Compania aeriană națională a Rusiei anunță că vrea să transporte mai mulți pasageri, în pofida înmulțirii incidentelor legate de siguranță
Aeroflot, compania aeriană națională a Rusiei, a anunțat luni că intenționează să crească numărul de pasageri pe care îi va transporta anul acesta, în pofida creșterii numărului incidentelor legate de siguranța aeronavelor rusești, relatează Reuters.
Anunțul a fost făcut de Serghei Alexandrovski, CEO-ul companiei aeriene, acesta afirmând că Aeroflot vizează să ajungă la 50 de milioane de pasageri transportați în 2024, după un total de 47,3 milioane de pasageri anul trecut.
Obiectivul trasat acum de conducerea Aeroflot vine în pofida înmulțirii incidentelor care au periclitat siguranța pasagerilor în Rusia ca urmare a faptului că Uniunea Europeană și alte țări partenere ale Kievului au impus sancțiuni împotriva exporturilor de componente și servicii de mentenanță la scurt timp după declanșarea războiului împotriva Ucrainei în 2022.
Un amplu reportaj publicat de agenția Reuters încă din august 2022 și care a citat inclusiv surse din industria aeronautică rusă arăta că transportatorii aerieni din Rusia au fost nevoiți să recurgă la dezmembrarea unor aeronave pentru a avea piesele de schimb necesare pentru menținerea în aer a flotelor lor.
Practica de a îndepărta piese pentru a menține un alt avion în zbor este cunoscută sub numele de transformarea avioanelor dezafectate în „pomi de Crăciun”.
Aeroflot rămâne fără piese de schimb conforme pentru avioanele sale fabricate în Occident
Printre companiile menționate explicit în reportaj s-a numărat și Aeroflot în condițiile în care aproape 80% din avioanele sale sunt produse de Boeing sau Airbus, companii occidentale obligate să respecte sancțiunile impuse împotriva sectorului aeronautic rusesc.
Înainte de începerea războiului din Ucraina Aeroflot opera 134 de aeronave Boeings și 146 de Airbus.
De la mijlocul anului 2022, numărul incidentelor grave din aviaţia rusă a crescut rapid, natura numeroaselor defecţiuni fiind diferită, dar motivul este acelaşi, potrivit experților: sancţiunile şi lipsa de control al calităţii pieselor, care acum sunt cumpărate de la parteneri africani, din India şi alte „ţări prietene” fără să existe vreo certificare a pieselor.
Autorităţile ruse susțin că sancțiunile occidentale legate de furnizarea de piese nu vor afecta aviaţia internă şi amintesc de experienţa Iranului, care ar fi depăşit cu succes sancţiunile. În acelaşi timp, ele uită să spună că în Iran restricţiile au dus la un număr crescut de accidente şi prăbuşiri de avioane, soldate cu victime.
În septembrie 2022, Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile (OACI), parte din ONU, a acordat Rusiei un „steguleţ roşu” pe pagina sa de audit privind performanța în materie de siguranţă. Acest lucru s-a întâmplat deoarece expirase termenul pe care OACI îl acordase Rosaviaţia pentru a elimina dubla înregistrare a aeronavelor închiriate companiilor aeriene ruseşti.
În luna iulie a anului trecut un avion al Aeroflot care efectua o cursă de la Soci la Moscova s-a confruntat în zbor cu o defecţiune a motorului la o altitudine de peste 11.000 de metri, dar a reușit să aterizeze în cele din urmă în siguranță pe aeroportul Şeremetievo din capitala rusă.
Inclusiv Vladimir Putin a admis problemele cu care se confruntă industria aeronautică a Rusiei
În octombrie 2023 cinci avioane de pasageri au transmis la sol semnale de alarmă în timp ce zburau deasupra teritoriului rusesc din cauza unei defecțiuni a sistemului electronic de urmărire a aeronavelor.
„Zborurile Cherepovets – Moscova, Samara – Sankt Petersburg, Petrozavodsk – Moscova au emis codul ‘Alarmă generală’ în timpul zborului”, a declarat o sursă din industrie pentru TASS, precizând ulterior că zborurile Sabetta – Moscova și Petrozavodsk – Sankt Petersburg au fost de asemenea afectate.
O analiză separată publicată de Reuters în decembrie anul trecut a arătat că Rusia a acordat subvenții de stat și împrumuturi în valoare de peste 12 miliarde de dolari pentru a-și asigura supraviețuirea sectorul aviatic de când sancțiunile occidentale impuse Moscovei în urma invaziei Ucrainei au stopat furnizarea de piese de schimb esențiale și de servicii de întreținere.
Airbus și Boeing au oprit furnizarea de servicii și piese de schimb în martie 2022 și nu au mai asigurat mentenanță pentru compania-fanion Aeroflot și alte companii aeriene rusești.
„Flota noastră de avioane este extrem de suprasolicitată… cu avioane fabricate în străinătate”, a admis inclusiv președintele Vladimir Putin în cadrul unor comentarii făcute în decembrie anul trecut.
Cu toate acestea, el a anunțat că „plănuim să producem peste 1.000 de avioane până în 2030, propriile noastre avioane. Este nevoie de muncă”.