Un deputat rus propune ca Moscova să cumpere primul portavion din istoria Chinei / Povestea zbuciumată a „Liaoning”, nava soră a „Amiral Kuznețov”
Un deputat rus a propus ca Moscova să răscumpere de la chinezi nava soră a portavionului „Amiral Kuznețov” în contextul numeroaselor probleme pe care Rusia le-a avut în ultimii ani cu vasul militar, relatează Insider.
Mai exact, deputatul Serghei Karghinov, membru al Comisei pentru Orientul Îndepărtat și Arctica din Duma de Stat, a propus cumpărarea fostului portavion sovietic „Varyag” de la partea chineză.
Acest portavion „soră” al „Amiralul Kuznețov” încă se afla în faza de construcție când Uniunea Sovietică a fost dizolvată oficial în 1991 și a intrat în posesiunea Ucrainei când Flota Mării Negre a fost împărțită între Moscova și Kiev.
Ucraina a încercat să îl vândă înapoi Rusiei, dar și Chinei și Indiei, Beijingul fiind însă singura parte care s-a arătat interesată. Însă guvernul chinez a refuzat în cele din urmă tranzacția și „Varyag” a fost lăsat în paragină până în 1998 când a fost vândut pentru 20 de milioane de dolari unei compani din Macau la o licitație.
Portavionul sovietic a fost vândut într-o tranzacție cu cântec
Agencia Turistica E Diversoes Chong Lot Limitada, compania în cauză, a declarat că va reconverti nava într-un cazinou plutitor însă a ridicat suspiciuni observatorilor occidentali întrucânt nu avea listat niciun număr de telefon, nu avea niciun sediu oficial și era condusă de foști ofițeri ai Forțelor Navale Chineze.
Însă analiștii credeau la momentul respectiv că portavionul s-a deteriorat prea mult pentru a fi folosit ca navă de război operațională, subliniind de asemenea că doctrina navală a marinei chineze era axată pe construirea de submarine.
În plus, alte două portavioane sovietice, „Minsk” și „Kiev”, au fost vândute Chinei care le-a folosit drept atracții turistice.
În cele din urmă Ucraina a vândut „Varyag”-ul companiei din Macau, el fiind pe punctul de a se scufunda în timp ce era remorcat înspre China și, surpriză, a ajuns într-un șantier naval chinez unde a fost recondiționat pentru scopul său original.
„Varyag” a devenit „Liaoning”, primul portavion din dotarea marinei chineze. Lansat la apă în 2012, portavionul este dotat acum cu 40 de avioane cu reacție și elicoptere. Pentru ca povestea să devină și mai bizară, portavionul poartă avionul de luptă J-15, o copie nelicențiată chineză a avionului rusesc Suhoi-33.
Deputatul rus acuză Ucraina că a vândut „Varyag” pentru „câteva sticle de vodkă”
După ce China și-a dezvoltat în anii care au urmat propriile portavioane produse domestic, „Liaoning” a rămas să fie folosit în mare parte ca navă de antrenament pentru piloții Beijingului.
În pofida acestui lucru, deputatul Karghinov, un membru al Partidului (ultra-naționalist) Liberal Democrat din Rusia, afirmă că Moscova ar trebui să răscumpere portavionul și să îl redenumească după Vladimir Jirinovski, conducătorul formațiunii politice până în luna aprilie a anului trecut, când a murit.
„Nava trebuia să devină una dintre cele principale ale URSS. După prăbușirea țării Ucraina a preferat să îl vândă pentru câteva sticle de vodkă, la preț de fier vechi”, afirmă Karghinov.
„Dată fiind situația actuală, eu propun cumpărarea navei de la China, numirea ei după fondatorul Partidului Liberal Democratic și transformarea ei în nava amiral a Flotei Mării Negre”, a mai spus el pentru RIA Novosti, una dintre agențiile de presă ale statului rus.
Amintim că „Mosvka” nava amiral a Flotei Mării Negre s-a scufundat în luna aprilie după ce a fost lovită de ucraineni cu rachete Neptun.
Comentariile lui Karghinov vin după ce „Amiral Kuznețov”, nava soră a „Liaoning” și singurul portavion al Rusiei, a luat din nou foc în data de 22 decembrie a anului trecut la un șantier naval din Murmansk.
Urmărește ultimele evoluții din a 328-a zi a războiului din Ucraina LIVETEXT pe HOTNEWS.RO.