Totul despre fondurile structurale
Romania va beneficia de circa 28-30 miliarde de euro drept fonduri structurale din partea UE in perioada 2007-2013. 8,5 milioane de euro vor trebui cheltuiti zilnic, inclusiv sambata si duminica, dupa 1 ianuarie 2007. Cum va fi cheltuit primul euro in prima zi a anului 2007 si care vor fi proiectele de succes care vor beneficia de finantare UE?
Aceste fonduri vor trebui gestionate eficient si trebuie sa ajunga acolo unde este nevoie pentru dezvoltare, altfel, exista pericolul pierderii lor. Chiar daca banii nu vor fi atrasi in proiecte in Romania, fiecare contribuabil va cotiza pentru suma cu care Romania va contribui la bugetul UE.
Fondurile structurale ale UE sunt gestionate de catre Comisia Europeana si au ca destinatie finantarea masurilor de ajutor structural la nivel comunitar, in scopul promovarii regiunilor cu intarzieri in dezvoltare, reconversia zonelor afectate de declin industrial, combaterea somajului de lunga durata, insertia profesionala a tinerilor sau promovarea dezvoltarii rurale (sursa MIE).
Exista 4 tipuri de Fonduri Structurale prezentate pe site-ul Parlamentului European, fiecare dintre acestea acoperind un domeniu tematic bine specificat. Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (FEDER) sprijina crearea de infrastructuri, investitiile destinate ocuparii fortei de munca, proiectele de dezvoltare locala si asistenta intreprinderilor mici.
Fondul Social European (FSE) este menit sa promoveze reintegrarea pe piata fortei de munca a somerilor si a grupurilor defavorizate, in special prin finantarea sistemelor de instruire si a sistemelor de asistenta la angajare.
Instrumentul Financiar de Orientare a Pescuitului (IFOP) contribuie la adaptarea si modernizarea acestui sector. Sectiunea “Orientare” a Fondului European de Orientare si Garantare Agricola (FEOGA-Sectiunea Orientare) finanteaza masuri in vederea dezvoltarii rurale si ofera sprijin agricultorilor, in special in regiunile ramase in urma.
Pe langa Fondurile Structurale exista si alte instrumente financiare, printre care Fondul de Coeziune.
Total buget Romania peste 28 (30) miliarde de Euro
Agricultura si dezvoltare rurala – peste 11 miliarde Euro
Instrumente Structurale- peste 17 miliarde Euro
Cofinantare minima 85% pentru ERDF pentru cheltuieli eligibile si 80% pentru CF- cofinantare cheltuieli neeligibile
Cheltuirea fondurilor alocate in 9 ani- peste 8,5 milioane Euro in fiecare zi timp de 9 ani inclusiv sambete si duminici.
14 domenii pot atrage finantare UE
14 domenii pot fi finantate din fondurile structurale si de coeziune ale UE:
–Cercetare si dezvoltare tehnologica
–Informatizarea societatii
–Transport
–Energie
–Protectia mediului si prevenirea riscului
–Turism
–Cultura
–Regenerare urbana si rurala
–Suport pentru companii si antreprenori
–Acces la locuri de munca stabile
–Incluziune sociala pentru persoane defavorizate
–Dezvoltarea capitalului uman
–Investitii in infrastructura sociala, inclusiv cea de sanatate si educatie
–Promovarea dezvoltarii parteneriatului
Planul National de Dezvoltare (PND) este un concept specific politicii europene de coeziune economica si sociala (Cohesion Policy) care ofera o conceptie coerenta si stabila privind dezvoltarea statelor membre ale Uniunii Europene, transpusa in prioritati de dezvoltare, programe, proiecte, in concordanta cu principiul programarii fondurilor structurale.
PND 2007-2013 reprezinta documentul de planificare strategica si programare financiara multianuala, aprobat de Guvern si elaborat intr-un larg parteneriat, care va orienta dezvoltarea socio-economica a Romaniei in conformitate cu Politica de Coeziune a Uniunii Europene.
Obiectivul principal al PND pentru Romania il reprezinta reducerea cat mai rapida a disparitatilor de dezvoltare socio-economica intre Romania si Statele Membre ale Uniunii Europene”.
Conform estimarilor realizate, Romania ar putea recupera pana in anul 2013 cca. 10 puncte procentuale din decalajul general fata de UE, ajungand la cca. 41% din media UE. Obiectivul global se sprijina pe trei obiective specifice:
-Cresterea competitivitatii pe termen lung a economiei romanesti
-Dezvoltarea la standarde europene a infrastructurii de baza
-Perfectionarea si utilizarea mai eficienta a capitalului uman autohton
Coordonatorul autoritatilor de management care vor gestiona fondurile structurale este Ministerul Finantelor Publice iar programele operationale vor avea urmatoarele autoritati de management:
PROGRAM OPERATIONAL AUTORITATEA DE MANAGEMENT
Cresterea Competitivitatii Economice Ministerul Economiei
Infrastrucura de Transport Ministerul Transporturilor
Infrastructura de Mediu Ministerul Mediului
Dezvoltarea Resurselor Umane Ministerul Muncii
Agricultura si Dezvoltare Rurala Ministerul Agriculturii
Dezvoltare Regionala Ministerul Integrarii Europene
Asistenta Tehnica Ministerul Finantelor Publice
Administratia Publica MAI
Cooperare Teritoriala Europeana Ministerul Integrarii Europene
„Uniunea Europeana ne da, dar nu ne baga in traista”
„Potentialii beneficiari nu trebuie sa uite: ‘Cautam bani pentru proiecte, si nu proiecte pentru bani'”, a spus Aura Raducu, Coordonatorul Programelor de Dezvoltare Regionala din Delegatia Comisiei Europene in cadrul celei de-a doua editii a Europa Forum.
Tema principala a celei de-a doua editii a forumului a constituit-o „Gestionarea fondurilor UE pe parcursul procesului de integrare” Europa Forum – eveniment international organizat de UniCredit Group la scurt timp dupa Consiliul European de la Bruxelles.
„Fondurile comunitare pe care Romania le va primi in perioada 2007-2013 reprezinta oportunitati pentru dezvoltare, dar si riscuri a declarat Adrian Ciocanea, Secretar de Stat in Ministerul Integrarii Europene. Oportunitatile sunt reale pentru cei care vor intelege destinatia acestor fonduri si vor avea un comportament activ in identificarea de parteneri.
Riscurile ii privesc, in special, pe cei care considera ca o cota semnificativa de piata sau talia companiei le pot oferi avantaje suficiente in competitia finantarii. Scopul nostru comun este de a sustine cat mai multe proiecte pentru Romania.”
„Uniunea Europeana ne da, dar nu ne baga in traista”, a spus ministrul Integrarii, Anca Boagiu cu putin timp in urma in cadrul seminarului „Fondurile structurale si autoritatile locale”. Dupa 1 ianuarie 2007, sistemul de finantare se schimba, iar intreaga responsabilitate pentru succesul proiectelor finantate din fonduri europene va reveni autoritatilor romane.
Avand in vedere, ca o parte din acesti bani vor veni chiar din bugetele locale, responsabilitatea va fi cu atat mai mare. Este nevoie de seriozitate maxima si de transparenta in elaborarea si implementarea proiectelor”, a declarat Boagiu.
Nivelul de absorbtie nu se situeaza la un nivel suficient
Capacitatea administrativa de absorbtie a fondurilor de post-aderare nu se situeaza inca la un nivel suficient, arata ultimele studii PAIS, existand multe si serioase slabiciuni care trebuie rezolvate in perioada care a mai ramas pana la momentul aderarii.
Desigur, afirmatia de mai sus trebuie contextualizata, evaluarea prezentata in aceasta lucrare fiind efectuata cu mai bine de un an inainte de data posibilei aderari.
Ramane, deci, un interval de timp care poate fi folosit cu rezultate benefice. Totusi, comparatiile efectuate cu evaluari ale capacitatii de absorbtie din alte state candidate (in prezent state membre), la momente similare de timp (cu aproximativ un an inainte de aderare) trag un semnal de alarma suplimentar, tinand cont de
locul extrem de modest ocupat de Romania.
Pe ansamblu, este perceputa o anumita lipsa de autoritate si de coordonare a procesului de pregatire pentru administrarea fondurilor comunitare. Pana la incheierea negocierilor Ministerul Integrarii Europene a fost catalizatorul eforturilor intreprinse pentru ca Romania sa se prezinte cu rezultate favorabile si sa poata fi luata decizia de inchidere a diferitelor capitole de negociere. Odata cu incheierea acestui proces, lucrurile par a se fi relaxat intrucatva.
Recomandare: Fara a fi nicidecum adeptii centralizarii, fara a neglija faptul ca notiuni precum descentralizarea sau subsidiaritatea sunt idei-cheie in filozofia comunitara, autorii sunt totusi de parere ca o oarecare re-centralizare este necesara.
Dar nu o recentralizare a procesului de administrare sau implementare, ci o re-centralizare a procesului de construire a unei capacitati administrative de absorbtie corespunzatoare.
Crearea unui grup de lucru, cu puteri reale (autoritate in obtinerea informatiilor, dar si autoritate de decizie), la nivelul Guvernului, care sa urmareasca (in scopul de a accelera) toate aspectele legate de cresterea capacitatii de absorbtie ar putea impulsiona acest proces.
In ceea ce priveste structura institutionala, ar fi, poate, necesara o mai buna conectare a intregului sistem de gestiune a fondurilor structurale la nivelurile superioare de decizie din cadrul Guvernului.
Comunicarea si dezbaterea regulata, la nivel de ministri, a problemelor legate de operationalizarea structurii de gestiune a fondurilor structurale ar fi dezirabila, pentru a se putea prioritiza corespunzator acest proces.
Recomandare: Pe ansamblu, mai putin de 40% din personalul departamentelor de planificare/programare are experienta in domeniul programarii, realizarii de analize economico-sociale, elaborarii de strategii si cuantificarii obiectivelor de dezvoltare.
La nivelul OI-urilor, cazul cel mai frecvent este acela al unui numar de 1 – 2 persoane cu experienta in realizarea de analize, elaborarea de strategii si cuantificarea obiectivelor, dar exista si doua situatii in care nici o persoana din departament nu are experienta relevanta in domeniu.
Problema: Este de aceea limpede ca asigurarea resurselor umane si pregatirea acestora ramane o problema critica a procesului de gestiune al instrumentelor structurale.
O serie de constrangeri bugetare a limitat procesul de recrutare de personal, astfel incat nivelul resurselor umane la sfarsitul anului 2005 este insuficient si relativ departe de angajamentele asumate de Romania in negocierile la Capitolul 21.
Recomandare: Este recomandabil a se evita, totusi, trecerea de la o extrema la cealalta, prin flexibilizarea politicii privind resursele umane.
Nu trebuie ca personalul sa fie subdimensionat, dar nici nu are sens sa fie angajati functionari publici doar pentru indeplinirea unor baremuri formale (a se vedea situatiile cand angajarile se realizeaza prin redistribuiri din interiorul aceleiasi institutii, fara a exista preocuparea pentru asigurarea competentelor necesare).
De asemenea, AM si OI trebuie sa fie direct implicate in procesul de angajare de personal, deoarece se presupune ca ele si nu directia de resurse umane a institutiei-mama sunt cele care cunosc cel mai bine de ce anume au nevoie.
Implicarea AM – CSC (sau, mai degraba, a grupului de lucru propus mai sus) ar trebui sa constituie un sprijin pentru deblocarea resurselor financiare necesare in vederea suplimentarii personalului
acolo unde este necesar, dar si pentru consultarea in cazul in care exista tendinta cheltuirii neadecvate a banului public prin supradimensionarea personalului, fara o justificare solida din partea AM/OI.
Ce este important de stiut de care cei care vor beneficia de fondurile structurale:
Cautam bani pentru proiecte si nu proiecte pentru bani
Fii atent la implementare, nu doar la conceperea proiectului
Pastreaza documente justificative pentru fiecare actiune in parte
Asigura o transparenta deplina pentru activitatile din proiect
Informeaza-te atunci cand ai incertitudini; respecta regulile