Sari direct la conținut

UPDATE Concluzia anchetei (oficial): Zborul MH 17, prabusit in iulie 2014 in estul Ucrainei, a fost doborat de o racheta BUK trasa dintr-o zona controlata de rebelii pro-rusi / Victimele nu au murit la impactul cu racheta, dar au lesinat si erau inconstiente in momentul dezintegrarii avionului

HotNews.ro
Un lansator de rachete sol-aer BUK, in Ucraina, Foto: Captura Youtube.com
Un lansator de rachete sol-aer BUK, in Ucraina, Foto: Captura Youtube.com

Zborul MH17 al companiei Malaysian Airlines, care efectua cursa Amsterdam – Kuala Lumpur si s-a prabusit in iulie 2014 in estul Ucrainei, toate cele 298 de persoane aflate la bord pierzandu-si viata, s-a dezintegrat in aer dupa ce a fost lovit de o racheta sol-aer de tip BUK fabricata in Rusia, trasa dintr-o zona din estul Ucrainei controlata de rebelii pro-rusi, arata raportul oficial al anchetatorilor olandezi, ale carui concluzii au fost prezentate marti. Anchetatorii care au prezentat concluziile investigatiei oficiale au subliniat ca „Intrebarea este de ce acest avion zbura deasupra unei zone de conflict”. Investigatorii au mai anuntat ca victimele nu au murit la impactul cu racheta, insa au lesinat si erau inconstiente in momentul dezintegrarii avionului.

Dezintegrarea avionului a fost rezultatul detonarii unei racheta, iar explozia a avut loc pe partea stanga a aeronavei. Anchetatorii au concluzionat ca a fost vorba despre o racheta Buk 9N314M, din seria 9M38.

„165 de zboruri au fost operate deasupra zonei respective, de unde s-a tras racheta. Riscurile la adresa aviatiei civile sunt extrem de importante intr-o zona de conflict. Spatiul aerian ar fi trebuit inchis ca masura de precautie inaintea acestei tragedii. Incercam sa ne dam seama de ce spatiul aerian era deschis”, au aratat anchetatorii.

„Nu a putut fi identificat acest risc in mod real nici de Ucraina nici de autoritatile aeriene”, au adaugat acestia, precizand ca 160 de zboruri au folosit in acea perioada culoarele de zbor de deasupra estului Ucrainei, si „nimeni nu si-a imaginat ca se va ajunge cu acest conflict pana la 10 mii de metri altitudine. Nimeni nu si-a putut imagina ca exista un risc pentru aviatia civila.”

„Intrebarea este de ce acest avion zbura deasupra unei zone de conflict. Numeroase companii operau in zona respectiva si nimeni nu si-a imaginat ca exista un astfel de risc. 160 de avioane au folosit culoarele de zbor de deasupra estului Ucrainei. Nimeni nu si-a imaginat ca se va ajunge cu acest conflict pana la 10 mii de metri altitudine, nimeni nu si-a imaginat ca avioanele sunt in pericol”, au adaugat anchetatorii.

„Statele sunt responsabile de securitatea spatiului aerian de deasupra tarii”, au adaugat acestia, aratand insa ca „niciun moment nu am crezut ca exista aparatura militara care sa atinga acea altitudine. Ucraina nu a evaluat corect si nu si-a luat masurile de precautie. Nu a putut fi identificat acest risc in mod real nici de Ucraina, nici de autoritatile aeriene. Nimeni nu si-a putut imagina ca exista un risc pentru aviatia civila.”

Olanda, Ucraina, Malaezia, Stalele Unite si Rusia au contribuit la realizarea anchetei. Anchetatorii olandezi au anuntat ca s-au implicat in investigatie la cererea Ucrainei, in conditiile in care o mare parte dintre victimele zborului MH 17 erau cetateni olandezi.

Investigatia nu va fi insa finalizata in acest an, au precizat anchetatorii olandezi.

Inaintea concluziilor oficiale, a caror prezentare a inceput la ora 11,15 GMT, cotidianul Volkskrant scria, citand trei surse „care au contribuit la finalizarea raportului” Biroului olandez pentru securitate (OVV), ca analiza contine harti care arata mai multe locuri din care racheta ar fi putut fi trasa, toate situate intr-o zona controlata de rebeli.

Raportul stabileste cauzele prabusirii, dar nu si „cine a apasat pe tragaci”, un element care tine de ancheta penala.

Cu toate acestea, doua surse apreciaza ca elementele continute in raport merg in sensul unei implicari rusesti. „Suspectez un ajutor din partea militarilor rusi”, a declarat una dintre sursele citate, pentru Volkskrant.

„BUK a fost dezvoltata si produsa de Rusia si putem anticipa ca rebelii nu stiau sa utilizeze un astfel de aparat”, a adaugat sursa mentionata.

Un avion Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines, care zbura de la Amsterdam spre Kuala Lumpur, s-a prabusit pe 17 iulie in estul Ucrainei. Toate cele 298 de persoane aflate la bord au murit.

Autoritatile de la Kiev si separatistii prorusi se acuza reciproc de provocarea tragediei.

Ucraina si Statele Unite afirma ca aparatul a fost doborat de o racheta sol-aer furnizata separatistilor ucraineni prorusi de Moscova, ceea ce Rusia neaga, acuzand in schimb fortele ucrainene.

Intr-un prim raport de ancheta publicat in septembrie, anchetatorii internationali au apreciat ca Boeingul a fost perforat in zbor de „proiectile cu mare viteza”, fara a confirma ipoteza unei rachete. Un raport final este asteptat in vara lui 2015.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro