UDMR, fără o dezbatere reală în societatea civilă şi în Parlament, şi încalcă grav dreptul la viaţă privată al românilor.

„USR nu poate accepta ca România să fie transformată de Klaus Iohannis, Marcel Ciolacu şi Nicolae Ciucă într-o republică a securiştilor, precizează formaţiunea”, susținea USR într-un comunicat de presă.

ARHIVĂ COMENTARII
mitg • 2016-06-07 14:38:26
Dovada ca in loc sa avem in functie oameni profesionisti care sa faca munca pentru care-s platiti, avem niste caraghiosi interesati numai si numai de cariera lor profesionala si orgoliul propriu.
15 28
andimi • 2016-06-07 16:23:54
te referi la Iohannis, nu
17 15
andreitr • 2016-06-07 17:42:40
sa termine în al doilea mandat ce a început în primul. Si poate atunci a o să scăpăm si noi de moștenirea si mentalitatea cu care am fost obisnuiti în ultimii 25 de ani. Hai Iohannis!
13 9
All y Baba • 2016-06-07 18:03:41
Pai daca nu mai candideaza un Ponta sau Vadim in 2019, sigur il lasam sa termine ce-a inceput, cu mentiunea ca il lasam s-o faca pe banii lui.
6 10
Reticentul • 2016-06-08 10:09:57
3 3
CuriosulSef • 2016-06-07 16:37:27
ce este asta, o barfa a domnului Tapalaga? In afara de remarca privind schimbul de declaratii Kovesi - SIE, si cateva lucruri stiute de toti, ramane senzationalul titlu si barfa privind relatiile dintre cei doi. Vrea sa il schimbe, de unde vine asta? Oricum SIE pare impanzit de criminali de cea mai joasa speta, nu inteleg cu ce se ocupa de fapt aceste servicii, mult mai numeroase decat pe vremea lui Ceausescu cand ne monitorizau si pe noi, si pe strainii din Romania, si pe romanii din afara si spionaj international in stanga si dreapta, si... Astia de astazi sunt doar ocupati sa paraziteze Romania si sa organizeze grupuri criminale.
6 13
Viorica Alexandru • 2016-06-08 11:34:13
ce de prapastii debitati! ...si sunt unii care va si cred!
0 2
xrogo • 2016-06-07 14:38:43
musca mana celui care l-a hranit,mare greseala a facut Johann ca la numit acolo,acum trage ponoasele !!!
36 25
Toni_Romania • 2016-06-07 14:59:37
I se spune UNGUEANU.
25 20
Toni_Romania • 2016-06-07 15:46:02
Sa nu uitam ca si Mru si Werner sunt ambii "inventati" de Traian The Sailor Man.
19 7
CuriosulSef • 2016-06-07 16:38:27
du-te si te culca. Sau esti obosit sau esti fan Base si il visezi noaptea.
4 12
Toni_Romania • 2016-06-08 12:55:26
Din ironia mea de sus pt. oricine cu ceva glagorie ar rezulta ca sunt anti-Base. Mai citeste deci odata.
0 1
Viorica Alexandru • 2016-06-08 11:35:23
este normal sa nu va placa.... dvs sunteti inca in clasa I , dupa cum scrieti...
0 1
gigifisiune • 2016-06-07 14:42:21
nu va suparati pe mine, da' Iohannis la ce s-a gandit cand l-a investit pe mru? Adica toti stiam ca mru e un idiot, dar Iohannis, saracul, nu stia.
30 23
Toni_Romania • 2016-06-07 15:00:08
Pai la intelect MRU e ca Werner.
23 10
dbdb • 2016-06-07 15:06:02
e intr-atat de idiot.
11 17
Toni_Romania • 2016-06-07 15:44:37
sunt celebrii "idioti utili", studiati de antropologi (utili unor grupari din spate, alea care conduc de fapt tara)
8 8
dbdb • 2016-06-07 19:14:11
util doar SIEsi.
1 4
Viorica Alexandru • 2016-06-08 11:36:59
de unde stiati dvs? ...numai pentru ca nu a plagiat si are scoli inalte sunteti asa de suparat?
0 1
Point • 2016-06-07 14:56:06
sa nu uitam cine a vrut sa-i impace pe cei doi.ring a bell?da, tot maria sa. sa readuci discutia desbre evreii aia prinsi urat cu pantalonii in vine si sa crezi ce zic ei despe invitatii si aprobari,e culmea ridicolului.tapalaga nu e ridicol,arunca petarde ehehei razbelu merge,calca totul in picioare,grade functii,nasi si fini
8 13
Codruta N • 2016-06-07 14:56:29
CE poti sa ai in cap ca sa dai un serviciu ATAT de important pe mana unui personaj atat de dezgustator ca MRU?? Oricum: mie imi provoca greatza si cand il vedeam, in campania electorala, pe langa Iohannis sau pe langa asa-zisii "liberali". HABAR n-am CE au avut in cap cand l-at tooot tinut pe langa ei - tipul crea curente de simpatie cel mult negative, nu le-a adus in campanie decat dezavantaje! Acu', sa vedem cum o sa reuseasca (daca!) sa scape de diumete - si sa dea sanse acestui serviciu sa devina cat de cat performant! bleahhh...!!
18 11
CuriosulSef • 2016-06-07 16:40:58
si 'pe mana cui'? nu judecat oamenii dupa cat de 'dezgustatori' iti par. Nu m-as grabi sa arunc cu rahat.
2 4
Codruta N • 2016-06-07 17:38:03
Imi par "dezgustatori" DUPA ce si cum i-am "judecat" >: Sa nu uitam ca stimabilu' domn s-a vandut ieftin celor care voiau sa cianurizeze tzara! Printre altele! >:
4 4
Idealistu • 2016-06-07 15:07:48
Asa cum spuneam si cu alta ocazie, ati luat-o incet, incet spre "dark side" domnule Tapalaga. Important este sa ajunga "oamenii de bine" la putere.
9 24
CuriosulSef • 2016-06-07 16:41:44
Exact ce ma gandeam si eu. Ghici cine e acoperitul neacoperit. Care e jocul tau Dane?
1 14
Mazeta • 2016-06-07 15:08:53
Sărmanul Iohannis a fost prins la mijloc în războiul dintre SRI și SIE. Este lingușit, amenințat, șantanjat. Ce i-a trebuit puterea? Unde-i liniștea Sibiului de altă data?
13 19
slur • 2016-06-07 15:28:28
Greu de crezut că ar fi spus MRU așa ceva. Chiar dacă asta ar fi fost intenția lui (să devină președinte), ultima persoană în fața căruia să te "lauzi" - ar fi Klaus Iohannis. Că s-au răcit relațiile, se poate, adevăratele motive sunt greu de prepupus, dar scenariul din articol pare cusut cu ață albă.
4 29
Codruta N • 2016-06-07 15:50:18
... nu zice ca s-ar fi laudat in fatza lui Iohannis. Probabil s-a dat mare (in stilul lui de ciumeg) pe undeva iar Iohannis o fi auzit ;) In mod normal, as crede ca Iohannis poate a fost chiar mintit - dar stiind cam cum merg treburile pe la noi (s-a tooot vehiculat ideea asta stupida, poate chiar i-a fost bagata in cap si lui MRU) si vazandu-l de-a lungul timpului pe individ, chiar inclin sa cred ca s-a laudat ca un papagal ce este! De altfel, presupun na "unii", mirosind ce soi e individu' si ce BUN este de marioneta, chiar se GANDESC sa-l impinga spre Presedintie - dupa cum l-au impins si in postul in care e acum si unde numai BINE nu cred ca face Romaniei! >:
11 9
asavreau • 2016-06-07 16:34:20
Dar îți dai cu presupusul.Ca și articolul,scris,hai să vedem ce iese!Prea nu a mai zis nimic de MRU de ceva vreme!
2 8
Codruta N • 2016-06-07 17:31:22
Nici nu ma intereseaza sa "stiu" - ar fi mult prea neplacut (si incomod) pt. mine! Imi dau doar cu presupusul - la fel ca si tine si ceilalti si la fel ca autorul articolului >: Ce? e interzis? >: Apropo: te deranjeaza ceva la "presupusul" meu? Daca ti se pare neverosimil, explica de ce si unde e gresit!
5 3
CuriosulSef • 2016-06-07 16:42:53
trebuie sa stea la o manea si la o visiki precum Base si Berbecalii? hai sa fim seriosi, Tapalaga dezamageste.
7 4
Plagarus • 2016-06-07 15:40:14
....de om promovat degeaba !
13 23
2016-06-07 15:46:41
7 17
asavreau • 2016-06-07 16:36:46
Ca primar ,a trecut timpul.Să fi președinte și parlamentar?!La ce te-ai gândit?
3 3
2016-06-07 17:00:21
6 3
CuriosulSef • 2016-06-07 16:44:02
am pierdut un presedinte ilustru precum Ponta, nu-i asa?
1 10
dana35 • 2016-06-07 18:35:39
daca iesea ponta.....era vai de noi... cu psd -ul asta pun numai pe furat
2 9
Toni_Romania • 2016-06-08 15:41:24
Ca Pdl si Pnl si restul taaare cinstiti mai sunt (eu nu votez de 20 ani)
0 2
Snitzelvienez • 2016-06-07 15:56:41
E ca si Isarescu ..se tin ca scaiul de oaie..oamenii astia nu inteleg ca trebuie sa plece datorita scheletilor din dulap
12 12
pragmatism • 2016-06-07 16:14:32
Desi nu cred in zvonistica surselor "binevoitoare", un lucru este cert ... MRU ar fi fost un presedinte muuult mai potrivit pt Romania. L-am votat pe Iohannis pt ca era in competitie cu Ponta ... dar daca ar fi fost ecuatia de tipul: MRU versus IOhannis l-as fi votat indiscutabil pe MRU.
11 15
Mio • 2016-06-07 17:52:24
Cam ciudat articol pentru Tapalaga. Oricum nu cred ca e pentru noi prostii care citim balivernele lor.
2 8
sara • 2016-06-07 18:32:48
MRU este un om foarte capabil. cu siguranta are mari sanse sa castige daca va candida. sper sa o faca ca om independent fara partidele astea comuniste.
8 4
Toni_Romania • 2016-06-08 12:52:58
Capabil de orice.
1 1
Ochiana • 2016-06-07 19:46:49
atata timp cat nu avem nimic concret din partea celor doi astea sunt doar speculatii menite probabil chiar sa duca la improscarea imaginii unuia (probabil MRU ) Aveam mai multe pretentii de la acest site si de la d-l D.T- nu suntem la radio Erevan aici sa discutam de zvonuri...discutam pe informatii si declaratii concrete, Si in plus am senzatia ca d-l MRU poate fi dat jos doar de Parlament.Ei l-au votat ei il dau jos.
3 8
Adrian • 2016-06-07 20:47:06
MRU este o persoana competenta, mult peste Iohannis. Ar fi bine sa plece Iohannis! Ca e tot mai ridicol pe zi ce trece! Si, ca sa nu observe lumea treaba asta, a ales o solutie intresanta: plimbarile in strainatate pe banii statului! Pacat sa nu realizeza ca este depasit complet, lipsit de viziune, este ABSENT TOTAL!
6 2
Viorica Alexandru • 2016-06-08 11:32:10
...cariera nu poate merge mana in mana cu binele national? Ungureanu este un intelectual rasat care face foarte bine ca pretuieste cariera prestand excelent in functiile respective.... Ce ar trebui sa faca? Plecaciuni ? Nu are de ce?
1 1
Toni_Romania • 2016-06-08 13:59:13
Intelectual rasat membru supleant in CC al UTC inca de la 17 ani. Care mergea prin toata RSR gratis cu trenul, mancand gratis la restaurantele gosp. de Partid. Mare intelectual. Ps-Sunt din Iasi, stim persoana.
2 2
INTERVIURILE HotNews.ro