Sistemul de Garanție-Returnare și miza celor 7 miliarde de ambalaje reciclate anual. Ce trebuie să știe toti comercianții de băuturi din România
Comercianții mai au la dispoziție mai puțin de o lună pentru a se înscrie în Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), administrat de RetuRO, pentru a semna contractul astfel încât la data de 30 noiembrie să fie complet în legalitate. Înregistrarea în baza de date a SGR reprezintă o obligație legală conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021. Astfel, toți operatorii economici care încă se află în etape intermediare sunt încurajați să finalizeze cât mai repede procesul de înregistrare în platforma www.returosgr.ro, urmând ca până la dată de 30 noiembrie să semneze contractul și să poată beneficia de sistemul SGR.
Ce este SGR
Sistemul de Garanție-Returnare, administrat de RetuRO, prin care ambalajele băuturilor vor fi recuperate și refolosite, va asigura trasabilitatea completă a deșeurilor și va crea un impact major pe piața de reciclare din România. Proiectul vizează recuperearea și reciclarea a peste șapte miliarde de ambalaje anual, integrând o schemă de stimulare financiară a returului ambalajelor. Acest sistem este esențial pentru atingerea țintelor de colectare și reciclare la care România s-a angajat în fața Uniunii Europene și reprezintă, în același timp, un model de bune practici la nivel global prin parteneriatul dintre producători, comercianți și statul român.
Comercianții din România care comercializează produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri, au o serie de obligații legale în raport cu Sistemul de Garanție-Returnare, care va deveni funcțional în țara noastră începând cu data de 30 noiembrie 2023. Aceste obligații includ, printre altele, aceea a comercianților de a se înregistra și a se asigura că finalizează procesul de înregistrare pe platformă.
Aceste responsabilități sunt stabilite prin Hotărârea de Guvern Nr. 1074/2021.
Orice planificare privind colectarea și returnarea ambalajelor în Sistemul Garanție-Returnare depinde de sprijinul operatorilor economici care plasează sau vând aceste băuturi ambalate. Așadar, programul de ridicare a ambalajelor nu se poate stabili până când nu au fost introduse aceste date în platformă și până când ele nu sunt evaluate de către RetuRO, compania care administrează SGR, pe parcursul a câteva luni de la lansare.
Din acest motiv, înregistrarea pe platforma www.returosgr.ro rămâne o prioritate pentru funcționarea Sistemului Garanție-Returnare.
Etapele înrolării în sistem, pentru comercianți
1. Înregistrare pe www.returosgr.ro
2. Semnare contract
3. Setarea afacerii că punct de returnare
Având în vedere complexitatea procesului și potențialele bariere de care comercianții din România s-ar putea lovi, RetuRO vine în întâmpinarea acestora cu o serie de modalități de susținere și ghidaj:
- Ghidul complet de înregistrare poate fi consultat la adresa: www.returosgr.ro/info-comercianți.
- Un call center este disponibil pe toată perioada înscrierii, la numărul de telefon: 021 207 00 09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepția sărbătorilor legale.
- Sesiunile SGR, o serie de webinarii pentru producătorii, importatorii, comercianții de băuturi și reprezentanții Horeca din România, sunt disponibile gratuit pe platforma https://returosgr.ro/#webinars și pot fi consultate în continuare, pentru o informare completă asupra sistemului, obligațiilor legale, a beneficiilor și a pașilor următori pentru înrolare.
RetuRO funcționează pe baza principiului not-for-profit, ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat în urmă colectării de ambalaje va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea Sistemului Garanție-Returnare. Compania a fost desemnată, prin lege, administrator al sistemului în 2022, singurul obiectiv fiind asigurarea funcționării optime a acestui sistem
Până la dată de 24 octombrie 2023, în platforma RetuRO s-au înscris 62.734 de operatori economici, dintr-un total de aproximativ 80.000. Dintre aceștia, 1.352 sunt producători care se află în stadiul în înregistrare, 61.382 sunt retailers care se află în stadiul de înregistrare, iar 46.476 operatori au parcurs toate etapele necesare procesului de înregistrare.
Articol susținut de RetuRO